Chórové lavice, dóm v Ulmu, 1440-1474
Sedadla
Liturgický prostor jako domus ecclesiae - shromaždiště církevní obce
- musel počítat s kratší či delší přítomností jednotlivých účastníků
bohoslužebného konání. Podle postavení příslušela těmto
účastníkům určitá místa a určitá sedadla či lavice. Od raně křesťanských
dob zaujímal předsedající nejvýznamnější místo v čele chrámu proti
vstupu, kde se nacházel biskupský trůn - cathedra honoris. Ten byl
umístěn při stěně v ose apsidy tak, že z něj mohl předsedající
přehlédnout celé shromáždění. Odtud také v sedě (na znamení výsadního
postavení) přednášel biskup předsednické modlitby či kázání. Trůn byl
zpočátku prostý, ale záhy se začala rozvíjet jeho výzdoba. Krásným
příkladem bohatě zdobené cathedry je trůn ravennského biskupa Maximiana
ze 6. stol., který je intarzován zlatem a slonovinovými reliéfy. Ve
středověku se mění poloha biskupského sedadla v důsledku přisunutí
oltáře k východní stěně chrámu a trůn se dostává na evangelijní stranu
chóru (levá z pohledu účastníka). V této době se též začíná objevovat
zdůraznění biskupského stolce baldachýnem, který v gotice nabývá podob
složitých architektonických výtvorů a jehož vývoj vrcholí velkolepým
Berniniho baldachýnem nad papežským trůnem (cathedra Petri)
ve Svatopetrské basilice.
Lavice shromážděného kléru byly v raně křesťanských basilikách
umístěny po stranách cathedry po obvodu apsidy a nazývaly se synthronon.
Po změně uspořádání presbytáře a po přesunutí oltáře k východní stěně se
tyto lavice přemístily ke stranám chóru a daly tak vzniknout tzv.
chórovým lavicím neboli stallám. Stally se objevují v klášterních,
kolegiátních či biskupských kostelích a jsou určené ke společným
modlitbám řeholníků nebo kanovníků, případně jako místa presbyterů při
biskupských bohoslužbách. Bývaly uspořádány do dvou řad nad sebou a
jednotlivá oddělené sedadla byla vybavena klekátkem a také pultovým
poprsníkem pro podložení bohoslužebných knih. Při stání se sedadlo
sklopilo směrem k zadní stěně - dorsale. Sedadla mívala na spodní straně
konzolovitý výstupek zvaný misericordia, který sloužil jako polosedačka
při delších částech bohoslužby trávených ve stoje. Na chórové lavice se
soustředila umělecká výzdoba - baldachýny nabývaly podob fantaskních
architektur a sedadla a bočnice byly zdobeny bohatými reliéfy, jejichž
náměty byly brány jak ze sakrální, tak z profánní tematiky. Lavice pro
lid jsou záležitostí až pozdního středověku a nastupujícího novověku,
ačkoli např. v Itálii se lavice jako pevný mobiliář neobjevují leckdy
ani v baroku a místo nich se používaly prosté židle, které bylo možno
přesouvat a natáčet podle potřeby vycházející z probíhající liturgické
akce. Po II. vatikánském koncilu se v sakrální architektuře v ideálních
případech prosazuje snaha vydělovat předsedajícího co nejméně ze
shromáždění, takže sedadla pro klérus bývají co nejprostší. To
že předsedající nestojí proti shromáždění, ale měl by být v jeho středu
bývá naznačeno vějířovitým či půlkruhovým uspořádáním lavic pro lid.
Jan Klípa
Poslední komentáře