Orel (Aquila)
Orel, orlice
Jako bdí orel nad svým hnízdem a nad svými mláďaty
se vznáší, svá křídla rozprostírá, své mládě bere a na své peruti
je nosí, tak Hospodin sám ho vedl, žádný cizí bůh s ním nebyl. (Dt
32, 11-12)
Orel skalní (Aquila chrysaetos)
patří mezi velké krahujcovité dravce s rozpětím křídel 195 - 220 cm a
váhou 3 až 5kg. Vyskytuje se v Evropě, severní Asii, severní Americe,
severní Africe i Japonsku. Je hnědý s tmavým ocasem, na temeni a týlu
hlavy má zlatožlutá pera, běhák je opeřen až k prstům. Mladí ptáci
ma jíbílý ocas s černou páskou na konci a velkou bílou skvrnu na
spodní straně křídel. Hlas orla je drsné "híe" a štěkavé"kje".
Orel
hnízdí vysoko v horách, mimo hnízdění se vyskytuje i v
zalesněných rovinách. Je stálý i stěhovavý. Jako potravu loví středně
velké ptáky a savce např. sviště, králíky, zajíce a myši. V nouzi loví
i kůzlata, jehňata a kamzíky. Větší kořist jako jeleny pouze jde-li
o nemocné, staré či zraněné jedince.
Hnízdo staví v
době hnízdění (leden až červen podle oblasti výskytu) na skalnatých
výběžcích. Stará hnízda mohou mít na výšku až jeden metr a dva metry v
průměru. Orli zvětšují své hnízdo každý rok. Oba rodiče sedí na dvou
špinavě bílých šedohnědě skvrnitých vejcích 40 až 45 dnů, krmí 80 dnů.
Často přežívá pouze silnější mládě, většinou první vylíhlé. Orli
pohlavně dospívají v 5. až 6. roce života. Vytvářejí páry, které spolu
zůstávají celý život. Orel se používá i v sokolnictví např. v centrální
Asii, Rusku a Kazachstánu.
Spolu se lvem je
to jeden z nejúctyhodnějších heraldických znaků, který vyjadřuje moc,
vítězství a vládu. Jeho podobu směly užívat jen nejvýznamnější rody.
Objevuje se již ve starověku na štítech velkých válečníků, Arabů,
Egypťanů, Peršanů a Babyloňanů. Jako symbol boha Jupitera se stal znakem
římských legií. Základní odlišnost heraldického orla a orlice spočívá v
tom, že orel má dvě hlavy, kdežto orlice jen jednu.
Již vestaré Asii byl orel považován za ztělesnění slunce a jako takový vyjadřoval nesmrtelnost a věčnou vládu. Verš žalmu po celý tvůj věk tě sytí dobrem, tvé mládí se obnovuje jako mládí orla (Ž
103,5) patrně naráží na pověst o ptáku Fénixovi a jeho zrození z
popela. V případě orla se tradovalo, že ve stáří vyletí ke slunci, které
mu sežehne křídla a on se opět omládlý vynoří z vln moře.
Orel, orlice v
bibli byl pták rituálně nečistý (Lv 11,13; Dt 14,12). Sloužil jako
symbol rychlosti (Jb 9, 26; Ab 1,8; Jr 4,13), bystrosti (2 S 1, 23),
velikosti (Ez 17, 3.7), stavějící hnízdo na vysokých skalách (Jb 39,29;
Jr 49,16; Abd 1,4). Ve Zjevení je orel symbolem síly (Zj 8,13; Zj 12,14).
Bible připomíná
i mimořádnou péči orla o jeho mladé (Dt 32, 11-12, srov. Ex 19,4).
Tento dravec slouží i jako symbol národů, které Hospodin použil jako
svůj trestající nástroj k očištění svého lidu od úpadku a hniloby (Jr
4,13; 48,40; 49,22).
V Ezechielově verši: Řekni:
Toto praví Panovník Hospodin:Veliký orel s velkými křídly, dlouhými
perutěmi, celý opeřený, pestře zbarvený, přilétl na Libanón a vzal
vrcholek cedru.(Ez 17,3) je orel pravděpodobně symbolem Nabuchodonozora.
Zároveň Bůh používá orla jako metaforu pro vyvedení Izraelitů z egyptského otroctví: Mojžíš vystoupil k Bohu. Hospodin k němu zavolal z hory: Toto
povíš domu Jákobovu a oznámíš synům Izraele: Vy sami jste viděli, co
jsem učinil Egyptu. Nesl jsem vás na orlích křídlech a přivedl vás k sobě. (Ex19, 3-4).
Orel ve Zj 4, 7 bývá ve starokřesťanských výkladech chápán jako symbol evangelisty Jana.
(ZaL)
Poslední komentáře