Již od druhého století máme doloženo, že eucharistický
chléb a víno byly uchovávány pro přijímání nemocných, kteří se nemohli
zúčastnit vlastní eucharistické slavnosti. Zvláštní význam mělo podávání
umírajícím, tzv. viaticum (z lat. via -
cesta, ve smyslu "pokrm na cestu"). Zatímco prvních osm století přinášeli
nemocným svátostné způsoby laici a jáhnové, později, v souvislosti
s klerikalizací církevního života, již pouze kněží, a jáhni jako mimořádní
přisluhovatelé (stále až do dvanáctého století pochopitelně pod obojí
způsobou). Víme také, že si věřící v prvních křesťanských stoletích brali v neděli
eucharistický chléb domů a celý týden z něho přijímali. Bylo to
pokračování eucharistie, nikoli projev nějaké zvláštní úcty. Od jedenáctého století se pomalu začíná
vytrácet chápání eucharistie jako mystického pokrmu a nápoje a eucharistické
způsoby se stávají předmětem klanění. Čím méně se podstatě liturgie, podstatě
eucharistie rozumělo, tím více se kladl důraz na demonstraci eucharistických
způsob. Optickému kontaktu věřících se svátostnou způsobou se přisuzovala
zvláštní účinnost. V přirozené
rovině asi právem, optický i akustický signál mobilizuje lidské vědomí jinak
než pouhá fantasie. Pro nadpřirozené účinky (a právě o ty jistě demonstrátorům
šlo) chybí jakýkoli teologicky nosný důvod. Z této doby pochází tzv. "pozdvihování". Lidé, jakmile spatřili eucharistické způsoby, často odcházeli
domů či do jiného kostela, kde mohli tajemné dění shlédnout znovu. V tomto
duchu se objevují eucharistické průvody, eucharistické výstavy i vysloveně
úpadkové jevy jako slavení eucharistie před vystavenou svátostí. V době
protireformace se výstavy velmi rozšířily, katolíci jimi chtěli vyjádřit svoji
víru ve skutečnou přítomnost Kristovu v eucharistickém chlebu.
II. vatikánský koncil jednoznačně obnovil starokřesťanské
chápání eucharistie. Zdůraznil, že je (eschatologickou) hostinou. Tomu
odpovídají např. již předpisy pro eucharistický chléb. Nemá to být bílé "papírové"
kolečko, které bylo vhodné (tvarem, trvanlivostí) na "monstraci", ale chléb
příliš nepřipomíná. I když nejsou malé
hostie zakázány, přednost mají větší formy chleba, které je možné lámat,
ideálně chléb jeden. "Lámání chleba - tak byla eucharistie za časů apoštolských
označována - zřetelně ukazuje sílu a důležitost znamení jednoty všech
v jednom chlebě i znamení lásky, když se jeden chléb rozděluje mezi bratry"
(IG 283). Na raně středověkých vyobrazeních vidíme, že eucharistický chléb měl
podobu věnečkových pletenců ("corony") či trojhranných preclíků. Vůbec
neodporuje tradici, přestává-li II. vat. koncil trvat na "bělostné hostii".
Ježíš použil při poslední večeři pravděpodobně chléb
nekvašený, první křesťané používali pravděpodobně chléb kvašený. První
tisíciletí se na Východě i Západě používal chléb obojí. Až později Východ
striktně odmítá chléb nekvašený ("nekvašený chléb není prý pravým chlebem, a
proto se nemůže stát tělem Páně. . ."), Západ odmítá kvašený chléb (je prý znamením duchovní
nečistoty s odvoláním na paschální charakter poslední večeře a 1
K 5,7) a začínají problémy.
I dnes se najdou fundamentalisté, kteří na této věci
nesmírně lpí. Jestliže není na Západě dogmatických důvodů proti chlebu
kvašenému (důvod používat nekvašený je disciplinární - viz CIC 926), alespoň
trvají na tom, aby byl pšeničný (opírají se o IG 282 a CIC 924 §2). Zapomínají
ovšem, že .pšeničným" chlebem rozumí starobylá tradice kvalitní chléb, důstojný
pro eucharistii, nikoli přesný popis jeho ingrediencí. Zajímavá v této
souvislosti je janovská evangelijní zpráva o nasycení pěti tisíc, psaná jistě
pod vlivem eucharistické praxe, kde je k dispozici pět ječných chlebů (J
6,9). Přitom v evangeliích není zbytečných slůvek.
Dřívější předpisy a nesprávná spiritualita vypěstovaly
v mnohých služebnících církve až neurotický přístup k purifikaci
liturgických nádob, zacházení s drobky eucharistického chleba a u věřících
obdiv k domnělé zbožnosti takového pečlivého celebranta.
K eucharistickým způsobám je třeba se chovat s úctou. To ovšem neznamená
vyhledávat téměř neviditelné drobečky a z tohoto počínání dělat obřad,
který má shromážděná obec sledovat. Purifikaci je možno vykonat po skončení
bohoslužby (viz IG 120). Víru v eucharistii prokážeme lépe než přehnanou
purifikací nádob věrností smyslu eucharistie; podle slov ustanovení je znamením
sjednocení Pánovy obce skrze vydanost jednoho každého za druhé. Kde se taková
sebevydání opravdu dějí, tam je ctěn Ježíšův odkaz a děje se tam společná
chvála Boha, tedy pravé eucharistein "v Duchu a pravdě". Možná jsme my katolíci
právě nešťastným chováním před svátostí Těla a Krve Páně nutili reformované
k demonstrativní neúctě k samotným způsobám; dnes už lze pozorovat
mnohem vstřícnější chování; i v reformovaných církvích kalvínského směru
roste úcta k eucharistickým způsobám po skončení večeře Páně.
Přijímání na ruku je téměř všude ve světě samozřejmostí. Ještě
federální biskupská konference v této věci již rozhodla i u nás, a to tak,
že podávající je
povinen podat na ruku tomu, kdo o to požádá. Je ale zapotřebí
vysvětlovat liturgické a eklesiologické důvody tohoto způsobu přijímání a
dodržet určitou kulturu podávání. Tak jako je přirozené, že velmi malé děti
jsou krmeny, ale jakmile jsou schopny obsloužit se samy, mají jíst na způsob
dospělých, tak je nevhodné, jsou-li (bez nějakého vážného důvodu) krmeni
dospělí. Podávání do úst liturgie prvních staletí nezná vůbec (s výjimkou
kojenců), v raném středověku se tato praxe ujala u nemocných a malých
dětí. Všeobecné rozšíření je mnohem pozdější, souvisí s klerikalizací
liturgie a se zatemněním její podstaty ve středověku, jak již bylo zmíněno.
Hygienické důvody, proč podávat na ruku, jsou také důležité, ale není moudré
jimi argumentovat na prvním místě. Závažnější argument poskytují slova
ustanovení: VEZMĚTE (podobně i PIJTE). . . VŠICHNI. Požádání se
dá najevo tak, že se nastaví levá dlaň v podobě misky (v případě, že je
přijímající pravák), kterou podepírá pravá ruka. Tělo Páně dostaneme na dlaň a
přijímáme pravou rukou.
Důvody, proč někteří kněží příliš podávání na ruku
nepodporují, jsou zcela subjektivní, iracionální. Rozhodnutí však již padlo a
lze tuto formu přijímání vyžadovat. Celebrant a jím řízení pomocníci mají být
služebníky církve a sloužit věřícím, kteří si přejí přijímat tak či onak. Pokud
to duchovní správce odmítá, je na místě žádat nápravu u vikáře, biskupa či
Biskupské konference ČR.
Místem, kde křesťan za normálních okolností přijímá tělo a
krev Páně, je eucharistická slavnost. Katoličtí a pravoslavní křesťané kromě
toho uchovávají eucharistické způsoby pro přijímání nemocných. Rovněž při tzv. "aliturgických" dnech, kdy se neslaví eucharistická liturgie, přijímají "ze
zásoby". Na Západě je to dnes již jen Den utrpení Páně (Velký pátek), na
Východě se slaví liturgie "Předem posvěcených chlebů" sv. Řehoře Velikého ve
středu a v pátek v postní době. V katolické církvi se bude stále
častěji vyskytovat liturgie slova, které předsedá jáhen, akolyta či laik
spojená s přijímáním.
Přijímání při všech těchto příležitostech upravují obřady "Svaté přijímání a eucharistická úcta mimo mši" vydané v r. 1972. (Česky
dosud, pokud je mi známo, nevyšly.) Nejdůležitější zásadou je, že není povoleno
přijímání bez vstupních a závěrečných obřadů a zejména bez předchozí bohoslužby
slova. I zde, tak jako ve mši, je
přítomnost ve slově srovnatelná s přítomností eucharistickou. To platí i u
lůžka nemocného.
Nejčastější prohřešky proti duchu liturgické reformy:
1. Ačkoli nejen
Všeobecný úvod k misálu (IG 13), ale i samotná liturgická konstituce (SC
55) jednoznačně ukládají, že během eucharistie mají věřící přijímat chléb "z
téže oběti", často přijímají se zásoby. Zásoba je však určena pro nemocné.
Je liturgicky zcela nepřijatelné, aby kněz sám přijímal
eucharistický chléb konsekrovaný při dané mši a věřícím podával z ciboria
ze svatostánku. Rovněž pokud podávají dva nebo více služebníků, pak by měli mít
k dispozici více nádob a ciboria použít pouze v nouzi, pokud by se
již svátostného chleba nedostávalo.
2. Současné předpisy
preferují přijímání během eucharistické slavnosti a mimo ni je umožňují pouze
ve spojení s bohoslužbou slova. Přesto bývá přijímání podáváno bez těchto
náležitostí.
Křiklavý příklad takovéto svévole můžeme vidět v jednom
kostele v Brně. Zde je na vývěsce oznámeno, že se 4 x denně podává
v určenou hodinu. Podávání se děje bez jakékoli bohoslužby.
Jiný příklad, jistě méně závažný, je z kostela nedaleko
Prahy. Zde se mladý vzdělaný kněz naopak přesně držel předpisů, ale jejich duch
mu unikal. Skupina zpěváků během
přijímání účinkovala na kůru, a proto jim bylo poslouženo po skončení
eucharistie novou bohoslužbou slova s přijímáním. . . Taková
situace ovšem teoreticky nemůže v současné římskokatolické liturgii
nastat. Chrámový sbor je pojem patřící do historie, stejně tak kůr. Pokud se
jedná o scholu, z praktických důvodů umístěnou sice na kůru, ale scholu,
pak se má účastnit komunia spolu s presbyteriem a ostatními služebníky
obce, tj. hudební produkci v potřebnou chvíli přerušit. Účast na komuniu
jistě patří k vrcholům eucharistické slavnosti a hudba tomu nemá
konkurovat, natož bránit.
3. Přijímání je podáváno
téměř výlučně jen pod jednou způsobou, ačkoli současné předpisy umožňují
v řadě případů podávat pod obojí. Pro závažnost tohoto tématu se jím budu zabývat
v příštím samostatném pojednání.
4. Dodnes doznívá
představa, že středem kostela je svatostánek, kde se eucharistie uchovává,
zatímco tímto místem je stůl, kde se eucharistie děje.
5. V bohoslužebných
plánech obcí se objevují útvary jako "požehnání", "výstavy", zatímco útvary
jako "bohoslužba slova", "bohoslužba smíření" jsou opomíjeny. Chybí zde
vyváženost.
Poslední komentáře