Guasparri Bartolomeo Papini : Corporal case - Firenze, c. 1593-97
Paramenta
Mezi liturgické textilie, tzv. paramenta, patří vedle množství kusů
tvořících liturgický oděv také plátna, která pokrývají a zdobí oltářní
mensu. Spolehlivé zprávy o zdobení oltářů textiliemi pocházejí již ze 4.
stol. Prameny pocházející z raného středověku nás však nechávají na
pochybách v otázce počtu těchto pláten. Pseudoisidorské dekretálie
(kolem pol. 9. stol.) ví o celkem čtyřech kusech (zřejmě včetně
korporálu), ale jsou známy i výnosy jednotlivých místních synod, které
požadují pouze dvě oltářní plátna. Již od 8. stol. se rozlišuje
mezi pokrývkami, které jsou na oltáři přítomné stále, a těmi, které se
přinášejí k liturgii. K těm patří např. plátno známé ve vrcholném
středověku, které překrývalo stálou pokrývku, aby se neušpinila. Jeho
název - vesperál- poukazuje na to, že tento kus zůstával na oltáři i
během večerních nešpor a při okuřování oltáře ho snímali dva akolyté.
Nejdůležitějším plátnem bylo ale pallium corporale či sinoton, které
přinesl akolyta na oltář složené na kalichu a zde ho dva jáhni
rozložili. Původně sloužilo k pokrytí celého oltáře, takže mívalo
patřičné, většinou obdélníkové rozměry. Jeho cípem se zahaloval kalich,
na což poukazovaly též modlitby pronášené při svěcení korporálu, které
mluvily o zahalení těla a krve Páně. Pozdějším vývojem se tvar a funkce
korporálu ustálily na dnešním čtvercovém plátně rozprostíraném pod
kalich. Existoval však ještě druhý korporál, který se používal složený a
postupem času ztuhnul do tvaru čtvercové vyztužené pokrývky
přikrývající patenu a kalich - tzv. palla. Materiálem, z něhož byly tyto
textilie vyhotovované, byl len a plátna bývala bez ozdob až do 11.
stol., kdy se začínají objevovat výšivky.
Speciálním typem paramenta bylo antependium, které se však dnes již
nepoužívá. Tato tkanina sloužila k zahalení přední, pohledové části
oltáře (od 9. stol. se také objevuje název frontale). Zprvu byl i tento
kuspouze prostý, ale ve středověku se na něj (vedle oltářního nástavce)
soustředila hlavní výzdoba oltáře. Látky začaly být stále drahocennější
a začaly se zdobit výšivkou nebo malbou. Jako antependia ale sloužily
i malované dřevěné desky či dokonce drahocenné cizelérské práce ze
zlata, stříbra a drahokamů. Samotné antependium bývalo někdy ještě
překryto ryze dekorativním plátnem nazývaným paura nebo aurifrigium.
Jan Klípa
Poslední komentáře