Meditace
bývá často považována za východní modlitební techniku, ale
provází křesťanství od samého jeho počátku. Křesťanská
meditace je plně soustředěna na osobu Ježíše Krista. Laurence
Freeman říká, že „meditace
je modlitbou srdce, která nás v Duchu svatém spojuje
s lidským vědomím Ježíše Krista".
Nejpropracovanější systém meditace - duchovní cvičení
(exercicie) - pochází od sv. Ignáce. Knihu Duchovní
cvičení
sepsal Ignác z Loyoly na základě vlastních zkušeností
s meditací i z vedení druhých v meditaci a poprvé
oficiálně vyšla v r. 1548. Od té doby vyšla nesčíslněkrát
znovu, v mnoha světových jazycích. Poslední české vydání
je z r. 2002.
S využitím této útlé knížky jsou tedy již 4 a půl
století konány duchovní cvičení (exercicie)
po celém světě. Většinou je vedou jezuité, ale ignaciánská
„metoda" je dnes daleko rozšířenější. V čem tkví
její aktuálnost? Jak je možné, že více než 400 let stará
„metoda" stále „funguje"? Podle mého názoru proto, že je
založena na meditaci Písma, které mluvilo a mluví k lidem
všech dob a hlavním cílem je „připodobňovat se" našemu
Pánu, učit se jeho pohledu na svět, jednání s lidmi, učit
se poslušnosti, trpělivosti a snažit se uvést svůj život do
souladu s boží vůlí. A tyto snahy a cíle nikdy nepřestanou
být aktuální, protože jsou v samém jádru křesťanství.
K tomu říká Thomas Merton: „Úlohou
rozjímání je především umožnit nám vidět a prožít
tajemství Kristova života jako skutečné a přítomné součásti
našeho vlastního duchovního bytí. Nejdůležitějším aspektem
Kristova života pro každého z nás je jeho aktuální
přítomnost a jednání v našem životě."
Jak
v praxi vypadají tato duchovní cvičení? Sv. Ignác píše:
„Pojmem
duchovní cvičení se rozumí každý způsob zpytování svědomí,
rozjímání, nazírání, ústní a vnitřní modlitby a jiných
duchovních úkonů. Duchovními cvičeními se nazývá každý
způsob přípravy a disponování duše k tomu, aby se člověk
zbavil neuspořádaných náklonností a aby po jejich odstranění
hledal a našel Boží vůli v uspořádání vlastního života
ke spáse duše"
Tato
„definice" zní velmi obecně, ale v dalších Ignácových
poznámkách najdeme i bližší údaje. Do duchovních cvičení má
člověk vstoupit „s velkodušností
a štědrostí vůči svému Stvořiteli a Pánu, a to tak, že mu
nabídne svoje celé chtění a celou svou svobodu, aby jeho Božská
velebnost použila jak jeho osoby, tak všeho toho, co má, podle své
nejsvětější vůle".
Základní
podmínkou duchovních cvičení je odloučení od běžného života
a ticho. Ignác říká: „Čím
více se naše duše nalézá sama a v ústraní, tím více se
stává schopnější přiblížit se svému Stvořiteli a Pánu a
dotýkat se ho; a čím více se mu přiblíží, tím více se
disponuje pro přijímání milostí a darů od jeho božské
svrchované dobroty."
Proto
ignaciánské exercicie probíhají v ústraní, v exercičních
domech, v tichu. Jen v samotě a v tichu lze dospět
k vlastnímu já. Správnou atmosférou pro rozjímání
(meditaci) je ticho, pokoj a vyrovnanost. Jednotlivé meditace
(biblických textů či různých specifických textů předkládaných
sv. Ignácem) mají několik kroků:
-
Najít si místo a tělesný
postoj pro meditaci, uvědomit si, k čemu se chystáme, že
vstupujeme na „svatou půdu".
-
Přípravná modlitba:
Prosit Boha o milost, aby vše v mém životě směřovalo
k jeho chvále a ke službě. Prosit o vedení Duchem svatým
v meditaci...
-
Pečlivě si přečíst
meditovaný text (i opakovaně)
-
Představit si popisovanou
scénu - kde a jak se odehrává, co se v daném textu děje
-
Prosit Boha o specifický
dar podle meditovaného textu, např. při meditaci Kristova utrpení
o bolest, při meditaci vzkříšení o radost, při meditacích
Kristova života o podobnou empatii, pokoru, trpělivost apod.
-
Použít rozum a všechny
smysly k prožívání děje, který meditujeme. Dívat se,
poslouchat, účastnit se děje. Nechat meditovanou událost k sobě
mluvit: kde jsem já, proč apod. a jak to mluví do mého života.
Každá
meditace trvá přibližně hodinu (i když „to nejde" a nic se
neděje, je nutné vydržet!!) a je zakončena asi 10-15 minutami
reflexe, co se dělo, co mi meditace řekla, ukázala, jsou-li z ní
nějaké konkrétní závěry. Tato reflexe je zakončena modlitbou
(Otčenáš, Duše Kristova a jiné). Meditace jednoho textu se má
alespoň dvakrát opakovat. V jednom exercičním dni má být
3-5 meditací.
Původní duchovní
cvičení
byla čtyřtýdenní a byla rozvržena do 4 částí:
-
Hřích
-
Život Krista (až do
Květné neděle)
-
Utrpení Krista
-
Vzkříšení a
nanebevstoupení Krista
Tato dlouhá cvičení
jsou dnes doporučována při volbě povolání, stavu či při
jejich změně. Dnes se často
konají cvičení týdenní, která se buď věnují jedné ze
zmíněných částí nebo se snaží projít vše v jednom
týdnu.
Cílem duchovních
cvičení je uspořádat svůj život podle boží vůle, učit se
Bohu naslouchat a Boha poslouchat, Bohu se odevzdat. Dobře to
vyjadřuje modlitba, kterou Ignác doporučuje ke konci
cvičení. Není snadné se ji modlit, je to modlitba sebeodevzdání.
Ale duchovní cvičení by nás postupně měla uschopnit k tomu
se tuto modlitbu upřímně a s důvěrou modlit.
„Vezmi
si, Pane, a přijmi celou moji svobodu, mou paměť, můj rozum a
celou moji vůli, všechno co mám a vlastním. Tys mi to všechno
dal a Tobě to, Pane, vracím zpět. Všechno je Tvoje, nalož s tím
podle své vůle. Dej mi jen svou lásku a milost a to mi stačí."
Literatura
Ignác z Loyoly:
Duchovní cvičení.
Refugium Velehrad-Roma, 2002
Freeman, Laurence:
Křesťanská meditace.
Vyšehrad, Praha, 2010.
Merton, Thomas:
Duchovní vedení a rozjímání.
Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří, 1997
Freeman, L. 2010. Křesťanská
meditace. Vyšehrad, Praha, s. 13.
Ignác z Loyoly. 2002. Duchovní
cvičení. Refugium Velehrad-Roma.
Merton, T. 1997. Duchovní
vedení a rozjímání. Karmelitánské
nakladatelství Kostelní Vydří, s. 62.
Ignác z Loyoly, op. cit., s. 8.
Ignác z Loyoly, op. cit., s. 9.
Ignác z Loyoly, op. cit., s.16.
Ignác z Loyoly. 2002, op.cit., s. 76.
Poslední komentáře