Biskup Krätzl získal doktorát teologie a kanonického práva na
univerzitách ve Vídni a v Římě. V září 1985 vídeňský arcibiskup kardinál König odešel
na odpočinek a na čele kapitulní rady zanechal jako administrátora dr. Krätzla,
který byl jeho blízkým spolupracovníkem. Po nástupu biskupa Gröera do čela
diecéze byl však odstaven na vedlejší kolej. V loňském roce publikoval knihu Im Sprung
gehemmt, která se dočkala velké pozornosti. Biskup poskytl po jejím zveřejnění
dva rozhovory, z nichž vybíráme následující výňatky:
Když
pozorujeme vnitřní vývoj rakouské církve posledních let, lze pozorovat mezi
laiky i v kléru velkou frustraci?
V římských instrukcích, jako např. o spoluúčasti laiků na výkonu
kněžských služeb, jsou laici často odkazováni do úzkých mezí. Rovněž nám uniká
potenciál, který v poslední době silně vzrostl, a to laiků s teologickým
vzděláním. Obracím se k nám, k zodpovědným místům v církvi, s výčitkou, že jsme
zmeškali v minulých desetiletích po koncilu, poté co jsme laikům, kteří mají
akademické tituly - až na několik výjimek, ke kterým došlo - nenabídli možnost
podílet se na důležité zodpovědnosti v práci ve farnostech, v regionální práci,
v pastoraci. Ve farnostech nemají žádnou možnost rozvoje a po celý svůj život
zůstanou něčím jako kaplany, ale bez svěcení.
Považujete
rozhodnutí Říma za ústup od směru vytýčeného II. Vatikánem?
Obávám se, že některá vyjádření Říma dosvědčují, že se vracíme k
centrální cenzuře a že se opět omezuje teologické zkoumání, místo aby se mu
ponechal volný průběh. To je pro rozvoj církve krajně nebezpečné. (. . .) Dnes má
člověk dojem, že neexistuje napětí mezi magisteriem a teologií, a to ve smyslu,
že z důvodu cenzury by úlohou teologů mělo být pouze vysvětlovat a potvrzovat
to, co již bylo jiným způsobem řečeno. Jejich úloha má tedy být zredukována na
roli mluvčích ekleziálních idejí, které však již byly přijaty a schváleny. (. . .)
Co je tedy
důležitější - církevní předpisy o celibátu (. . .) nebo
právo katolíků slavit nedělní eucharistii?
To je pravda. Mám strach, že z důvodu nedostatku kněží není
upřednostňováno slavení svátostí, ani se nehledají nová a odvážná řešení. Stále
přibývá farností, které zůstávají v neděli bez eucharistie. Místo co bychom se
vážně zamysleli nad novými podmínkami pro možnosti slavení svátostí,
spokojujeme se s opakováním již existujících řešení. Proto papež ve svém
nejnovějším dokumentu o dnu Páně shromáždil množství argumentů o důležitosti
nedělní eucharistie pro místní společenství a snaží se obnovit u věřících
vědomí povinnosti účasti na mši.
Dalším příkladem, kde svátosti přicházejí zkrátka, je pastorace
nemocných. (. . .) Laici nemohou udělovat pomazání nemocných. Doporučuje se jim pouze učinit
nemocnému na čelo znamení kříže svěcenou vodou.
Jak bude o církvi smýšlet příští generace?
Po II. vatikánském sněmu být v církvi znamenalo být současně i
pokrokovým. Dnes mají mnozí lidé spíše pocit, že setrvávat v církvi znamená být
zpátečníkem a jít proti společenskému vývoji. Pro mne znamená církev zítřka
skupinu menší než je dnes, ale stavící se čelem vůči výzvám dneška s vědomím
vlastní víry, ne proto, aby stanovovala normy nebo dokonce moralizovala, ale
aby sloužila: ve skutečnosti by totiž společnost, tváří v tvář problémům, byla
bez křesťanů chudší. Abychom vysvětlili mladým lidem poselství církve, jsem
přesvědčen, že musíme doprovázet dnešní dobu - ale to neznamená ji líně
interpretovat - jít vpřed a neotáčet se na místě, otevírat se a neuzavírat se,
rozdávat svobodu a neuvalovat tíživou cenzuru.
Uveřejnil
deník Die Presse
Je pro
katolíky přijatelné držet se názorů hlásaných hnutím My jsme církev?
Jsem zcela přesvědčen o tom, že vůdčí osobnosti hnutí My jsme
církev jsou věřící a přesvědčení katolíci, pocházející z nejhlubšího nitra
katolicizmu a mající na zřeteli dobro církve. Žádný z jejich požadavků není
neslučitelný s dogmatem, žádný ani dogmatu neprotiřečí. Chceme-li býti čestní, řekněme,
že se vznikem petice se dialog začal brzdit. (. . .).
Neriskuje
církev, že si odcizí své členy, když neodpoví na širokou touhu po reformách?
Pokud si tuto otázku nebudeme klást, bude věrohodnost
církve ohrožena. Pokud církev nebude schopna odpovědět na otázky, které jsou v
životě lidí dneška nejdůležitější - jako třeba antikoncepce, sňatky
rozvedených, sexualita ad. - pokud církev nemá odpovědi, které vám umožní žít,
potom bude církev míjet potřeby lidí. A to není slučitelné s Duchem Ježíše
Krista, který přišel, aby bojoval a přinesl život v hojnosti - opustit lidi a
ponechat je s příkazy a pokyny, které nejsou schopni plnit. Dnes se někdy říká,
že bychom měli spíše hovořit o Bohu než o církevních strukturách, ale já si myslím,
že struktury církve nám ukazují, jaký obraz Boha zastáváme. A pokud stále
hovoříme o Bohu, který je milující, milosrdný, odpouštějící, léčící, měli
bychom něco změnit na jejích strukturách.
Uveřejnil
The National Catholic Reporter, Kansas Podle Espérances des peuples 12/98, str.
8-9 přeložil Pavel Kouba
Poslední komentáře