Jste zde

Posunutá eucharistická symbolika

Nedávná slavení eucharistie, kterým předsedal papež Benedikt XVI. v Brně a Staré Boleslavi, vyvolala řadu otázek.

Pro mnoho lidí je účast na tak masových shromážděních (ať už se jedná o koncert Madony, fotbalové utkání či bohoslužbu) obtížná. Proto překvapilo, že v celé brněnské diecézi byl vydán zákaz slavit bohoslužby v sobotu večer a v neděli s cílem „motivovat" katolíky k účasti na papežské liturgii v Brně. Takovýto lokální, časově omezený zákaz slavit bohoslužby (na které mají katolíci jinak v neděli právo) se nazývá interdiktem... Hradecká diecéze se k tomuto postupu připojila, byť se změkčující podmínkou - ti, kteří do Brna nemohli, měli sledovat nedělní bohoslužbu v televizi...

Za toto stavění potěmkinových vesnic však host z Říma nemůže, to padá na vrub České biskupské konference, resp. jednotlivých biskupů, kteří se tak zřejmě snažili zakrýt rozpaky nad náplní papežské návštěvy. Velmi neobvyklou eucharistickou symboliku, kterou jsme mohli spatřit, však lze těžko přičíst českým a moravským organizátorům návštěvy. Představuje zřejmě nové Benediktovy liturgické trendy.

Mezi základní eucharistické symboly patří patří lámání eucharistického chleba a jeho rozdílení celému slavícímu shromáždění. Podobně pití z jednoho kalicha. Při velikém shromáždění je obtížné takové konání naznačit, nicméně neregistroval jsem ani takový pokus. Předsedající zlomil pouze „svoji" hostii a sám ji snědl. Podobně měl „svůj" kalich, ze kterého pil pouze on sám...

Dokonce i dva koncelebrující biskupové (jak v Brně, tak ve Staré Boleslavi jimi byli místní biskup a vatikánský státní sekretář Tarcisio Bertone) byli odkázáni na jiné kalichy a jiné pateny (kde byl chléb nalámán ještě před přinesením). Nejen že chybělo přijímání z jednoho chleba a jednoho kalicha. I pozice koncelebrujících nevyjadřovala komunio papeže s okolím. V Brně stáli dva koncelebrující biskupové na samém okraji oltáře, zatímco vedle papeže stáli jeho ceremoniáři, jejichž úloha má být pomocná, nemají příliš překážet. Zatím tuto roli příliš nezvládají, nemají vyvinutý cit pro momentální situaci, ujali se svých rolí teprve nedávno.

Problematický je „nový" způsob přijímání laiků, který papež Ratzinger prosazuje: vkleče a do úst. Nejenže se tak vytrácí rozměr eucharistie jako hostiny (který je ostatně zastřen i při přijímání ve frontě), ale popírá se tak zásadní rovnost všech pokřtěných v Kristu.

Komentáře

Nejel jsem jako křesťan brněnské dieceze na mši s papežem.
I na mne a na několik známých, o kterých jsem o tom mluvil, ale přišlo zrušení mší v neděli 27.9. jako nátlakové. Jedna kamarádka dokonce řekla, že uvažovala, že by jela na mši s papežem, ale poté, co byli všechny jiné mše zrušeny, je jí to proti srsti - cítila to jako nátlak. A taky pak nejela.

Mé důvody, proč nejet na tuto mši, byli krom nátlaku to, že mám hodně malé děti, které jsem opravdu nechtěl trápit touto několikahodinovou akcí, dále nemám rád masové anonymní akce a myslím, že v církvi by se jimi mělo zacházet velmi opatrně a konečně revizionistický kurz současného papeže je mi hodně proti srsti.

Mši v Brně jsem sledoval v TV. Zarazila mne výzva k absenci lidských projevů přirozených v takovém počtu lidí, výzva k absenci jakékoliv odezvy davu na dění u oltáře. Je to odraz toho, že církev nestojí o jiné než přitakávající projevy věřících? Rezignuje církev na projevy opravdu lidské? Zdůrazňuje se opět rozlišení na církev učící a církev slyšící?

Pokud se na mši děli takové liturgické anomalie, jako přijímání v kleče a zvláště absence symboliky jednoho kalicha a jednoho chleba, pak asi současné církvi již opravdu nerozumím.

Samotná kázání mi přišla taková nemastná neslaná bez jakéhokoliv zásadního či nového sdělení. Od homilie papeže bych čekal více.

Mše byly zrušeny. To máte pravdu. Nevím, zda je nutné to chápat jako nátlak, pokud ti, kteří z jakýchkoli důvodů nemohli přijít, dostali dispens. Z organizačních důvodů se to také mohlo hodit mnoha kněžím. Mohli se totiž zúčastnit mše s papežem. Je však pravdou, že nemusely být rušeny i mše v sobotu večer.
Co se týče kázání, vůbec nechápu v čem je shledávána "neslanost nemastnost"? Osobně jsem se zúčastnil i sektání v Boleslavi a připadlo mně, že mi papež mluví z duše.
Nemoci například tleskat během kázání a celé mše mi vůbec nepřipadlo jako snaha tlačit věřící do pozice přitakávajícího stáda, ale naopak jako snahu nevyzdvihovat osobu papeže a jeho projevy a zaměřit se na hlubší dimenze eucharistické slavnosti.

Vážení, každý křesťan je svobodně myslící člověk, který má jistě malý i velký mozek a tedy jestli se rozhodnu jet na mši s papežem, potom mi nikdo nezabrání a nevyvrátí mé rozhodnutí.
Takové břitké řeči o dispensu a nedispenzu si laskavě přeberte sami. Do Brna jsem jela s nadšením a setkala se tam pouze k mému překvapení s tím nejlepším v mém životě.!!!!!
120 tisíc lidí, žádný incident, žádný problém a perfektní organizace. Pokora a poslušnost.To nám v dnešní době velmi schází a tak se vezem jeden po druhém , abychom zastřeli své slabosti. To, o čem píšete vyjadřuje, že jste ještě nedospěli k pravému poznání víry, křesťanství. Vlastně mám pocit, že jste se potřebovali někde lidově řečeno vykecat. Budiž Vám přáno.

Vas cynicmus a ostra kritika na konci clanku poukazuje nato, ze ackoliv vase prave poznani viry a to, jak ji jinymi slovy vyvysujete jmenem krestanstvi, u vas jeste zdaleka nedozrala. Naucte se vice tolerovat lidske nazory a nekritizujte je tak prisne. Nechte Naseho Pana at se stane ucitelem vsech lidi, ale i Vasim. Timto zpusoben se muzete kazdy den v zivote setkat s tim nejlepsim, coz je nas pan Jezis Kristus a jeho dar. At vas nas Pan a jeho milost provazi.
Lucie Morano

Pane Hradilku, čtu Getsemany už mnoho let, zakládám si je a jsem zvyklý číst jiné názory, neb to pomáhá k tříbení názorů vlastních. Ve vašem dnešním příspěvku se však nejedná o jiné názory ale o omyly. Mše sv. nebyly zrušeny, jak píšete, ale byl dán biskupem dispens od účasti na nedělní mši sv. Bylo to z několika důvodů. Jak víte, pro katolíky je účast na nedělní mši svaté závazná, pokud tomu nebrání středně závažné překážky, jinak je zatíženo svědomí věřícího. Proto byli pro tuto neděli lidé zproštěni té povinnosti. Druhý důvod byl ten, že jistě každý kněz touží po společném slavení s hlavou církve. Dispens jim to umožnil. Tam, kde je ve farnosti více kněží, tam mše sv. byly, pokud některý kněz ze zdravotních či jiných důvodů do Brna nemohl. (Např. ve Zlíně.) Takže žádný zákaz!
A k liturgii: pokud sledujete papežovu činnost, tak víte, že obrací pozornost k osvědčeným tradicím. Také jistě víte, že nesprávnou interpretací vatikánských dokumentů se na mnoha místech stala ze slavení mše sv. spíše společenská záležitost, než bohoslužba. A tento papež, díky Bohu, se snaží navrátit ten ztracený duchovní rozměr do slavení eucharistie, která není jen hostinou, ale především zpřítomněním Kristovy oběti. To se odráží i podávání eucharistie věřícím. S úctou ke Kristovu Tělu, kterému se přísluší klanět. A klečení je forma klanění. A tento způsob není „nový“, jak píšete, ale staletími ověřený.
Pokoj a dobro přeje P. Vavřinec
JVC