Mysleme na Čínu
Jan Spousta
Čína je jediná skutečně významná mocnost, kde se dosud
oficiálně věří na marxismus. Třebaže díky blahodárnému působení reality na
ideologicky přehřáté mozky čínských soudruhů není tamní komunismus již tak
ortodoxní jako za časů velikého předsedy Maa, vykazuje i v devadesátých
letech nepřehlédnutelné násilné a dobyvačné rysy: připomeňme si jen masakr studentů
na náměstí Nebeského míru, pokračující okupaci Tibetu, pronásledování disidentů,
specificky čínskou neúctu k individuálním právům a svobodám, násilnou
asimilaci menšin, drastické metody „populační politiky", nedemokratické
praktiky prosazované v Hong Kongu nebo neustálé harašení zbraní směrem k Tchajwanu.
A prosazování lidských práv vůči Říši středu vázne snad ještě více, než v některých
jiných podobných případech: velmoc s miliardou obyvatel si demokratičtí státníci
většinou nedovolí peskovat jako nějakou banánovou republiku.
Článek Petra Blahy o katolictví v Asii se mj.
soustřeďuje na jeden dílek rozsáhlé problematiky, totiž na situaci katolické
menšiny v této převážně nekřesťanské a oficiálně nenáboženské zemi. Je tu
třeba předeslat, že Čína nemá oficiální vztahy s Vatikánem; ten totiž
uznává tchajwanskou vládu, a kontinentální Čína proto římskokatolickou církev
donutila z menší části přejít do podzemí (tam se - pokud jsme dobře
informováni - ve vztahu k Římu ovšem objevují některé „problémy" podobné
obtížím naší bývalé podzemní církve), a zbytek katolíků sdružila v takzvané
vlastenecké církvi. Ta formálně neuznává
papežovu pravomoc ani výsledky II. vatikánského koncilu. V Pekingu se tak
dodnes katolická mše slouží latinsky zády k lidu.
Důstojné řešení problému čínských katolíků by bylo drobným
krůčkem na cestě celé země ke svobodě. Třebaže je však tamní režim již notně zpuchřelý,
drží se zatím nad očekávání dobře díky nabroušeným bodákům, díky lidské
setrvačnosti a díky nedostatku širší základny opozice. „Dlouhý pochod", který
prastarou civilizaci východu očekává, se nejspíše ještě protáhne. Mysleme na její křesťany i vůbec na všechny
obyvatele, modleme se za ně a občas se - třeba s Amnesty International -
pokusme držet palce i viditelnějším způsobem. Je to i v našem zájmu: Kdyby
se totiž tisíciletý a stále živý génius Číny konečně osvobodil z chomoutu
stoleté a dávno žluklé německé ideologie a kdyby se tvůrčím způsobem propojil s nejlepší
tradicí evropské civilizace a náboženství, mohl by světu přinést nemálo
dobrého. Upozorňuji ještě na diskusi nad
dopisem Jana Plechatého. Jeho dopis, kritizující Hanse Künga, vyvolal několik
reakcí, z nichž některé otiskujeme.
Nejde totiž jen o otázku výroků německého teologa, ale i o širší téma
vztahů v církvi a téma „znamení doby".
Poslední komentáře