Úvod
Téma „jak pomoci bezdomovcům",
jak tento „sociální průšvih" společnosti osobně uchopit
a jak se k němu zodpovědně postavit, je stále aktuální.
Každodenní setkávání s bezdomovci v ulicích Prahy
nestále připomíná otázku co s tím. Příklad abbé Pierra
může napomoci.
V následujících řádcích nejprve
nastíním život abbé Pierra. Spíše si všimnu událostí, které
ovlivnily jeho rozhodování, a myšlení, které nasměrovaly jeho
životní orientaci. Dále představím jedinečnost Emauzských
domů, díla abbé Pierra, na kterých je nejlépe vidět, jakou
spiritualitu, jakou teorii a praxi křesťanského života
abbé pěstoval. Závěr práce bude patřit malému zamyšlení nad
tím, jak pro nás může být poselství abbé Pierra nosnou životní
inspirací.
Curriculum vitae
Velmi živý člověk, bouřlivák,
člověk riskující, vzdorující, přijímající životní výzvy,
člověk plný lásky, něhy a soucitu. Těmito slovy bych
charakterizovala abbé Pierra. Tak na mě působil ze svých knih,
z knih o něm, z dostupných rozhovorů a videí.
Mottem jeho cesty by mohlo být sousloví „život navzdory". Již
jeho rozhodnutí být kapucínem vyvěralo z vnitřní touhy
dělat právě to, co lidé obvykle nedělají. Jak sám řekl: „Může
být něco nádhernějšího, přitažlivějšího než uniknout
z banality života a vrhnout se do akce, která je současně
krásná i stravující?"
Lačnost po dobrodružství je dalším slovem, které můžeme
přidat do plejády jeho charakteristik. Velkou vášeň měl i pro
dějiny lidstva. Žasl nad vývojem, vědou, stvořením, objevy.
Abbé Pierre, původně Henri Antoine
Grouès, se narodil 5. srpna 1912 ve francouzském Lyonu a zemřel
22. ledna 2007 v Paříži.
Pocházel z velmi zámožné
rodiny, do 19 let patřil mezi buržoazii. Jeho otec jej velmi
inspiroval, a to zvláště díky službě chudým, o které se
dozvěděl ve svých mladistvých letech. Každou neděli ráno totiž
otec odcházel na dopoledne z domu pryč. Děti nejprve
nevěděly, kam otec odchází. Ve 12 letech vzal otec malého
Henriho a jeho bratra s sebou a jak byli oba překvapeni, když
je otec zavedl do útulku žebráků, kterým on sloužil neděli co
neděli službou holení, stříhání, povídání si s nimi. Otec
byl tím, kdo Henriho naučil neupřednostňovat sebe a umět se
radovat s druhými.
Setkání s touto službou mělo
na Henriho nezapomenutelný vliv. Sám od dětství pociťoval
bolest, že není schopen pomoci všem těm, kteří pomoc potřebují.
V dospělosti pak s tímto pocitem pracuje dál a sám sebe
se ptá, „zda právě není tato jeho pociťovaná nedostatečnost
jen ohněm, jenž mu nedopřává oddechu a neustále ho pohání
k činnosti"?
S touto jeho těžkostí je spojena však i víra v příslib,
že Bůh tuto hlubinu v jeho duši naplní.
Vztah s matkou asi nebyl příliš
mateřský. V knize Testament abbé vzpomíná, že nemá
v paměti žádné pohlazení od matky. A přitom láska, velký
cit, něha přetékaly jeho srdcem. Sám poznamenává, že jeho
nejtěžší životní obětí bylo dobrovolné zřeknutí se něhy,
jež s sebou nese mnišský slib čistoty. V otevřené
zpovědi jeho knihy píše, že v některých chvílích snil o
radosti prožívané manželi jako o největším zázraku lidského
života. Skrz důvěrná sdílení s přáteli, kteří žili
v manželství, však poznával, že pouze projev Boží něhy
naplní jeho srdce tak, jak opravdu touží.
Důležitým rysem v jejich rodině
bylo, že u nich neplatilo tehdy asi v mnoha rodinách rozšířené
pravidlo, že „děti u stolu nemluví". Henri tak již od raného
dětství dorůstal do pochopení, co to znamená mít na něco
právo.
Knězem se stal na sklonku třicátých
let minulého století. Byl příslušníkem františkánského
kapucínského řádu, jehož společenství však musel ze
zdravotních důvodů, kvůli plicní tuberkulóze, opustit. Stal se
pak kaplanem v Grenoblu. Během druhé světové války se po
obsazení Francie nacisty angažoval v odboji a pomáhal Židům
utíkat do Švýcarska. Po válce byl několik let členem
francouzského parlamentu (do roku 1951).
Velkým vzorem byl pro něj na jeho
duchovní cestě svatý František z Assissi.
Solidaritu s ubohými, kterou řád františkánů po vzoru tohoto
světce hlásá a vyznává, dovedl a realizoval v maximální
poloze. V roce 1949 založil na pařížském předměstí
Neuilly-sur-Seine „Společenství Emauzy", jež se staralo a
stará o nejchudší z chudých, zejména bezdomovce. Dnes z něj
vyrostlo hnutí, které působí ve více než 40 zemích světa
(okolo 400 komunit). Jenom ve Francii se k němu hlásí kolem
čtyř tisíc příznivců (115 komunit).
Abbé Pierre si svým životem a
vystupováním získal značnou popularitu mezi širokou veřejností.
Byl velký kritik francouzské společnosti, že nedělá dost pro
chudé a bezdomovce. (Poválečná situace ve Francii byla velmi
problematická a nestabilní - během let 1946 - 1958 se vystřídalo
na 20 vlád.).
Známým se stal především během tuhé zimy 1953/54, kdy na
vlnách rozhlasu emotivně burcoval k pomoci mrznoucím bezdomovcům.
Jeho popularita pak ve Francii rok od roku rostla a v letech 1989 až
2003 skončil sedmnáctkrát na prvním místě žebříčku
nejpopulárnějších osob Francie, který dvakrát ročně
zveřejňuje nedělník Le Journal du Dimanche. V roce 2004 požádal,
aby už v hlasování nefiguroval. Byl dvakrát nominován na
Nobelovu cenu a prezident Jacques Chirac mu udělil nejvyšší
francouzské vyznamenání, velký kříž Řádu čestné legie.
Abbé však nebyl jen kritikem
francouzské společnosti, ale i kritikem církve. Tématem jeho
kritik byla honosnost biskupské mitry, proměnění evangelia
v církevní právo, které dává odpověď na každou otázku,
pompéznost papežských cest do zahraničí, sebejistý způsob
vyjadřování církve o složitých stránkách mravního života.
Volal po rozlišování mezi hrdinstvím dokonalosti (požadované
evangeliem) a tím, co je lidsky možné. Vyslovoval se k tématu
povinného celibátu, homosexuálního partnerství, kněžského
svěcení žen. Na základě tohoto výše řečeného je v různých
internetových diskuzích nazýván „hříšným světcem".
Jedinečnost Emauz
Emauzské domy nepředstavují útulek,
kam lidé bez přístřeší mohou přijít, dostat teplou polévku,
pár nocí přespat a jít zas na ulici, ale Emauzy, to je „komunita
pracujících". Nevím, zda emauzské domy fungují dnes jako
tehdy, v ČR je jejich existence dost nejasná, ale první domy
v padesátých letech minulého století byly založené na tom,
že lidé v komunitě pracovali, stavěli si bydlení pro sebe a
nejen pro sebe, ale i pro druhé, nově příchozí. Pracovali, aby
vydělali peníze pro potřeby komunity, aby vydělali peníze pro
ještě chudší někde jinde. Abbé Pierre razil, že přijít
k hotovému prostě nestačí, že tím se v myšlení lidí
nic nezmění, a tak prací v nich posiloval vědomí toho, že
to co dělají (vybudovávání domů pro ještě chudší), má
trvalou cenu. Oni byli šťastní, že mají nějakou práci, práci,
kterou mají rádi.
Navíc jejich vlastní utrpení je učinilo přístupnějším
utrpení bližních.
Abbé projevoval důvěru každému,
kdo do Emauz přišel. Neptal se na jeho minulost, měl úctu k tomu,
co před ním tají, k jeho studu, a ostatní učil, že
základním pravidlem komunity je víra v možnosti každého
člověka a vůle pomoci každému vybudovat svou vlastní
důstojnost.
Lidé v Emauzích díky jednání
s abbém zažívali, že nejsou chudáci, zaměstnanci,
nádeníci, ale svobodní pracovníci, a postupně si uvědomovali,
že přežití či zánik Emauz závisí na jejich dobrovolném
souhlasu, na jejich vlastní odborné práci pro ještě chudší
lidi, než jsou oni sami. (Poskytovali rodinám přístřeší,
zachraňovali malé děti před umíráním na ulici v zimních
měsících, dávali mladým dvojicím s holýma rukama možnost
uchytit se v životě.) Abbé jim při jednání projevoval
úctu, jakou u žádného „zaměstnavatele" předtím nepoznali:
seděl mezi nimi, nemluvil k nim z vyvýšeného místa,
k jednomu po druhém se obracel, ptal se jich na jejich názor,
jednal s nimi, jako se jedná s přáteli. Křesťanské
poselství tak předával spíše způsobem chování než slovem.
Komunita pro většinu představovala
nahrazení rodiny, vztahů uvnitř rodiny, kterou buď již neměli,
nebo nikdy neměli. Tento pocit jistoty vědomí, že jsou součástí
společenství, dávalo rodinám ještě víc než nové byty.
Věděli, že komunita bude hájit jejich právo na život. Abbé se
snažil v nich podpořit, aby se z nich stali lidé
s pocitem zodpovědnosti, ne jen vlastníky své půdy, svého
domu, ale aby každý cítil zodpovědnost za kolektiv, v který
se v komunitě semkli.
V Emauzích panovala i tuhá
kázeň. Spolu s vědomím potřebnosti pro druhé se snažil abbé
zamezovat „akcím", ke kterým měli někteří emauzští
sklon z dřívějška (alkohol, apod.) Právě Abbé věděl i
viděl, jak nečinnost, např. špatné počasí, které brzdilo
práci, rozkládá pracovní čety - muži se opíjeli, hádali,
docházelo ke rvačkám, krádežím. Nedal-li si člověk říct,
nenapravil-li své jednání, musel komunitu opustit.
Otec Pierre často stavěl i bez
zákonného povolení. Jeho argumentací bylo, že „zákon je
nutný, avšak v jistých naléhavých případech nabývá
zákon svědomí přirozený zákon. V čem spočívá naše
provinění a co naopak je naší povinností? Máme ctít život,
nebo zákon?"
Abbého základní křesťanskou praxí
je to, že opravdová pomoc těmto lidem na okraji společnosti
nespočívá v tom, že jim dáme peníze, ale že investujeme
do nich náš čas a lásku. Abbé byl přesvědčen, že neexistují
beznadějné případy.
Spiritualita lásky a solidarity
„Život mě naučil, že žít
znamená dostat trochu času, abychom využili svou svobodu, naučili
se milovat a připravili se tak k věčnému setkání s Věčnou
láskou."
Mám-li jen jedním slovem pojmenovat
„typ" spirituality, který si myslím, že abbé Pierre
„praktikoval" a prezentoval, který žil, tak musím zvolit slovo
láska. Již jak napovídá úvodní citát tohoto oddílu, abbé
chápal život jako prostor pro objevení lásky a svobody, a ve
výsledku tak jako čas na dávání lásky, prokazování lásky
bližnímu, přesně tak jak on sám zažíval, že takovou lásku
Hospodin prokazuje jemu/nám. V jeho textech je často
zachyceno, že „Věčný je Láska"
a že na vzájemné lásce Trojice je i založena podobnost člověka
a Boha. (V těchto místech často kritizuje věřící lidi, že se
jen málo dokážou radovat z jistoty, že jsou Bohem milováni,
a že se díky své svobodě i mohou naučit milovat.)
K abbému porozumění významu
slova láska se postupně řetězí i další slova. Jedním z nich
je solidarita. Ve své knize Testament, kde se snaží na žádost
svých přátel sepsat nosné myšlenky svého života, píše:
„Charita - křesťanská láska - neznamená jen druhému něco
dát, nýbrž být zraněn, nést v sobě zranění druhého
člověka. Znamená také spojit svou a jeho akceschopnost, abychom
se společně uzdravili z jeho nemoci, která se stala i mou
nemocí."
Sám ve svých bouřlivých promluvách zdůrazňuje, že jeho
samotná existence je cenná právě proto, že ho druzí potřebují,
že on sám se nemůže obejít bez jejich pomoci, ani bez jejich
potřeb, že zranění nezaměstnaného, zranění mladé prostitutky
je i jeho zraněním.
Apeluje na lidštější lidství, na „vznik" člověka
solidárního, na určité vnitřní propojení lidí, sounáležitost,
solidaritu. Klade důraz na to, že existujeme jen ve vztahu. V tom
vidí naději pro každého. Ne v osamocení a v individualismu
jeho tehdejší a de facto i dnešní společnosti.
Oslněn krásou stvoření si často
bere příklady ze Země jako školy moudrosti - živelné pohromy
člověk přežije a naplní svůj život jen v solidaritě
s druhými. Podtrhuje, že jedni bez druhých se nezachráníme,
a lidstvu vytýká, proč si každý hraje jen na vlastním písečku.
Např. kritizuje, že stejný výzkum probíhá v několika
státech světa najednou. Dle něj je to ztráta času i peněz. Jeho
snem by v této oblasti bylo vybudovat světové společenství
vědců, jednu rodinu, kde všichni pracují společně. „Musíme
se naučit stoupat společně."
Vyzývá společnost, aby jako celek
přijala princip solidarity a dělila se s druhými o materiální
statky. Zdůrazňuje, že je to celoplanetární úkol. (Např.
kritizuje rozdělování zisků od prezidenta, přes ministry... a na
nejchudší se tím pádem už nedostane. Kritizuje financování
oprav kulturních budov, když vedle toho existuje rodina, která
nemá, kde by hlavu složila.)
Svět chudoby pojmenovává výrazem
Josepha Wresinského „čtvrtý svět". Svět, kdy je člověku
upřeno jeho lidství, nejhorší svět, kde člověk, žebrák,
vidí, že lidé, jdoucí kolem něj, se radši dívají skrze něj.
A když mu dávají peníze, nepohlédnou na něj.
Zodpovědnost za život
Abbé ve svých promluvách vedle
solidarity s druhými zdůrazňuje zodpovědnost každého člověka
za život, za svět. Bojuje proti lidské pasivitě ve společnosti.
Podporuje mladé lidi, aby bojovali proti bídě, (srovnává je
s oběťmi, které přinesli mladí lidé v boji za svobodu
během druhé světové války), vybízí k „dobré válce" -
válce proti bídě a nespravedlnosti, varuje před „zlou
válkou", kdy utlačovaná skupina vyvolá násilím válku, dojde
k chaosu, poté k represi, která vyvolá ještě větší nenávist...a
tak to půjde spirálovitě dál. Je zastáncem toho, že pro každého
člověka musí existovat uznávané a spravedlivě placené
zaměstnání, že nelze, aby existovali muži a ženy „navíc".
Ukazuje, že toto je velký problém jeho doby (a jistě i naší) a
že je nutné jej řešit, najít pro takové lidi příležitost.
Zdůrazňuje, že humanitární pomoc
bez politiky nelze. Oceňuje, že se lidé sice zapojují do
humanitární pomoci, ale zároveň je i kritizuje, že o politiku se
už pak nezajímají. Jako příklad klade Somálsko. Zemi, kde
v určitých obdobích po zásahu humanitárních organizací
lidé netrpí hlady, ale nikdo již pak dále nebuduje pro tento
národ budoucnost. Důsledky toho, že budoucnost nebyla komplexně
řešena, vidíme bohužel i dnes, kdy v Somálsku propukl
obrovský hladomor. Smutek abbému přináší i to, že navzdory
kráse lidstva (objevy, atd) je vrcholem absurdity, že současně
roste nadprodukce i hlad!
Víra, důvěra
„Jsem jen opuštěným hlasem."
Povzdech abbého. A ne jedenkrát. Vyburcovávat francouzskou
společnost k společenské aktivitě, vyburcovávat celý svět
z této nespavosti, to není lehký úkol. Abbé však tuto
životní výzvu přijal a vedl si v ní velmi, velmi dobře. I
když se člověku daří, věci se dávají do pohybu, přece jen to
není na stálo, přece jen bývají období života, kdy to nějak
nejde, kdy vše se nějak pod nohama jedinci bortí. V těchto
situacích a vůbec po celý svůj život byla pro abbého
velkou posilou a i hnacím motorem jeho víra. Víra v Hospodina,
který člověka na jeho cestě neopouští, který ho miluje, který
mu vždy pomůže. V jedné své vnitřní zpovědi vyznává:
„Prozřetelnost se vždycky ukáže,... projeví se často se
čtvrthodinovým zpožděním, abychom mohli ukázat, jak daleko až
sahá naše víra... Ukáže se vždycky, ale... Ach, můj Bože, za
tu čtvrthodinku zpoždění si ten člověk může vzít život a
připravit o život i svou rodinu..."
Abbé věřil Hospodinu, věřil
v život a říkal, že „věřit v život znamená věřit
v druhé lidi."
Lidi v komunitě či na ulicích abbé nikdy nenazval
ztroskotanci, provinilci, vandráky. On v nich viděl především
oběti války, sociální nespravedlnosti, nemoci, zničených rodin,
oběti výchovy. Lidé, kteří jsou sice postiženi neštěstím,
ale vždy a přes všechno hodni důvěry. Pro něj nebyl žádný
člověk nikdy ztracenou existencí. Věřil, že pod slupkou ubohého
zevnějšku žije nesmrtelná lidská duše, a té důvěřoval.
Dával jim svou důvěru, mnozí by řekli, že příliš riskoval,
avšak on věřil, že spojence člověk nezíská jinak, než že mu
dá právě důvěru. Bez záruk. Rád říkal: „Jen žádný
idealismus, Bůh není někde v nebi, je v každém
ubožákovi, který právě s tebou mluví. V každém
darebákovi, v každém zloději, v každém lháři je
Kristus."
A lidé „na oplátku" věřili
jemu. Většina k němu přicházela z ulic se slovy: „Jenom
vy nás můžete zachránit." A tato důvěra, kterou lidé k němu
měli, mu v čase „temných nocí" znovu dodávala důvěry
v Boha.
Po jednom (posledním) večírku u
konzula napsal: „Žít s nimi (pozn. v komunitě Emauzy)
znamená nedopřávat si jiných radostí než těch, které jsou
přístupné i jim. Umění, poezie, hudba jsou krásné věci, ale...
i žít s nimi je krásné. Nehledat únik..."
Abbé žil s nimi společně, obětoval jim svůj život. V tom
viděl pro ně záchranu. Nabídnout těmto lidem svoji lásku a
důvěru.
Závěr
„Jednejte, aby netečnost nepřerostla
ve zločin proti lidskosti."
K rakvi abbé Pierra v katedrále
Notre-Dame se přišla rozloučit široká francouzská veřejnost
včetně politických elit Francie, ale také pravoslavní, židé,
muslimové i buddhisté. Lidé napříč všem národům, rasám,
kulturám, náboženstvím. Abbé uměl oslovit.
Když jsem přemýšlela nad tím, čím
může být pro mě/pro nás život a dílo abbé Pierra
inspirativní, napadlo mě, že možná si řada z nás říká,
že věnovat svůj život bezdomovcům není náš úkol, naše
poslání. Třeba nemáme tu „tvrdohlavou touhu sloužit ve skrytu"
jako abbé Pierre. Určitě to tak může být a bude to pravdivé.
Abbé nevyzýval k tomu, aby každý z nás založil
komunitu na způsob Emauz. Burcoval svět k tomu, aby mu nebyli
lidé na okraji společnosti lhostejní. Aby lidé nebyli k sobě
lhostejní a neteční, ale solidární, prokazující si lásku. Aby
lidé žebráky nepřehlíželi na ulicích, aby na ně nezapomínali
pohlédnout, aby je registrovali jako lidi. Kultura anonymních
davů rušných ulic velkoměst v sobě nese, že většinou ani
„nežebráci" se na sebe vzájemně nedívají. Nevidí se.
Nestojí o to, nestojí o letmý kontakt s člověkem. Jsou
ponořeni jen do sebe. Asi to nepotřebují. Možná ale (některý)
žebrák, bezdomovec rozmýšlí jinak. Stojí a čeká právě
alespoň na pohled, na to, že pocítí, že ho někdo vidí, že
není úplně sám.
I když těmto lidem aktivně
nevěnujeme svůj čas, máme-li zaměstnání, jistě můžeme
finančně přispívat nějaké humanitární organizaci, která
s těmito lidmi aktivně pracuje. Je jich spousta. Kterou
organizaci podporovat? Abbé dává podnět, že možná můžeme
jednat podle toho, čím jsme v životě prošli, na co jsme
nejvíc citliví.
Svým hlasem burcuje na naší
občanskou povinnost a spoluzodpovědnost za svět, abychom nutně a
aktivně naléhali na politické činitele a upozorňovali je na
každou formu diskriminace a odsunování jednotlivců nebo skupin na
okraj společnosti.
Lidé pobývající na ulici mají za
sebou různé dramatické a někdy i drastické příběhy. Můžeme
se ptát, zda kdybychom byli my sami postaveni do týchž vnějších
podmínek, zda by byly též z nás lidské trosky, zloději,
vrahové?
Sheldrake
P. SJ: Spiritualita a historie, CDK, Brno, 2003, s. 41.
Abbé
Pierre: Testament, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní
Vydří, 2009, s. 51-52.
Abbé
Pierre, Testament, s. 69.
Abbé
Pierre, Testament, s. 71 - 77.
A
v 16 letech na něj udělalo velký dojem svobodné myšlení
Teilharda de Chardina.
Nejintenzivněji
působí v Africe a v Latinské Americe. Společenství má už
nového ředitele. Je jím Renzo Fior, kterého ve své poslední
vůli navrhl sám abbé Pierre.
Dalších asi 120 organizací v 47
státech je se společenstvím Emauzy propojeno. Všechny organizace
se věnují potlačování chudoby. Vedle pomoci bezdomovcům
k jejich činnostem patří sbírky oblečení a surovin
k získávání darů, především v rozvojových zemích.
Navíc existují vzdělávací programy a projekty v oblasti
zdravotní péče a zemědělství.
Zdroj:
http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ctvrt%C3%A1_republika, ze dne 1.
8. 2011.
V Emauzích
byla i zvláštní skupina Hadrářů. Ti získávali komunitě
peníze sběrem veteše a odpadků, které nacházeli na skládkách
a v popelnicích, které lidi jen tak vyhodili, a které se
daly ještě nějak využít či prodat. Byli též najímáni
lidmi, aby vyklidili jejich staré půdy, sklepy, a věci, které
tam našli, si mohli odnést.
Simon,
B.: Hadráři z Emauz, Karmelitánské nakladatelství,
Kostelní Vydří, 2007, s. 93 - 94.
Abbé
Pierre, Testament, s. 87.
Abbé
Pierre, Testament, s. 88.
Abbé
Pierre, Testament, s. 165.
Abbé
Pierre, Testament, s. 164-165.
Abbé
Pierre, Testament, s. 179.
Simon,
Hadráři z Emauz, s. 229.
Simon,
Hadráři z Emauz, s. 116.
Abbé
Pierre, Testament, s. 48.
Simon,
Hadráři z Emauz, s. 232.
Simon,
Hadráři z Emauz, s. 180.
Zdroj:
, http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=1070ze dne 1. 8. 2011.
Poslední komentáře