Jan
Kapistrán
Období
kolem poloviny 15. stol. je v našich dějinách jedním z
nejkomplikovanějších. Vyčerpána husitskými válkami vedla země
vleklý zápas o uznání práva na kalich, do něhož se
koncentrovaly husitské požadavky a ideály. Protivníkem bylo celé
západní křesťanstvo v čele s římskou kurií. V této
situaci byl papežem vyslán do boje ohnivý řečník působivého
zjevu, který měl utrakvistické Čechy navrátit k pravé víře
nikoli silou, ale slovem a příkladným činem. Ačkoli 15. věk
nabízí mnoho sporných postav, Jan Kapistrán (24. 6. 1386
Capestrano - 23.10. 1455, Ilok), v barokní době zapsaný na
seznam římskokatolických světců, patří mezi
nejkontroverznější.
Narodil
se v Neapolsku v rodině francouzského přistěhovalce. Nastoupil
světskou kariéru, oženil se a stal se soudcem v Perugii. Po
smrti svého ochránce, neapolského krále Ludvíka, byl v roce 1416
uvězněn. Po vysvobození vstoupil k františkánům a začal
studovat teologii ve Fiesole, kde se seznámil se svým
pozdějším učitelem Bernardinem ze Sieny. Stal řádovým
generálním vikářem a prosazoval přísnou reformu řehole.
Roku 1451 byl
Kapistrán na žádost císaře Fridricha III. vyslán do Českého
království. Ačkoli se ve svých listech nazýval papežským
legátem, je známo, že tuto funkci oficiálně zastával kardinál
Mikuláš Kusánský. Kapistránova činnost byla zaměřena na
široké vrstvy obyvatelstva, svým charakterem spíše odpovídala
lidovým misiím. Na Moravě i v Čechách vedl boj na dvou
frontách: Vedle písemné polemiky s utrakvistickými
představiteli, která měla vyvrcholit nikdy neuskutečněnou
slavnostní disputací s voleným arcibiskupem pražským Janem
Rokycanou, byla hlavní náplní jeho mise kazatelská činnost.
Kapistrán patřil k nejproslulejším kazatelům své doby a je i
typickým reprezentantem postavy světce-kazatele, kterou zrodilo 15.
stol. Svá několikahodinová kázání pronášel v latině a
komunikaci s místním obyvatelstvem a jeho představiteli
obstarávali tlumočníci do němčiny a do češtiny. Kázání
ovšem nepřekládali průběžně, ale naráz, po celém výkonu,
což bylo mimořádně náročné pro všechny zúčastněné.
Kapistrán byl skvělým rétorem: dokázal měnit hlasy, zapojoval
do hry celé tělo a nejdůležitější momenty vyjadřoval mimikou
a obecně srozumitelnými posuňky. Tato ars predicandi byla v
utrakvistických Čechách zcela neznámá a velmi přitažlivá
(návštěvnost jeho kázání podle střízlivých odhadů
dosahovala i třiceti tisíc duší). Účinek kázání umocňoval
Janův vzhled: byl drobným, vyzáblým, holohlavým starcem, jehož
nápadně dlouhé ruce (při kázáních vydatně zaměstnávané)
sahaly až ke kolenům. Měl pronikavé bystré oči a zvučný hlas.
Chodil bos, nosil hrubý plášť chlupem dovnitř a přepásán byl
dřevěnou obručí. V tomto oblečení prý i uléhal ke spánku.
Spal ostatně málo, živil se žebrotou a neustále se postil. Maso
nejedl vůbec. Světecká image byla pečlivě pěstovaná a zdá se,
že Kapistrán se svou kanonizací dokonce kalkuloval a budoucím
kuriálním úředníkům ulehčoval práci. Pedantsky zaznamenával
a úředně ověřoval všechny zázraky, které z Božího
dopuštění činil (jen za první čtyři měsíce jeho zdejšího
pobytu je zaznamenáno na 700 zázračných uzdravení). O charakteru
divů podává poněkud ironickou zprávu kronikář Matyáš Döring:
„Nařizoval také v každém městě, aby nemocní shromažďováni
byli v určité doby a místa, kdežto je pak navštěvoval; a
jestliže ochrnulý nebo někdo chromý v důvěře povstalé z
pověstí o něm domníval se, že lépe státi mohl, tovaryši
Kapistránovi donucovali jej
choditi, křičíce a lid povzbuzujíce křičeti
,Jezusֹ‘.
Ihned pak odnášeli
jejich berly a podpory a zavěšovali je v kostelích u obrazů sv.
Bernardina. Povídalo se však, že lidé takto zhojení z většího
dílu zase do nemocí upadše znova berel se chápali."
Když
Kapistrán v létě r. 1454 definitivně opustil České
království, zamířil do Uher, coby posila křesťanskému vojsku,
které zde právě svádělo boje s náhlým tureckým
nebezpečím. V Pterovaradině se setkal s vojevůdcem Janem
Hunyadym a spolu vedli křesťanské vojsko do rozhodující bitvy o
Stoličný Bělehrad. Tři měsíce po bitvě, 23. října 1455,
Kapistrán v uherském Iloku umírá.
Jan Klípa
Poslední komentáře