Úvod
Řekne-li se Karel Marx a náboženství, vybaví se většině lidí
výrok Náboženství je opium lidstva. Marxovu kritiku
náboženství však nemůžeme omezit na tuto jedinou větu, která je navíc vytržená
z kontextu. Proto bych se v této práci chtěla zaměřit na podrobnější nástin
Marxových názorů na náboženství, jimž bude věnována první část. V druhé části
práce se pokusím analyzovat interpretaci Marxovy náboženské kritiky v
komunistických učebnicích filozofie a ukázat, nakolik se s původními Marxovými
myšlenkami shoduje a nakolik rozchází.
Stručný nástin Marxova filozofického myšlení
Filozofické myšlení Karla Marxe bylo ovlivněno především
filozofií Hegelovou a Feuerbachovou.
Marx přejímá Hegelovu dialektiku jako metodu, kterou naplňuje
jiným obsahem. V dialektice vidí revoluční princip. „Její základní myšlenkou je
to, že svět není soubor hotových věcí, nýbrž procesů. Neexistuje nic konečného a
absolutního. Existuje pouze nepřetržitý proces vznikání a zanikání."[1]
Narozdíl od Hegela je pro Marxe charakteristické materialistické
nazírání světa, které ho spojuje jak s Feuerbachem, tak s francouzskými
materialisty 18. století.
Podle Marxe je nutné zabývat se podstatou člověka v
souvislosti s konkrétními společenskými poměry, protože život společnosti je třeba
nejen zkoumat, ale především změnit, jak dokazuje jeho myšlenka tří
dialektických momentů: poznání, kritika, jednání. Člověk musí poznat dosavadní dějiny
jako dějiny odcizování člověka, poměřovat je pravým určením člověka a nakonec
je nutno ideu a kritiku smířit.[2]
Podle Marxe je tedy třeba revoluční přeměnou zrušit
vykořisťování umožněné nespravedlivým třídním systémem a nastolit beztřídní
společnost. „Marx jako první v plném rozsahu poznal význam ekonomické základny
společenského života, fakt třídního boje v dějinách a vliv těchto faktorů na
kulturní i duchovní vývoj."[3]
Tento jeho objev se zároveň stal východiskem pro kritiku, která
marxismu vytýká především to, že „nedoceňuje duchovní fenomény a umění,
chápe-li je (ostatně dosti násilně) jako pouhou nadstavbu a odraz ekonomických
procesů. Za druhé tato jednostrannost (. . .)
brání marxismu vidět jinou cestu, než je cesta totálního revolučního zvratu."[4]
Materialismus je východiskem Marxových filozofických úvah, „v
naprostém protikladu k německé filosofii, která sestupuje z nebe na zem, stoupá
se tu od země k nebi. Tj. (. . .)
vychází se ze skutečně činných lidí a z jejich skutečného životního procesu se
také vykládá vývoj ideologických obrazů (. . .).
I mlhavé výtvory v mozcích lidí jsou nutné sublimáty jejich materiálního životního
procesu, který je možno empiricky zjistit a který je spjat s materiálními
předpoklady."[5]
Z toho Marx vyvozuje nesamostatnost náboženství, morálky,
metafyziky a také neexistenci jejich historie a vývoje. Lidské myšlení a jeho produkty
se podle jeho názoru mění spolu s rozvojem materiální výroby.
Marx a náboženství
Marx nenapsal žádné dílo věnované přímo náboženství,
vyjadřuje se k těmto otázkám ve svých různých filozofických pracích, především
v Úvodu ke kritice Hegelovy filosofie práva.
Tvrdí zde, že náboženství je pouze iluzorní štěstí, a proto „zrušit náboženství
jako iluzorní štěstí lidu znamená žádat jeho skutečné štěstí. Požadavek vzdát
se iluzí o svém postavení je požadavek vzdát se postavení, ve kterém je
zapotřebí iluzí. Kritika náboženství je tedy v zárodku kritikou tohoto slzavého
údolí."[6]
Marx zároveň říká, že „náboženství je povzdech utlačeného tvora,
cit bezcitného světa, duch bezduchých poměrů". Je-li to opium lidstva,[7]
můžeme říci, že náboženství je útěchou utlačované dělnické třídy,
která trpí vykořisťováním v nespravedlivém společenském uspořádání. Náboženství
tedy pomáhá vykořisťovaným v takovém systému přežít.
Marx vysvětluje náboženství materiálními příčinami, tj.
společenskými podmínkami - „materialistické studium lidské společnosti
osvětluje její vývoj z hospodářských, třídních poměrů mezi lidmi a zároveň
ukazuje, jak na této základně vyrůstá idealistická nadstavba, které se říká
náboženství."[8]
Náboženství považuje Marx za vadu či nedostatek, který je projevem
světské omezenosti. „Netvrdíme, že se /občané/ musí zbavit své náboženské omezenosti,
aby se dostali ze svých světských pout. Tvrdíme, že vybřednou ze své náboženské
omezenosti, jakmile se zbaví toho, co je ve světském bytí omezuje."[9]
Můžeme tedy říci, že není nutné začít zrušením náboženství, ale
změnou společenského uspořádání. Zánikem třídní společnosti pak jako nadbytečné
zanikne i náboženství.
Marxistické učebnice filozofie
V této kapitole budu vycházet ze tří filozofických učebnic.
Jejich výběr je náhodný, ovlivněný především skutečností, že v dnešní době jsou
podobné knihy málo dostupné, protože většina knihoven je počátkem 90. let
vyřadila ze svého fondu. Přesto jsem se snažila vybrat knihy určené různým okruhům
čtenářů. Cílem Učebnice marxistické filozofie od
A. G. Spirkina je stručný výklad marxisticko-leninské filozofie pro studenty
vysokých škol.. Úvod ke studiu
filozofie od J. Zeleného je přímo učebním textem k úvodu do filozofie
pro studenty oboru filozofie na filozofické fakultě. Základy
marxisticko-leninské filozofie, jež jsou dílem G. C. Arefějeva a
kolektivu, jsou pak učebnicí pro střední stupeň stranického vzdělávání, určenou
posluchačům škol základů marxismu-leninismu.
Učebnice marxistické filozofie se
k otázkám náboženství vyjadřuje v rámci výkladu o protikladu idealismu a
materialismu a v kapitole věnované duchovní sféře života společnosti.
Idealismus je považován za překroucený a tedy nesprávný pohled na svět, který
je zároveň teoretickým ospravedlněním náboženství. Autor A. G. Spirkin tvrdí,
že „materialisticky uvažující vědci a filosofové žili vždy v nepřátelství s
náboženstvím, vysmívali se ignoraci a fantastickým nárokům jeho stoupenců."[10]
Nezmiňuje se o náboženství jako o ideologické nadstavbě jako Marx,
mluví však o boji proletářských mas proti kapitalismu a o obhajově zájmů
dělnické třídy.
V kapitole nazvané Pojem náboženství vysvětluje
vznik náboženství jako výraz .bezmocnosti prvobytného člověka. (.
. .) Lidé obdařovali přírodní i lidské síly nadpozemskými,
nadpřirozenými vlastnostmi. Zároveň s tím vznikl náboženský kult, souhrn
náboženských úkonů - modliteb, obětování atp."[11]
Náboženství přetrvávající i v soudobé kapitalistické společnosti
je .zbraní duchovního útlaku, ideologického zotročení pracujících, prostředkem upevnění
vlády vykořisťovatelů."[12]
V této souvislosti Spirkin připomíná Marxův výrok Náboženství
je opium lidstva. Marx však náboženství samo o sobě
neodsuzoval, chápal ho jako útěchu vykořisťovaných. Spirkin interpretuje
Marxovy myšlenky asi takto: bojovat proti všemu, co souvisí s kapitalismem,
bojovat proti vykořisťování, sociálnímu útlaku, proti náboženství. Naproti tomu
Marx považuje za základní boj proti kapitalismu jako nespravedlivému třídnímu
uspořádání.
Úvod ke studiu filozofie se o náboženství téměř
nezmiňuje. Pouze v kapitole Co je marxisticko-leninská
filozofie se uvádí, že .dialektický a historický materialismus je
důsledně vědecký (. . .) filozofický
světový názor, (. . .) nesmiřitelně
odmítá protivědecké, náboženské, idealistické předsudky a iluze."[13]
Základy marxisticko-leninské filozofie pojednávají
především o přednostech socialistického státního zřízení a o nutnosti boje
proti kapitalismu. Náboženství je vykládáno jako nástroj ideologického
ovlivňování využívaný především v období otrokářství a feudalismu. Kapitalismus
„neodmítá služby církve, ale zároveň si sám vytváří mohutný propagandistický
aparát. Má k dispozici tisk, rozhlas, televizi, to jest prostředky masové
propagandy."[14]
Součástí útlaku pracujících se stává i duchovní útlak, tj.
propagace náboženství skrze církev, která vykořisťovatelské třídě pomáhá
vychovávat vykořisťované v duchu pokory. Materialistická filozofie sice
náboženství kritizovala, ale až se vznikem marxismu se objevuje vědecký
ateismus. Marx a Engels „odhalili sociálně třídní kořeny náboženství, objevili
opravdové příčiny rozšíření náboženského světového názoru. Boj proti
náboženství považovali za jednu z nejdůležitějších součástí ideologického boje
proletariátu."[15]
Z uvedeného citátu vyplývá, že ani tato učebnice neuvádí Marxův
názor přesně - opět považuje boj proti náboženství za stejně důležitý jako boj proti
existenci třídní společnosti. Staví ho tedy na stejnou úroveň, nepovažuje zánik
náboženství za očekávaný důsledek úspěšného boje proti kapitalismu. Možná je to
proto, že v socialistickém Sovětském svazu v době vzniku této publikace
náboženství stále existovalo. Proto autoři doplňují, že v SSSR se .dělá vše pro
to, aby se pracující zbavili protivědeckých náboženských názorů. (.
. .) Celá soustava práce v socialistické společnosti je zaměřena
k formování světového názoru, neslučitelného s náboženstvím."[16]
Marxistické učebnice filozofie většinou z Marxova díla vybírají
zejména myšlenky o nutnosti boje proti třídní společnosti, o nespravedlnosti
vykořisťování, příp. zdůrazňují budování socialismu.
Závěr
Základní rozdíl mezi Marxovou kritikou náboženství a její
pozdější interpretací spočívá v otázce, zda je třeba primárně bojovat proti
náboženství (jak tvrdí autoři komunistických učebnic), nebo zda stačí odstranit
třídní společnost a náboženství jako její ideologická nadstavba zanikne samo
(jak předpokládal Marx). Je možné, že Marxovi komunističtí vykladači některé problémy
záměrně vynechávají, protože se jim „nehodí do krámu" - např..
jak by vysvětlili, že v socialistické společnosti přežívá náboženství, když podle
Marxe mělo zaniknout spolu s kapitalismem? Museli by přiznat, že se Marx mýlil
buď v předpokladu, že náboženství zanikne samo, nebo že je pouze ideologickou
nadstavbou. Nabízí se myšlenka, že komunistům nešlo o výklad Marxových
myšlenek, ale o jejich účelové využití pro vlastní cíle, což dokládá i obsah
výkladů, které se omezují na několik základních marxistických myšlenek (zejména
nutnost zrušit třídní společnost), na něž pak nabalují nicneříkající fráze o
budování socialistické společnosti. Ty také mohou zakrývat, že soudobý stav
nemusí odpovídat Marxovým představám o beztřídní společnosti.
Zajímavé je, že se ani sám Marx nezabýval otázkou, jakou
funkci má náboženství ne pro vykořisťované, ale pro vykořisťující. Je i pro ně
útěchou? Nebo se tato třída hlásí k náboženství proto, aby zmátla
vykořisťované? Má-li náboženství vychovávat utlačované v pokoře a přijetí
vlastního údělu, neříká to nic o tom, jak má působit na vládnoucí třídu. Ani
komunističtí vykladači Marxova díla se touto otázkou nezabývají.
Použitá literatura: Arefějev, G. C. a
kol.: Základy marxisticko-leninské filosofie. Svoboda, Praha 1975.
Borek, V.: Předmluva ke knize Marx a Engels o náboženství.
Vydáno nákladem časopisu Maják, Praha 1933.
Marx, K.: Židovská otázka. In: Marx a Engels o náboženství.
Vydáno nákladem časopisu Maják, Praha 1933.
Marx, K. - Engels, F.: Německá ideologie. In: Marx, K. -
Engels, F. - Lenin, V. I.: K filosofickým otázkám. Svoboda, Praha 1974.
Marx, K.: Teze o Feuerbachovi. In: Marx, K. - Engels, F.: O
Feuerbachovi. Svoboda, Praha 1974.
Marx, K.: Úvod ke kritice Hegelovy filosofie práva. In:
Marx, K., Engels, F., Lenin, V. I.: K filosofickým otázkám. Svoboda, Praha
1974.
Spirkin, A. G.: Učebnice marxistické filosofie. Svoboda,
Praha 1971.
Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie. Zvon, Praha 1992.
Zelený, J.: Úvod ke studiu filozofie, Univerzita Karlova,
Praha 1980.
Krátký kurz homiletiky
[1] Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie, 9 str.
357
[2] Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie, str. 359
[3] Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie, str. 362
[4] Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie, str. 362
[5] Marx, K.: -
Engels, F.: Německá ideologie. In: K filozofickým
otázkám, str. 121
[6] Marx, K.: Úvod ke
kritice Hegelovy filosofie práva. In: K filozofickým
otázkám, str. 44
[7] Marx, K.: Úvod ke
kritice Hegelovy filosofie práva. In: K filozofickým
otázkám, str. 44
[8] Borek, V.:
Předmluva ke knize Marx a Engels o náboženství, str.
7.
[9] Marx, K.:
Židovská otázka. In: Marx a Engels o náboženství, str.
62
[10] Spirkin, A. G.: Učebnice marxistické filozofie, str. 18
16-17
[11] Spirkin, A. G.: Učebnice marxistické filozofie, str. 413-414
[12] Spirkin, A. G.: Učebnice marxistické filozofie, str. 415
[13] Zelený, J.: Úvod ke studiu filozofie, str. 11
[14] Arefějev, G. C. a
kol.: Základy marxisticko-leninské filozofie, 22
str. 188
[15] Arefějev, G. C. a
kol.: Základy marxisticko-leninské filozofie, str.
256
[16] Arefějev, G. C. a
kol.: Základy marxisticko-leninské filozofie, str.
256
Poslední komentáře