Prohlášení
ředitelů Institutu pro ekumenický a mezináboženský výzkum
Tübingen k reakcím na pastorační návštěvu papeže Benedikta
XVI. v Německu
Znejistění, bezradnost a zklamání
božího lidu, ekumenicky angažovaných teoložek a teologů i
našich sourozenců v evangelických církvích nás vedou k tomu,
abychom přerušili svou teologickou práci a zaujali stanovisko.
Naše očekávaní ve věci ekumeny
nemohou být příliš vysoká a byla z oficiální strany již před
návštěvou tlumena, ba snižována na minimum. Zaráží nás, když
se pak po návštěvě nafukuje fakt, že se konalo ekumenické
setkání s papežem na historickém místě a papež nalezl slova
uznání pro Martina Luthera. Ostře s tím totiž kontrastují
obraty o „ekumenickém daru pro hosta" jako „politickém
nedorozumění" a obvinění, že se (teologická) ekumena
provozuje jako jakési vyjednávání, což dokonce uráží všechny,
kteří se již dekády snaží o ekumenickou teologii, nezřídka s
oficiálním pověřením.
Nebyl tím, kdo v Německu při první
návštěvě Jana Pavla II. podnítil projekt Lehrverurteilungen -
kirchentrennend? (Rozdělují dogmatické odsudky církve?) kardinál
Joseph Ratzinger? Zůstane ve Vatikánu jen u neoficiální odpovědi
Papežské rady na podporu jednoty? Papež pochválil práci společné
ekumenické komise v posledních 30 letech, výslovně zmínil
zásluhy kardinála Lehmanna. Ale, ptají se lidé na základně
stejně jako teoložky a teologové, jak dlouho budou křesťané
muset čekat na přijetí výsledků dialogu zahájeného s
oficiálním pověřením?
Nebyl kardinál Joseph Ratzinger tím,
kdo se rozhodujícím způsobem postaral o to, že se Společné
prohlášení k ospravedlnění mohlo nakonec s pomocí „společného
oficiálního konstatování" přece jen přijmout? Očekávali
bychom od papeže Benedikta příliš mnoho, kdybychom si přáli,
aby v rozhovoru se zástupci evangelické (a katolické) církve -
a za přítomnosti ekumeniček a ekumeniků! - objasnil, zda se
tento „milník" skutečně musí jevit jako „kámen úrazu"?
Papež zjevně stojí za metodou diferencovaného konsensu. S velkým
zájmem bychom proto vyslechli, kdyby nám Benedikt XVI. sdělil, jak
se projevuje to, že „to, co máme společné, je větší než to,
co nás rozděluje" a kde podle jeho názoru ještě musíme
odstraňovat překážky rozdělující církve.
Nemůžeme se vracet nejen za
ekumenický průlom druhého vatikánského koncilu, ale ani za to,
co křesťanky a křesťané s vírou a vděčností zakusili v
ekumenickém společenství, ani za výsledky velice mnoha
ekumenických rozhovorů.
Působí nám velkou starost, že se
stále prohlubuje propast mezi tím, co se vyhlašuje resp.
nevyhlašuje oficiálně, a tím, co prožívají lidé v církevních
společenstvích. Pastorační učitelský úřad zajisté plní roli
strážce a příležitostně může zasáhnout a něco korigovat.
Když se to však stane dominantním postojem - pokud vynecháme
gesta vzájemného ocenění a uznání - tak bude stále klesat
ochota vůbec ještě učitelskému úřadu naslouchat. Právě z
perspektivy nás definující komunikativní teologie ručíme za
„trialog" mezi mezi božím lidem a jeho oběma instancemi
biskupského a papežského učitelského úřadu a vědecky
pracující teologie. Dialog implikuje uznání druhého a společné
naslouchání tomu, „co Duch říká obcím". A právě tento
zájem nás nutí k předloženému prohlášení.
Prof. Bernd Jochen Hilberath
Prof. Karl-Josef Kuschel
Z
německého originálu Erklärung der Direktoren des Instituts für
Ökumenische und Interreligiöse Forschung Tübingen zu den
Reaktionen auf den Pastoralbesuch Papst Benedikt XVI. in Deutschland
uveřejněného na webové adrese
http://www.uni-tuebingen.de/en/faculties/catholic-theology/lehrstuehle/institut-fuer-oekumenische-und-interreligioese-forschung/aktuelles/erklaerung-der-direktoren-zum-pastoralbesuch-benedikt-xvi.html
přeložil Jan Spousta.
Poslední komentáře