Rozhovor
S. Ferrariho s Pedrem Assis Ribeiro de Oliveirou, profesorem teologie a
národním poradcem Základních společenství (ZS) v Brazílii.
SF:
Jak lze charakterizovat dnešní situaci hnutí ZS v Brazílii?
PAR:
Situace v Brazílii je trochu odlišná od situace v dalších latinskoamerických zemích,
neboť brazilské komunity nikdy nevytvářely paralelní struktury. Vždy žily v
církvi a i za cenu obětí žijí v jednotě s biskupy. Díky těmto dobrým vztahům k
institucím církve nebyly nikdy biskupy potlačovány jako v jiných zemích. V
Brazílii byly a jsou hierarchií přijímány, ba dokonce i podporovány.
SF:
Kolik je v Brazílii skupin ZS?
PAR:
Podle údajů z konce loňského roku 70 až 80 tisíc. Některé z nich jsou více
progresivní, t.j. více se zaměřující na cestu osvobození, a jiné, kterých je
však menšina, jsou méně angažovány v sociálních změnách. Jako celek ovšem
představují obrodnou sílu v lůně církve a ve společnosti. Mimo ZS existuje v
naší zemi rozvinutá „pastorace" např. zemědělských oblastí, mládeže, odborů
atd. Na prvním místě se sice ve spojení s institucí církve zaměřuje na
slavení neděle, liturgii a určité projevy zbožnosti, v neposlední řadě je
třeba říci, že se k ní hlásí především malé skupiny s obrovskou dynamikou,
kterou vyjadřují vlastními prostředky a hájí své rozhodnutí se pro církev a
osvobození. Tato pastorace vychází z členů společenství. Její struktura je však
velmi volná a mnohem autonomnější než fungování ZS. Uvedu příklad. V některé
diecézi může existovat např. rozvinutá dynamická a bojovná pastorace odborů,
ačkoli biskup sám je konzervativní.
SF:
S jakými silami ve společnosti a církvi je tedy dále nutné počítat?
PAR:
Síla progresivistického proudu brazilské církve je velmi silná a představuje nepřehlédnutelný
fenomén. I přes určitou krizi lidových hnutí jako celku neustále vznikají nová
hnutí, která nalézají podporu společenství a některých pastorálních pracovníků.
Jde např. o Hnutí bezzemků, které je velmi silné, skupiny hnutí černochů, žen
aj.
SF:
Jaký je přístup episkopátu k těmto hnutím?
PAR:
Hierarchie začíná mít strach z Hnutí bezzemků, což se projevuje sníženou podporou
pastorace zemědělců. Je to doslova přímo úměrné - zvýšená podpora Hnutí je
doprovázena snižujícím se zájmem církve o něj. Je to chápáno jako výraz
nedostatku odvahy episkopátu k jednáním s partnerem, který je na vzestupu.
SF:
Může tedy hnutí ZS vůbec nějak přispět ke změnám, pozorujeme-li konzervativní
linii
Vatikánu?
PAR:
Pontifikát Jana Pavla II. byl pro naši církev pravou pohromou. Progresivní biskupové
byli nahrazeni osobami bez vlastních názorů. To mělo za následek fakt, že
úroveň dnešního episkopátu je podprůměrná.
SF:
Má to za následek i to, že snad biskupové podporují neoliberální politiku prosazovanou
presidentem F. H. Cardosem?
PAR:
Ne, tak daleko nikdy nešli. Mohli bychom si představit, že 6 biskupů tvořících
předsednictvo biskupské konference by bylo schopno vyjádřit takové stanovisko.
Ale biskupská konference jako celek dále pokračuje v kritice vlády. K
závažným společenským otázkám se však většinou nevyjadřují. Nemůže zde být ani
řeč o touze Jana XXIII., aby církev vytvářela novou společnost. Dnešní církev
jako struktura je uzavřena sama do sebe, omezuje se jen na náboženské potřeby.
Je to smutné, když by se církev mohla opřít o tak rozsáhlou síť, o aktivity
přicházející ze všech stran církve. Společnosti by tím mohla být prokázána
neocenitelná služba.
SF:
Lze tedy vůbec nabídnout podle vás k dnešnímu neoliberalismu nějakou alternativu?
PAR:
Při utváření dominantní role neoliberálního systému, považujícího za svou úlohu
odpolitizování společnosti, se ve společnosti vytváří nová dohoda elitních sil.
K účasti na ní je přizvána i křesťanská církev. Zde není možná neutralita, když
se církev přikloní k tržnímu systému, který přemohl studenou válku, pak se
ocitne mimo masy, které se díky tomuto systému ocitly na okraji.
Lze
říci, že dnešní doba klade výzvu lidovým hnutím, nevládním organizacím a
křesťanství: jakou roli budete hrát ve světové skutečnosti ovládnuté trhem jako
institucí? Bezprostřední výzvou křesťanům a lidovým hnutím je vposledku nutnost
vytvoření nového projektu společnosti schopného postavit se proti tomuto
neoliberálnímu modelu.
K
dosažení tohoto cíle je nutné pracovat na různých úrovních. Ekonomicky- přežít
na trhu, politicky - radikalizovat demokracii na všech úrovních, posilovat
regionální moc a vytvářet sítě, kulturně - žít solidaritou jako cílem a dokázat
ocenit subjektivitu. Chci tím říci, že do jediného sociálního a politického
projektu musí být zahrnuta i citovost, sexualita, spiritualita, rodinný život,
individualismus a osobní etika.
Podle
COTMEC INFO 4/97 přeložil Pavel Kouba
Poslední komentáře