Ani hlásat morálku není tak snadné, jak to na první pohled vypadá. Nedávno to připomněly dvě zprávy v novinách.
Populární režisér pan Renč natočil sérii drastických reklam, propagujících slušné chování na silnicích. Vysílaly se v televizi, a pan Renč pak platil za bojovníka proti pirátským řidičům. V srpnu pak způsobil nehodu, podle všeho pod vlivem alkoholu, z místa činu ujel a ještě zapíral.
V Německu zase odsoudili popovou zpěvačku paní Benaissovou za ublížení na zdraví. Ačkoli sama předtím propagovala takzvaný bezpečný sex v kampani určené mládeži, svým několika intimním partnerům nesdělila, že trpí nemocí AIDS, nepoužívala ochranu a jednoho z milenců nakazila.
Není náhoda, že katolická církev vyhlašuje za světce - tedy také za příklady správného života - pouze své již zesnulé členy. Sama totiž má také dost zkušeností se selháními svých vlastních profesionálních moralistů, kleriků. A nejde jen o způsob, jakým někteří kněží řídí auto nebo vstupují do intimních vztahů. Existují selhání z hlediska celkového mravního zdraví církve mnohem závažnější, protože neomluvitelná lidskou slabostí vůči obyčejným pokušením těla. Jsou to selhání ducha: touha po moci, zaslepený fanatismus, nezřízená ctižádost a pýcha. Nejděsivější důsledky mívají v prostředí násilnických, diktátorských, zločinných režimů.
Selhání ovšem může mít různé stupně a různé motivy. Objevují se zde kněžské postavy až satanských, antikristovských rysů, jako byli třeba pražský nacistický udavač Franz Werner Bobe, velitel ustašovského koncentráku Miroslav Filipović nebo Gottwaldův pohůnek Josef Plojhar. A jsou tu také - asi v ještě větším počtu - osoby, jež lze současně označit za pachatele i oběti systému, lidi tísněné, rozporuplné, váhající a lavírující. V tomto čísle Getseman se budeme věnovat především jim. Přinášíme část objevné studie Tomáše Benedikta Zbranka o kolaborantské kněžské organizaci Pacem in Terris, a dá se z autorových zjištění usoudit, že většina jejího členstva a dokonce i někteří vůdcové patřili právě do této kategorie.
Jaké z toho všeho plynou důsledky pro hlásání morálky? Snažme se ji podporovat spíše osobní snahou o dobrý život, rozumovými argumenty i příkladem oficiálních i neoficiálních svatých, kteří jsou lepší než my. A hlavně je křesťanství více výzvou k obrácení a lásce než k morálce či dokonce moralizování. Bez lásky k Bohu a bližním je beztak každá morálka vyprázdněná, planá, svazující, hrozí zvrhnout se každou chvílí ve svůj pravý opak.
Další téma je rovněž římskokatolické: takzvaný laik v církvi. Známé téma, které se v Getsemanech již několikrát objevilo: Řím „laiky" čím dál víc potřebuje i k zajištění samotného církevního a teologického provozu, a přitom zároveň se stále více děsí, aby se nakonec nevyprázdnilo takzvané svátostné kněžství, pro které by už nezbylo skoro nic vlastního, jedinečného. Přečtěte si článek Marie Clary Lucchettiové Bingemerové.
Poslední komentáře