Ekumenická zpráva
měsíce, která se dostala dokonce i do českých všeobecných
médií, zní: Papež Benedikt XVI. prý chce do řad katolické
církve přijmout asi 400 000
konzervativních anglikánů, kteří odmítají svěcení žen a
službu otevřených homosexuálů v církvi. Vytvoří jim osobní
prelaturu, v níž budou moci podržet své liturgické tradice, a
zřejmě se umožní jejich ženatým kněžím (a snad dokonce
i biskupům) zachování úřadu ve spojení s Římem.
Ne že by to byla úplná novinka. Anglikáni přecházeli do
katolické církve již v 19. století - často k jejímu
značnému prospěchu, vzpomeňme kardinála Johna Henryho Newmana,
spisovatele a myslitele Gilberta Keitha Chestertona nebo nešťastného
„modernistu" George Tyrrella - a o zvláštní prelatuře pro
anglikánské nespokojence se, pokud vím, uvažovalo již za
minulého papeže.
Tak velkou
vstřícnost z Říma například čeští ženatí „podzemní"
katoličtí kněží po Listopadu 1989 nezažili. Je ovšem třeba
říci, že zatímco v české podzemní církvi bylo aktivních jen
pár set či tisíc lidí, zde má Vatikán šanci získat mnohem víc
než „jen" statisíce otevřených konzervativců ve
schizmatickém Tradičním anglikánském společenství (Traditional
Anglican Communion), s nímž papež jedná o spojení:
Mnohamilionové celosvětové anglikánské společenství se totiž
chvěje pod vnitřním napětím. Zejména v rozvojových zemích
jsou velké anglikánské církve nespokojené s evropským
vývojem a potenciálně vstřícné vůči katolicismu, pokud by se
model anglokatolické prelatury osvědčil.
A nejen anglikáni
jsou rozpolceni. O podobných problémech v širší perspektivě
a vycházeje z eucharistické modlitby píše David Holeton v
tomto čísle v článku Eucharistická epikleze: Možná cesta
kupředu ke společenství mezi církvemi.
A že naopak mezi katolíky mnoho lidí v rozporu s názorem Říma
mluví o potřebě uvolnit povinný celibát a připustit ženy ke
svátosti kněžství, není asi třeba dodávat.
Moderní ekumenické
hnutí přineslo obroušení hran starých teologických rozporů
táhnoucích se od středověku či raného novověku. Katolíci se
od protestantů naučili více cenit bibli, protestanti naopak začali
reformovat liturgii. Je docela možné, že Luther by dnes už
necítil potřebu psát 95 tezí, snad by mu jich stačilo deset, a
Řím by ho kvůli tomu naopak možná ani nechtěl vyloučit z
církve. Nyní však nastupují problémy, které společenství
křesťanů rozbíjejí stejně jako kdysi neshoda o ospravedlnění
a jejichž štěpivý potenciál před pár desítkami let nikdo
nepředvídal: Může a smí žena být knězem? Je
homosexualita hřích nebo tolerovatelné menšinové chování? Co
vůbec celková etika pohlavního života? A jak se dívat na
bioetická témata jako je eutanázie, genová manipulace, umělý
potrat a mnoho dalších?
Je velmi jednoduché
známkovat a onálepkovávat lidi zastávající v tomto sporu různá
stanoviska, zejména ta, s nimiž nesouhlasíme. Je však dobré
vědět, že jsou to vážné a vážně pronášené otázky a že
právě tady se hraje o budoucnost křesťanství.
Další téma tohoto
čísla je smíření a odpuštění. To je však možné jen po
přiznání viny a vůli odpuštění dosáhnout. Uvidíme tuto vůli
i po tomto novém dělení církve?
Poslední komentáře