Říci, že Čechy jsou katolickou zemí, by jistě bylo
nadsazené a neodpovídalo by to ani skutečnosti. Česká
republika je sekulární zemí, přesněji řečeno:
česká společnost je jednou z nejsekulárnějších
společností v Evropě. Nejedná se (nebo jen
výjimečně) o vědomý či agresivní atheismus.
Spíše se jedná o jakýsi odstup vůči
křesťanským tradicím a zejména vůči
křesťanství církevně institucionalizovanému.
Přehlédneme-li
však spektrum křesťanských církví v této
zemi, je římskokatolická církev tou největší.
Při posledním sčítání
obyvatelstva uvedlo 25 % občanů desetimilionové České
republiky jako svou církevní příslušnost
římskokatolickou církev. Protestantské církve
(roztříštěny v řadě denominací) zahrnují
jen 3 až 4 procenta obyvatel. Nehodlám zde tyto údaje
nějak zpochybňovat či revidovat. Moji katoličtí kolegové
se ovšem domnívají, že i oněch 25 % je údaj
nadnesený, pohlédnou-li střízlivě na svou
reálně existující členskou základnu.
Buď jak buď, platí, že se většina křesťanů této
země hlásí k římskokatolické
církvi.
Jak se tato skutečnost projevuje v mentalitě evangelické
menšiny? Nejprve zcela jednoduše: Působí vědomí
menšiny, která zde od protireformace a dílem násilné
rekatolizace země musí existovat na okraji společnosti. Dnes
již není příliš živé ohlížení
se nazpět k situaci před rokem 1620, kdy byly poměry konfesí
zcela jiné, či romantické toužení po
znovunastolení takovýchto poměrů (jak to jitřilo
city po 1. světové válce). Vědomí menšinovosti
však má vliv na mentalitu českých protestantů. To
může vést dvojím směrem:
(1) do pocitu uražených a nepochopených (nepochopených
ze strany římskokatolické většiny i
sekulárních spoluobčanů), do pocitu křesťanů
druhé třídy, které nikdo nebere vážně,
takže média i oficiální prohlášení
často
hovoří o církvi v singuláru a jedná-li
se o navrácení komunistickým režimem církvím
zabaveného majetku, vypadají evangelické
denominace jako chudí příbuzní, jako quantité
négligeable. Podle ústavy jsou si církve
před zákonem rovny, praxe však tomu často neodpovídá.
(2)
Anebo se projevuje vědomí
menšinovosti nikoli v komplexu méněcennosti, ale naopak
- v sebevědomí elity, těch, kteří vědí
lépe, totiž pravých a původních křesťanů,
kteří přece vždy byli toliko minoritou, takříkajíc
svatým ostatkem, kterému přísluší úkol
pronést pravou víru a nenechat se přitom zmást
neporozuměním většinového křesťanského či
sekulárního okolí. Jakákoli vstřícnost
k římskokatolické zbožnosti, k liturgickému
bohatství římskokatolické mše či liturgie
východní, k denní modlitbě katolíků
či jejich exerciciím, jsou zde pak vnímány jako
ústupek z evangelického propria a tedy zrada na
vlastním poslání, které je svěřeno
evangelickému křesťanstvu.
Realita je však taková, jaká je. Platí, že
evangelický křesťan je sousedem katolíka a naopak.
Ponechme stranou, jakou roli tato realita hraje či nehraje v myšlení
a plánování církví,
nakolik ovlivňuje či neovlivňuje jejich pastorační
a misijní strategie. (Obávám se, že běžnější
je to druhé...) Na druhou stranu mě však povzbuzuje, jak
otevřeně se Česká biskupská konference ve svých
instrukcích staví k realitě křesťanstva této
země ve věci smíšených sňatků, jak široce se dle
možností snaží interpretovat příslušné
kanonické předpisy, podobně jako termín „gravis
necessitas" s ohledem na účast nekatolických
křesťanů na katolických svátostech v typicky
české diasporní situaci. Vzájemné uznání
křtu mezi (některými) církvemi reformačními
a církví katolickou bylo upraveno dohodami již
před 15 lety. Nemohu nezmínit jiný fenomén:
úpravu duchovní služby v armádě. Zvláštností
zde je to, že smlouvu s armádou neuzavřela každá
církev jednotlivě, nýbrž společně všechny církve
zastoupené v Ekumenické radě a České
biskupské konferenci. To znamená (a ve smlouvě je
výslovně
formulováno), že každý duchovní této
služby (vojenský kaplan) zde působí nejen za svou
vlastní církev, nýbrž zastupuje všechny
zúčastněné církve. To pokládám
za avantgardní řešení, jež má v jiných
zemích sotva analogii.
Realita
se však zřetelně projevuje a prosazuje také v jiných
oblastech. Společné slavení Večeře Páně je
sice jevem řídkým a omezeným na zvláštní
a výjimečné komunity i příležitosti, ale
příjímání eucharistie římskými
katolíky při evangelických bohoslužbách a
naopak již zdaleka není tak výjimečné. Účasti
evangelických křesťanů (včetně
mých studentů a studentek) na katolických exerciciích
a vůbec na tomto druhu spirituality přibývá a razí
si i cestu evangelickým farářstvem. Je to důkaz toho,
že prázdná místa vlastní tradice je
možno doplňovat potencemi tradice jiné. Totéž platí
pro liturgickou iniciativu v ČCE Coena, která ve svých
liturgických návrzích hojně čerpá z
pramenů předreformační tradice, uvažuje o ekumenickém
kalendáři, o denní modlitbě. Já sám
pravidelně pořádám s katolickým kolegou
kolokvia na téma Kontroverzní otázky
evangelicko-katolického dialogu. Nejde nám přitom
o pouhou informaci a poučení, nýbrž především
o zácvik do umění interpretace existujících
rozdílů, s cílem vzít diference vážně
a nepřevádět je překotně na vlastní měřítka
nebo hledat shodu tam, kde neexistuje.
Trauma rozštěpených dějin působí, jak řečeno,
především ve starší generaci a dílem i ve
„svobodných církvích", zvláště
v jejich fundamentalistických křídlech. Zde se
projevuje jako odstup vůči všemu, co by mohlo připomínat
katolictví, liturgií, zbožností či doktrínou
(např. obrazy, svíce, svatí, meditace atd.). Je
povážlivé, že starému autenticky křesťanskému
symbolu kříže je do značné míry vstup do
evangelického bohoslužebného prostoru zatarasen. Právě
v této zemi se ukazuje, co to je břemeno dějinných
antagonismů a jak náročná je smírčí
práce (healing of memories), třebaže
se už i něco v symbolických aktech a slavnostech
realizovalo a většinou s pozitivními ohlasy.
Ale,
jak již bylo řečeno, lze sledovat i
jiné proudy. Např. jsou slaveny společné ekumenické
bohoslužby a těší se přibývající
oblibě i mezi obyčejnými křesťany, kteří, zvláště
v malém městě, se druhý den potkají na
náměstí či na trhu a již vědí: ano, my se
známe z kostela. V popředí zde nestojí
rozdíly ve věrouce či v historii, nýbrž
potěšitelné a radostné odhalení, že
evangelický / katolický soused žije svou víru
autenticky nebo o ni zápasí ve své rodině.
Právě skutečnost, že hranice kdysi hermeticky uzavřené
se staly prostupnými, prostupnými pro prostá
setkávání prostých lidí,
odstraňuje strach z dotyku a obavy z infekce a vytváří
jakousi zvědavost na to, jak jinak je
možno žít křesťanství.
Tak
docházím k závěru:
Pro budoucnost vidím jako rozhodující právě
to, co se děje na této základní, místní
úrovni. Církevní generality konají své
důležité akty a úkony, dosahují toho či
onoho sblížení nebo konsensu. Co je to však
platné, když vojsko samo, lid to neakceptuje anebo si to
nepřeje? Avšak když vojsko a lid si to přeje a prostě to
praktikuje, pak vznikají reality, před nimiž jednoho dne
generalitě církevních vůdců a právníků
nezbude než kapitulovat.
Písemná
verze referátu předneseného na 26. semináři
zájemců o teologii na téma: „Ekumena v dnešním
Německu a České republice - srovnání,
problémy a výhledy" 18. - 19. 4. 2008 v Praze
Poslední komentáře