Část 1
Dovolte, abych začala poděkováním těm, kdo mě pozvali,
abych k vám promluvila. Toto pozvání je pro mě výrazem cti a velké důvěry
a mnohé ode mě též vyžaduje.
Na druhé straně by se mnoha z vás mohlo zdát, že si
dovoluji mnoho, když mluvím tak, jak mluvím. Ale právě proto jsme přišli sem:
abychom kladli nerozumné otázky jeden druhému a ptali se, co je to plnost
pokladů víry, která se každému z nás ukázala jako významná.
Po několika krátkých poznámkách o názvu tématu bych ráda
přednesla několik myšlenek, které nám připomínají osobní aspekt a pozici,
kterou máme společnou, pokud jde o naše povolání k víře v Trojici.
Dále pak v .dialogu" s ikonou Andreje Rubleva bych ráda navrhla tři
dimenze, které by mohly napomoci k snazšímu chápání trojiční víry. Snad
nám to též napomůže přesadit ji do svých životů. Dnes se omezíme na to, že
budeme uvažovat o těchto třech dimenzích a pojmenujeme je, zatímco v pátek
je budeme aplikovat na okolnosti našeho života.
Název přednášky .Žít Trojici dnes" má odlišné zabarvení v různých
jazycích, které jsou zde zastoupeny mezi námi. V některých z nich se
myšlenka Trojice vůbec nevyskytuje. Hovoří namísto toho o .plnosti" Boha. Žít z plnosti
Boží. Není to, řekněme, doslovný překlad, ale je to zajímavá poznámka k anglické
verzi a poukazuje to na postup myšlení: žít z plnosti Boží. A toto znamená:
chápat Boha jako hlubokou studnici, z níž náš život vyvěrá. Budeme se dále věnovat tomuto myšlenkovému
sledu. Abychom zopakovali anglický název
v němčině odpovídající smyslu v angličtině, museli bychom říci:
.heute trinitarisch leben" (žít dnes trojičně).
Ale jakkoli to slovně vyjadřujeme odlišně, máme na mysli, že je to Bůh, trojiční
Bůh sám, který má být v našich životech učiněn skutečným, neboť je to on,
kdo dává počátek našim životům a činí je možnými. Anglická verze současně klade
jeden důraz. Slovem .dnes" poukazuje na zde a teď okolností našich životů. Zde v Evropě
- součásti světa, který je otřásán národnostními a sociálními konflikty a tone
v nezaměstnanosti, bídě, nemocech, epidemiích, drogových závislostech a
hemží se lidmi bez domova. Současně
poukazuje na .dnešek Boha", .dnešek" spásy pro nás a .dnešek" napomenutí (2 K 6,2;
Žd 3,7.13). Tento dnešek činí pro nás nemožným, abychom se ve svém myšlení
vyhýbali tomu úkolu tím, že bychom utíkali do bezčasového .někde", .někdy".
Ačkoli víme, že trojjediný Bůh sám je .věčný", skryt někde daleko za vším
popisováním či dokazováním, musí mít trinitární víra své důsledky, které by
byly konkrétní a zakusitelné dnes a zde. V každém případě skutečnost, že
víra může nabrat takový dosah, je dílem trojjediného Boha - nebo přesněji -
Ducha svatého, moci Boha, který v nás tvoří víru v Boha a skrze něhož
jsme zakořeněni v Kristu. Zabývejme
se dále tím, co chápeme jako .život". Myslím, že se shodneme v tom, že
rysem života je, že je namnoze mimo naši kontrolu. Ačkoli jsou tu nedávné
znepokojující příklady zásahů do genetických procesů, zůstává stále zásadní
pravdou, že svůj vlastní život neumíme vyrobit, ale že se v nás současně
aktivně i pasivně děje. Obdržíme ho při svém zrození, žijeme ho každým svým
dechem - vědomě či nevědomě - v bdělosti i spánku. Právě tím, že život obdržíme a něco zakoušíme
docela vědomě, přijímáme ho současně jako něco, co se děje uvnitř nás, jako
dané, jako dar. Život se děje v čase,
který odplývá. Nemůžeme to ovlivňovat. Zdá se, že pohyb patří přímo k životu,
který je silou, již nelze spoutat, ale potřebuje svobodu, energii, která se
tlačí kupředu do otevřeného, nepředvídatelného a nenaprogramovatelného
prostoru.
Radosti ze života a chuť žít, stejně jako hlad po životě a
touha po něm, ukazuje tento nevyčerpatelný a nespočítatelný pohyb, který nás
žene nikdy se nezastavovat a nic nenechávat být jak je. Voda není právě tím
vhodným příkladem pro podobu života - voda jako rašící jaro, pádící vpřed a
nikdy nepřicházející do klidu. To, co je život, nakonec do klidu přichází. To,
co je život, nakonec přechází ve svůj protiklad - ve smrt. Smrt je konec pohybu. Bere svůj konec. Zastavuje se. Ochromuje se.
Nic se již nehýbe - žádným směrem. Není tu nic nového k očekávání. Vše
zůstává poutáno na jedno místo.
Radost je těsně vázána na život - a strach na smrt. Radost
a strach můžeme nazývat přirozenou sestrou a bratrem života a smrti. Radost
.uvádí vše, co je v lidském bytí, do pohybu" (Goethe). Otevírá nás vůči
druhým i vůči sobě samým. Nachází nové cesty a nové možnosti naplnění. Strach
nás naopak uzavírá a přitahuje veškerou pozornost na tu jednu věc, které se bojíme.
Tímto způsobem nás činí nehybnými. Ve strachu zůstaneme sami se sebou,
neschopni přivrátit se k druhým.
Síly života - síly smrti. Je součástí tajemného dění
našich životů, že se účastníme obojího. Účastníme se na silách smrti odpíráním,
zakazováním, omezováním, bráněním v životě druhých i sebe samých. Ale tak
jako umíme budovat bariéry, tak umíme též hájit, posilovat život a umožňovat
jeho rozvoj.
Dovolte, abych objasnila, co mám na mysli tím, že se
vrátím k něčemu, co se stalo v uplynulém roce v domě, kde žije
má přítelkyně. Bydlí jako jeden z mnoha nájemníků - Němců, Turků,
emigrantů z východní Evropy - v jednom velkém panelovém domě v Berlíně.
Malý trávník za domem patří k bytům. Za teplých dnů si nájemníci navykli
sedat zde na lavičkách nebo rozdělávat zde skládací židle, a zatímco si děti
hrály, povídali si, vyprávěli příběhy, každý ze své vlasti, vyměňovali si
praktické zkušenosti a pili kávu. Ženy si tak zvykly na tato malá setkání, že
za nepěkného počasí v nich chtěly pokračovat. Jedna nabídla svůj sklep,
děti si nalepily na zdi plakáty; někdo přinesl lampu a zapojil elektrické
topení. A pak se to stalo. Nepřišli na
to, kdo to řekl správci domu, ale ten reagoval ihned, a sice tímto dopisem
nájemníkům: .Pro případ aktuálnosti se vydává oznámení, že je zakázáno trávit
čas ve sklepích nájemníků." Nic nepomohlo, ani nabídka platit společně za
elektřinu. Odpor, závist, nedostatek pochopení skrývající se za zákon - toto,
jak pochopíte, jsou síly smrti, které mezi námi povstávají a které .otrávily"
život, který se začal mezi těmito ženami rozvíjet. Stáváme se vinnými na životě - bible to říká
již na samých prvních stránkách - protože se bojíme mít na něm otevřený podíl,
protože nemáme důvěru. Od takových sil
smrti, které v našich životech znovu a znovu působí (a kdo mezi námi by
nemohl jmenovat své vlastní příklady?) nás může osvobodit jen Bůh sám. Je
mocnější než smrt, je mocnější než síly smrti v nás. Bůh, život, který překonává smrt, .smrt"
smrti. Hovořme tedy především o Bohu, o jeho životodárné kreativitě, o hloubce
jeho milosrdenství, o síle jeho Ducha, o Bohu, kterého podle svědectví Nového
zákona a vyznání víry prvotní církve vzýváme jako trojjediného Boha: Boha-Otce,
Boha-Syna, Boha-Ducha svatého. Jestliže zde a v následujícím budu zachovávat
tradiční zvyklost a pro Boha a Ducha svatého používat tvar rodu mužského nebo budu-li
o Bohu hovořit jako o Otci, není to proto, že bych přikládala malý význam zájmu
advokátů inkluzivního jazyka v teologii a liturgii. Otázka, jak můžeme
vhodně hovořit o Bohu, zahrnuje v sobě hlubší záležitosti, než jen souhlas
se stylem zaměřeným na pohlaví. Později budu hovořit o modlitbě jako o
naslouchání a mluvení, opouštění prostoru pro Boha. Podle mého názoru to, na
čem záleží, je, zda necháme Boha být sebou samým či nikoli, být účinným a zda
vytvoříme v nás samých prostor pro něho. Dále záleží na tom, zda přijmeme
pozici, která si zůstane pokorně vědoma, že naše standardy, naše vědění a naše
chování, vše zůstává útržkovitým a plným nedostatečností. Rozhodla jsme se pro
starou formu jazyka spolu s její nedostatečností, neboť změněný jazyk není
v mých očích úplně uspokojivý. To,
co jsme právě řekli o pohybu a energii, o chuti žít a radosti ze života, se tím
více vztahuje na Boha jako původce, Stvořitele a dokonalý vzor života. Boží život je nevyčerpatelná plnost života.
Tato plnost přesahuje naše chápání. A tak se v pozdější historii církve
začalo pociťovat, že o Bohu můžeme podávat pouze negativní výroky, takže člověk
může pouze říkat, co Bůh není. Jak apoštolské, tak i nicejské symbolum, která
jsou základem pro všechny velké křesťanské tradice, jakkoli jsou odlišně
hodnocena, jsou obě formulována v době, kdy tu byla otázka svědectví o
trojjediném Bohu, který je věčný a nevýstižný a současně je jediný, který se
zjevoval skrze svého Ducha v čase a v dějinách mnoha způsoby, ale
jednou provždy v Kristu (Žd 1,1). Setrvejme na chvíli s těmito
symboly. Uvědomme si, že když vyznáváme .Credo - (já) věřím", tehdy se nejen
vřazujeme do dlouhého řetězce tradice, která nás spojuje se všemi těmi, kdo
pronášeli stejná slova před námi, ale sami též stvrzujeme, že naše vlastní
osobní životy jsou vepsány do dějin spásy. Onen osobní vztah vystupuje v nicejské
verzi Kréda silněji než v apoštolském, když mluví o Kristu .qui propter
nos et propter nostram salutem descendit de coelis" (který pro nás a pro naši
spásu sestoupil s nebe).
Tomuto .pro nás" je důležité být věren. Vyslovuje
mimořádný zájem o nás a nezměrný význam, který spočívá ve skutečnosti, že Bůh,
Stvořitel kosmu, nebe a země, je můj Bůh, můj Stvořitel, že v Kristu chce být mým Vykupitelem a že mi dává svého Ducha
a mě si
nárokuje. To, co řekl německý mystik Angelus Silesius o narození Krista -
.Kdyby se Kristus byl tisíckrát narodil a přitom se nenarodil v tobě, byl
bys ztracen!" - toto je základně právě tak platné pro trinitární víru. Mohlo by
to rovněž znít: .Kdyby se Bůh tisíckrát zjevil jako Otec, Syn a Duch svatý -
nestane-li se tvým Otcem,
tím jediným, který je tu pro tvůj život, tvým Spasitelem, silou, která prostoupí tvou víru, která tě volá k novému
stvoření a podporuje tě
v tom - pak z toho nebudeš mít prospěch." Jako osoba vskutku
nalézám místo ve společenství, ve společenství svatých, v církvi. Tímto
společenstvím jsem nesena a provázena stejně tak, jako jsem volána, abych je
nesla a provázela. Obojí je nesporné - úplné, osobní, ba individuální setkání s trojjediným
Bohem, uspokojení mého hladu po životě, jakož i má účast na mé spáse jen uvnitř
společenství, má povolanost podílet se na životě bratří a sester a též má
povolanost otevřít se jim, aby sdíleli můj život se mnou.
V protestantských církvích bylo setkání jednotlivce s Bohem
zdůrazňováno s pronikavou intenzitou. Nesčetné hymny v našich
zpěvnících toto .vyzpívávají" do našich myslí. Ve srovnání s tím vědomí
církve jako společenství, které činí jednotlivce křesťanem, je vyvinuto daleko
méně silně. Na druhé straně pravoslavná tradice se od počátku držela myšlenky
společenství (koinonia), a to jak ve svém chápání Boha, tak i v pohledu na
církev. Právě odtud dostal ekumenický dialog nový stimul. Myslím, že můžeme též
chápat téma naší konference jako přímý plod tohoto dialogu. S radostí
můžeme rozpoznat, že ekumenické hnutí se dostalo k bodu, kde účastníci na
Těle Kristově jsou citliví jeden vůči druhému a pro druhého a hledí při tom jak
na stránky silné, tak i na slabé. Snad věci, které byly ztraceny, mohou být získány
zpět a nově přijaty, neboť jeden člen (úd) přijímá druhého a přispívá z pokladu
talentů daných mu Bohem, aby tak podpořil toho druhého. Jsou zde zajisté jasně rozeznatelné stopy
živého Ducha Božího, přislíbeného a daného Synem (J 14,16; 20,22), který žije v nás
a přivádí nás před Boha (Ř 8,26?). Duch nás vede zpět k Otci jako děti, které mají stejné
smýšlení, jako bylo v Kristu (Fp 2,5). Tento Duch svatý je silou živého
Boha, se kterým vše začíná a končí; on je ten, kdo miluje koinonii
(společenství); je to ten, kdo nás volá k víře; Duch, který nám dává
druhého vidět, chápat i souhlasit s ním a který rozněcuje naši naději a
lásku. Duch svatý, skrze něhož se Ježíš stává naším Kristem a Kristův kříž a
vzkříšení činí naším evangeliem, vykupuje nás z naší posedlosti mocí
hříchu a smrti, osvobozuje nás z naší uzavřenosti v sobě samých a
smiřuje nás s Bohem. Jak může vůbec
víra v tohoto trojjediného Boha k nám i k jiným dnes nově promlouvat
a jak může ovlivňovat naše životy dnes? Abychom to mohli vypátrat, sáhneme pro
pomoc ke svědkům víry, kteří si tuto otázku položili ve své době a věku.
Pracovní skupina pro přípravu této konference byla inspirována dvěma velkými
svědectvími: z jedné strany výmluvnými slovy spirituality keltských mnichů
a na druhé straně slavnou ikonou Andreje Rubleva Trojice. Působivost této ikony
je tak silná, že i v reprodukci (tak jak ji obecně známe) nás pohnula k modlitbě.
Právě proto, že staletí, ve kterých vznikla keltská
zbožnost, i doba, v níž Rublev dostal zakázku namalovat svou ikonu, nebyly
méně otřásány národnostními záštěmi a vojenskými konflikty než naše současná
doba, právě proto nám snad tato svědectví mohou pomoci žít trinitární víru v našem
světě, dnes.
I já jsem dlouho upřeně hleděla na Rublevovu ikonu, když
jsem pracovala na této přednášce; neboť jsem doufala, že v tomto jeho
způsobu vidění a sdílení věcí najdu i ruku, která by nás vedla při našem pokusu
nově se otevřít trinitární víře. Dovolte, abych poukázala na tři rozměry, které
se mi při pohledu na naše téma jeví jako významné:
1.1. Rozměr pohybu a souvztažnosti
Trojice
Když se ponoříte do kontemplace Rublevovy ikony, budete
fascinováni způsobem, jak jsou postavy andělů mimořádně těsně jedna vedle
druhé. Snad je to právě znakem hluboké jednoty třech božských osob, kterou
chtěl Rublev vyjádřit, takže do dnešního dne se jeví jako možné přinejmenším
dvě různé interpretace, pokud jde o to, koho postavy představují. Podle jedné
je Syn postavou napravo (tj. nalevo z pohledu diváka) od centrální
postavy, kterou je Otec. Druhá interpretace vidí Syna představovaného postavou,
která viděna z pohledu Otce je na straně levé a je oděna do zeleného šatu
stvoření. Nepřipomíná nám tato zaměnitelnost,
že hlas Otce, který naslouchá synovi, současně zjevuje i hlas Ducha, neboť
jedna božská osoba je neodlučitelně vztažena k oběma druhým a ponechává
jim prostor? (Poznámka anglického překladatele: Třetí
interpretace, která může být některým čtenářům známější, vidí centrální postavu
jako Syna, majícího roucho krvavě rudé, s Otcem oděným do zlatého po
divákově levici a Duchem po divákově pravici. Toto dále jen umocňuje pohled
autorky na bazální zaměnitelnost tří postav.)
A tak navzdory statické povaze obrazu máme dojem stálého
pohybu tří postav navzájem. Jak jsme již viděli, je tento pohyb znamením života
a žití.
Přijměme nově tento prvek pohybu a souvztažnosti tří osob
Trojice do svého chápání Boha. Nechtějme při tom slyšet pouze jeden hlas, ale
buďme si současně vědomi i těch ostatních, a tudíž dialogu, který se odehrává
mezi Bohem-Otcem, Synem a Duchem svatým. Osmá kapitola listu Římanům nám v tom
může napomoci. Je v úžasném, mimořádně obsažném vztahu k výše
zmiňovanému pohybu. Zásahem Ducha svatého a skrze přímluvy, kterými nás sám
zastupuje (8,26), je náš smrtelný duch (8,16) uváděn do společenství s Duchem
Kristovým (8,9) a Duchem Božím (8,14), takže když se pak modlíme, jsme
vtahováni do pohybu a souvztažnosti uvnitř Trojice. A co víc: .My nevíme, jak bychom se měli
modlit." (8,26) Je to Duch, kdo vede modlitbu. Uvádí naše mluvení do
naslouchání a ticha, ale vede-li nás k mluvení, pak je to mluvení, které
ponechává prostor pro Boha a které naslouchá.
Tento pohyb můžeme zcela jasně zakoušet při modlitbě
přímluvné, kdy klademe sami sebe a jiné před Boha. Skrze meditaci v Duchu
svatém poroučíme Bohu lidi, za které se modlíme. Bůh sám ví, co potřebují. Ale
skrze Ducha svatého zůstáváme současně tím nejtěsnějším možným způsobem spojeni
s Bohem a s lidmi. V nich ovšem pak vskutku objevujeme tvář Kristovu.
A tak opisuje modlitba pohyb. Otevírá prostor trojjedinému Bohu a nechává se
jím vést do nového vztahu ke světu a k člověku.
1.2. Rozměr oběti v Trojici
Když si tři andělé rozprávějí mezi sebou, rozmlouvají též
pozicí svých těl, nakloněním hlavy, gestem rukou. Jejich pozornost docela
zřetelně směřuje k jídlu uprostřed prostřeného stolu, kolem kterého sedí.
Též oči diváka směřují k pokrmu: toto je středem pozornosti. Co chtěl
Rublev, abychom v tom spatřovali? Chtěl, abychom nahlédli vůli
trojjediného Boha, jak vytváří sám sebe ve věčnosti. Tato vůle - dávat sám sebe
v inkarnaci a obětování Syna v Duchu Lásky, v čase tehdy i nyní -
může být symbolicky vyjádřena pro naše smysly i chápání. A přece se Rublev
nechtěl vzdát ničeho z reality, která se vztahuje k našemu pozemskému
životu. A tak zviditelňuje Boží sebevydávající lásku, která je neviditelná, a
přece skutečná; činí ji viditelnou prostřednictvím zakusitelných prvků:
prostřeného stolu s upraveným zvířetem, v čemž jsou již obsaženy
prvky Večeře Páně, a také prostřednictvím gest žehnajících rukou ukazujících na
ně. To, co je prezentováno jako dění ve sféře pozemského času, ukazuje za sebe
do sféry neviditelné věčnosti za popisovanou scénu.
Jestliže nás Rublev učí vidět v Trojici rozměr oběti,
pak bychom měli naopak myslet na trojiční rozměr Večeře Páně, kde můžeme mít
účast na sebevydávající lásce Boží. Syn je nepochybně v centru událostí,
zejména v pašijích synoptiků a ve spisech Pavlových, kde Tělo a Krev
Kristovy jsou nám svěřeny v daru chleba a vína. A k tomuto je náš
pohled rozšířen klíčovou frází .nová smlouva", která je v tomto pokrmu
ustanovena (Mk 14,24;
Mt 26,28; L 22,20; 1 K 11,25). Přitom jsme smiřováni
a nově spojeni s Bohem (2 K 5, 17). Skrze Ducha svatého, kterého svoláváme
nad dary a nad sebou samými, jsme proměňováni s tímto tělem v jedno
tělo. Již jsme sice byli do tohoto Těla Kristova pokřtěni (1 K 12,13), ale
jeho kříž a jeho smrt, na kterých se účastníme skrze svatou Večeři, znamenají
nový křest, křest v nejhlubším smyslu (Mk 10,38; Ř 6,3), křest do smrti
Kristovy. Také v tomto křtu se zjevuje trojjediný Bůh sám, neboť je
přítomen ve své smrti.
1.3. Rozměr stolování v Trojici
Ve spojení s tím, co bylo právě řečeno, může
kontemplace Rublevovy ikony ukazovat na jeden odlišný rozměr, který je důležitý
pro chápání trinitární víry a pro náš život v této víře; totiž na pozvání
k účasti na stolování ve společenství. Ve vztahu k těm třem postavám
andělů můžeme vidět pohyb, který je směrován k nim samotným. Ale stejným
způsobem můžeme též ten pohyb chápat jako pohyb, který se otevírá vůči nám
samým. Rublev nezobrazil Abrahama a Sáru tak, jak to dělali jiní malíři ikon.
Tímto způsobem nejen že .přenesl" událost úplně mimo čas a do boží věčnosti, ale
též ji otevřel pro všechny historické doby a dokonce směrem k věčnosti.
Neboť až tam bude kruh těch, kdo jsou pozváni k nebeskému stolování,
uzavřen kolem trojjediného Boha. Na druhé straně přichází toto pozvání .nyní", .dnes"
- ke každému: .Pojďte, vše je připraveno!" .Okuste a vizte, jak je Hospodin
dobrý." (Ž 34,8)
V tolika příbězích Starého a Nového zákona má setkání
člověka s Bohem co činit s nejzákladnějšími elementy, které
potřebujeme pro život: s jídlem a pitím. Zdá se, že společenství mezi
Bohem a člověkem představuje cosi jako archetyp nejhlubšího, nejslavnostnějšího
a bezstarostného spojení. Je ale stále potřebné mnoha způsoby objevovat jeho
trinitární charakter. Objevuje se, kde se Bůh ve své plnosti stává jak dárcem,
tak i darem, kde Bůh sám je skutečně pokrmem, pokrmem života, zdrojem života
pro nás a kde je nám díky tomuto daru od Boha dovoleno vstoupit do nového
vztahu s ním, rovněž tak jako s našimi spolu-lidmi. Neboť u Božího
stolu se pole života rozevírá do celého světa. V této konečné věčné
slavnosti jsou ti, kdo byli navzájem odděleni mocí hříchu, navždy jeden s druhým
sjednocováni - Bůh a člověk a spolu-člověk, vpravdě celek stvoření. Ve všech
příbězích o stolování v bibli (chci zvlášť pojednat o historiích nasycení
v Novém zákoně) je tento rozměr setkání mezi Bohem a člověkem reflektován
v mnoha různých tóninách. Při posledním, věčném stolování má toto svůj
vrchol a kulminaci, ale ukazuje se to již od samého počátku historie Boha s námi,
lidskými bytostmi. Objevme znovu tento
rozměr našeho slavení eucharistie, stejně tak jako i našeho stolování doma a
zvlášť na setkáních, kdy přijímáme hosty a slavíme s nimi.
Část 2
Před třemi dny jsme si na pozadí různých biblických
výpovědí a za pomoci ikony A. Rubleva připomněli podstatné rysy trinitární
víry. Takové ujištění musí však zůstat pouhou teorií, pokud se nám nepodaří
přesadit ho do života, žít je a být tam, kde jsme. Bůh, který se nám dává v Kristu,
nás povolává do svého i našeho .dnes" (dneška). A tu nemůžeme odhlédnout od
chaotických sil zničení a smrti, od beznaděje, která existuje v našem světě
a v nás všech, a způsobuje tak nekonečné utrpení. V těchto dnech, kdy
právě pracuji na své přednášce, přišla zpráva o děsivém krveprolití, které
způsobil nějaký fanatický Žid uprostřed zástupu lidí, kteří se modlili v hebronské
mešitě.
Dnes se chceme s Palestiňankami a Židovkami modlit za
mír všude ve světě, ačkoli vše je naplněno myšlenkami na pomstu a pocity
nenávisti. Senzační zprávy o krutostech i takových, o kterých se nikdo
nezmiňuje, a přece se dějí, o činech jednotlivců a skupin - to je ten děsivý
kontext onoho .dnes", o kterém naše téma hovoří, kontext dnešního utrpení Boha
ve světě. Toto nám dává oněmět a uvědomit si vlastní bezmocnost. .Žít z plnosti Boží" - milí přátelé, to
musí znít cynicky, jestliže se této stísňující realitě nepostavíme, jestliže
nejsme připraveni na tu skutečnost, že všechna naše slova i akce musejí být
vystaveny krachu, a to od doby, kdy si Bůh Kristův kříž vyvolil jako místo své
přítomnosti ve světě. Pokusme se tedy zanést trinitární víru do zkušenostního
kontextu našeho světa, ptejme se, jaké životní síly v nás chce
mobilizovat, jaké cesty nám ukazuje. Myslím, že novozákonní historie nasycení
nám přitom mohou poskytnout cennou pomoc, abychom pochopili dílo Trojice, na
nás a v nás jakožto konkrétní zkušenost. Chtěla bych naše dnešní uvažování
vést ve třech krocích:
2.1. Prožívat svůj křest v poušti
Začněme s dílem Ducha svatého v nás, o kterém
jsme řekli, že v něm všechno bere svůj počátek. Duch svatý nás konfrontuje
s Božím slovem tak, že nevyhnutelně rozpoznáme, kdo vlastně v Božích
očích jsme. Připomeňme si, že ve všech zprávách o nasycení slyší lidé kolem
Ježíše zvěstování Boha v poušti, na osamělém pustém místě (Mk 6, 30-44; Mt
14, 13-21; J 6,1-13;
Mk 8, 1-9; Mt 15, 32-39). A tak také nás - duchovně
vyjádřeno - Duch svatý chce vést na poušť, na poušť, která je kolem nás i v nás
samých. Neboť poušť je místem, kde se naše iluze a fata morgany o životě
rozplynou, kde my vzdáleni daleko od všech navyklých jistot a zábav jsme zcela
radikálně postaveni před tvář Boží. Tam, kde nás jeho slova mohou zasáhnout do
srdce a svědomí, a kde není kam se jinam utéci než právě k Bohu, a to tak,
jak jsme, se vším naším haraburdím. Naše pokusy chtít ze svého života sami udělat
něco, se na takovém místě ukazují zcela marnými a nicotnými stejně tak, jako
ona zběsilost chtít se sami uchovat při životě. Ne, zde nezůstává nic, zde ve
své celé ubohosti musíme vzít na vědomí a uznat, že vše, nač si v tomto
zlém světě stěžujeme, potenciálně přebývá v nás samých. Dobře si všimněte:
tohoto nejsme schopni a nejsme na to připraveni. Daleko spíše - podobně jako
všichni lidé - od takového iluzí zbavujícího pohledu až příliš rádi utíkáme. Je
to nejspíše Duch svatý, který nás vede k uznání naší situace, je to Duch,
který ve slově Kristově v nás probouzí vhled a lítost, a je to Duch, který
nás otevírá vůči příslibu evangelia, smíření s Bohem a odpuštění naší
viny. Je to po obakrát Duch, který nás ve svědomí obviňuje i který těší a
probouzí důvěru. Duchovní proces, který se v nás děje, můžeme označit jako
vpravování se do našeho křtu, jako život ze křtu, ano, je to dokonce jakési
.každodenní pozvolné vrůstání" (dosl. vpližování se) do křtu Ježíše Krista, jak
to říká Martin Luther (Velký katechismus, BSELK, 705).
Převedeno do konkrétních termínů - čeho takové myšlenky
dosahují ve světě, ve kterém žijeme? Myslím, že z vědomého uskutečňování
křtu, tedy z duchovního sestupování s Kristem ve křtu jeho kříže a
znovupovstávání v denní zkušenosti odpuštění hříchů, vycházejí síly spásy.
Jsou to síly, které můžeme zakusit v našem vlastním prožitku, které jsou
ale zakusitelné též pro naše okolí, ve kterém žijeme, jsou zakusitelné ve
světě. Síly spásy - to jsou například síly střízlivosti, realistického
hodnocení sebe samých a chápajícího posuzování druhých. Nebo jsou to síly,
které vyrůstají ze solidarizujícího smutku z toho, že jsme schopni tolika
smrtonosných možností a že k nim i přispíváme - mám na mysli síly, které
vyúsťují v prosbu o vykoupení ze sil zla, v prosbu o naše osvobození,
stejně jako o osvobození od zla vůbec. Takové chápání neponechává náš svět a
náš život - tam, kde jsme - být jen tak, nýbrž uvádí ho do pohybu modlitby k trojjedinému
Bohu, do pohybu, o němž jsme nedávno mluvili.
A tak vědomý život ze křtu dosvědčuje přítomnost Boha
proti mocnostem úzkosti, beznaděje a zoufalství. Jakkoli se toto svědectví může
ukázat útržkovitým a nedokonalým, jakkoli mohou mocnosti ničení i triumfovat -
Bůh nás přesto chce použít k tomu, abychom probouzeli víru v jeho
bytí zde, v tomto světě. Což nevyrostla naše víra také skrze taková
svědectví a není posilována rovněž takovými plody? Což nemáme před očima lidi,
kteří se toto pokoušejí žít: slovo, které umožňuje nový začátek, věrné vytrvání
v nějaké těžké situaci, u lůžka nemocného, v nepřátelském okolí, síla
nepodlehnout zranění nebo zatrpklosti od signálů vysílaných navenek;
solidarita, jež nám dává zastávat se slabších; postoj, který skrze mluvení nebo
mlčení přispívá k pokoji. Za takové plody Ducha vděčíme životu ze křtu.
Musíme ovšem o ně zápasit. Jak velice jsme my sami na cestě, jak často jsme v koncích
se svým uměním a jak jsme odkázáni na to prosit o pomoc. Ale Bůh .čeká a
odpovídá na vážné modlitby a zodpovědné činy" (D. Bonhoeffer).
2.2. Chléb přijmout - chlebem se
stávat
Novozákonní příběhy nasycení podávají zprávu o tom, jak
jsou lidé nasycováni chlebem. Za tím elementárním, fyzickým nasycením však
vysvítá ještě hlubší smysl, který spočívá v tom, že se Kristem vůbec dáme
obdarovat, že ho přijmeme jako Boží dar nám, že v jeho slovu prožíváme
.Chléb života", jak to zřetelně říká Janovo evangelium (J 6,35), ale jak
vysvítá i z ostatních evangelií. Můžeme to - chceme to? Chceme tohoto
Krista přijmout a dát si líbit jeho boho-službu na nás? To nás vede k potřebnosti
ještě jiného druhu než je ta, o které jsme právě hovořili. Nejde zde jen o to,
abychom rozpoznali a uznali, že jsme ubozí. Musíme být připraveni přijímat
Boha, který se k nám proti všem představám moci a síly obrací ve svém
zbědovaném ponížení. Ano, musíme ho mít rádi a přijmout ho do svého srdce.
Proti tomuto způsobu Boha se v nás všechno bouří, ačkoli jen tento Bůh,
který se takto v Kristu veškeré moci vzdává, takový Bůh je schopen
prolomit naši vlastní zkamenělost a otevřít hrob smrtelné izolace, do kterého
jsme se sami zazdili.
K tomu, abychom toto mohli, totiž přijímat dar
Kristův jako dar Boží, k tomu potřebujeme pomoci Ducha svatého. Necháme-li
se jím obdarovat, pak budeme způsobem pro nás nepředstavitelným nasyceni, pak
se i u nás stane zázrak: Pak se nám dostane daru Božího požehnání, Bůh sám se
nám dá za podíl tak, jako i Ježíš ve všech vyprávěních o jídle a stolování
pronese požehnání nad dary, chleby a rybami, dříve než je láme a rozdává. Spolu s požehnáním se ovšem tyto dary v nejhlubším
smyslu stávají prostředky života - potravinami (slovní hříčka: potraviny =
doslova prostředky života), prostředky pro spojení Boha a člověka. Právě toto
utišuje životní hlad, toto sytí, pomáhá pravému životu, životu, který je
otevřený vůči Bohu a lidem, sestrám i bratřím. Není to pokrm, který někdo měl
ve strachu, že přijde zkrátka, pojídat někde sám pro sebe.
Ve smyslu ještě daleko širším platí toto o daru Kristově,
kterým je on sám při oběti jeho svaté večeře. Nepřijímáme jen obecné Boží
požehnání, nýbrž přijímáme to, co nás vysvobozuje z našeho smrtelného
zotročení a co nás volá do zcela nového života vzkříšení. V tom samém
okamžiku, kdy dostáváme podíl na Těle Kristově, jsme uváděni do pohybu jeho
odevzdanosti, jsme voláni, abychom se sami stali Tělem Kristovým spolu s druhými
i pro druhé.
Zajisté, my nemůžeme a nemáme jiné vykupovat. Planoucí, ne
soběstředná, životodárná láska je a zůstává láskou Boha samého. A přece chce
Kristus skrze nás přicházet k druhým. Byli jsme vybráni, abychom se stali
.malými sestrami a bratřími" Kristovými, kteří se podobně jako on nešetří sami
pro sebe a neužívají (si), nýbrž otevírají se, dávají se - tím, čím jsou. Jestliže o příbězích o nasycení můžeme a
smíme vypovídat, že Ježíš nám v nich .dal příklad" (J 13,15) - pak to předně
znamená, že smíme své talenty a charismata objevovat jako Boží dary a pronášet
nad nimi děkovnou modlitbu. A potom bychom je s požehnáním Božím měli
nechat, ať se stanou .chlebem", z něhož by se ostatní mohli nasytit. Třeba
se jedná o velmi .tiché dary", dary, o kterých druzí vědí lépe než my sami:
Někdo třeba umí dobře naslouchat, nebo mlčet, nebo těšit, nebo šířit kolem sebe
radostnou náladu, povzbuzovat; ať už jde o velké nebo nepatrné dary, jedno je
důležité:
Jsou naše dary druhým ku prospěchu? Stávají se chlebem - a
jsme v těch darech my sami?
Jedna lékařka z psychiatrické kliniky mi nedávno
řekla, že denně může ve své práci zakoušet souvislosti biblických vyprávění o
nasycení se svými pacienty: Jen tehdy totiž, když se celá, a to úplně celá, jak
je, vloží do rozhovorů, jen tehdy se jim jeví jako věrohodná. Neznamená to, že
všechno, co si myslí, musí také povědět. Ale to, co říká, a to, co neříká, musí
ztělesňovat ji samu. Jestliže to, co říká, není řečeno jen tak do větru,
jestliže za tím stojí, jestliže s Boží pomocí a požehnáním pracuje na tom,
aby se mohla stát .poživatelným chlebem", pak se snad opět najde někdo, kdo se
odváží udělat nový krok do života.
Takovým způsobem se můžeme se svými dary a schopnostmi
stávat .chlebem" - chlebem, který Kristus použije, aby posiloval naše
spolubližní, chlebem, který postačí k tomu, aby bylo lze jít o kousek dál.
2.3. Eucharisticky žít
Nechat se vést Duchem do pouště, kde si v plné míře
uvědomíme, jak Boha potřebujeme, nechat si darovat Chléb života od Krista,
Chléb, který přichází od Otce a vede nás k bratřím a sestrám, a přitom
sami vstoupit do pohybu vydanosti - toto nás přivádí zpět na cestu k Otci,
a to způsobem, který nás učí vidět živého Boha, zjevujícího se ve všech
okolnostech života. Naše přirozené lidské
oči a smysly jsou sotva přivyklé měřítkům Božím. Hledáme věci velké a oslnivé, které nás mají
přesvědčit, daleko spíše, než abychom hledali malá tajemství, jež přebývají ve
skrytosti. Připadá nám zcela nepravděpodobné, že by Bůh byl přítomen ve světě,
který je naplněn silami smrti. A přece nemáme zapotřebí ničeho více, než aby se
vše dělo právě takto, máme-li být ze zajetí sil smrti osvobozeni. Proto pak -
chcemeli zůstat na stopě Boží - není myslitelná jiná cesta, než jít za ním tam,
kde je. Znamená to jít také tam, odkud bychom nejraději utekli a stáhli se, protože
nás to vede do bolesti a slabosti, protože to slibuje, že budeme trpět.
Jde tu ještě o něco jiného, než je to, co jsme výše
nazvali .pouští". Zde jde též o něco, co sahá až za to, co Pavel nazývá .kámen
úrazu" v souvislosti s Kristovým křížem a utrpením (1 K 1, 23).
Zde my sami jsme vedeni na cestu kříže, abychom vstoupili do zkušenosti, kde
budeme zlomeni a sami sobě odumřeme. Lze o tom snadno hovořit, ale vstoupit do
takového dění a učit se je přijímat, to je věc těžká. A právě zde je životně
důležité uvěřit v Boha, v Boha samotného, menšího než je to nejmenší
a většího než je to největší, co nás potkává. A přitom je důležité
neidentifikovat Boha s tou stísňující skutečností, ale učit se chápat ji
jako Boží materiál či dokonce jako Boží dar.
Tím se dostaneme do toho úžasného napětí, o kterém Pavel
hovoří ve 4. a
ještě více v 6. kapitole 2. listu do Korintu, do napětí, které ty, kdo
Bohu slouží, vydává smrti, a přece jí nepodléhají: .a hle, žijeme!" (2 K 6,9). Pavel tím přece nechce říci: přes všechny ty
těžkosti ještě tak trošku žijeme, ještě jsme se nevzdali naděje. Chce naopak
spolu s naším tématem vypovědět: žijeme z plnosti síly vzkříšení, ze
síly Kristovy. A tato síla neslábne, ne, ona roste, prosazuje se. Jak je to
možné?
Odpověď tkví snad v tom, co můžeme spolu s katolickou
teoložkou Editou Steinovou označit jako .žít eucharisticky" (Das
Weihnachtsgeheimnis - Vánoční tajemství, Freiburg 1988, s. 64).
V naší souvislosti by toto mohlo znamenat, abychom
vše, co nás v našem životě potkává, přijímali s díkem a radostí jako
dobrý dar, který - jak jsme výše říkali - nás chce v požehnání spojovat s Bohem. Eucharisticky žít. Pro katolické křesťany
souvisí tento výraz bezprostředně s Večeří Páně, s díkůvzdáním za dar
oběti Kristovy, za jeho utrpení, za jeho kříž. Dar Kristův je darem v nejhlubším
smyslu, neboť je obětí, stál ho to nejzazší, ale také proto, že ze všeho, co je
nám dáno, chce a může učinit životní dar. Vždyť tento dar přináší život, který
tím, že se nechá proniknout smrtí, teprve vytváří opravdový život, život, nad
kterým smrt už nemá moci. Celá eucharistie bere svůj život z velikonočního
jásotu. Žít eucharisticky proto též znamená chápat vše, co nás potkává, jako
něco, co by se dalo zpívat na melodii velikonočního chvalozpěvu. Ovšem, že
často nám do jásotu a zpěvu právě není. Spíše bychom souhlasili se slovy
Teilhardovými, který vyznává: .Jsou dny, kdy se nám svět jeví jako něco
hrozivého: nezměrný, slepý, násilný. Otřásá námi, rozdírá nás, zabíjí, bez
ohledu." Ale pokračuje též dále: .Můj Bože, protože má lidská důstojnost mi
zakazuje zavírat vůči tomu oči jako nějaké zvíře nebo dítě. . . dovol, abych
se mu klaněl a spatřoval v něm tebe - skrytého. To velké osvobozující
slovo, Pane, to slovo, které současně zjevuje i působí, vyřkni je ještě jednou,
Pane: ,Hoc est corpus meum.‚ Skutečně, toto děsivé a temné Něco, strašidlo,
bouře - jestliže chceme, jsi to ty! ,Ego sum, nolite timere.‚ Všechno, co nás v našem
životě děsí, vše, co děsilo tebe na Olivové hoře, jsou v podstatě jen
podoby nebo formy, materie jedné a téže svátosti" (Teilhard de Chardin, Božské prostředí.
Náčrt vnitřního života; Dílo sv. II, Olten 1969). Jestliže chceme žít v tomto smyslu
eucharisticky, pak se musíme učit umožňovat, aby se nám vše v životě
stávalo svátostí. Samotný život pak musíme chápat jako .stůl Boží", u kterého
přijímáme Boha v Kristu. A neznamená to pak, že bychom do této danosti
měli zahrnout i každého člověka, který nás potká? Neměli bychom právě v této
sestře, v tomto bratru objevovat samého Krista?
Uvědomujeme si, jaké by to mělo důsledky?
Žít eucharisticky pak vyžaduje, abychom šli ještě mnohem
dále, než k tomu, aby si různé konfese navzájem poskytovaly eucharistické
pohostinství. Neboť pak jsou u Božího
.stolu" vítaní ještě zcela jiní cizinci. Ano, pak to záleží právě na nás, údech
Těla Kristova, abychom drželi a uvolňovali místa kolem stolu prostřeného ve
jménu trojjediného Boha tak, aby se nikdo necítil vyloučen.
Takový duch by se ale musel projevovat v celém
misijním svědectví církve Ježíše Krista: Je též zapotřebí uchovat pravdu
trinitární víry v rozhovoru s příslušníky jiných ne-křesťanských
náboženství a kultur. To ovšem vyžaduje, abychom skrze Krista v Duchu
svatém ve značné míře dávali rozšířit, zvětšit a prohloubit prostor svého
chápání Boha, a tak se stávali připravenými vydávat se na cestu hledání stop
světla Boží pravdy u druhých. Jinak bychom se uzavírali vůči Kristu, který nás
chce v našich spolubratřích potkávat.
Zbývá však vyvodit ještě jeden další důsledek. Žít eucharisticky nemůže znamenat
stáhnout se ze stísněné reality našeho světa s jeho etnickými, sociálními,
národnostními a náboženskými konflikty. Chtít sakramentálně překlenout a
ignorovat bídu a děs, které nás v tomto světě potkávají, by bylo zlým
nedorozuměním. Jaký to pak má ale smysl mluvit o .životě jako daru", o .Božím
stolu", o .eucharistickém společenství stolu" tváří v tvář světu, ve
kterém nesčetní lidé umírají hladem? Právě v jejich utrpení a smrti jsou
přece také utrpení a smrt Kristovy, je v nich přítomen jeho kříž! Žít eucharisticky tváří v tvář této
situaci může znamenat jen, že si budeme vědomi své bezmocnosti a spoluviny.
To činí nevyhnutelným, abychom se ještě jednou ptali po
tom nejelementárnějším a nejvíc rozhodujícím v naší víře v trojjediného
Boha, abychom se ptali po tom, co obrací utrpení a vinu a smrt a co je nakonec
překonává. Tím ale není to, co my proti
nim můžeme nabídnout. Je to trojjediný Bůh sám!
Žít Trojici dnes - žít dnes trinitární víru - ze všeho
nejdříve znamená se modlit, aby si sám trojjediný Bůh zde a dnes vytvořil v našem
životě prostor a nás v něm zakořenil. Znamená to volat k němu v pohledu
na nás a naše spolubližní, na náš svět:
.Kyrie eleison! Christe eleison! Kyrie eleison!"
Pak teprve budeme moci dále hovořit snad i slovy svatého
Patrika:
.Pozvedám se dnes mohutnou silou,
vzýváním Trojice,
vírou v trojičnost,
vyznáním jednoty,
vydávám se na cestu. . ."
Vydejme se tedy dnes v této síle na cestu! Vydejme se
na cestu ke Kristu, který nás volá .venku za branou", mimo tábor, do svého
utrpení (Žd 13,12). Zde je náš .dnešek"
a zde je i Boží .dnešek". Pokusme se s modlitbou a naléhavou prosbou
přednést toto před něho a zůstaňme současně zaměřeni na velké eucharistické
společenství v Božím království. Trojjediný
Bůh kéž nám dá, abychom ve všem, co je nám dáno a uloženo žít, již zde a dnes
zazářilo něco z jeho přítomnosti v tomto světě, abychom mohli s bratřími
a sestrami zanotovat chvalozpěv: .Sláva Otci i Synu i Duchu svatému, jako byla
na počátku, nyní i vždycky a na věky věků!"
přeložil Jan Kofroň
Dr. Irmgard Kindt-Siegwalt
prošla teologickými studii v Berlíně, Tubinkách a Curychu a později rovněž
studovala sociální etiku a religionistiku na chicagské univerzitě. Vyučovala
náboženství a němčinu na střední škole v Německu a jako dobrovolnice také
radila a odpovídala na SOS telefonu a pomáhala dělat programy pro místní rádio.
Roku 1987 byla povolána spolupracovat s Komisí pro víru a řád Světové rady
církví v Ženevě. Právě v této době, zejména při práci na Limském
dokumentu (BEM), se podle jejích slov .pro mě skutečně otevřel opravdový
ekumenismus v jeho univerzální dimenzi a s jeho konfesijní i kulturní
rozmanitostí". Je nyní provdána za Gérarda Siegwalta, od r. 1991 žije ve
Štrasburku a pokračuje v ekumenickém dialogu. Naposledy spolupracovala s Reformovanou
církví Alsaska-Lotrinska a nyní se zabývá projektem iniciovaným Německou
luteránskou církví, projektem, který sleduje hodnotový přínos žen v naší
společnosti. Její cesty po světě ji vedly k závěru, že Kristus nás naší
modlitbou, životem a porozuměním spojuje i přes teologické rozdílnosti.
Poslední komentáře