Pierre Ceyrac, francouzský jezuita, přijel do Indie v r. 1937 a v průběhu více než 50
let sloužil v Indii a v Thajsku těm nejubožejším. Dnes mu je 83 let a neúnavně
pokračuje ve svém boji za uznání nedotknutelných (nejnižší indická kasta) a za
ochranu dětí ulice. Jeho svědectví je naplněno asijským způsobem vidění a
řešení problémů chudoby. V Indii jste zrealizoval mnoho věcí a přesto jste
prohlásil: "Nejsme zde proto, abychom řešili problémy Indie, ale abychom se
nechali dotknout jejím tajemstvím." Rád se dotýkám
tajemství. Když vstupujeme v Indii do slumu, do nouzové kolonie nebo do malé
vesničky, musíme tak činit s úctou téměř náboženskou, s velkou pokorou a
láskou. Kdo jsme my, abychom řešili problémy tak obrovské země? My můžeme Indii
samozřejmě něco dát, ale napřed se musíme naučit přijímat. Tajemstvím Indie je
především v její kráse, v kráse její krajiny, jejích obyvatel a jejich kultury.
(. . .) Mít čas vidět a nebýt neustále tlačen
k tomu řešit problémy, jak to činí někteří funkcionáři OSN. Věřím, že je
důležitější milovat než konat. Tomu mne naučil Gándhí. Když člověk někoho
miluje, potom se za něj bude zasazovat. Naopak, když někdo něco dělá bez lásky,
nemá jeho práce žádnou cenu. Obrazy, které nám přinášejí média
o Indii, jsou velmi často obrazy velké chudoby. S touto chudobou se vy osobně
setkáváte každodenně. Jak proti ní bojujete? Je třeba učinit
rozdíl mezi velkou bídou a velkou chudobou. Vysvětlím to: bída znamená, že
existuje chudoba velkého stupně, při níž dojde k odlidštění. Chudoba sama o
sobě neodlidšťuje. Znám na venkově lidi velmi chudé, jejichž důstojnost je
neuvěřitelně vysoká. Ve městě stejně jako na vesnici je třeba bojovat proti
bídě. Je třeba, aby lidé měli dostatek potravy. Ale zničíme zemi tehdy,
jestliže z ní učiníme zemi konzumu. „Rozvoj neznamená mít
výhodu, nýbrž být výhodou," řekl Gándhí. Dříve,
než jste začal pracovat v pastoraci a v sociální práci, studoval jste sanskrt a
hinduismus. Proč? Nikdo nemá právo žít v zemi, pokud nezná
její kulturu. V Indii jste bezprostředně ponořen do nesmírně obsáhlé reality,
kterou je hinduismus. Svým starým původem a silou svého myšlení je hinduismus
jednou z nejstarších náboženských a filozofických tradic naší planety. Ind se
vyznačuje hledáním Boha, dahršan, vizí Boha, a to
na všech úrovních společnosti. Vzpomínám si na sedmnáctiletého chlapce,
jmenoval se Radhu, který umíral vedle mne v nemocnici v Kalkatě, kde jsem byl
hospitalizován. V tom obrovském sále, kde je pět set lůžek, mi řekl: „Uvidím
tento večer Boha?" Jeho oči žhnuly jako žhavé uhlíky.
Odpověděl jsem mu: .Ano, Radhu, tento večer uvidíš Boha."
Za šest hodin zemřel s úsměvem na tváři. Byl hinduistou a tak odešel.
. . Indové mají smysl pro Boha mimořádně vyvinutý. Slyšel
jsem, že jste řekl: „Hinduisté mají smysl pro Boha. To, co jim může přinést
křesťanství, je smysl pro člověka." Co jste tím chtěl říci? Hinduismus
má své velmi silné stránky, ale rovněž i slabiny. Podle mého názoru je jedním z
nich vztah k hmotě. Pro hinduistu je hmota mája,
kosmická iluze, které je třeba se zbavit. Pokud je hmota určitým způsobem zlá,
není třeba ji rozvíjet, protože noční můra se prostě nerozvíjí. Koncepce rozvoje
země je v Indii velmi mladého data. Na druhé straně jsou tělo, ale rovněž i
představa osobnosti iluzí, zejména v Advaita Védantě,
v čistém nondualismu šankary, extrémním
hinduistickém směru. Existuje pouze Bůh sám, moje osoba je jen pouhou iluzí,
dokonce i když je mi zapotřebí milionů existencí, abych se s ní vypořádal. Další
velkou slabinou hinduismu, kterou zdůraznil Gándhí, je systém kast, pevně
spojený se zákony karmy. Myslím přitom
zejména na nedotknutelné, kteří jsou považováni za nečisté a znesvěcené. Není
nic tvrdšího pro člověka než se cítit nečistý, když vstupuje do chrámu nebo
když jde okolo skupiny lidí. Pro křesťana je každá osoba jedinečná, každý
okamžik má absolutní hodnotu. (. . .)
I v těch nejmenších dětech, které umírají v Kalkatě na chodnících, je Pán Ježíš.
. . to je převratné. Mnoho mladých lidí,
kteří hledají smysl života, vám přichází pomoci. Jaký je podle vás smysl
života? Věřím, že život je ohromné dobrodružství, řekl bych dokonce i
zápas o člověka. A jeho základem, jeho východiskem je láska. Mladí si to
uvědomují velmi dobře. Znají sílu lásky, která vám dá dělat takové množství
věcí pro milovanou bytost, která mění váš pohled. Musíme se na svět podívat
trochu jinak, pohledem, který dokáže odhalit krásu, jež nás obklopuje. (.
. .)
Z Espérances des pauvres č.376 přeložil
Pavel Kouba
Chceme naše čtenáře seznámit s belgickým časopisem „Espérances
des peuples, Espérances des pauvres", s jehož články jste
již měli možnost se seznámit na stranách Getseman. Časopis je vydáván
francouzsky osmkrát ročně, jeho roční předplatné stojí 770 BEF, na požádání je
však možné dosáhnout podstatné slevy. Je vydáván na bázi bezplatné a dobrovolné
práce a soustřeďuje na cca 20 stranách materiály z celého světa týkající se
problematiky lidských práv, mezilidské solidarity, problémů církví, významných
okamžiků života církve, vztahů Sever-Jih, teologie osvobození a
celospolečenských otázek, vztažených na konkrétní příklady. Obsahuje množství
rozhovorů na zajímavá témata a fotografický materiál. Tento časopis je možné si
objednat na adrese: c/o Thérese Martin, 161/3 Rue Th. Decuyper, (B) 1200
Bruxelles, Belgium. Doporučujeme!
Poslední komentáře