Jste zde

Upozornění na některé nedostatky v liturgickoprávní oblasti

(Návrh podaný prostřednictvím ekumenické komise BK)

Biskupská konference ČSFR na základě doporučení své ekumenické komise upozorňuje na některé závažné nedostatky v liturgicko-právní oblasti, které byly pozorovány v některých farnostech. Tyto skutečnosti nejenže znesnadňují ekumenický dialog, ale zejména zamlžují autentickou katolickou nauku prezentovanou na II. vat. koncilu. Tato nauka, včleněná do příslušných níže citovaných předpisů, je pro služebníky katolické církve závazná.

1. Předsednické modlitby, nevyjímaje eucharistickou modlitbu či její části, nebývají někde recitovány hlasitě a jsou přehlušeny např. zpěvem lidové písně. Je tak závažným způsobem porušováno ustanovení Instructio generalis (IG) 12.

2. V některých chrámech je během eucharistické modlitby prováděna sbírka. Odporuje to článku IG 55. Možnosti uspořádání sbírky upravuje IG 49.

3. Homilie při mši má vycházet z perikop či liturgických textů toho dne (viz IG 41). Není správné ji nahrazovat čtením pastýřského listu. Do homilie nepatří různá praktická oznámení. Jejich místo je před propuštěním lidu.

4. Velmi často není dodržováno ustanovení o tom, aby věřící přijímali z chleba proměněného při téže mši. Je tím porušován nejen odstavec IG 56h, ale i samotná liturgická konstituce Sacrosanctum concilium (SC) 55.

5. Velmi málo jsou využívány možnosti přijímání pod obojí, doporučené IG 56h, 240 a vyjmenované v IG 242.

6. Při podávání těla Páně mimo rámec eucharistické bohoslužby často chybí předcházející bohoslužba slova výslovně předepsaná v Rituale Romanum - De sacra communione et de cultu mysterii eucharistici extra Missam 29. (Srovnej též ustanovení CIC kan. 918).

7. Velmi zřídka se slaví liturgie svátostného smíření pro více kajícníků se soukromým vyznáním, kterou zavádí Ordo Paenitentiae 22, 24. i tam, kde je to možné (lze přizvat další kněze).

8. Při liturgii svátostného smíření pro jednoho kajícníka v rozporu s Ordo Paenitentiae 43 většinou chybí čtení Božího slova.

9. Při udílení svátostí křesťanské iniciace dospělým a dětem školního věku nebývá dodržována náplň a délka katechumenátu (viz Ordo initiationis christianae adultorum 19, 20). CIC kan. 851 nám ukládá stanovit obsah i délku trvání katechumenátu v našich podmínkách. Minimální doba trvání je stanovena na jeden rok. Zkrácení této doby není v kompetenci faráře, pouze ordináře.

10. Často jsou některé svátosti (např. křest, manželství) udíleny bez účasti obce věřících. Nebere se tak zřetel na ustanovení liturgické konstituce SC 27.