V současné polarizaci německého luterství se
krystalizačním bodem stává otázka ordinace žen k pastýřské službě v církvi.
Spor je podle mého soudu velmi poučný i přes hranice Německa a mimo tematiku
ordinace žen. Ukazuje totiž, že
teologicky nezvládnutá praxe (ženy jsou ordinovány už od padesátých let) vede
ke krizím i po celých desetiletích. Nově objevované souvislosti tohoto problému
pak prozrazují zásadní krizi i v oblastech, které s ní bezprostředně
nesouvisejí.
Celý proces zavádění ordinace žen měl v sobě
odpočátku cosi nepoctivého. Protože
luteráni (na rozdíl od předsudků, které o nich mívají katolíci) jsou si vědomi,
že na svých synodech nemohou hlasovat o otázkách víry a vyznání, bylo nutno
nejprve celou otázku prohlásit za neteologickou, pouze církevně správní. Když
se však věc postupně prosadila, bylo konstatováno, že jde o otázku teologickou
a kdo s ordinací žen nesouhlasí, je v rozporu s učením evangelické
církve.
Rozhovor o této otázce vedl k vytvoření nečekaných
koalic od evangelikálů až po tzv. katolizující či spíše lefébvrizující kruhy v zemských
církvích a k dříve nepředstavitelným výrokům fundamentalistických
evangelikálů o tom, že papež (v této věci) představuje jednu z posledních
autorit ještě se opírajících o Bibli. Věc je, jak ukazuje W. Büscher,
teologicky skutečně pikantní, protože se zde zemské církve neopírají o sola
scriptura, ale fakticky o sensus fidei současného protestantismu - .od kritiky
neomylnosti církve docházejí k neomylnosti vlastních církviček". Protože
problém ordinace žen je nemyslitelný bez
sekulárních vlivů, stala se nově aktuálními i prohlášení z Barmen, popř.
Stuttgartské prohlášení o vině (1934, popř. 1945). Prvním teologickým ziskem je nesporně to, že
se ukázalo, že stoupenci ordinace žen povětšinou ztratili vůbec pojem zvláštní
církevní služby. Odvozujeli někdo legitimaci k církevní službě pouze ze
křtu (s amatérským odkazem na Lutherův výrok o tom, že kdo je pokřtěn, je tím
.vysvěcen" i na papeže, z něhož Luther ovšem vyvozoval ius reformandi
německých knížat), pak tím jen prozrazuje, že už neví, co je ministerium
ecclesiasticum. Takovéto stanovisko je asi slučitelné s kalvinismem (což
bude jedním z důvodů - vedle ještě silnější snahy, aby se nikdo v církvi
neodlišoval od druhých, proč obdobný spor neproběhl v českém
evangelictví), nikoli však s luterstvím, které má teologii ministeria
(Amt), a protože ospravedlnění zde není tak spiritualizováno jako v jiných
protestantských proudech, ale děje se prostřednictvím církevní služby
zvěstovatelské a svátostné, je otázka legitimnosti ministeria otázkou
fundamentální nejen pro vzdělaného teologa, ale i pro jednoduchého věřícího s jeho
zbožností akcentující absoluci. Vedle
této fundamentální otázky (ztráta legitimního ministeria, a tím v důsledcích
faktická neexistence evangelické církve, jak to zřejmě vidí prof. Slenczka), stojí neméně fundamentální otázka
správného výkladu Písma. Podrobuje se
církev Písmu, nebo má metody, které jí umožňují si z Písma vyčíst, co se
jí právě (ze zcela jiných vlivů) hodí? Pro církev, jejíž nejvyšší autoritou je
Písmo, to je zcela zásadní otázka. Vystačíme zde jen s Biblí? Memorandum .Kdo opouští půdu učení platného v evangelické
církvi" (datováno Obrácením ap. Pavla 1995, název je narážkou na stanovisko
teologické komise EKD) analyzuje mj. i námitky proti platnosti biblických míst,
z nichž se tradičně vyvozuje odmítnutí ordinace žen k pastýřské
službě (1 K 14,34 a 1 Tm 2,11nn). Zde se obvykle namítá, že jde o slova
dobově podmíněná (ve skutečnosti emancipace žen v prvokřesťanské době
nikterak nezaostávala za dnešní - až po podnikatelky, kněžky a vojačky), že
Ježíš sám bral ve své praxi ohled na společenské poměry (ve skutečnosti byl
Ježíšův poměr k ženám netypický, Ježíš měl na rozdíl od soudobých učitelů i
učednice, to, že při poslední večeři jsou evidentně přítomni jen muži, je však
naopak v rozporu s obvyklou účastí žen a dětí při paschální hostině),
že dobově podmíněný je i příkaz o užívání šátku (mlčení žen ve shromáždění je
však navíc zdůvodněno příkazem Pánovým a ekumenickou praxí, je to jediné místo,
kde Pavel připojil varovná slova o těch, kteří nedojdou uznání), argumentuje se
i tím, že ženy byly prvními nositelkami zvěsti o vzkříšení a jinými místy,
přičemž se nerozlišuje svědecká služba všech křesťanů od služby pastýřské, idea
rovnosti nachází své potvrzení v Gal 3,28 (.Není už rozdílu. . ." -
interpretace tohoto, ale i jiných míst předpokládá rozpory v samotném
Pavlovi). Někdy se ještě argumentuje i z pozice textové kritiky
(porušenost textu v 1 K, třebaže je zřejmé, že porušenost jde na vrub
Markiona, kterému také Pavlova slova o mlčících ženách vadila). Zdá se tedy, že
autorita Bible je pro odmítnutí ordinace žen oporou dostatečnou, třebaže ne
jedinou.
Vedle ztráty smyslu pro ministerium ecclesiasticum a pro
autoritu Písma (argumentuje se např. úspěšností služby konkrétních žen či
duchovními zážitky povolání ke službě) ukazuje spor o ordinaci žen i znejistění
v antropologii. Není jasno o roli
muže a ženy. Zdánlivě jde o to umožnit ženám přístup k jakési důstojnosti
jim uzavřené, ve skutečnosti je zatím opět jen mužský pohled schopný ocenit
ženu, jen když dokáže to, co muž. To mezitím pochopily i feministky, takže i
ony nakonec přispěly k vědomí, že ocenění ženy je nutno hledat v tom,
co je pro ženu specifické. Ocenění ženy jako ženy a vytvoření odpovídajících
ženských služeb v církvi je skutečně úkolem. Samy ordinované si ostatně
někdy stěžují, že jsou do ordinace vmanipulovány, protože církev jim nenabízí
možnost alternativní služby. Problém ordinace žen není problémem mužské
arogance, jsou za ním svědectví osobních tragédií žen, konajících službu,
kterou samy vnímají jako problematickou.
Ke spáse je nutná víra, a tu většina křesťanů přijala od svých matek.
Tato fundamentální skutečnost, skrze niž tu církev ještě je, však nebyla nikdy přiměřeně
oceněna. (Negativně diskuze vyjevila, že řada argumentů proti ordinaci žen byla
skutečně založena na nedostatku úcty k ženě, zejména pak s katolické
strany - srv. pokrok stanoviska Jana Pavla II. proti Pavlu VI.)
Široký konsenzus, který se v dnešní diskuzi vytvořil
mezi dříve nesmiřitelnými odpůrci, by byl nemyslitelný bez hlediska
ekumenického. Mnozí, kteří jsou v zásadě schopni ordinaci žen akceptovat,
odmítají současný stav pro škody, které působí sblížení církví. Ekumenismus
není pro luterána jen koníčkem: magnus consensus jako dogmatická základna
luterství výslovně podle Augsburského vyznání spočívá ve shodě s Písmem a
obecnou (catholica) církví (Biblickým zdůvodněním je paradoxně právě 1 K 14,34).
Když
jsme na schůzi redakce hovořili o předcházejícím článku, vyslovil autor
předtuchu, že s ním asi nebudu souhlasit, a vyzval mne, abych napsal odpověď.
Rád jeho svolení využívám:
1. I církevně správní
otázka se může stát zcela legitimně otázkou teologickou.
Jakmile totiž luteránští evangelikálové a "lefébvristé"
začali zpochybňovat úřad svých duchovních správkyň, začali tím zpochybňovat
úřad své církve - ať právem nebo neprávem. I to totiž patří k ministerium
ecclesiasticum, že je jediné a nedělitelné, protože vychází z jediného
pověření a jediného kněžství Kristova. Není zde nutno hledat "cosi od počátku
nepoctivého", stačí konstatovat, že církev musí být v chápání úřadu
jednotná - a ztratí-li se tato jednota, musí nastoupit teologický rozhovor. Je
ovšem jisté, že exkomunikace "disidentů" je jako argument sice pádná, ale
pramálo přesvědčivá.
2. Při úvahách o
ordinaci žen je třeba zvážit řadu dílčích otázek, většinou značně
komplikovaných a sporných: co je to úřad v církvi?; co duchovně odlišuje
ženu a muže?; je žena schopná přijmout církevní úřad?; není to v rozporu s Písmem?;
má církev právo měnit starou tradici výhradního svěcení mužů?; byla by tato
změna vhodná právě v naší době?; jaký stupeň úřadu a jaké zvláštní úkoly
by ženy případně měly přijímat? Ve většině těchto otázek neexistuje nyní v rámci
jednotlivých církví úplný souhlas; proto dochází k rozporům. Stojí-li
proti sobě dvě tak fanatické a jednostranné ideologie jako je fundamentalismus
různých tradicionalistů a evangelikálů a radikální feminismus, který se neumí
smířit s odlišností ženského a mužského pohlaví, byl by zázrak, kdyby
takové rozpory byly řešeny v klidu a bez bolesti.
3. Není divu, že dochází
k tragédiím žen ve službě představených obcí. Tato služba není ani pro
muže procházkou v růžovém sadě. Žena navíc musí bojovat s předsudky a
odmítáním, její postavení není samozřejmé a zajištěné. Být křesťanským duchovním nyní na mnoha
místech Evropy znamená stát uprostřed bouře na kapitánském můstku pomalu se
potápějící lodi. Apoštolové, zkušení rybáři, v takové situaci dostatek
odvahy neprojevili: .Pane, zachraň nás, nebo zahyneme!" (Mt 8,25) Jestliže se
některá žena nechala ordinovat spíše pod nátlakem ze strany okolí, s vidinou
zvýšení osobní prestiže anebo proto, aby se vyrovnala mužům, a nyní cítí, že je
sama a vlny ji ohrožují - pak by bylo příliš náročné očekávat, že musí projevit
více síly než kdysi Ježíšovi učedníci na Genezaretském jezeře. To ovšem
neznamená žádný absolutní argument proti ordinaci žen, spíše poukaz na to, že
taková ordinace má svá rizika a že její zavedení přes noc a bez dostatečné
přípravy nutně přinese obtíže.
4. Sociologický fakt, že
mnozí křesťané dnes víru přejímají od svých matek, není podle mne součástí
jakési zvláštní služby žen (i když za to jistě ženám patří ocenění a zásluha).
Je mnohem spíše znamením selhání mužské části církve a ztráty mužného rozměru
křesťanství. Máme-li se .fundamentalisticky" odvolat na bibli, nemůžeme si
nevšimnout, že tam jsou šiřiteli a předavateli víry především mužové. Tak tomu
potom bylo ještě dlouho po uzavření biblického kánonu. Příznakem a současně
jednou z příčin krize našeho křesťanství je právě ústup mužů z této
důležité úlohy. Víra se stává v očích této doby čímsi zženštilým a
eunušským, mimosvětským a pasivním, co správný muž odkládá spolu s autíčky
a koloběžkou. A podle sociologických výzkumů z Německa se ostatně v poslední
době od církve odvrací i mladá generace žen: je to důkaz, že podobná
jednostrannost není natrvalo udržitelná. Víra se buď stane také věcí
plnokrevných mužů, nebo postupně zanikne. Aby se však opět stala společnou věcí
mužů i žen, musí naslouchat hlasu doby lépe, než pouze ve věci svěcení žen, a
musí jít do bible hlouběji, než jen pro citáty zdůvodňující tu či onu praxi
ordinace. Velice si žen vážím a nechci
jejich nezastupitelnou službu hlásání znevažovat. Ale jako muž považuji za své velké štěstí, že
mými vzory a učiteli ve víře byli především mravně příkladní a samostatně
uvažující mužové. Jsem přesvědčen, že hlas takových lidí nesmí ani při výchově
chybět, že muž i v církvi musí vždy stát po boku své ženy. "V Pánu ovšem
není žena bez muže ani muž bez ženy," můžeme říci s Pavlem (1 K 11,11).
5. Připadá mi přehnané
srovnávat v tomto kontextu dnešní situaci se situací, která vedla k přijetí
prohlášení z Barmen. Feminismus bohudík není hitlerismus. Na církev
zajisté působí stále nějaké sekulární vlivy, a je nutno na ně reagovat. Je
důležitý úkol rozlišování duchů poznat, které z těchto vlivů jsou
.znameními času" a které jsou .svody tohoto světa". Řadit automaticky všechny
tyto vlivy pouze do jediné z těchto kategorií je nepřípustným zjednodušováním
situace. Rozlišení, ke kterému část evangelické církve dospěla v Barmen,
bylo nepochybně správné; neznamená to však, že by bylo toto rozhodnutí možno
libovolně přenášet na jiné situace v jiném kontextu.
6. Biblická argumentace
citovaného memoranda odpůrců ordinace žen se mi nezdá být dostatečná.
Připisování porušenosti 1 K Markionovi není zdaleka bezpečně prokazatelné -
mnohé textově kritické otázky pavlovských listů vůbec nebyly dodnes uspokojivě
vyřešeny. Existence rozporů v samotném Pavlovi naopak není vyloučena:
Pavel byl příliš velká osobnost, než aby v sobě žádné rozpory neměl. Velká
část jeho teologie je ostatně založena na paradoxech, protimluvech a sporech.
Často mi vrtá hlavou, proč mnoho církví tolik staví na
jedné větě Písma, zatímco jiná, stejně důrazná věta o pár řádek dále jako by
nebyla. "A tak, bratří moji, horlivě se snažte prorokovat a nebraňte mluvit
jazyky. Všechno ať se děje slušně a spořádaně." (1 K 14,39n) Kéž by obě
strany sporu dočetly až sem!
A nakonec čistě osobní dojem ze situace: jako katolíka mne
pramálo naplňuje nadšením, že se papež stává ekumenickým idolem - především
evangelikálů a kvazilefébvristů. Nebylo by lépe, kdyby se raději než útočištěm extrémistů
stal svorníkem lásky a bratrství, jako tomu bylo za Jana XXIII.?
Jan Spousta
Poslední komentáře