Jste zde

281 - duben 2016

autor: 

Abychom nebyli jedno

Ve velekněžské modlitbě Ježíš v předvečer své popravy podle Janova evangelia říká: „Neprosím však jen za ně, ale i za ty, kteří skrze jejich slovo ve mne uvěří; aby všichni byli jedno jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, aby i oni byli v nás, aby tak svět uvěřil, že ty jsi mě poslal.“ (J 17,20–21) Jak obtížná je jednota mezi námi, kteří jsme uvěřili skrze slovo Ježíšových svědků! A přitom jak důležitá: navzájem rozhádaným svědkům nikdo neuvěří.

Důležitou formou hledání a žití jednoty je ekumenická práce a ekumenické vztahy. Ve východočeské Litomyšli byli donedávna v tomto ohledu příkladní. Vzájemné vztahy mezi představiteli místních křesťanských obcí byly výborné a duchovní se vzájemně navštěvovali i při bohoslužbách. Ekumenická idyla však nedávno skončila. Na katolických bohoslužbách Popeleční středy se jako hosté účastnili i nekatoličtí duchovní. Nekoncelebrovali mši, mohli se však účastnit stolu Páně. Katolický kněz Jiří Veselý pak dostal od generálního vikáře Josefa Kajneka krátký dopis: „Před několik měsíci jste byl napomenut generálním vikářem Mons. Josefem Sochou za způsob podávání sv. přijímání, který neodpovídal liturgickým předpisům a udivil některé věřící tradiční farnosti Litomyšl. V poslední době na Popeleční středu došlo při slavení eucharistie k neakceptovatelným liturgickým excesům. Z těchto důvodů ukončuji s vědomím Vašeho řeholního představeného Vaše kněžské působení v diecézi královéhradecké, a to dnešního dne, 1. 3. 2016."

Napsal nám o tom krátkou úvahu Jan Molnár. Neobávám se sice s ním o osud kněze, který si v padesáti musí hledat novou práci: soudím, že ve většině zaměstnání mu bude lépe než pod Mons. Sochou a asi bude mít i větší plat. Nemluvě o tom, že pokud bude chtít zůstat v pastoraci, tak v jiných diecézích možná nebudou tak úzkoprsí. Obávám se však, jak dobře budou věřící v Litomyšli moci nadále uskutečňovat Ježíšovo přání: abychom byli v jednotě, abychom byli jedno.

Novým biskupem v Plzni byl jmenován veřejnosti dobře známý Tomáš Holub, jemuž se v 90. letech podařilo nahradit zažitý obraz haškovského feldkuráta a vybudovat základy soudobého, ekumenického pojetí vojenského kaplana. Při té příležitosti napsal na téma obměny našeho biskupského sboru poznámku Martin Vaňáč.

Úvahu k drobné novince v katolické liturgii, možnosti mýt o Zelený čtvrtek nohy i ženám, napsal Benjamin Leven. Ostentativní pokora, jak článek nazval, tedy pokora dávaná na odiv, je ovšem téma celého tohoto rituálu i bez žen. A možná ostentativnost původně byla už Ježíšovo téma: vždyť podle Janova líčení si Pán byl dobře vědom, že mistrem je on, ale chtěl dát názorný příklad. Ostentativní příklad. Ale myslím, že nikoli pokory, nýbrž vzájemné služby.

Kromě aktualit přinášíme i témata nadčasová. Miroslav Zvelebil pojednal lazarovské téma v českém filmu, Martin Gruber píše o záhadném kouzelníku Merlinovi a Pantelis Kalaitzidis se zabývá náboženstvím, národní identitou a územními nároky ve Svaté zemi. Dobré počtení!