Do rubriky dialog v AD 9/94 přispěl plzeňský biskup
František Radkovský článkem "Farnost má být společenstvím". Reagoval na stesk
čtenářů poukazujících na "neprůchodnost" jejich faráře při zřízení farní rady
či možnosti modlitebních setkání ve stylu spirituality Taizé. Je potěšitelné,
že se redakce touto ožehavou otázkou "praktické eklesiologie" zabývá a jistě
příhodně vybrala právě biskupa Františka, aby na takové stesky reagoval. Biskup
František je muž dialogu schopný a sám byl výborným farářem. Dovolím si však s jeho
názory polemizovat, aniž bych zpochybňoval jejich platnost v určitém úzkém
spektru případů.
Domnívám se, že rada "pomáhat knězi tam, kde on potřebuje,
a způsobem, jaký on potřebuje" může být pro řešení uvedeného problému zcela neúčinná.
V případě kněze reflektujícího dalekosáhlé změny v pojetí církve po
II. vat. koncilu je taková rada nadbytečná. Takový kněz sám vybízí ke spolupráci,
je ochoten dávat druhým důvěru, odpovědnost. V případě kněze, který brání
v rozvoji nejelementárnějších prvků života křesťanské obce (farní rady,
společné modlitby) taková přání (rada) zavádí, i když ji dává jistě horlivý a
jistě pastorálně vzácně odpovědný ordinář.
Vždyť právě farní rada vytváří prostor k autonomní komunikaci se
svým legitimním a uznávaným farářem o všech problémech, které koncilní otcové viděli
jako problémy celého božího lidu, nejen samotného faráře a jeho libosti či
nelibosti, jeho vzdělanosti či nevzdělanosti. Právě společná modlitba je
výrazem společné odpovědnosti za břemena, která musí konkrétní farníci na sobě
nést.
Domnívám se, že křesťané mají právo a dokonce povinnost
vyplývající ze křtu spoluvytvářet církev ve všech křesťansky relevantních
vrstvách - i v roli autentického svědectví víry církve, v roli
prorocké, kněžské a dokonce i pastýřské. Výslovné pověření nejvyšší váhy k tomu
laici už mají (srov. texty papežem podepsané věroučné konstituce Lumen gentium
čl. 32 až 36). Toto pověření platí vždy, tedy bez ohledu, zda si to přeje i ten
pan farář, který se svou bohorovně sebestřednou prý jedinečností od církve
pravděpodobně vzdaluje. Nebyla by to žádná "konkurence, opozice či trucpodnik".
Scházet se k modlitbě můžeme hned, farnost ani kostel k tomu
nepotřebujeme. Pana faráře se sluší pozvat, ale pokud prý nemá čas či zájem,
nemělo by nás to příliš znepokojovat. (Znepokojovat to má naštěstí někoho
jiného, kdo za faráře nese kanonickou odpovědnost.)
Další vadu vidím v tom, jak se nešťastně bagatelizuje
problém vzniku společenství. Farnost
nelze jednoduše předělat na společenství. Každá z těchto struktur má úplně
jiné charakteristiky, které nejsou obecně kompatibilní. (Muselo by se tomu věnovat velké a cílevědomé
reformní úsilí z obou stran.
K tomu však nebyl a dosud není farář vychováván, o
laicích nemluvě. Zatímco společenství sdružuje ty, kteří se spontánně
(neformálně) identifikují se společným cílem, farnost je (formálně, tedy
úředním ustanovením) ustanovena jako územní správa církve. Zatímco autorita ve
společenství vzniká v něm samém, autorita farnosti - farář - je jmenován a
poslán biskupem. Zatímco společenství má
omezenou velikost danou omezenou kapacitou možností blízkých sociálních
kontaktů, farnost může zahrnovat tisíce osob, které se ani při nejlepší vůli
nemohou znát. Mezilidské vztahy mají své přirozené meze, nelze je dekretem
obelstít.
Starobylá církev instituci farnosti neznala. Je to zřízení
středověké, feudální, které dostalo definitivní a všeobecnou podobu na
tridentském koncilu. Ve své době měla
instituce farnosti jistě pozitivní reformní význam. Společnost byla tehdy
všeobecně křesťanská, třebaže ne zcela katolická: katolická církev však
porozuměla své povinnosti umožnit každému i organizačně, aby vůbec mohl plnit
své dávno předtím definované povinnosti, např. účast na nedělní mší, aspoň
jednoroční účast na eucharistii, tedy i aspoň jednoroční MOŽNOST zpovědi. Proto
také v našem rakousko-uherském regionu dekretoval císař Josef II. takové
(nové) hranice farností, aby každý věřící měl tuto povinnost lidsky schůdnou.
Hranice platí navzdory demografickým změnám dosud, proto se už dnes často zcela
míjí svým původním cílem. Tenkrát měl farář na starosti přehlednou skupinu lidí
žijících pospolu. "Nedělní povinnost" bylo totiž možné splnit jen ve farním
kostele, stejně tak povinnost velikonoční zpovědi. Proto farní kostel neměl být
od poslední osady vzdálen víc než hodinu cesty pěšky; pokud někdo bydlel shodou
okolností dál, neměl právní povinnost ve striktním smyslu slova.
Od té doby se mnohé změnilo a pokoušet se za každou cenu
udržet farní strukturu je z objektivních důvodů anachronismus. Křesťané
žijí v diaspoře, chybí faráři jako základní kameny ordo ecclesiae ve
farnosti. Ve větších městech, kde je více kněží, si dnes lidé sami spontánně
volí svou "farnost". Dějí se sice pokusy
svěřit farnosti jáhnům či laikům, ale není to přijímáno ani faráři, ani laiky
jako řešení právně rovnocenné (agitace "nepostradatelných" kněží kupodivu
zabrala i u věřících; ti se k radosti intence a štolu inkasujících,
domněle církevně významnějších, prý "platnějších" cítí odbyti, nepředsedá-li
bohoslužbě a paradoxně tím spíše obřadům svátostin, např. na pohřbu, kněz) Pohřeb s biskupem je
ovšem mnohem křesťanštější než s pouhým knězem, anebo nedejbože s laickým "asistentem". Můžeme se tomu smát, ale jen na právem zmocněných autoritách je,
aby toto povědomí zvrátily. Zatím jáhen nic neznamená. I v oficiální
eklesiologii předkládané "vyššími" orgány farářem počínaje, je poslední slovo
faráře absolutně zavazující slovo "církve".
Dle mého názoru nelze zachránit poslání církve
prostřednictvím farností jako JEDINÉHO možného modelu pastorace. Struktura
církve vyžaduje důkladnější reformaci. Právě proto, že farnost již často nelze
ani restaurovat, ani většinou přeměnit ve společenství, hledají se nové modely
existence církevní obce. To by mělo být jednou z hlavních starostí
biskupů. V době první evangelizace Evropy (dnes je před námi druhá!), kdy
diecézní a farní systém neexistoval, ujal se systém klášterní. Klášter byl
duchovní, intelektuální, hospodářskou i misijní základnou života církve. V něm
byl prostor pro autentický život místní církve. Nemyslím, že by dnes historické
řády a kongregace byly schopny podobnou úlohu převzít. Většinou jsou již za
zenitem svých možností. Stejně tak různá i u nás populární hnutí laciné spirituality
těžko sehrají církvetvornou roli (často právě proto, že se dětinsky pokoušejí restaurovat
nerestaurovatelné). Existují však komunity nového typu (jako je např.
nejznámější v Taizé), které pomáhají církev znovu vytvářet a hledat její
smysl i v podmínkách radikálně jiných. Je to práce mravenčí, na několik
generací. Ukazuje se, že nezáleží ani tak na konkrétní struktuře, ale aby
skutečně byli spolu alespoň dva nebo tři v Kristově jménu. . . Jiný model struktury církve
představují "základní skupiny". Např. v Latinské Americe je asi 100 000
těchto neformálně vzniklých skupin aktivně věřících. Často v nich slouží
civilně ženatí kněží, kterých je např. v Brazílii dnes asi 80 % z celkového
množství kléru. Kromě pozitivních rysů je možné mít i řadu výhrad k tomuto
fenoménu, ovšem je třeba ho brát odpovědně na vědomí. I v sousedním
Rakousku je asi 30 takovýchto základních skupin. Některé vznikly přerodem klasické farnosti,
některé nezávisle na ní.
(Většina rakouských biskupů tyto iniciativy vycházející
odspodu vítá!) Naší zemi prosazení nových pohledů teprve čeká. Souběžně s poklesem
významu klasické farnosti je zapotřebí trpělivě zkoušet formy nové. Tyto nové buňky
církve jistě musí být společenstvím a to v plném nezdevalvovaném slova
smyslu. Měli bychom slovo "společenství" opatrněji užívat, nemáme jej ve své
moci, je to pojem s objektivními, na nás nezávislými zákonitostmi. Mám dojem, že se stává nepoužitelným pro
vyjádření svého obsahu podobně, jako se tak stalo se slovem "soudruh", nebo
jako se děje se slovem "láska": Mnohdy se slovem společenství označuje skupina
náhodně sešlých lidí v kostele či na faře.
Pokud slovem "farnost" myslíme základní buňku církve a
nikoli církevněprávní potridentskou definici, pak mohu říci spolu s biskupem
Františkem: farnost má být společenstvím. Ale jen ten to smí pravdivě opakovat,
kdo ví, o čem je tu řeč. Farnost i společenství mají své existenciální zákony.
Poslední komentáře