Nejpůvodnější aklamací
v rámci anafory je závěrečné Amen.
Brzy se objevuje vstupní dialog preface a o něco později
hymnus Sanktus.
Kromě toho obsahují některé staré anafory
množství dalších aklamací, z nichž řada
nachází uplatnění i dnes. Aklamace, ať již
recitované nebo lépe zpívané napomáhají
shromáždění uchopit obsah i smysl anafory a vyjádřit
s ním souhlas. Jsou prvkem prohlubujícím
aktivní účast shromáždění.
Aklamace po instituci
Patrně nejznámější je
aklamace po instituci díky jejímu zařazení do
římskokatolických eucharistických modliteb
v rámci reformy posledního koncilu. Aklamace se
vyskytuje ve třech variantách jako odpověď na zvolání
jáhna (není-li, tak kněze) „Tajemství víry."
A lid pokračuje zvoláním:
Tvou
smrt zvěstujeme, tvé vzkříšení vyznáváme,
na
tvůj příchod čekáme, Pane Ježíši Kriste.
Nebo:
Kdykoli
jíme tento chléb a kdykoli pijeme tento
kalich,
zvěstujeme tvou smrt a čekáme na tvůj
příchod,
Pane Ježíši
Kriste.
Nebo:
Zachraň
nás svým křížem,
vysvoboď nás svým
vzkříšením,
Ježíši Kriste, Spasiteli
světa.
Prvé dvě
varianty vycházejí z verše 1 K 11,26. Zatímco
druhá věrně parafrázuje biblický text, prvá
ke vzpomínce na Ježíšovu smrt a parusii přidává
ještě zmínku o vzkříšení. Taková
uspořádání nalezneme i ve starých
anaforách. Např. koptská anafora sv. Basila má
zařazenu po instituci tuto aklamaci:
Amen.
Amen. Amen. Tvou smrt, Pane, zvěstujeme, Tvé svaté
vzkříšení a nanebevstoupení vyznáváme.
Aklamace Jakubovy
anafory zmiňuje pouze dvě zásadní spásné
události:
Zvěstujeme
tvou smrt, ó Pane, a vyznáváme tvé
zmrtvýchvstání.
Aklamace mají
anamnetický obsah a jakoby předjímají vlastní
anamnezi následně přednášenou předsedajícím.
Takové uspořádání se dnes opouští,
neboť aklamace svojí povahou reaguje na to, co předcházelo.
V nově vznikajících anaforách je aklamace
řazena až po anamnezi. I zde se najdou staré vzory - např.
aklamace v anafoře byzantské liturgie sv. Jana
Zlatoústého s doxologickým obsahem:
Tobě
zpíváme, tobě blahořečíme,
tobě děkujeme,
Pane,
a modlíme se k tobě, Bože náš.
Zajímavá
je situace v některých církvích v naší
zemi vzešlých z reformace. Těm v důsledku
nešťastného vývoje mnohdy chybí anamneze
vůbec. Je to vada dosti zásadní, neboť tak není
jasně vyjádřeno propojení večeře Páně
s Kristovou smrtí a zmrtvýchvstáním.
Zařazením anamnetické aklamace se tento deficit řeší.
Amen během anafory
Řada starých
anafor, zejména v liturgiích alexandrijského
patriarchátu (jako koptská Basilova či Markova) ale i
Jakubova anafora obsahují řadu amen, kterými
shromáždění reaguje na jednotlivé fragmenty
anafor. Tato praxe se dostala severní Afrikou i do mozarabské
liturgie a ovlivnila i liturgii římskou. Dodnes o tom
existují pozůstatky v římském kánonu,
byť již dávno ztratili svůj aklamatický smysl, a
jsou „nepovinné": amen na závěr Communicantes,
Hanc igitur, Supplices te rogamus a Ipsis Domine. Dnes by takovéto
jednoduché aklamace mohly být využity např.
v liturgii pro malé děti, které si je snadno
osvojí.
Opakované doxologické
aklamace
Nová tvorba
anafor hojně využívá aklamace zdůrazňující,
že celá anafora má především doxologickou
formu. Opakují se po přednesu jednotlivých částí
anafory. Tak např. 4. a 5. anafora kanadských anglikánů
obsahuje aklamaci: Sláva
tobě, nyní i na věky.
Jiné aklamace
Z velkého
množství aklamací anafor, které se nedají
zařadit do žádné z předchozích skupin
uvedu hymnus k poctě Bohorodičky (Megalynarion), který
je zařazen v byzantské liturgii sv. Jana Zlatoústého
v rámci přímluv anafory:
Opravdu
se sluší tě blahoslavit,
Bohorodičko navěky blažená
a bez jediné poskvrny,
matko Boha našeho:
nad cheruby
jsi hodná cti
a slávu serafů s tvou nelze
srovnat,
neboť bez porušení jsi porodila Boží
slovo;
Rodičko Boží pravá, tebe velebíme.
viz
Getsemany 4/2008 - http://www.getsemany.cz/node/1274
viz
Getsemany 5/2008 -http://www.getsemany.cz/node/1285
Zařazení
této výzvy je osobní zásluha Pavla VI.
Může být interpretována dvojím způsobem. Buď
„v tomto dění je vše zkoncentrováno", nebo
„můžeme to pochopit jen vírou"
Je
však třeba dbát jedné formální věci:
Celá eucharistická modlitba je přednášena
Otci, zatímco aklamace zpravidla k Synu. Užijeme-li
aklamaci namísto anamneze, musíme ji přeformulovat,
abychom nenarušili jednotný proud eucharistické
modlitby.
Poslední komentáře