Třetí a poslední svazek českého vydání mimobiblických židovských spisů (pseudepigrafů)
vyšel v nakladatelství Vyšehrad. Edice nám zpřístupňuje knihy podobné svým
obsahem starozákonní literatuře, avšak sepsané o něco později a většinou
nepřijímané do kánonu Starého zákona. Knihy tajemství a moudrosti III. přinášejí 3.
a 4. knihu Makabejskou, Zjevení Abrahamovo, Závěť Abrahamovu, Nanebevzetí
Mojžíšovo, Modlitbu Menašeho, Ódy Šalomounovy, Syrské žalmy a spis Josef a
Asenat. Kromě svého významu pro studium judaismu obsahuje tato literatura i
mnoho poznatků důležitých pro pochopení vzniku křesťanství: pseudepigrafní
starozákonní spisy vznikaly právě v epoše jeho zrodu. Některé jsou zřejmě i
křesťanstvím ovlivněny: poslechněme si třeba 3. Ódu Šalomounovu (v. 3-11, přel.
S. Segert a R. Blatná), kterou bychom se mohli modlit i my:
Neznal bych totiž toho, kdo mne miluje, kdyby on mne nemiloval. Kdo jiný
lásku rozpozná, nežli ten, kdo je milován? Miluji milovaného a miluje ho má
duše a kde jeho spočinutí je, jsem já také. A nebudu cizí, neboť žárlivost není
u Pána nejvyššího a soucitného. Já byl jsem s ním spojen, neb milující
milovaného našel, neb miluji Syna, abych se stal synem. A ten, kdo s
nesmrtelným je spojen, sám nesmrtelným se stane. A ten, kdo si život zamiluje, živý
bude. Toto je Pána duch, v němž není lži, jenž učí syny člověka, by poznali
jeho cesty. Moudří buďte, poučte se a bděte. Haleluja.
Nyní konečně dokončená edice starozákonních pseudepigrafů, výsledek mnohaleté
interpretační a překladatelské práce odborníků z okruhu Starozákonní překladatelské
komise, dělá české literatuře čest. Všechna důležitější díla tohoto typu jsou
konečně dostupná i našemu čtenáři v kvalitním přetlumočení. V neposlední řadě
je to i zásluha editora Zdeňka Souška. - Existují ovšem i další korpusy antické
a středověké literatury, které by bylo dobré překládat a vydávat se stejnou
péčí. Kdy se dočkáme třeba novozákonních pseudepigrafů? Kdy alespoň
reprezentativního výboru z talmudu? Nejstarších církevních Otců?
Na styčné ploše křesťanství a židovství se pohybuje rovněž publikace
Společnosti křesťanů a židů Dialog křesťanů a Židů. Tato
společnost již léta vydává svůj zpravodaj, občasník, přinášející vedle
aktuálních informací i autorské studie a překladové stati s tematikou
křesťansko-židovského dialogu. Kniha na více než čtyř stech stran přetiskuje
vybrané texty, které ve zpravodaji vyšly od jeho založení r. 1991. Knižní
publikaci lze uvítat nejen pro vyšší čtenářský komfort především pro špatnou
dostupnost „polosamizdatového" Zpravodaje Společnosti křesťanů a Židů.
Nakladatelství Vyšehrad dále zaslalo redakci dvě knihy, které se vztahují
k tématu historie. Dva tisíce let dějin církve od Rolanda
Fröhlicha je přehled církevní historie dovedený až k současnému pontifikátu. Středověký
člověk a jeho svět je titul sborníku esejů o jednotlivých typech
středověkého člověka, sestavený pod redakcí J. Le Goffa. Zaujme nejen „církevní"
typ Mnicha a Světce, ale možnost celkově přehlédnout jednu z mála společností,
která kdy byla „samozřejmě" křesťanská, a kterou proto mnozí mylně považují za
společnost ideálně křesťanskou.
Hans Rotter, jezuita a profesor morální teologie a sociologie v
Innsbrucku, je autorem knihy Důstojnost lidského života - Základní otázky
lékařské etiky. Kniha velmi potřebná v době, kdy si medicína (a „medicína")
stále více osobuje moc nad lidským životem. Je stále zřejmější, že meze
lékařského nebo vědeckého zásahu již nemohou být vymezeny tím, co je právě
možné, ale tím, co je mravně přípustné.
Teologický sborník 2/99 je nadepsán Modely církve po II. vatikánském
koncilu. Hlavní blok textů tvoří příspěvky z konference ČKA (konané již 4. 10. 1997),
týkající se mj. i skryté církve. Proto v teologickém sborníku najdeme i práce
kmenových přispěvatelů Getseman, J. Konzala a P. Hradilka, které odrážejí
jejich zkušenosti z dlouholetého působení ve skryté církvi. Za pozornost dále
stojí např. i úvaha Avery Dullese Užívání modelů v eklesiologii.
JaS
Poslední komentáře