Walbert Bühlmann, františkánský teolog a přední
představitel teologie misie, říká: .Papež Jan Pavel II. využije každé
příležitosti, aby - a to právem - kritizoval komunismus, kapitalismus a
konzumismus, a označil je za ,hříšné struktury‚, za perverzi lidství, protože v nich
není dostatečně uchována lidská důstojnost. I v církvi jsou tři neblahé
-ismy, které neodpovídají důstojnosti křesťana a cílům koncilu, a tak nesou
vinu na nechuti k církvi a na konfliktech v ní." Prvním kritizovaným
-ismem je centralismus.
Moderní pluralitní svět na jedné straně potřebuje pouto jednoty, jaké
představuje papežství, na druhé straně umožňují moderní prostředky komunikace
Římu zasahovat do detailů života místních církví způsobem, jaký nemá v dějinách
církve obdoby. Je to zvláště nápadné po koncilu, který doplnil centralismus o
kolegialitu biskupů. Pavel VI. se zabýval myšlenkou přenést pravomoci kurie
včetně volby papeže na biskupskou synodu, tomu však kurie zabránila. Římský centralismus podle W. Bühlmanna
podporuje i .gorbačovský fenomén" - kurie viděla, že když se trochu povolí
uzda, vše se rozletí. (Podle Bühlmanna půjde vývoj v bývalém SSSR k vytvoření
nového společenství dalekosáhle autonomních celků, a Řím si pak z toho
bude moci vzít příklad.) Podobně - utužením kázně - reagovali i čínští
komunisté. Druhým nebezpečným -ismem je legalismus -
zákonictví, bazírování na církevním právu. Srovnáme-li Ježíšovy požadavky s praxí
kurie, dospějeme k závěru, že výjimky z evangelia jsou povoleny,
výjimky z církevního práva ne. Dějiny naštěstí ukazují, že i právo se
vyvíjí - např. r. 582 odmítla synoda v Toledu .odporný způsob"
individuální zpovědi, roku 1215 byla individuální zpověď přísně nařízena a dnes
jde opět vývoj k umožnění společného rozhřešení.
Posledním kritizovaným -ismem je konzervativismus, jímž Bühlmann míní pouhé
opakování starých teologických formulací - spíše tedy jde o jakýsi legalismus v teologii.
Jan XXIII. dal koncilu úkol přeložit staré formulace do současné situace.
Koncil trval jen tři roky a přinesl obrovské změny - což potom, kdyby trval 18
let jako Tridentinum! Proto také úkol aggiornamenta, zdnešnění církve, trvá i
po koncilu.
Jako lék proti uvedeným -ismům doporučuje W. Bühlmann
především vzít vážně teologii místní obce - nevymýšlet recepty pro církevní
vedení a zahořkle je nekritizovat, ale žít na úrovni obce církev jako radostnou
skutečnost, uskutečňovat ducha Ježíšova kázání na hoře. Druhým lékem je nefixovat
svou pozornost na vnitrocírkevní konflikty, ale vidět bolesti a úzkosti lidí
tohoto světa a angažovat se pro jejich překonání - tato cesta již mnohým
vrátila radost víry a pocit, že to, co dělají, má smysl před lidmi i před
Bohem. Třetím lékem je uzdravovat o sabatu jako Ježíš - osvobodit se od
legalismu, vzít vážně svobodu svědomí a při zásadním respektu k normě se
od ní dovést odchýlit tam, kde to vyžaduje dobro druhých lidí, neboť sabat je
tu pro člověka, nikoli naopak. To je aktuální zejména v zaalpských zemích,
o nichž platí úsloví, že .v Římě se dělají předpisy a na severu se dodržují",
zatímco v románských zemích se proti nim nikdo nebouří, ani je příliš nedodržuje.
V současných konfliktech v církvi nejde podle
Bühlmanna o jednotlivé sporné body, ale o konflikt předkoncilního a koncilního
obrazu církve. Tyto dva modely budou ještě nějaký čas koexistovat, přičemž čas
pracuje pro koncilní model. Pro dobu konfliktu těchto dvou modelů doporučuje
Bühlmann loyální odpor proti pokusům restaurovat předkoncilní model církve, v tomto
zápasu na sebe vzít určité oběti a přechodné škody, a to všechno se má dít v křesťanské
kultuře konfliktu, přičemž je nutno vyloučit posměch a násilí. Kdyby se opakoval reformační rozkol,
znamenalo by to opět neštěstí pro obě strany.
Zpracováno podle knihy W. Bühlmanna Zivilcourage in der
Kirche, Styria, 1992
Poslední komentáře