Společenství svatých
Jan Spousta
Když se zvířata v Orwellově bajce zmocnila vlády nad farmou, měla si být všechna
rovna. Slavnostně si to uzákonila. Během času se ovšem mezi nimi vytvořila
pevná hierarchie, a k původním zákonům zvířecí farmy musely být přijaty
dodatky, odrážející novou realitu: Všechna zvířata jsou si rovna, ale některá
si jsou rovnější.
George Orwell chování svých Psů a Prasat odpozoroval na fašistickém a zejména
komunistickém politickém systému. Na pokrytectví, které rovnostářskými řečmi
zastírá propastné rozdíly mezi lidmi, ovšem komunisté nemají monopol. Najdeme
je i v náboženské oblasti. Domnívám se, že jeden z leitmotivů poválečné západní
teologie a církevní praxe, zejména v prostředí tradičních církví, je právě tato
otázka: jak zajistit, aby se (všemi uznávaná) rovnost před Bohem více promítla
do (často omezované) rovnosti mezi křesťany i mezi lidmi vůbec.
Existují jistě povrchní a nesprávné emancipační snahy. V církvi by nemělo
v první řadě jít o prosté sledování světských politických cílů na půdě církve: pozemská
„emancipace", „demokratizace" či „revoluce" jistě není původním obsahem
evangelia. Ale kritikové, kteří vše nové hází do jednoho pytle a označují
nálepkou rebelie, trpí slepotou. Mají sice pravdu, pokud tvrdí, že už na
samotném počátku církve existovala autorita, kterou v teologickém žargonu
označujeme nepříliš šťastně slovem úřad. Avšak neuvědomují si, že tehdy šlo o
úřad služebný, úřad .slabý" ve smyslu převahy bratrství a sesterství nad mocí,
převahy rovnosti všech vykoupených nad nerovností stupínků hierarchie. Mají-li
nám základní rysy nejstarší křesťanské obce být vzorem pro naše křesťanství
dnes, pak mezi ně nepatří ani komunistické rovnostářství, odsouzené zůstat
zbožným přáním, ale ani absolutistická monarchie.
„Teologii communia", bezmála módní heslo římskokatolické pokoncilní
teologie, musíme podle mého soudu číst právě jako nové usilování o sesterské a bratrské
spolubytí v církvi. Communio, společenství, není jen jedna z dalších bezmála
abstraktních známek církve. Je to požadavek a cíl, který by nás měl vést směrem
k církvi (i) vycházející z fundamentální rovnosti, stejného královského a
kněžského zmocnění všech (mnohost služeb a darů nesmí zastřít jedinost
Služebníka a Dárce všech!), (ii) nesené vzájemnou láskou a pomocí mezi jejími členy
(umožňující a rozvíjející neanonymní, osobní vztahy), (iii) směřující ke svému
Pánu (církev jako společenství poutníků, nezabydlené ve svých strukturách,
ochotné ke změně a podporující pozitivní duchovní i společenský pohyb).
Hlavní příspěvek tohoto čísla, přednášku Hanse Jorissena, můžeme vnímat právě
tak. Communiu prospívají a obraz církve obnovují ty změny, ty struktury, ty
vztahy, které vedou k lidskému a duchovnímu společenství věřících, slovy Písma „svatých".
A v tomto světle můžeme číst i text Ivana O. Štampacha o postmoderní christologii
a mariologii. Silná a prostá Maria, skrze niž Bůh mocné svrhne z trůnu a povýší
ponížené, je Marií communia. Obrazy sladkobolné Panenky anebo mocné, ba hrozivé
Královny zde blednou: vidíme Tu, která se s nadějí vydala na cestu k Bohu v
člověku.
Poslední komentáře