K článku „Problémy fundamentalismu v exegezi" (G
1/1997) jsme obdrželi několik obsáhlejších ohlasů. Děkujeme za ně. Rádi bychom
v diskusi o fundamentalismu na stránkách Getseman pokračovali. Proto
otiskujeme dva z Vašich příspěvků.
K problému fundamentalismu v exegezi
Článek Ivany Dolejšové Problém fundamentalismu v exegezi
(Gets., 1 (69)/1997, s. 5-6) považuji za
aktuální a velmi závažný příspěvek a jsem vděčný též redakci, že ho i přes
nejednotný názor otiskla. Článek se totiž dotýká pronikavým způsobem jednoho z nejdůležitějších
problémů (podle mého soudu) současné křesťanské spirituality v oblasti
metodiky přístupu k Písmu - jak je chápat, žít a hlásat.
Autorka omezuje pro účely článku pojem fundamentalismu
na „zatuhnutí vztahu mezi slovem a jeho smyslem". Výrazem „zatuhnutí" již v první
větě naznačuje své hodnocení: jde o cosi nežádoucího - onen vztah je jinak (tj.
ve skutečnosti, anebo ideálně) pružný, dynamický, a ve fundamentalismu se nenáležitě
redukuje. Bezpochyby je to účinné a názorné vyjádření ve zkratce jak myšlenky,
tak současně i postoje k ní. Avšak případnému odpůrci dává hned v úvodu
možnost udělat totéž. Mohl by reagovat jenom na emocionální náboj slova,
nezdržovat se už s dokládáním a opáčit: „To spíš váš postoj propaguje
zředění, rozvolnění vztahu slova a smyslu" - čímž by vyjadřoval jen hodnocení z opačné
strany, která původní formu představuje coby jasný a pevný vztah, zatímco za
nežádoucí označuje subjektivní libovůli.
Přitom v diskutovaném problému nejde o maličkosti. V závěru
svého článku autorka pronáší závažné tvrzení: „[Fundamentalismus] stojí v cestě
porozumění Božímu slovu. . . [a je tedy třeba se mu] bránit." Z článku, zdá se, vyplývá
(byť to není tak doslova řečeno), že fundamentalismus činí z křesťanství ideologii
a ubírá mu schopnost proměňovat životy. To je velmi silná výtka, která je
závěrem vznesena vůči fundamentalismu jako celku. Omezující klauzulka z první
věty se tu už nepřipomíná. (Jen jednou, asi v polovině článku se zmiňuje o
„fundamentalismu založeném na pojmech", ale není jasné, zdali jde o
charakteristiku fundamentalismu celkově, nebo jen některého jeho proudu, anebo
jde prostě o rozvité označení.) Je tedy záhodno pokusit se vymezit
fundamentalismus jako takový a zaujmout k němu postoj. To ale přesahuje
možnosti krátkého článku a bude asi vyžadovat diskusi více přispěvatelů:
Historik by mohl připomenout, co se těmi „fundamenty" původně myslelo. Mohl by
se také pokusit rozebrat, zda u zrodu herezí stával opravdu fundamentalismus
(osobně mám za to, že to byly spíš lidé než metody). Religionista by se jistě mohl rozepsat o tom,
jak se fundamentalismus projevuje nyní v různých náboženstvích (a také
mezi námi), čemu má čelit, co dobrého anebo špatného přináší. Podobně by mohl
ze své perspektivy svědčit někdo z duchovních pastýřů i jiní. Za další
příspěvky na toto téma se přimlouvám, je to opravdu citlivá a závažná
záležitost. Vraťme se nyní k výchozí
otázce: V jak pevném nebo pružném vztahu je slovo a jeho smysl. Výklad
Písma je totiž také, a snad zejména, výkladem textu. A otázky po významu textu
jsou nutně otázkami jazykovými. Smysl a význam je věc primárně lingvistická a
sémantická. Dovolte tedy, abych k tomu jako lingvista poznamenal několik
slov.
Formulování výpovědi v nějakém jazyce je tak
trochu doplňovačka, v níž se kombinují pojmy a ještě další věci. Význam
celku (věty a textu) se totiž skládá z významů dílčích. Odborně se tomu
říká princip skladebnosti, kompozicionality, a je jedním ze základních
předpokladů moderní sémantiky. Ovšem
současně je nutno vědět (lingvista to ví, vědí to i lidé profesionálně pracující
s jazykem a měl by to vědět i vykladač), že význam slova je určován
především větou a kontextem. To, co se dosazuje jako stavební kamínek významu
věty (např. význam slova), je velice povšechné a nekonkrétní. Jenže není to zase natolik neurčité, aby se
určit nedalo. Nikoli ovšem tak amatérsky, že bychom si otevřeli dejme tomu
konfesijní příručku, vyhledali definici např. slova „víra" a dosadili ji do
věty. Typ výkladu, který autorka článku předvádí - oprávněně - jako odstrašující
příklad, je opravdu mělký, až očividně. Ale to snad není pro fundamentalismus
typické. Mělkost myšlenek nalezneme
jistě i u jiných typů výkladů. Pravda však je, že autorka zde vystihla velmi
častý projev myšlenkové chudosti (možná proto, že je pohodlný), při němž
rádobykazatel vyhledává v textu pojmy, které mu umožní přejít v promluvě
na témata, jež dobře zná. Je běžné a normální, že lidé - kazatele nevyjímaje, a
to i veličiny - mají svá oblíbená témata. Jenže u tohoto typu kazatelů můžeme
pozorovat nejen několik favorizovaných námětů (nezřídka i se stereotypními
formulacemi, takže kázání si bývají navzájem podobná), ale zejména - a to vadí -
že jsou slepí vůči mnoha ostatním myšlenkám. (K dovršení škody se někdy, je-li
taková osoba vlivná, tento typ uvažování předkládá jako vzor pravověrnosti.) Je
to ale typické jen pro fundamentalismus? Připouštím, že fundamentalismus asi k takovéto
schematičnosti vytváří příznivé podmínky.
Kvalitnější fundamentalističtí vykladači (u onoho ukázkového příkladu
asi všichni kromě těch nejhorších) by tu oprávněně namítali proti
misreprezentaci. Jak řečeno, první chyba
je už v pojmech; nelze přece vzít definice z nějakého konfesijního
dokumentu a bez dalšího je aplikovat ve výkladu úplně jiného textu. Např. „víra",
abych užil téhož příkladu jako autorka, ve významu obvyklém v teologicky
důležitých výpovědích Písma jednoduše není to, co tak košatě a s úřednickou
precizností formuluje onen věroučný dokument. Ani by nemohla být - třeba jen
proto, že Ježíšovi posluchači neměli ani tušení, že jednou bude existovat
nějaká církev čs. husitská. Ježíš musel hovořit v pojmech svých
posluchačů, a to i v těch případech, kdy mu nerozuměli. Hovořil jejich
jazykem, a z toho prostě vyplývá, že užíval i jejich pojmy (i když
myšlenky z těchto pojmů sestavené mohly být nové - a připusťme - i
nadčasové). Tento předpoklad je totiž dán podstatou jazyka jako komunikačního
nástroje. Pojem je vlastně kategorizovaná zkušenost. Umožňuje nám ji rozpoznávat, uvědomovat si
její nutné a pravděpodobné vlastnosti, představit si typické příklady a vyvolat
asociace. Není to celý obsah výrazu, je zjednodušený, ale je jazykem
sdělitelný, tudíž se může tříbit, a tím je intersubjektivní. Nejde jen o
objekty, mezi pojmy v širším smyslu patří i role objektů (např. „předseda
Velerady"), vlastnosti („město" = být-městem) a vztahy („otec" - čí?), což jsou
jednotky s predikativními vlastnostmi - dají se skládat a doplňovat. Ale
vždy se zakládají na zkušenosti, vlastní i kolektivní. Cizí pojmy jsou prázdné.
Proto Ježíš, chtěl-li se domluvit, musel používat pojmy tehdy aktuální.
Obrázek rádobykazatele, který autorka vylíčila, je
velmi tristní a žel nikoli nerealistický. Nepochybně při psaní měla před očima
živoucí příklady. Ani mně jejich obrázek není neznámý. Přijali základní
jednoduché pravdy křesťanství, naučili se pár schematických řešení, přečetli
několik knížek, zjistili, že převádět biblické texty do pojmosloví jejich
náboženství není tak těžké, a začali kázat. Modlitba, proměna postojů a života -
netroufám si říci, že tam nejsou - ale asi nejsou tak patrné, protože ta
nevyzrálost je až příliš nápadná. Kazatelská zralost asi přichází dlouhými roky
strávenými ve společném jařmu s Pánem Ježíšem - a pak možná už tolik
nezáleží na typu exegeze, protože ať už káže pojmy nebo příběhy, káže život,
protože vynáší z vlastního srdce, nikoli z vypůjčených stránek.
Podle mého mínění autorka přesně vyhmátla palčivý
problém a tyto její náhledy by se jistě měly připomínat a šířit. S určitými
rozpaky nebo přinejmenším s nejistotou však hledím na to, že onen problém
přisoudila tak jednoznačně fundamentalismu. Přiznám se, že mezi
fundamentalismem a pojmově orientovanou exegezí tak jednoznačnou souvislost
nevidím. Doslovnost není žádné zatuhnutí, nýbrž běžný výchozí předpoklad při
hledání smyslu textu. Jsem pro tyto postoje fundamentalista? Je-li ale
fundamentalismem pouhé vyhledávání magických pojmů v kodifikovaném textu,
jenom aby se potvrzovaly schematické vzorce postojů a jednání, pak se rád
postavím proti.
Z dopisu Jiřího Hedánka
Relativizace dogmatických pravd
Podle mého názoru se principiálně jedná o relativizaci
dogmatických pravd víry a tudíž popírání pravdy a schopnosti lidského rozumu
poznat Bohem zjevenou pravdu. Vnitřní rozpor je zjevný: Neschopnost lidského
rozumu poznat pravdu se presentuje jako poznaná pravda a tím padá pravda o
nepoznatelnosti pravdy podle zásady „nic nemůže současně být i nebýt". Poznání a
uznání základních pravd křesťanské víry pak nazývá fundamentalismem víry, který
údajně brání životu z víry.
Každé učení, má-li být životaschopné a pro život, musí
nutně spočívat na pevných základech (fundamentu), a to zejména tehdy, jedná-li
se o otázky života nejen pozemského, ale věčného. Proto Bůh ve svém nekonečném milosrdenství
předal církvi fundamentální pravdy, aby každý věřící mohl s absolutní
jistotou je poznávat a podle poznaných pravd uspořádat svůj život k dosažení
věčného cíle. Pokud není jistota a člověk je vystaven neustálým pochybnostem o
správnosti své cesty k cíli, případně o cíli samém. V tom případě by byl Pán Ježíš Kristus
velmi špatným učitelem, což odporuje Jeho božství.
Nihil votium nisi praecognitum. Jistota v poznání
umožňuje jistotu v konání. Pokud
rozum nemá pevnou oporu, vůle je ve zmatku unášena citem, fantazií a dalšími
nižšími duševními mohutnostmi.
Sebelépe míněná snaha přiblížit netradičním způsobem
výklad Písma svatého „dnešnímu" člověku často vede ke synkresi a relativizaci
základních věroučných pravd. Tím „dnešní" člověk, který je podstatně stejný
jako člověk v době Kristova pozemského působení, dostává učení Kristovo v deformované
podobě, která stěží může uspokojit jeho touhu po odpovědi na otázku o
posledních příčinách člověka a světa, kterou dávají právě základní pravdy
křesťanské víry.
Nikoli tzv. fundamentalismus v základních teologických
otázkách, ale skryté či otevřené popírání základních věroučných pravd vede k herezím,
které ničí život. Popře-li někdo vědomě základní pravdu víry, činí z Krista
lháře. Protože však lhaní jakožto nedostatek pravdy v řeči odporuje Boží
dokonalosti, popře se současně Kristovo božství a zahrnutě i osobní Bůh a
výsledkem je skrytý či otevřený ateismus. Poznané fundamentální pravdy víry lze
buď uznat nebo neuznat. Pokud je člověk uzná, je zavázán podle nich žít. Aby však
mohl správně žít, musí tyto pravdy poznat. Předpokladem poznání těchto pravd je
jejich zjevení prostřednictvím Kristovým v církvi. Nelze popřít, že Bůh ve své všemohoucnosti
mohl člověku určit i jinou cestu ke spáse, ale svým odvěkým svobodným
rozhodnutím určil cestu ke spáse člověka prostřednictvím Krista a jeho učení.
Z dopisu pplk. JUDr. L. Salveta
Poslední komentáře