Vy,
kteří sem vstupujete, smiřte se -
otec
se synem, manžel se ženou, věřící s tím, kdo věřit
nemůže,
křesťan
se svým odloučeným bratrem.
(Roger Schutz , nápis
před Chrámem smíření v Taizé)
Termíny
pokání a smíření jsou do jisté míry synonymy. Pokání je
nepřetržitý proces obrácení, kterým procházejí jak jednotliví
křesťané po svém křtu, tak i celá církev. Pojem smíření
více vyzdvihuje sociální, církevní stránku tohoto procesu.
V určitém smyslu se dá říci, že smíření je plodem
pokání.
Učit se
umění smiřovat se patří k základnímu
poslání
křesťanské obce. Sekulární společnost kolem nás již nemusíme
učit vzdělávání, sociální práci, kultuře atd.,
tak
jako ve středověku.
Ukazovat,
že smíření je možné patří ale i nadále k podstatnému
poselství křesťanských církví navenek. Nároky na každého
křesťana k ochotě usmíření jsou poměrně značné.
Neochota odpustit patří k častým a závažným hříchům.
Přitom je každý křesťan povolán, aby zvěstoval před tímto
světem smíření Boha s lidmi tím, že bude svým jednáním
smíření dosvědčovat.
Smíření s Hospodinem se děje především skrze víru
projevenou křtem. Ale i křesťané znovuzrození křtem musí
smíření obnovovat skrze pokání nejrůznějšími formami:
slyšením slova božího, modlitbou, skutky lásky, odříkáním,
vyznáváním hříchů, almužnou, apoštolskou prací, slavením
eucharistie. Svátostná forma smíření není tedy jedinou možnou
formou (navíc od dob reformace ji nepraktikují křesťané všech
církví). Navíc se, podle mého názoru, tato svátost, v církvích,
kde se praktikuje, nachází v krizi, zatímco tam, kde se
nepraktikuje, by ji někteří přivítali.
Historický
přehled
Při velmi letmém pohledu
na 2000 let křesťanství vidíme dva základní typy slavení
svátosti pokání - kanonické pokání a ušní zpověď. První
prameny svědčící o kanonickém pokání máme z poloviny 2.
stol. Zlatý věk této formy spadá do středomoří 4.-5. stol.
Již v této době vzniká v Irsku ušní zpověď. Ta převážila
zhruba v 9.-10. stol., i když kanonické pokání bylo
formálně zrušeno až na IV. lateránském koncilu r. 1215. Zhruba
osm století existovaly tyto formy vedle sebe. Někteří autoři
uvádějí ještě třetí základní formu, tzv. tarifní pokání,
kterou datují zhruba od 7. stol., kdy se ušní zpověď rozšířila
z Britských ostrovů na kontinent, do 13. stol. Všechny časové
údaje jsou velmi hrubé i proto, že praxe se v jednotlivých
oblastech dosti lišila, velmi rozdílné byly i teologické
důrazy při interpretaci stejné formy pokání. Můžeme ale
s určitostí říci, že současná nejobvyklejší forma
pokání (ušní zpověď) se zcela jistě nevyskytovala v několika
prvních stoletích a prakticky celý zbytek prvního tisíciletí
byla většinou církevních autorit odmítána.
Prvotní
křesťanské obce zakusily nepříjemné šokující zjištění, že
„pokřtění pokračují ve své nepokřtěné existenci". Mají
být přísně odmítnuti (viz Žd 10, 26-31), nebo se jim může
ještě dát šance obrácení (Mt 18, 15-17)? Křesťané jsou
vybízeni, aby se nestýkali s hříšníky (1 K 5,11) ale
zároveň je jim dána možnost (nebo jen nositelům úřadu?) kromě
svazování i rozvazovat (Mt 16,19; Mt 18,18; J 20,22n). Zdá se, že
převážil názor lehčí provinění zahlazovat skrze půst a
modlitby a u těžších dát šanci jednou za život:
„Pane, dím, ještě
se na něco zeptám.
Mluv,
dí.
Pane,
dím, slyšel jsem od některých učitelů, že není jiná možnost
obrácení než ta, když jsme sestoupili do vody a přijali
odpuštění našich předchozích hříchů.
Praví
mi: Slyšels správně, tak to je. Kdo přijal odpuštění hříchů,
neměl již nikdy hřešit, ale přebývat v čistotě. Protože
se však na všechno pečlivě vyptáváš, odhalím ti i toto -
nedám však příležitost těm, kteří mají uvěřit, či těm,
kteří právě teď v Pána uvěřili. Neboť ti, kteří teď
uvěřili nebo kteří mají v budoucnu uvěřit, nemají
obrácení od hříchů, ale mají odpuštění svých dřívějších
hříchů. Ale povolaným před těmito dny Pán dal možnost
obrácení. Neboť Pán je znalec srdcí, a protože všechno ví
předem, znal slabost lidí a mazanost ďáblovu, a to, že bude
služebníkům božím působit nějaké zlo a škodit jim. A protože
Pán je velmi milosrdný, smiloval se nad svým dílem a dal mu tuto
možnost obrácení, a mě je dána moc nad tímto obrácením. Ale
já ti pravím, dí, že bude-li po onom velkém a šlechetném
povolání někdo ďáblem pokoušen a zhřeší, má jednu možnost
obrácení; bude-li nadále hřešit a obracet se, není to takovému
člověku nic platné - těžko bude žít.
Pravím mu: Ožil jsem,
když jsem tyto věci takto pečlivě od tebe vyslechl; vím totiž,
že pokud již nikdy nic nepřidám ke svým hříchům, budu
zachráněn.
Dí:
Budeš zachráněn, stejně jako všichni, kdo by takto jednali.
Citovaný
text je z Pastýře
Hermova
(Mandata IV,3 in Spisy apoštolských Otců, Kalich 1985, str. 278,
přeložil Dan Drápal). Spis byl napsán kolem r. 150, autor byl Žid
nebo židovsky vychován.
Tertulián
(přelom 2. a 3. stol.) píše o veřejném pokání -
exhomologesis (exhomologesis)
(O hříchu 9,3n). Člověk konající pokání se pokořuje před
Bohem a volí takový vnější životní styl, který v něm
probouzí boží milosrdenství: nosí šat kajícníka a sype si
hlavu popelem, často se postí, jí pouze neochucená jídla, aby
jej to přivádělo k modlitbě, klečí na určeném místě
před presbytery a obcí a prosí všechny o odpuštění, dostává
určité úkoly (např. pohřbívání mrtvých) atd.
Souhrnně
o pokání svědčí Učení apoštolů - Didascalia
Apostolorum,
napsané kolem r. 260 v Syrii. Biskupovi přísluší posoudit,
zda penitent (kajícník) bude exkomunikován a bude konat pokání.
Po ukončení doby pokání biskup na něj vloží ruce a obnoví
eucharistické společenství. Pokání je spojeno se sexuální
abstinencí a extrémním sebeodříkáním.
Kvůli
obtížnému rozlišení, která provinění spadají do řádu
veřejného pokání, byla vytvořena pravidla, kánony - proto
„kanonické pokání". Např. koncil v Elvíře r. 305 ve
Španělsku stanovil veřejné pokání pro odpad od víry,
cizoložství a vraždu. Tento příklad bývá často
zevšeobecňován, na jiných místech byla jiná pravidla.
Ve
4. stol. v Malé Asii existovaly čtyři třídy kajícníků:
„truchlící
(plačící)" nesměli do chrámu, ale čekali ve sloupořadí
venku na přímluvy věřících; „slyšící"
odcházeli před liturgií věřících bez požehnání; „klečící
(ležící)"
odcházeli před liturgií věřících s požehnáním jako
katechumeni; „stojící
(hledící)" se účastnili liturgie věřících, ale nemohli
přinášet dary a přijímat. Kajícníci chodili v žíních a
posypáni popelem. Čas pokání byl určen biskupem. Trval několik
let v závislosti na tíži provinění a postavení v církvi.
Klerikové měli za stejný čin pokání delší a navždy již byli
zbaveni církevní služby. Po skončení pokání byli přizvání
k eucharistickému společenství.
Veřejné,
kanonické pokání se týkalo i osob nejvýše postavených. Císař
Theodosius lstí pozval vzbouřené obyvatelstvo z Thessaloniky,
které lynčovalo svého velitele, do amfiteátru, a tam nechal
povraždit nejméně sedm tisíc mužů, žen a dětí. Dva biskupové
z Galie vyčítali Ambrožovi, že drží nad císařem ochranou
ruku a že jeho přátelství s císařem nestačí pro
odpuštění tak těžkého viditelného hříchu. Ambrož císaře
vyzval, aby hřích odstranil a začal pokání: „Neodvážil bych
se slavit nejsvětější oběť, pokud by ses chtěl zúčastnit."
Po smrti císaře řekl Ambož ve smuteční řeči: „Měl jsem ho
rád, protože dokázal vyslechnout své chyby. Všechna znamení své
důstojnosti odložil a přiznal se před církví ke svému hříchu.
Ač císař, tak se nestyděl konat veřejné pokání."
Veřejné
pokání bylo tak těžké, že bývalo odkládáno do staršího
věku. Tak se i snížilo riziko, že kajícník opět zhřeší.
Pokání spočívalo ve vyloučení od stolu Páně. V čase
pokání kajícník pomáhá lidem, postí se (od masa), je vyloučen
z veřejných funkcí, žije střídmě, po smrti partnera se
nesmí znovu oženit. Hříšník je vylučován, zatímco by měl
být spíše zahrnován božím milosrdenstvím. První náznak
tohoto přístupu lze pozorovat u sv. Basila Kapadockého (+ 379). Ve
své řeholi píše: „Když
je denní dílo vykonáno, ať každý prozkoumá své svědomí a
když se stalo něco nevhodného jako zakázané myšlenky, neslušné
slovo, roztržitost v modlitbě, nedbalost ve zpěvu žalmu, pak
neschovávej tuto chybu, nýbrž ji přiznej ve společenství, aby
mohla být tvá náruživost skrze společnou modlitbu uzdravena."
V patristické
církvi existuje paralela
mezi řádem pokání a řádem katechumenátu.
Obojí nešlo opakovat. Obojí zahrnovalo vyučování a uvádění
do křesťanského života askezí a charitou. Obojí byli
propouštěni ze shromáždění s požehnáním skrze
vzkládání rukou, obojí byli přivedeni k eucharistii -
katechumeni poprvé a kajícníci skrze znovupřijetí. Obojí
probíhalo pod dohledem biskupa, protože biskup byl hlavním
služebníkem eucharistie a křesťanská iniciace i pokání bylo
cestou k eucharistickému obecenství.
V Římě
navíc podle Gelasiánova sakramentáře vyvrcholení iniciace a
pokání probíhalo ve stejnou dobu - během postu. Popeleční
středa byla začátkem veřejného pokání. Spočívalo v obléknutí
kajícího roucha, posypání popelem a vyobcováním z církve
symbolizované vyhnáním z kostela severní branou (tak jako
Adam a Eva z ráje). Dnešní sypání popelem je pozůstatek
tohoto obřadu. V 11. stol bylo vztaženo na všechny účastníky
liturgie. A dovršení pokání - znovupřijetí kajícníků -
se konalo na Zelený čtvrtek, zatímco křest připadal na
velikonoční vigilii.
Kanonické
pokání bylo velmi obtížné a neopakovatelné. Vzniklo v době,
kdy církev byla morálně elitním uskupením. Později, v době
masové církve, bylo pro mnohé nesplnitelné. Bylo možné jej
konat pouze jednou za život. Jeho rozkvět byl v 4. a 5. stol., ale
po r. 600 začíná upadat.
Ušní
zpověď
se objevila v mnišských komunitách v 4. a 5. stol. v Británii
a Irsku a převážila v celé církvi v 9.-11. stol.
Zvláště Skotsko a Irsko, které nebyly pod římskou okupací,
umožnily vznik této formy pokání. Nevyskytovala se zde církev
městského typu kolem velkých basilik, ale veskrze venkovská kolem
mnišských komunit - klášterů. Mniši byli zvyklí hovořit o
svých selháních s jiným mnichem či s opatem, který
jim pak určil pokání a modlil se za odpuštění. Podobnou službu
začali řeholníci poskytovat i laikům, kteří přicházeli zvenčí
kláštera. Službu naslouchat, provázet a zvěstovat boží
odpuštění konali řeholníci bez ohledu na to, zda byli laiky či
kleriky. Brendan a Kolumban využívali i ženy pro duchovní vedení,
ačkoli Kolumban vyhradil službu rozhřešení kněžím. Kněží
však bylo málo, proto i ostatní mniši sloužili duchovním
vedením i rozhřešením.
Nejprve
převládala praxe, že po vyznání následuje určení pokání a
po jeho splnění si kajícník přichází pro rozhřešení. Pro
potřeby zpovědníků vznikly penitenciáře obsahující tarify,
taxy za jednotlivá provinění. Proto se této formě říká také
taxativní pokání. Díky iroskotské misii se systém rozšířil
po Evropě. V karolínské době v devátém století se
používala v tarifech zásada contraria contrariis - půst
proti nestřídmosti, práce proti zahálce, atd.
Pseudo-Teodorův
penitenciář ukládá 4 roky postu za akt smilstva, 40 dnů za
smilnou touhu, 10 let těžkého postu za zabití člověka
v souboji, 11 let těžkého postu za křivou přísahu.
Tresty
se sčítaly, takže často nebylo možné je prakticky vykonat.
Germánský Werhgeld
umožňoval jeden rok postu nahrazovat třiceti šesti dny
nepřetržitého postění nebo trojnásobnou recitací žaltáře,
jistým počtem mrskání, jistým množství peněz, jistým
množstvím odsloužených mší...
Pokání
přestávalo mít jakoukoli sociální a liturgickou podobu. Stalo se
soukromou záležitostí kajícníka a zpovědníka. V 12. stol.
rozpracovali Abelard, Anselm a Hugo od sv. Viktora roli svědomí,
dobrého úmyslu a potřeby
lítosti
v procesu pokání. Abelard zvláště vyzdvihl roli vnitřní
kajícnosti oproti dosavadnímu vnějšímu trestu za provinění.
Proti Abelardovi stál mnohem tradičnější Bernard z Clairvaux,
který sice také zdůrazňuje roli zdravé lítosti, ale také
tvrdí, že hříšník není omluvitelný a že jeho neznalost
nezmenšuje přestupek. Ale Petr Lombardský, autor Sentencí, jde
v Abelardových stopách v zastávání učení, že
kajícnost s lítostí je ve skutečnosti momentem odpuštění.
Během
12. stol. se ovšem přesouvá důraz z vnitřní dispozice
kajícníka k vnějšímu konání pokání za hříchy.
Clunyjský mnich Pierre de Celle (†1183),
jeden čas biskup v Chartres, řekl, že slzy jsou chléb kající
duše: hasí oheň vášně, ničí neřesti, smývají hříchy,
změkčují srdce, uschopňují dobrou řeč a čin, rozsévají
ctnosti, a inspirují boží milosrdenství a dobrotivost. Tato
zbožnost posunula těžiště pokání od postoje kajícnosti k aktu
vyznání.
Pod vlivem tohoto učení bylo rozhřešení dáváno ihned po
vyznání, a teprve po něm následovalo uložení pokání. Zvrátilo
to proces kajícnosti na vykonání rituální formy, která byla
doporučena všem křesťanům. Kánon 21 IV. Lateránskéko koncilu
v r. 1215 stanovil povinnost
se vyzpovídat
(z těžkých hříchů) svému faráři jednou za rok před
velikonocemi. Koncil zdůraznil moc kněze, který dává rozhřešení
i význam samotného rozřešení v procesu pokání. Mezitím
již zřejmě kolem přelomu tisíciletí došlo ke spojení vyznání
a rozhřešení.
Když
později ve 13. stol. Tomáš Akvinský zkoumal „materii" a
„formu" svátosti pokání, bylo mu jasné, že tři hlavní
vývojové stupně: lítost, vyznání a pokání tvoří matérii,
zatímco rozhřešení formu svátosti. Vina se odpouští skrze
matérii, ovšem realizace se děje skrze formu. Pro Tomáše je
svátost pokání jedinou cestou, jak se může těžký hříšník
zbavit viny.
Duns
Scotus zná dvě formy odpuštění: sakramentální a
mimosakramentální (na základě lítosti).
Luther
zastával názor, že víra projevená ve svátosti, nikoli svátost
sama ospravedlňuje hříšníka. Je zbytečné vyznávat všechny
hříchy, vždyť záleží na božím milosrdenství. Podle Luthera
se v prvotní církvi vyznávaly pouze těžké hříchy.
V reakci na to Tridentský koncil zdůraznil „objektivní"
povahu svátosti. Rozhodující je ustanovení Kristem, lítost
(alespoň tzv. „nedokonalá" - strach z trestu), úplné
vyznání hříchů a kněžské rozhřešení. Zpovědník je podle
Tridentina soudcem,
který má moc dát (či odložit) rozhřešení.
Napětí
v teologických důrazech
Pokání
vs. smíření
Oba
termíny vyjadřují „nepřetržitou povahu obrácení společenství
i jednotlivců, kteří prošli iniciací"
Pojem smíření lépe vystihuje církevní charakter tohoto dění.
Lépe vyjadřuje podstatu dění - radostný návrat k Otci
(viz marnotratný syn). Týká se i mezilidských vztahů, nejen
vztahu Bůh-člověk. Etymologicky se jedná o míření stejným
směrem, či směrování k míru.
Záležitost
celé obce vs. individuální záležitost
Kanonické
pokání lépe vyjadřovalo hříšnost celé církve (solidarita
s kajícníky modlitbou a postem). Paradoxně v souvislosti
s jeho zánikem se od 11. stol. sype popel na začátku postu na
hlavu celému shromáždění. I tridentské texty obsahovaly
eklesiologické důrazy. V potridentské době však došlo
k přesunu zpovědi od oltáře do uzavřených zpovědnic.
Nejpozitivnější interpretace tohoto individualismu říká, že se
stejně jedná o sociální dění - o návrat hříšníka ke
kommuniu.
Osobní
vs. sociální rozměr hříchu
Některé
„moderní hříchy" např. ekologické, zamořování životního
prostředí, ukazují zcela hmatatelně, jak se hřích jednotlivce
dotýká ostatních, jak se nekontrolovatelně šíří. Druzí ale i
napomáhají v procesu rozchodu s hříchem.
„Lidé
se také často spojují, aby páchali nepravost. Podobně si tedy i
v pokání vzájemně pomáhají, aby byli Kristovou milostí
osvobozeni od hříchu a spolu se všemi lidmi dobré vůle vytvářeli
ve světě spravedlnost a mír."
(Ordo Peanitentiae 5)
Pokání
jako lidské vs. boží dílo
Některé
formy málo zdůrazňovaly, že s iniciativou přichází Bůh,
člověk na to odpovídá. Současná penitenciální eulogie
zřetelně vyjadřuje, že tím, kdo odpouští, je Bůh. Při
svátostné formě kněz zprostředkovává znamení odpuštění.
Lítost
vs. splnění pokání
Hříchy
odpouští jedině Bůh. Tarifní pokání vedlo k domněnce, že
splnění určitých úkonů způsobí odpuštění, Abelard naproti
tomu zdůrazňuje vnitřní dispozici kajícníka - lítost. Tomáš
přidává k lítosti ještě nutnost rozhřešení.
Dokonalá
vs. nedokonalá lítost
Teologická
konstrukce, která motiv „dokonalé" lítosti vidí v narušení
láskyplného vztahu s Bohem, zatímco motivem „nedokonalé"
lítosti je strach před trestem. Pro svátostnou formu „stačí"
nedokonalá lítost; není-li svátost možná, je nezbytná dokonalá
lítost. Přesto, že nepopírá potřebu vnitřního postoje, trvá
tato konstrukce na „objektivní povaze svátosti" skrze
rozhřešení.
Svátostná
vs. nesvátostná forma
Svátostná
forma není jediná možná forma smíření. Jiné biblické formy
pokání: slyšení božího slova, modlitba, skutky lásky,
odříkání, vyznávání hříchů, almužna, apoštolská práce,
eucharistie.
Hřích
jako narušení vztahu vs. konkrétní vina
Hřích
je v podstatě jen jeden - lidská svévole, která se
projevuje konkrétními vinami. Zpovídáme se z hříchu, který
však dokumentujeme vinami.
„Lehký"
vs. „těžký" hřích
Netýká
se starověkého, ale středověkého členění; praktické
rozlišení pro posouzení, zda je zpověď nutná. „Zpovědní
zrcadla" uvádějí prohřešky, které mohou tvořit materiální
základ těžkého (lehkého) hříchu. Posouzení, zda je konkrétní
čin hříchem, závisí zcela na svědomí kajícníka.
Zpovědník
jako lékař vs. soudce
Mechanické
uchopení role zpovědníka při tarifním pokání připodobňuje
zpovědníka soudci. B. Häring však nabádá, že pokud má jít o
soudce, tak o milosrdného soudce.
Smíření
vs. duchovní doprovázení vs. duchovní správa
Tři
instituty duchovního života velmi rozdílné povahy, které mají
být na sobě nezávislé:
Duchovní
správa
- opírá se o formální autoritu, funguje již jen v řeholních
a podobných komunitách; z farností se vytratil
personální rozměr. Smyslem je duchovní růst.
Duchovní
doprovázení
- založené na vzájemné důvěře, na hlubokých mezilidských
vztazích, na neformální autoritě. Smyslem je pomoc při
rozhodování. Děje se přísně individuálně.
Smíření
- zpovědník a kajícník se nemusí znát, rozhoduje svědomí
kajícníka. Vychází z formální autority, může se dít
společně. Smyslem je setkání s odpouštějícím Kristem
Pokání
vs. zadostiučinění vs. znamení obrácení
„Pravé
obrácení se dovršuje zadostiučiněním za viny, polepšením
života a náhradou škody. Úkon a míra zadostiučinění mají být
přiměřené jednotlivým kajícníkům, aby každý napravil řád,
který porušil a aby byl léčen lékem zaměřeným právě na
uzdravení jeho choroby. Je tedy třeba, aby uložené pokání bylo
opravdu lékem proti hříchu a aby nějakým způsobem působilo
obnovu života. Tímto způsobem kajícník ,nedbá na to, co je za
ním‘ (Fp 3,13), začleňuje se znovu do tajemství spásy a napíná
své síly, aby dosáhl toho, co je před ním."
(Ordo Peanitentiae 6c)
Pojem
„pokání" (v užším slova smyslu) se blíží tarifu, který
musí kajícník splnit, aby mu bylo odpuštěno. Obsah pojmu
„zadostiučinění" (uzavření procesu smíření) dává
více prostoru, může být naplněn např. poděkováním za
odpuštění. „Znamení obrácení"
dává zakusit proměněnou skutečnost vztahů obráceného hříšníka
s Bohem a s těmi, proti kterým se prohřešil.
Samostatný
obřad vs. součást eucharistie
Celé
1. tisíciletí nebyla přímá souvislost mezi pokáním a
eucharistií. Slavení eucharistie neobsahovalo žádné kající
prvky. Reformátoři zdědili bohoslužbu, kde zásadní části
(kázání a přijímání) zcela chyběly, bohoslužbu velmi
individualistickou, klerikální, přesycenou množstvím přídavků,
které již překryly její podstatu.
Pozdně
středověká liturgie obsahovala množství privátních modliteb
kněze. Mnohé z nich byly řazeny před přijímání a
vyjadřovaly vlastní hříšnost a nehodnost. Z dnešního
pohledu představovaly balast nahromaděný v několika málo
posledních stoletích. Kalvínovi, který se historií liturgie
zabýval méně než např. Luther, se tato tématika líbila, neboť
korespondovala s jeho důrazy. Snahou reformátorů bylo
zdůrazňovat obecné kněžství tak, aby přebíralo dominantní
roli kněžství svátostného. Proto i privátní kněžské
modlitby svěřili celému shromáždění.
Tak se stalo, že společné vyznání hříchů je dokonce jednou
z hlavních částí reformované večeře Páně.
Korespondovalo to s katolickou středověkou praxí (donedávna
zažitou), že každému přijímání bezprostředně předchází
zpověď.
Má-li
být vyznání hříchů pravdivé, má-li být spojeno s vnitřním
obrácením, usmířením s druhými, pak je není možné
slavit každou neděli, aniž by utrpěla jeho hodnota. Psychologii
člověka lépe odpovídá interval vyznání navržený reformátory
- měsíční až čtvrtletní. Slavit večeři Páně je však
užitečné každou neděli. Je-li nejvlastnějším obsahem
eucharistie díkůčinění Hospodinu, kterému předchází jeho
požehnání, a je-li příjímáním svátostných způsob vyjádřena
ochota následovat Krista ve vydanosti spolushromážděným bratřím
a sestrám, pak není důvod takové slavení redukovat.
Základní
použitá literatura
Senn, Frank C., Christian
Liturgy, Catholic and Evangelical, Fortress Press, Mineapolis, 1997
Wegman, Herman A. J.,
Liturgie in der Geschichte des Christentums, Pustet, Regensburg, 1994
Fiorenza, Francis S.,
Galvin, John P., Systematická teologie III, CDK a Vyšehrad, 2000
Vrablec, J., Obnova
svátosti pokání, Pastorační středisko, Praha, 1999
sr.
Mt 18, 21-22
sr.
2 K 5, 18-21
Systematická teologie III, str. 55
Ordo penitantiae zařadilo před tzv, rozhřešení pronášené
zpovědníkem v oznamovací formě ještě eulogii
(anamneticko-epikletickou modlitbu, v níž si připomínáme roli
Trojice v procesu smíření a prosíme o plody tohoto smíření).
Hradilek P., Liturgie v době reformace, in Getsemany 10/2006
Např.: „Učiňme vyznání Bohu, našemu Pánu, ať každý se
mnou přizná své hříchy a nepravosti. Všemohoucí, věčný
Bože a náš Otče, vyznáváme a přiznáváme před tebou, že
jsme byli počati v nepravosti a po celý náš život jsme
plni hříchů a přestoupení. Nevěříme zcela tvému Slovu
a nedodržujeme tvá svatá přikázání. Upamatuj se na svou
dobrotu, prosíme tě, a pro své Jméno k nám buď milostiv a
odpusť nám naše přestoupení, kterých je bohužel mnoho."
(O večeři Páně neboli mši a o kázáních, Štrasburk 1539)
Poslední komentáře