Josef Gočár: Kostel sv. Václava v Praze - Vršovicích, 1930
Kostel sv. Václava ve Vršovicích je druhou velikou realizací nové
katolické sakrální architektury v meziválečné Praze. Specifické zadání
architektonické soutěže bylo podmíněno svažitým terénem náměstí, který
znemožňoval tradiční východo-západní orientaci, a požadavkem pěti
velkých oltářů. Komise posuzující návrhy, kterou tvořili architekti,
teoretici a církevní hodnostáři, zasedla na konci r. 1927. Výsledky
této první soutěže, v níž nebylo uděleno nejvyšší ocenění, dobře
odrážejí dobovou situaci na poli sakrální architektury. Zatímco někteří
tradicionalističtí opozdilci ještě navrhovali historizující stavby
(kteréžto návrhy komise smetla ze stolu s odůvodněním historika umění a
profesora křesťanské archeologie Jaroslava Cibulky, že „nelze již
zašlých slohů křísiti"), většinu ovládal jako stavební materiál
železobeton, jehož propagátorem v oblasti chrámové architektury se stal
Francouz August Perret.
Ačkoli druhá cena byla udělena projektu Josefa Gočára, porotu zaujal
zejména návrh autorské dvojice Wachsmann - Smetana, jejichž
spiritualizující návrh počítal s vysokou parabolou střechy a zcela
prosklenými bočními stěnami. Vítězný Gočárův návrh z druhého kola
soutěže převzal užití prosklené stěny v závěru presbytáře a parabola
ovládla celý kónický, lehce se sbíhající prostor. Tento motiv umožnil
Gočárovi logicky zasadit všech pět oltářů na pohledové osy interiéru.
Nakonec ještě architekt obohatil siluetu kostela o svůj oblíbený prvek
stupňovité pyramidy jak v úrovni podlahy, tak ve sféře střechy.
Stupňovité uspořádání mělo zdůraznit aktivitu ducha. Jak napsal v
téže době Romano Guardini:„Když vystupujeme po stupních, tu nestoupá
jenom noha, nýbrž celé naše bytí; také svým duchem vystupujeme." Tento
dvojí pohyb - hloubkově sbíhavý a výškově rostoucí, kterým Gočár
postihnul hlavní ideje ovládající utváření liturgického prostoru, spolu
s interiérem zalitým jasným, přirozeným světlem, učinil z vršovického
chrámu stavbu právem obdivovanou dobovou kritikou a zároveň
architekturu nemalého uměleckého ohlasu.
Jan Klípa
Poslední komentáře