Organizace „Centrum pre európskú politiku“ pořádala ve dnech 29.-30. listopadu 2013 v Trenčianských Teplicích další setkání na téma křesťanství a komunismus, které navazovalo na obdobnou akci před dvěma roky. Obě setkání byla věnována přínosu skryté církve, jejímž představitelem byl biskup Felix Maria Davídek. I když byly některé příspěvky věnovány minulosti, smyslem bylo se zorientovat v současnosti a vykročit do budoucnosti.
Ze setkání jsem si odnesl několik postřehů, s kterými bych rád čtenáře Getseman seznámil:
-
Pokračovat v díle F. M. Davídka neznamená kopírovat jeho postupy, ale tak jako on hledat, co dnešní doba vyžaduje.
-
Konferenci biskupů Slovenska se podařilo rozbít Teofórum, které řadu let na Slovensku vytvářelo pro zájemce o teologii prostor svobody. Využili k tomu nátlak a vydírání vůči ordinovaným představitelům fóra.
-
Ačkoli arcibiskup Róbert Bezák lidsky vysoce převyšuje své kolegy z Konference biskupů Slovenska a mnoho lidí pozitivně ovlivnil, přesto od něj nelze nic zásadního očekávat. Jednak tím, že jeho odpůrcům se dosud daří znemožnit jeho setkání s papežem. Ovšem zásadnější problém představuje R. Bezák sám. Není schopen se oprostit od stávajícího nefunkčního přežitého modelu biskupské služby.
-
Pontifikát Jorge Maria Bergoglia SJ vzbuzuje naděje obnovy církve. Papež se pokusí o decentralizaci církevní správy a tím omezení moci vatikánské kurie. Lidé znalí poměrů však poukazují na to, že kurie pracuje na papeži dosti nezávisle a mezi ní a papežem je jen málo prostupná bariéra. Kurie se bude velmi silně bránit a může použít takové prostředky, před kterými papež couvne. Může např. vyhrožovat rozbitím jednoty církve – roztržením, existencí dvou papežů atd. Není nereálné, že by se k tomu mohli odhodlat.
-
Obnovu církve jistě mohou Bezák či Bergoglio iniciovat, ale pokud nebude probíhat odspodu, nic se nestane. Je neúčinné se pokoušet reformovat něco, co reformovatelné není. Má smysl začít odpovědně a vytrvale jednat jako ti, kteří církev tvoří. Šancí je vize církve, kterou přednesl před dvěma roky na stejném místě Jan Konzal (viz Getsemany 3/1992 – http://www.getsemany.cz/node/2899).
Podle mého soudu byl nejzásadnějším příspěvkem tohoto setkání „Oprášiť pakt z katakomb“ přednesený dr. Petrom Križanom, který připomeneme v následujícím článku.
Pakt z katakomb
Během II. vatikánského koncilu v rámci liturgie v kostele nad katakombami sv. Domitilly konané dne16. listopadu 1965 podepsalo kolem čtyřiceti biskupů slib, známý jako tzv, pakt z katakomb. Jednalo se zejména o jihoamerické biskupy, z nichž nejznámější byl arcibiskup z Recife Herder Camara. Později se k nim připojilo ještě pět set dalších biskupů. Text slibu, který je dnes stejně aktuální jako před půl stoletím, zní:
„Jako biskupové shromáždění na II. vatikánském koncilu, kteří si uvědomují, čeho všeho se jim ještě nedostává, aby vedli život v chudobě, jak odpovídá duchu evangelia, navzájem povzbuzeni k této iniciativě, ve vzájemné jednotě, v jednotě se všemi bratry v biskupské službě, spoléhajíce se na milost a sílu našeho Pána Ježíše Krista, modlitby věřících a kněží našich diecézí, v usebrání a modlitbách před nejsvětější Trojicí, před Kristovou církví, před kněžími a věřícími našich diecézí, s pokorou a vědomím vlastní slabosti, ale také s odhodláním a silou, kterou nám ve své milosti dává Bůh se zavazujeme:
1. Budeme se snažit žít po stránce bydlení, jídla, dopravních prostředků a všeho, co s tím souvisí, jako obyčejní lidé kolem nás (srov. Mt 5,3; 6, 33-34; 8,20).
2. Jednou provždy se zřekneme bohatství, jakož i vnější nádhery a okázalosti církevního oblečení (odmítáme drahý materiál, nápadné barvy) a insignií (odmítáme zlato a stříbro)… (srov. Mk 6,9; Mt 10,9; Sk 3,6).
3. Nebudeme vlastnit na své jméno žádný nemovitý či movitý majetek ani bankovní konto; majetek, který je nutný, dáme přepsat na diecéze resp. charitativní a sociální zařízení (srov. Mt 6, 19-21, L 12, 33-34).
4. Správu financí a majetku svých diecézí svěříme pokud možno vždy do rukou laických odborníků vědomých si svého apoštolského poslání, abychom mohli být pastýři a nikoli správci (srov. Mt 10,9; Sk 6,1-7).
5. V ústním i písemném styku se nenecháme oslovovat tituly vyjadřujícími společenský význam nebo mocenské postavení (Eminence, Excelence, Monsignore apod.); místo toho chceme být oslovováni „otče“ (Mt 20, 25-28; 23, 6-11; J 13, 12-15).
6. Svým chováním a společenskými styky nikdy nebudeme vyvolávat dojem, že bohatým a mocným dáváme přednost (srov. L 13, 12-14; 1 K 9, 14-19).
7. Právě tak nebudeme lichotit ničí ješitnosti ani v případě, že děkujeme za dary, prosíme o dary anebo při jiných podobných příležitostech (srov. Mt 6, 2-4; L 15, 9-13).
8. Apoštolské pastorační službě lidem v materiální nouzi, postiženým a jinak znevýhodněným věnujeme veškerý svůj čas, myšlenky, úvahy, soucit či hmotné prostředky, aniž bychom tím škodili jiným lidem či skupinám v diecézi. Budeme podporovat všechny laiky, řeholníky, jáhny a kněze, které Pán povolává, aby zvěstovali evangelium sdílením života a práce s chudých lidí (srov. L 4,18n; Mk 6,4; Sk 18,3n; 20, 33-35; 1 K 4,12; 9, 1-27).
9. Vědomi si svého závazku stát na straně spravedlnosti a lásky, jakož i jejich vzájemné souvislosti přeměníme veškerou „dobročinnost“ v sociální projekty … zaměřené stejným dílem na muže i ženy (srov. Mt 25, 31-46).
10. Budeme se zasazovat o to, aby osoby zodpovědné za vládu a veřejné služby vytvářely a uváděly v život zákony, struktury a společenské instituce sloužící spravedlnosti, rovnoprávnosti a celkovému harmonickému rozvoji každého člověka. Tím má vzniknout nové společenské uspořádání, odpovídající důstojností lidí jakožto dětí Božích (srov. Sk 2,44n; 4, 32-35; 2 K 8 a 9; 1 Tm 5,16).
11. Protože kolegialita biskupů nejlépe odpovídá duchu evangelia, jestliže se projevuje službou většině lidstva žijící v bídě tělesné, kulturní a morální, zavazujeme se účastnit se spolu s episkopáty chudých zemí realizace naléhavých projektů. Na úrovni mezinárodních organizací budeme podporovat vytváření takových hospodářských struktur, které umožní chudé většině lidstva vymanit se z chudoby a zabrání ožebračování celých národů ve světě, který bohatne.
12. V pastorační lásce se zavazujeme sdílet život se všemi našimi bratry a sestrami v Kristu, s kněžími, řeholníky a laiky… V tomto duchu budeme spolu s nimi kriticky zkoumat svůj život, budeme v nich vidět spolupracovníky a spolupracovnice, abychom se stávali animátory inspirovanými Duchem svatým, a nikoli šéfy, a budeme se snažit být lidsky otevřenými a přístupnými pro všechny … (srov. Mk 8,34n, Sk 6, 1-7).“ (jednotlivé body slibu přeložila Helena Medková)
Poslední komentáře