II. vatikánský koncil byl předzvěstí nového způsobu myšlení
Richard A.
McCormick, S.J. je profesorem křesťanské etiky na univerzitě Notre Dame. Tento
článek je založen na přednášce během Millennium Lecture Series, Saint Joseph
Church, New York City.
12. srpna 1996
bývalý kardinál Joseph Bernardin vyhlásil to, co dnes známe jako Iniciativu
společného prostoru. Bylo mnoho okamžitých ohlasů, kritických i souhlasných.
Bernardin na některé z nich zareagoval ve svém úvodním projevu k projektu (viz Origins, 14.
listopadu 1996). Někteří z těch, kdo měli námitky, argumentovali tím, že
Iniciativa společného prostoru legitimuje nonkonformismus.
Bernardinova odpověď byla zajímavá. Poté, co poznamenal, že
nonkonformismus je složitý termín, pokračoval konstatováním, že názor, který
tvrdí, že veškerý nesouhlas a kritika církevního učení je nelegitimní, je „nekompetentní
. . . ničím nepodložený . . . medvědí služba církvi." Co
Bernardin skutečně odmítl, byla „agresivní veřejná kampaň proti církevnímu
učení, která podkopává autoritu magisteria", ale nikoliv nonkonformismus jako takový.
Přesto zůstává v současné církvi myšlenka nonkonformismu strašlivě rozvratnická.
Proto má cenu o ní mluvit.
Chci položit dvě otázky, abych uvedl svou polemiku. Za prvé: proč se
nonkonformismus v církvi objevil? Za druhé, co to znamená? Mé úvahy budou převzaty
ze starších prací, především z Kritického volání (The Critical Calling, Georgetown
University Press, 1989).
Proč se nonkonformismus v církvi objevil? Na tuto otázku se dávají dvě pozoruhodně
odlišné odpovědi. Pro první můžeme uvést jako příklad Jamese Hitchcocka,
profesora historie na saintlouiské univerzitě, a jeho stať Nekonformní
církev (The Dissenting Church, National Comittee of Catholic Layman, 1983): „Pravdou
o celé věci, alespoň ve Spojených státech, je, že by bylo obtížné najít
významnější instituci, která by byla víc vnitřně rozvrácená, víc ideologicky
rozdělená a méně efektivní ve své řídící struktuře než je katolická církev."
Hitchcock poukazuje na „současný zmatek", "rozpletení katolického systému
autority," „velkolepou podívanou na velkou instituci, která se zjevně rozpadá,"
„veškeré učení církve. . . v ohrožení," .postupné rozrušování
víry." Podle Hitchcocka nonkonformismus apeluje na církev „ne z okraje, ale ze
samých centrálních církevních orgánů. Ve skutečnosti jsou to oficiální církevní
instituce, které nyní dost často propagují nonkonformismus, aby potlačily
ortodoxii." Církevní úředníci se naučili nonkonformismu od akademiků, především
teologů. Ten se stal „pracovní ortodoxií většiny teologických profesí."
Tváří tvář tomu všemu zůstávají biskupové nezodpovědně potichu nebo aktivně
projevují sympatie nonkonformním názorům. Mnozí dále rozšiřují nekonečnou
citlivost pro „liberální úzkost", zatímco .podobné projevy úzkosti ,zprava`
jsou považovány za pouhou hysterii." Tak se nonkonformismus organizoval a
etabloval. „Vysvětlení, proč se to smí dít, může vycházet z prostého zmatku a
bázlivosti ze strany některých církevních představených, přes mylné představy,
že se plameny mají nechat hořet, aby sami sebe spálily, až po nepopiratelné
aktivní sympatizování s nonkonformními postoji ze strany stále vzrůstajícího
počtu biskupů." Výsledkem toho všeho je postupné narušování víry.
Hitchcockovými slovy:
Mnoho
amerických katolíků pravidelně z oficiálních zdrojů zakouší přímé útoky na svou
víru. Dokonce i ti, kteří tuto zkušenost nemají, v posledních dvou desetiletích
zaznamenávají postupné narušování víry, jako když je skála narušovaná malými,
ale vytrvalými kapkami vody. Tón hlasu, bezděčný komentář, strategicky umístěný
úsměšek, zdvižené obočí, to jsou prostředky, jimiž ti, kdo jsou pověřeni
zachovávat oficiální učení, ve skutečnosti dovedně intrikují, aby toto učení
podkopali.
A co jsou klíčové otázky, kterými se nonkonformismus (nonkonformismus, který
narušuje víru) zabývá? Celibát kněží, ordinace žen, rozvod a antikoncepce. Hitchcock
vidí v takových nonkonformistech lidi, kteří „se instinktivně staví proti
každému uplatnění učitelské autority, ať se týká jakékoliv oblasti." Takže
vlastně „celé učení církve je ohroženo."
Shrneme-li to, pak Hitchcock vidí nonkonformismus jako protiklad
ortodoxie, jako neloajálnost a „nevěru", jako popření autority, jako příčinu
zmatku a útok na víru, jako posluhování módě a církevnímu kariérismu, jako odraz
strachu na vysokých postech, jako propad k lobbyismu, jako nevyhnutelně zahrnující
destruktivní představu dvojího magisteria v církvi. To vše můžeme vidět, jak
tvrdí Hitchcock, v katolickém tisku: Commonweal, U.S. Catholic,
America, Theological Studies („hlavní orgán šíření nonkonformních názorů na
vědecké úrovni"). Z praktických důvodů už neexistuje .oficiální katolický tisk
ve smyslu publikací, které by věrně zastávaly oficiální postoje."
Je ještě jeden přístup k otázce „Proč se objevuje nonkonformismus?"
Hitchcock se ptá, jestli se fenomén nonkonformismu objevil kvůli nebo navzdory II.
Vatikánskému koncilu. Rozhoduje se pro druhou možnost. V podstatě tvrdí, že
jednou z mnoha chyb představenstva za posledních dvacet pět let byla jeho
neschopnost formulovat, co ve skutečnosti koncil řekl a udělal. Jednou z věcí,
kterou podle Hitchcocka koncil neudělal, je poskytnutí racionálních základů pro
ten druh nonkonformismu, nad kterým naříká. Nesouhlasím a vyjmenuji dvanáct
faktorů (mohlo by se jich vyjmenovat i víc), které, jak věřím, povzbudí nové
kritické vědomí v církvi a pomohou objasnit vznik nonkonformismu v
pokoncilní církvi.
Pokud nebude uvedeno jinak, jsou odkazy čísla odstavců v Pastorační
konstituci o církvi v moderním světě (Gaudium et spes).
1. Měnící se
doba. Koncil si byl velmi dobře vědom rychlosti změn v moderním světě. Šel až
tak daleko, že charakterizoval naši dobu jako „novou etapu historie".
Dnes lidské pokolení žije v novém údobí svých dějin, v němž se hluboké a
rychlé změny postupně šíří do celého světa. Vyvolala je lidská vynalézavost a
tvůrčí úsilí, avšak ony na člověka zpětně působí, ovlivňují jeho úsudky, jeho
individuální i kolektivní zájmy, jeho způsob myšlení i jednání jak vzhledem k
věcem, tak vzhledem k lidem. Můžeme proto mluvit o skutečné společenské a
kulturní přeměně, která se též odráží i v životě náboženském. (4)
2. Novost
problémů. Budeme-li hovořit o harmonii mezi křesťanským učením a kulturou, pak
koncil poukázal na obtížnost takové harmonie, protože měnící se doba předkládá
nové otázky. Prohlásil: „Novější přírodovědecká, historická a filozofická
studia a objevy vyvolávají nové otázky, které mají své důsledky v životě a
vyžadují i od teologů nová bádání" (62).
3.
Rozmanitost pravomocí v církvi. Koncil zde opět poukázal na rychlost změn ve
světě a na potřebu dialogu mezi církví a různými kulturami a uznal, že „církev
potřebuje zvláštní pomoc." To jest, „musí spoléhat na ty, kteří žijí ve světě,
vyznají se v různých zařízeních a oborech a chápou jejich ducha, ať jde o
věřící nebo nevěřící" (44). A ještě jasněji je forma tohoto spoléhání se
specifikovaná v následujícím odstavci: Ať se však laici nedomnívají, že jejich
pastýři jsou vždycky takoví odborníci, že když vznikne nějaký nový problém, i
obtížný, mají hned pohotově konkrétní řešení, anebo že právě to je jejich
poslání; spíše oni sami, osvíceni křesťanskou moudrostí a s uctivým zřetelem k
rozhodnutím učitelského úřadu církve, ať na sebe vezmou svou odpovědnost (43). Podotýkám
jen, že slovo „pastýři" zahrnuje biskupy, dokonce i římského biskupa.
4.
Otevřenost pro vědu. Když se mluvilo o pastorační péči, koncilní otcové
trvali na tom, že „je třeba dostatečně znát a používat nejenom teologických
zásad, nýbrž i objevů světských věd, především psychologie a sociologie, aby
tak i věřící byli vedeni k ryzejšímu a zralejšímu životu víry" (62). Koncil pak
pokračoval tím, že naléhal na věřící, aby „žili v nejtěsnějším spojení s
ostatními lidmi své doby": „Ať uvádějí v soulad znalost nových věd a nauk i
nejnovějších objevů s křesťanskou mravností a s křesťanskou vzdělaností, aby
náboženský život a mravní poctivost šly u nich ruku v ruce s vědeckým poznáním
a s nepřetržitým rozvojem techniky" (62).
5. Svoboda
teologického bádání a projevu. Na konci druhé kapitoly (o správném rozvoji
kultury) vyjádřil koncil naději, že laici budou dobře formováni v posvátných
naukách. Pokračoval: Aby však mohli svůj úkol provádět, je třeba přiznat
věřícím, ať duchovním či laikům, náležitou svobodu v bádání, myšlení a v
projevování - pokorném a statečném - svých názorů o věcech, v kterých jsou
odborníky (62).
6. Pokora
církve ve vztahu k vlastní pravomoci. Kdysi v minulosti byla učitelská
pravomoc církve vykládána tak, že byla všezahrnující a neochvějná. Církevní
otcové prostě konstatovali: „Církev střežící poklad Božího slova, z něhož se
čerpají náboženské a mravní zásady, nemá vždycky ihned po ruce odpověď na
každou jednotlivou otázku" (33).
7.
Nezávislost vědy. Koncil trval na autonomii „pozemských věcí" v tom smyslu,
že stvořené věci a společnosti mají vlastní zákony a hodnoty, které se musí
pochopit a respektovat. To pak jednoznačně aplikoval na vědu: „Budiž proto
dovoleno vyslovit zde politování nad některými vnitřními postoji, které z
nedostatečného pochopení oprávněné autonomie vědy nechyběly někdy ani mezi
samými křesťany" (36). Ta krátká věta „nechyběly někdy ani mezi samými křesťany"
je oficiálně opatřena poznámkou odkazující na dvoudílnou studii spisů Galilea
Galileje.
8.
Skutečnost vývoje nauky. Této otázce se koncil věnoval v Věroučné konstituci
o Božím zjevení. Tam čteme:
Toto apoštolské podání v církvi s pomocí Ducha svatého zaznamenává
pokroky. Vzrůstá totiž vnímání věcí i slov z podání, a to jednak hloubáním a
studiem věřících, kteří o nich uvažují ve svém srdci (sr. Lk 2, 19 a 51), jednak
kázáním těch, kterým se z posloupnosti biskupského úřadu dostalo bezpečného
daru pravdy (8).
Konstituce pak hovoří o neustálém pohybu církve „vpřed k plnosti boží pravdy."
Zde je třeba udělat několik poznámek. Především pohyb vpřed „k plnosti boží
pravdy" implikuje neúplné vlastnění této pravdy v určitém historickém období.
Za druhé, je-li toto pravda o „slovech z podání", tím spíše to bude platit pro
řešení určitých morálních problémů, které nebyly součástí .podání". Za třetí,
prvním prostředkem vývoje nauky je kontemplace a rozjímání věřících. Konečně Deklarace
o náboženské svobodě byla hlavním koncilním dokladem vývoje nauky. Jak
prohlásil John Courtney Murray: „Byl to samozřejmě nejkontroverznější dokument
celého koncilu z velké části proto, že jednoznačně zdůraznil to, co neustále
leželo pod povrchem všech koncilních debat - otázku vývoje nauky. . . /v tomto
dokumentu/ koncil formálně schválil platnost samotného vývoje."
9. Úprava
náboženského života. V Dekretu o katolických východních církvích koncil
upravuje liturgické předpisy s ohledem na církve z Východu. Jmenovitě v
povolení přístupu ke svátosti pokání, Eucharistii a pomazání nemocných II.
vatikánský koncil prohlásil: „Proto katolická církev se zřetelem na dobové,
místní a osobní okolnosti často posuzovala a posuzuje tuto skutečnost mírněji;
dává všem prostředky spásy i svědectví lásky mezi křesťany účastí na svátostech
a jiných posvátných úkonech nebo věcech." (26)
10. Uznání
legitimního pluralismu. Poté, co vyzdvihl klíčovou úlohu laiků při vytváření
morální nauky a praxe, koncil konstatoval: „Mnohdy sám křesťanský pohled na
skutečnost se za některých okolností přikloní k určitému řešení. Jiní věřící
však, jak se často a právem stává, budou s nemenší upřímností o téže věci
soudit jinak." (43)
11. Koncilní
uznání chyb a nedostatků. Jak se dalo očekávat, tohle se zatím spíše mlčky
předpokládá, než vyslovuje. Ale, jak poukázal Avery Dulles (Zprávy z
americké katolické teologické společnosti, 1976), II. vatikánský koncil
implicitně připustil omyly a nespravedlnost v církvi tím, že v plném znění rehabilitoval
náhledy dříve umlčovaných teologů a používal je. Jak to říká Dulles:
Z našeho hlediska je nejdůležitější, že II. vatikánský koncil v tichosti
zvrátil dřívější postoje římského magisteria k mnoha důležitým otázkám.
Jednoznačné příklady jsou dobře známé. Ve studiu bible například Konstituce
o Božím zjevení přijala kritický přístup k bibli a tak podpořila
předchozí snahy Pia XII. Zbavila tak církev jednou provždy noční můry
předchozích dekretů Biblické komise. V Dekretu o ekumenismu koncil
srdečně uvítal ekumenické hnutí a začlenil katolickou církev do širšího
usilování o jednotu křesťanů, čímž ukončil nepřátelství posvěcené v Mortalium
animos Piem XII. Ve vztahu mezi církví a státem přijala Deklarace
o náboženské svobodě na náboženství nezávislý stát, čímž změnila dříve
schvalovaný názor, že by stát měl být formálně spojen s katolickou pravdou. V
teologii světských věcí Pastorační konstituce o církvi v moderním světě přijala
evoluční pohled na dějiny a zmírnila optimismus vzhledem k světským myšlenkovým
systémům, čímž ukončila více než století vehementního odsuzování moderní civilizace.
Výsledkem těchto i jiných změn bylo, že koncil rehabilitoval mnoho teologů,
kteří museli snášet mnohá omezení týkající se jejich schopnosti vyučovat a
publikovat. Jména John Courtney Murray, Pierre Teilhard de Chardin, Henri de
Lubac a Yves Congar, která byla v 50. letech zahalena mraky podezřívání, náhle
obklopila jasná gloriola nadšení. V rámci této vlastní tendence věci revidovat
koncil implicitně vyučoval legitimitu a dokonce hodnotu nonkonformismu. Koncil
v podstatě řekl, že magisterium římského pontifikátu běžně upadalo do omylů a
neprávem narušilo kariéry poctivých a schopných vědců.
Navíc a ještě zřejměji v Dekretu o ekumenismu po
konstatování potřeby .neustálé reformy" koncil dodává: „Jestliže tedy vlivem
okolností a dobových poměrů nebylo něco dosti přesně zachováváno v mravním
životě, v církevní kázni nebo i ve způsobu vyjádření nauky - ten se
musí vždy dobře rozlišovat od samého pokladu víry - musí se to ve vhodné době
správně a náležitě obnovit." (6)
V komentáři ke slovům, která jsem uvedl kurzívou, Walter M. Abbot
prohlásil: „Je skutečně zásadní, že ekumenický koncil připustil možný omyl v
předchozích formulacích učení." Skutečně zásadní!
12. Nový úkol
teologie. Je jasné, že křesťané chtějí vyznávat a žít svou víru v době a kultuře, v
níž žijí. To jasně ukazuje na potřebu nového jazyka, nových formulací. Koncil
jednoznačně uznal tuto potřebu ve stanovení rozdílu mezi podstatou a formulací
víry. To znamená, že teologie musí přejít od pouhého opakování dřívějších
formulí k hledání nových, vhodnějších, musí se odhodlat k mnohem většímu
množství inovací, než se dříve předpokládalo. Shrneme-li to, co jsme zde
uvedli, podtrhuje II. vatikánský koncil rychlost proměny času, novost problémů,
které tato změna přináší, mnohost pravomocí, ke kterým je třeba správného
přístupu, nezávislost vědy a otevřenost vůči ní, která je potřebná, abychom
mohli čelit problémům, nezbytnou svobodu výzkumu a projevu, neúplnost církevní
pravomoci, nedostatky v minulých snahách uchopit problémy, fakt a potřebu
vývoje, legitimitu rozdílnosti názorů mezi věřícími a skutečnost mnohotvárnosti
církevních předpisů. Pokud tyto úvahy nevysvětlují - a dokonce neupevňují a
nepotvrzují - přítomnost nonkonformismu v církvi, pak bych rád věděl, proč ne.
Je strkáním hlavy do písku tvrdit, že nonkonformismus do církve v
polovině šedesátých let pronikl navzdory koncilu a ne kvůli němu. Mohly
tu hrát roli i jiné faktory, ale každý, kdo čte koncilní texty, bude, myslím,
věcně souhlasit s tím, že II. vatikánský koncil schválil nového kritického
ducha v církvi, ducha, který přenesl pojem nonkonformismu z podezřelých
poznámek v učebnicích teologie do hlavního proudu katolického života a obce. Člověk
toho samozřejmě může litovat, může cítit silný odpor k jeho neupravenosti; ale
to je záležitost jeho psychologického postoje a jeho intelektuální tolerance k
provizornímu a nevyřešenému. Není to otázka toho, co II. vatikánský koncil řekl
nebo neřekl. To je, myslím, jasné. Jaký má nonkonformismus význam? Abychom pochopili
význam nonkonformismu v církvi, musíme ho vidět v kontextu celkové mentality,
která ho určuje. Jeden typ mentality ho vidí jako hrozbu pro autoritu a jako neposlušnost.
Jiný ho přijímá jako normální stránku lidského růstu v porozumění. Tyto dva
typy mentality soupeří o nadvládu v současné církvi.
Mají jasnou představu o církvi, o tom, co to znamená být církví. To, jak někdo
pohlíží na nonkonformismus, odhalí tyto hlubší teologické tendence. V následující
stati chci představit dva různé scénáře magisteria - tj. toho, jak církev učí.
Tyto dva scénáře vytvořily dvě odlišné kulturní alternativy, které ovlivňují
samou svou podstatu jak učení, tak církve, a tím i naše pojímání „nonkonformismu"
První přístup můžeme nazvat „předkoncilní model". Tento model převládal od
tridentského koncilu až do II. vatikánského koncilu. Před nějakým časem - s
neomylnosti, která patří k mládí - jsem stanovil následující charakteristiky:
1.
Sebedefinování církve. Po staletí převládal právnický model, struktura pyramidy,
v níž pravda a autorita sestupovaly shora, z Říma. V tomto modelu samotný pojem
.církev" (např. ve spojení .jak církev vždy učila") odkazoval k malé skupině v
církvi, která měla autoritu.
2. Masmédia.
Po
staletí byl tok informací v církvi i ve světě pomalý, omezený. To znamenalo, že
se názory utvářely bez bohatství příspěvků z různých tradic. Navíc se
autentické formulace přijímaly méně kriticky, než možná bylo oprávněné, a
udržovaly si formativní vliv, který byl někdy nepřiměřený jejich hodnotě.
3.
Komplexnost věcí. Po dlouhou dobu mělo katolické učení obranný charakter.
Semináře byli izolovanými rezervacemi. V této atmosféře mohly církevní postoje
vznikat, aniž by byly naplno vystaveny současné vědě a tím i bez vědomí si
skutečné komplexnosti věcí.
4.
Vykonávání autority. Autorita byla vysoce centralizovaná, konzultace poměrně
omezené. Například Oswald von Nell-Breuning, který sestavil Quadragesimo
anno, ho vytvořil úplně sám, bez poradců a kritiků; oficiální verze Casti
connubii byla změněna redakcí Acta Apostolicae Sedis, protože vatikánští
latiníci zkreslili názor Francisca Hurtha o trestní sterilizaci; poté, co byla
stanovena papežská neomylnost, bylo - a stále je - v některých kruzích
nemyslitelné zpochybňovat papežova prohlášení, kterýžto vývoj má kořeny v Humani
generis, jak poznamenává Yves Congar.
5. Status
vzdělání laiků a kléru. Po mnoho staletí byli kněží v církvi nejvzdělanějšími
lidmi přinejmenším proto, že měli přístup k vyššímu vzdělání. Za této situace
je pochopitelné, že by přijali zodpovědnost, která by za jiné éry měla být
rozdělená.
6. Církevní
skupiny existovaly v atmosféře zdvořilé války. Protestanti, všichni
protestanti, byli protivníky ve věroučných i morálních tezích. Bylo zakázáno
číst jejich věroučné a morální spisy. Nepřistupovali jsme k nim jako ke zdrojům
moudrosti. Jejich naprosté odloučení od jediné pravé církve bylo předpokladem
jejich nepravověrnosti.
7. Způsoby
vzdělávání. „Koncepce mistra" ovládala vzdělávání v seminářích a na univerzitách
převládala „tradovaná" představa učení, kdy profesor diktoval ze svých
poznámek, které byly často zežloutlé stářím. Tato metoda byla životaschopnou a
možnou díky jednotě filozofie a jazyka v církvi. Vezmeme-li teď tyto proměnné,
protřepeme a promícháme je, vytvoří církevní učení s následujícími
charakteristikami: (1) nepatřičné oddělení vyučovací a studijní funkce v církvi
s následným specifickým důrazem na právo vyučovat - a relativně malým důrazem na
povinnost učit se a na zdroje poznávání v církvi; (2) neoprávněné ztotožnění
vyučovací funkce s jedinou skupinou v církvi, s hierarchií; (3) nesprávná
izolace jediného aspektu vyučování, a to rozsuzujícího: kdo má rozhodující, „poslední
slovo". Tak v oblasti morální teologie bylo mnohými pokládáno za zaručené, že v
otázce jakéhokoliv morálního problému, ať je sebesložitější, Roma
locuta causa finita. Při tomto přístupu začal termín „magisterium"
znamenat hierarchické vydávání směrodatných dokumentů.
Teď mi dovolte, abych se zaměřil na to, čemu budu říkat pokoncilní
scénář. Tady se pod tlakem dějin všechny proměnné změnily.
1. Církev
nyní sama sebe definuje jako Lid Boží, „communio". Model je
soustředný. Lidé jsou tou pokladnicí moudrosti. Jak konstatoval kardinál
Suenens, „pyramida známá ze starých učebnic byla převrácena."
2. Tam, kde
se soustřeďují média, žijeme v době bezprostřední komunikace. Kanovník
Louis Janssens napíše drobné zamyšlení v Ephemerides Theologicae
Lovanienses, a to je za několik týdnů otištěno v Newsweeku. Ještě
bezvýznamnější teolog, tentokrát z Kennedyho Institutu etiky v Georgetownu, napíše
poměrně konzervativní esej o intenzivní péči o novorozence do Journal of
the American Medical Association (Časopis americké lékařské společnosti), a o týden
později mu biskup v Melbourne zakáže mluvit. Rychlá komunikace znamená, že jsou
lidé lépe informováni než kdykoli dříve - pokud už nejsou moudřejší než kdy
předtím.
3. V
současnosti jsou katolíci hluboce ponořeni do sociálního a intelektuálního světa
kolem nich. Jsou vystaveni mnoha způsobům myšlení. Naše semináře jsou v těsném
společenství s velkými univerzitami v zemi. Shrneme-li to, žijeme v atmosféře,
která vyzdvihuje pravou komplexnost morálky a nauky.
4. Autorita.
Kolegialita
teoreticky převládá na všech úrovních - papežské, biskupské, farní. Do jisté
míry církev ve svém vnitřním životě a organizaci odráží to, co se právě děje ve
světě, ve kterém žije. Není náhodou, že kolegialita pronikla do církve právě ve
chvíli, kdy světské instituce byly v zajetí demokratizačních procesů a
společného rozhodování.
5.
Vzdělávání laiků a kněží. Nyní existuje obecná dostupnost vyššího vzdělání a
intenzívní specializace. Laici jsou často schopni velmi osvíceně převést své
zkušenosti a odbornost na dogmatické otázky. II. vatikánský koncil to uznal,
když naléhal na laiky, aby „převzali svou vlastní jedinečnou úlohu." Toto
naléhání je konečným záchvěvem osvobozeným od „syndromu závislosti", který
dříve ovládal katolickou morální a pastorační formaci a praxi.
6. Církevní
skupiny nyní existují ve světle ekumenismu. Ti, kdo byli nepřáteli, jsou nyní
odloučenými bratry a sestrami. II. vatikánský koncil to uznal, když prohlásil: „Věrni
svědomí jsou křesťané spojeni s ostatními lidmi v hledání pravdy a účinného
řešení četných problémů, které vznikají v životě jednotlivců a v sociálních
vztazích."
7. Ve
vzdělávání nyní klademe důraz na zapojení studentů, experimenty a kreativitu. Spoléháme na
diskusi, semináře, interdisciplinární dialog. Jednotná filozofie už před
dlouhou dobou zmizela ze scény. Tyto zásadní a poměrně masivní změny podnebí
daly vzniknout - nebo snad přesněji by měly dát vzniknout - pozměněné představě
o vyučování v církvi, o magisteriu. Tato pozměněná představa by byla
ztělesněním následujících charakteristik: (1) proces vzdělávání by měl být
považován za základ procesu vyučování; (2) vyučování se chápe jako
mnohodimenzionální funkce, v níž soudy a rozhodnutí jsou jen jedním aspektem a
(3) vyučovací funkce zahrnuje talenty mnoha osob. Mezi těmito perspektivami se
při hodnocení autentického vyučování věnuje zvláštní pozornost důkazu a
analýze. Schvalují se jen taková nařízení, která přesvědčí rozum. Za vhodnou
reakci na autentické, ne neomylné vyučování se už nepovažuje přijímání bez
dotazů a poslušnost. Spíše se cení učenlivá osobní snaha vstřebat a přivlastnit
si učení - proces, který může skončit naprostým přijetím, nebo, pokud je učení
nepřesvědčivé, dalším studiem a vědomým nonkonformismem. Nikdo tento proces
nepopsal lépe než biskup B. C. Butler. „Vyžadovat," říká, „tutéž oddanost
doktríně, kterou sice učí představení s autoritou, ale ke které se církev
neodvolatelně nepřihlásila, je zneužíváním autority." Po zmínce o „úctě, která
je patřičná vůči určitým činům a prohlášením těch, kdo mají postavení legitimní
a oficiální autority," Butler říká následující o tom, co je to správná reakce
na autoritativní, ale ne neomylné učení: „Postojem oddaného věřícího bude. . . vstřícná
vděčnost, která jde ruku v ruce s dychtivou ostražitostí kritické mysli a s
dobrou vůlí, která se soustředí na to, aby sehrála svou roli jak v
pročišťování, tak v rozvoji toho, jak církev dokáže chápat své dědictví. . ."
Když si katolíci uvědomí, že musíme do oficiálního učení přinést „dychtivou
ostražitost kritické mysli", pokud k němu máme nějak přispět - což musíme, pokud
máme být loajální k pravdě - pak zároveň s tím pochopíme, že nonkonformismus je
velká, nic neohrožující možnost.
Zhodnocení nonkonformismu by mělo nastat právě v rámci tohoto porozumění ze
strany církve i magisteria. Konkrétně, pokud jsem nekonformní, je to konec
procesu, učenlivé snahy vstřebat. Tento proces musí být usebraný, houževnatý,
meditativní, informovaný. Jinak to není žádné učení. Mým názorem je toto:
Zodpovědný nonkonformismus není jen dočasným koncem hledání. Je to, a musí to
tak být chápáno, nový začátek, začátek nových důkazů v církvi. Konkrétně, pokud
velká část kompetentních a příkladně loajálních katolíků nesouhlasí s určitými
formulacemi v Humanae vitae, musí se to pokládat za začátek nové reflexe. Totéž
platí o dokumentu jako je třeba The Challenge of Peace (Výzva míru). Jedním ze
zajímavých důsledků tohoto pastýřského listu je, že konzervativnější katolíci -
kteří jeho části silně odmítali - se naučili, že nonkonformismus nutně nezahrnuje
neloajálnost nebo neúctu. Jinak vyloučíme ze vzdělávacího procesu osobní reflexi
- a to je nepřípustné. Z této perspektivy je funkce magisteria v církvi
mnohem spíše otázkou procesu vzdělávání se a vyučování. V tomto
procesu by měl nonkonformismus sehrát pozitivní, nic neohrožující úlohu. Je to
úloha běžného postupu pokroku lidského chápání. V takovém případě se musíme
naučit institucionalizovat nonkonformismus a těžit z něj.
Říkám to se značnou důvěrou, opírám se přitom o známého myslitele z kontinentu.
Ten napsal: „Struktura lidského společenství je správná jen tehdy, pokud
připouští nejen přítomnost oprávněných protikladů, ale i efektivitu protikladů,
kterou vyžaduje obecné dobro a právo účasti." Tato slova Karola Wojtyly v The Acting
Person (Jednající člověk) nejsou o nic méně pravdivá o církvi než o
společenství.
Je nonkonformismus formou loajality nebo riziko? Může to být to druhé (pokud
se děje nezodpovědným způsobem), ale může to být i to první. Z mého pohledu je
to výsledek, ne první krok vpřed, agresivní východisko. Je to normální výsledek
- i když ne častý - snahy o přijetí putující a nedokonalé církvi, té, která si
uvědomuje, že právě protože je na cestě a může jen nedokonale symbolizovat
skutečnost přicházejícího Království, také její formulace přesvědčení jsou vždy
in via.
Kristus nám neslíbil, že jako jednotlivci budeme mít vždy pravdu když budeme
přemýšlet o praktických důsledcích „bytí v Kristu." Dokonce ani neslíbil, že
tzv. „oficiální učení" bude vždy pravdivé. Víme, že tomu tak nebylo. Doopravdy
řekl, že tak, jak jsme, společenství věřících, není žádný lepší způsob,
jak jít po úzké stezce, než jít po ní společně - spojenými silami a zkušenostmi
celého lidstva podporujíce se navzájem svými charismaty a dary.
Že je to riskantní? Ano. Dá se tomuto riziku vyhnout? Ne. Je to pro nás dostačující?
Je to to, co nám Bůh skrze své vtělené Slovo zanechal. Je to pro nás
dostačující - protože důvěřujeme Bohu.
Commonweal, February 27, 1998;
přeložila Martina Volfová
Poslední komentáře