I.
Kněžská služba (Amt) ve smyslu Nového zákona (dále NZ) má
původ v kněžské službě Ježíše Krista. Kněžství Ježíše Krista jako jedna z interpretací
spasitelské osoby a spasitelného příběhu Ježíše Krista se objevuje až relativně
pozdě, v listě Židům. To samozřejmě samo o sobě není argumentem proti
pravdivosti věci samé, ale svědčí to o její skrytosti. Navíc byly prvky této
reflexe již dávno připraveny. Jsou totiž dány tam, kde se mluví více nebo méně
typologicky o oběti Kristově, která byla přinesena na kříži, a tam, kde je tato
oběť chápána jako Kristovo sebeobětování. (. . .) V Ježíši Kristu přišel Kněz,
uskutečnilo se Kněžství, byla přinesena Oběť.
V něm se ukázal smysl a podstata kněžství a
konstituovala kněžská služba. Konec všeho
kněžství a všech obětí je zde. Mluvíme-li dál o kněžské službě, pak je to
legitimní pouze na základě této nejkrajnější, .eschatologické" služby. Ale
mluví o ní vůbec NZ?
II.
Apoštol Pavel píše v Ř 15,15n: .Odvážil jsem se vám
leccos připomenout ve jménu milosti, která mi byla dána, abych byl .liturgem"
Krista Ježíše mezi pohanskými národy. Konám tuto kněžskou službu (hierourgein)
kázáním Božího evangelia, abych pohany přinesl jako obětní dar milý Bohu,
posvěcený Duchem svatým." (srv. ovšem ekum. př.) a F 2,17 říká: .Ale i kdybych měl
skropit krví oběť a službu, kterou Bohu přináším, totiž vaši víru, raduji a
spoluraduji se s vámi se všemi." Ozvěnou je i 2 Tm 4,6: .Neboť já již budu
obětován, přišel čas mého odchodu." Podle toho je apoštolskou kněžskou službou
zvěstování evangelia, v němž působí charis, již svěřil Bůh apoštolovi. Je to - dodejme - ta milost, která je dána s Ježíšem
Kristem (Ř 5,15) a zmocnila se Pavla jakožto svého nástroje - Ga 1,22nn. (. . .) Apoštolský život
je .sebevydávání, sebevyčerpávání pro vaše duše" - 2 K 12,15 srv. 2 K 1,6. Tím však je proto, že apoštol
.přijímá pronásledování a úzkosti pro Krista" - 2 K 12,10.
Jsou to eschatologická utrpení, jejichž smysl lze pochopit
pouze tehdy, když poznáme, že i apoštolova kněžská služba má jakožto
zpřítomňování utrpení Kristova eschatologický ráz. Poslové evangelia jsou podle
Ř 10, 14-17 poslové poslední doby, a přinášejí definitivní možnost víry a
záchrany. Podle apoštolské paraklese přišla poslední nabídka charis, a tím .čas
příhodný a den spásy" - 2 K 6,2. Přišel konec věků - 1 K 10,10.
Přichází jitro spásy - Ř 13,11n. Proto Kristus posílá svého kněžského liturga,
aby v síle Ducha spěchal od místa k místu, a když je obětní služba
evangeliem dokonána na východě, čeká na něj západ až po hranice oikoumené - Ř
15,19n.
III.
Tato kněžsko-apoštolská služba, zpřítomňující evangeliem i
existenci eschatologickou kněžskou službu Ježíše Krista, jeho sebeobětování pro
svět, je zrozením nového kněžského lidu, církve. I ten je charakterizován v Novém
zákoně potřetí pojmem kněz a oběť.
Je několik textů, které kladou důraz na souvislost mezi
kněžskou obětí Ježíše Krista a kněžským lidem - církví. Např. Zj 1,5: .Jemu,
jenž nás miluje a svou krví nás zprostil hříchů a učinil nás královským
kněžstvem Boha, svého Otce - jemu sláva i moc na věky. Amen." Křesťané jsou
tedy .kněžstvem Boha" ne sami od sebe, ale z Kristovy obětní krve, která
je osvobodila od hříchů. Jako kněží
jsou .kralováním Božím" srv. Zj 5,9n 7,13nn.
Kněžská služba Božího lidu však z Kristovy kněžské
služby nejen pramení, ale je i .skrze něho" vykonávána. Boží lid zpřítomňuje
svou službou službu Kristovu. .Skrze Ježíše (který svou vlastní krví posvětil
svůj lid) přinášejme stále oběť chvály Bohu, (to jest) naše rty nechť vyznávají
jeho jméno," říká Žd 13,15. (. . .)
Křesťanský kněžský lid, zrozený a nesený obětí Ježíše
Krista, zpřítomňuje svou bohoslužbou, vzájemným povzbuzováním a pomocí,
vydanost Bohu a bližním a svým utrpením a mučednictvím Kristovu oběť konce
časů, a tím vším je Božím eschatologickým kněžstvem.
IV.
Lze-li takto bohatě doložit, že se v Novém zákoně
mluví o kněžské službě Kristovy oběti, o kněžské službě apoštola jako o
zpřítomnění Kristovy oběti a o kněžské službě Božího lidu, podílejícího se v rozličné
formě na tomto zpřítomňování, pak ještě zbývá otázka, v níž se vše
vyostřuje: Zda apoštolova kněžská služba, z níž se zrodil kněžský lid, má
pokračování v nějaké kněžské službě uvnitř tohoto Božího lidu, nebo zda je
plně pohlcena kněžskou službou Božího lidu. Odpověď zní: Výslovně není o nějaké
kněžské službě uvnitř Božího lidu, např. v analogii ke kněžské službě
apoštola a věřících, v Novém zákoně nikde zmínka. Ovšem rozhodující prvky
této služby (Amt) zde jsou. To lze vidět zejména v těch novozákonních
knihách, které byly napsány v poapoštolské situaci a začínají tuto situaci
reflektovat. Jsou to deuteropaulina, pastorální listy, 1 Petr, avšak i Lukášova
kompozice. Všimněme si: I funkce (Amt)
uvnitř ekklesie jsou viděny v souvislosti s Ježíšem Kristem, .který
se za nás obětoval". Tt 2,13, srv. 1 Tm 2,3n. Podle Ef 4,11 za ně církev vděčí
tomu, který .vystoupil na nebe a dal dary lidem". Avšak nejen jejich původ je spojuje s Kristem,
ale i vnitřní forma. Jestliže se na jedné straně ti, kdo stojí v čele a
pečují o církev, nazývají .pastýři", a na druhé straně je Kristus nazýván
.biskupem a pastýřem našich duší" - 1 Pt 2,25 (ČEP: pastýřem a strážcem),
.nejvyšším pastýřem" - 1 Pt
5,4 nebo .velkým pastýřem" - Žd 13,20, pak je v každém případě naznačeno, že
pastýřská služba (Amt) ekklesie je obrazem služby Ježíše Krista, a to určuje
její vnitřní strukturu, ať už titul episkopos znamenal původně obecního nebo
kultovního dohližitele, a třebaže se jeho vlastní funkce v helénskokřesťanských
sborech soustředily váhavě a prosadily zvolna. Svým vztažením na Krista získává i označení
církevních funkcionářů, lze-li tak říci, .kristologický obsah".
Církevní služby (Amt) však souvisí i se službou
apoštolskou. Vždyť jsou z ní vyděleny, aby v ní a na jejím základě
různou formou pokračovaly. Apoštol s nimi
počítá. Už jeho dopisy a návštěvy ukazují, že si nenárokuje jen založení
církve, ale i její budování. A činí si nárok na zastupování skrze své žáky a
posly. Celý obsah je v podstatě obsažen už v apoštolském napomenutí 1
K 4,17 .právě proto jsem k vám poslal Timotea, svého v Pánu milovaného
a věrného syna. On vám připomene můj způsob jednání v Kristu, jak učím v každé
církvi." Lukášovo dílo stylizuje a schematizuje z pohledu a praxe své doby
původ církevní služby z apoštolské. Jde mu o zdůraznění pokračující
oficiální (amtlich) služby mezi charismatickými službami ekklesie, které nejsou
opomenuty, např. 11,27; 13,1; 15,32; 21,9n.
.Dvanáct" ustanovuje sedm diakonů, ať už byl diakon podle Lukáše cokoli,
srv. Sk 6,1nn; 6,8; 21,8. Pavel a Barnabáš ustanovují presbytoroi (starší) - Sk
14,23, avšak ne z vlastní pravomoci, ale z moci Ducha sv., který
podle Sk 20,28 zřizuje biskupy, kteří se tam nazývají presbytery. Tak se
objevují v Jeruzalémě i presbyteroi, srv. Sk 11,30, vedle apostoloi jako
kolegia - Sk 15,1nn; 16,4 - a vedle Jakuba, Sk 21,18. Podle 1 P 5,2 je apoštol
Petr (v. 1,1) sympresbyteros těchto presbytoroi, v jeho apoštolské službě
je tedy úřad presbytera obsažen, a pak v presbyteroi vydělen. (Toto místo je
pozoruhodné i z toho hlediska, že apoštol odvozuje své právo nařizovat presbyterům
jednak z toho, že je sympresbyteros, jednak z toho, že je martys ton
tou Christou pathematon, tedy dosvědčuje utrpení Kristovo vlastním utrpením.)
Tyto služby však zůstávají trvale vázány na apoštola. To se ukazuje zvláště v pastorálních
listech, kde žáci apoštolů vykonávají dalekosáhlé svěřené funkce na základě a
podle normy apoštolské tradice. V učení
a vedení se musí držet apoštolské tradice a apoštolského pověření, srv. např. 1
Tm 4,6.11.16; 6,17; 2 Tm 1,13n; 2, 2.7; 3, 11.14; 4,1; 1 Tm 3,15; 5,7; Tt 1,5.
Do tohoto ordo církevních služeb jsou ti, kdo je
vykonávají, začleňováni vkládáním rukou. Církevní úřady mají svou kontinuitu s apoštolským
úřadem nejen fakticky a ideálně, ale i skrze výslovné ustanovení, a nejde jen o
kontinuitu funkcí, ale i o kontinuitu pověření a poslání. (Nemá smysl stavět proti
sobě sukcesi úřadu a .sukcesi Ducha". Vztah úřadu k jeho původu není
charismatický. Záměna obou sukcesí obyčejně obsahuje tendenci ke konfrontaci.)
Příslušná novozákonní místa, Sk 6,6; 1 Tm 1,18; 4,14; 5,22; 6,12; 2 Tm 1,6; 2,2; Tt 1,5 umožňují relativně jasně
rozpoznat tento fakt.
Vkládání rukou, jehož starozákonní a židovské pozadí zde
ovšem pomineme, je nařízeno apoštolem. Děje se z podnětu prorockých hlasů
srv. Sk 13, 1-3, nejctěnějších a nejkompetentnějších charismatiků, přičemž už
brzy existují pevná kritéria pro výběr kandidátů - srv. 1 Tm 3,1nn; Tt 1,7nn.
Koná se před shromážděnými presbytery jakožto zodpovědnými svědky, po
modlitbách - srv. Sk 13,13; 14,23 - a s předáním (pravděpodobně již
stručně formulovaného) apoštolského učení a - pokud 1 Tm 6, 12 patří k ordinačnímu
slibu - s homologií ordinovaného, apoštolovým a presbyterským vkládáním
rukou. Zprostředkovává .charisma Boží", tj. pneuma dynameos kai agapés kai
sofronismou. Toto charisma, dávané jednou provždy, může být .zanedbáváno" nebo
.rozněcováno", o jeho účinnost pro sbor se ordinovaný musí snažit. Jakožto
funkční charisma je trvalým rozlišujícím znakem a propůjčuje svému nositeli moc
vkládat ruce na druhé. Tím se výslovně předává od apoštola přes jeho žáky jako
jeho delegáty a metropolity až po lokální presbytery a biskupy pověření, a
služba a apoštolský úřad žije odvozeně v těchto úřadech. S ním
přirozeně i jeho vnitřní struktura. Lze snad také dodat, že se již začíná
rýsovat členění služeb na diakony, presbytery, biskupa a nadoblastní funkce.
Úkoly těchto církevních služeb jsou všeobecně naznačeny
užitím určitých sloves, a sice kopian např. Ř 16, 6.12; 1 K 16,16; 1 Te
5,12; 1 Tm 5,17; hegeisthai Žd 13, 7.17.24; proisthanai Ř 12,8; 1 Te 5,8; 1 Te
5,12; 1 Tm 5,17; episkopein 1 P 5,2; poimanein J 21,15nn; Sk 20,28; 1 P 5,2 -
srv. Ef 4,11; epimeleisthai 1 Tm 3,5, která částečně znamenají i neoficiální
služby. Spočívají jistě v úsilí o prozíravé vedení a zodpovědné, bdělé
řízení a pomáhání. Hledíme-li na obě
rozhodující služby presbytera a episkopa, pak jejich úkolem je v první
řadě zvěstování evangelia v mnoha formách jako euangelizesthai, keryssein,
lalein, parakalein, parangelein aj. srv. např. 2 Tm 1,8;
2,24; 1 Tm 4, 11.13; 6,20; 2 Tm 1,13n; z 1 Tm 4,13
lze usuzovat na vedení bohoslužby. Je jim však ukládáno i duchovní řízení a
organizování, srv. např. 1 Tm 3,15; 5,
17.19.
V 1 P 5, 1-4 máme něco jako prvokřesťanskou
instruktáž presbyterů a pastorální epištoly jsou jako celek apoštolským
uspořádáním bohoslužeb. Objevují se i
svátostné služby. Snad 1 Tm 5, 20-22 myslí na svátostné odpuštění hříchů. Jk 5,
14nn zmiňuje pomazání nemocných olejem s modlitbou ve jménu Páně na
uzdravení a odpuštění hříchů. O ordinaci jsme už mluvili. Vztah mezi úřadem
episkopa a presbytera a eucharistií v Novém zákoně výslovně vyjádřen není.
Ve Zjevení se objevuje dvacet čtyři starších v nebeském kultu (4,4.10;
5,8.11.14 aj.), který je zřejmě zobrazen podle modelu židokřesťanské liturgie; z toho
však pro naši speciální otázku nic neplyne. Ve Sk 20, 7nn je zpráva o
bohoslužebném shromáždění, v němž apoštol sám káže a v tomto rámci
jako představený láme chléb. Pro Lukáše byla tato souvislost kázání a lámání
chleba zjevně samozřejmá. Je logické, že představitelé sborů, kteří .nesou
břemeno kázání a vyučování" (1 Tm 5,17) převezmou i předsednictví při
eucharistii. Z Didaché lze ovšem usuzovat, že mnohde teprve nahrazují
proroky a učitele srv. 10,6. Avšak již 1 Clem 43, 1-6; 44, 2-4 zná liturgii
sboru vedenou episkopy, a asi 100 po Kr.
se situace v Sýrii a Malé Asii překvapivě vyjasňuje ve prospěch
oficiálních služebníků, jak ukazuje Ignác Antioch. Ef 5, 1n; Magn 7,1; Smyrn
8,1n aj. To je sotva možné bez apoštolské
a poapoštolské přípravy. Jedno z toho ovšem plyne: Podle Nového zákona se
funkce presbytera a episkopa nestává kněžskou až tím, že Kristovu oběť
zpřítomňuje speciálně v eucharistii.
Primárně spočívá kněžská služba v tom, že ten, kdo je pověřen a
jemuž je svěřena odpovědnost za celý sbor, zpřítomňuje celým svým jednáním kněžskou
službu Ježíše Krista, jeho sebevydání, Kristovo .pro nás" ve slově, znamení a
existenci. Trvalo jistý čas, než se eucharistie projevila jako nejvnitřnější a
nejobjektivnější zpřítomnění Kristovy oběti a jako poslední konstitutivum pro
oikodomé ekklésie. Redukce na tuto formu zpřítomnění nevznikla v rozhovoru
s Novým zákonem.
Jednota celého tohoto rozmanitého rozvoje pomalu se
vytvářejících funkcí uvnitř církve a vedle jejích dobrovolných a
charismatických služeb spočívá v tom, že to vše je - stejně jako služba
Kristova a apoštolů - diakonia. V 1 Tm 1,12 říká apoštol o sobě, že jej Kristus
.určil ke své službě." Avšak v 2 Tm 4,6 napomíná svého nástupce: .Cele se věnuj
své službě" a 1 Tm 4,6 jej ujišťuje, že když předkládá apoštolova slova
bratřím, je kalos diakonos Christou Jesou. Tato struktura církevní služby však
už je dávno připravena. Pochází z diakonein
Ježíše Krista, jak je to vysloveno např. Mk 10,45 par a L 22,26, pak i J 12,26;
13,4nn. Zásadně a konkrétně se opět objevuje u Pavla. I on jednou nazývá Krista
diakonos - v Ř 15,8, kde jej označuje diakonos peritomés hyper tés
aletheias Theou eis to bebaiósai tas epangelias tón paterón. O své apoštolské
diakonii a o sobě jako diakonovi mluví jak známo často, srv. např. Ř 11,3; 2 K 1,24;
3,4nn; 4,1; 5,18; 6,3nn; 11, 8.23. Avšak
právě tak se nazývají diakonai i více nebo méně charismatické a dobrovolně převzaté
činnosti ve sboru a jejich vykonavateli jsou diakonoi, srv. např. Ř 12,7nn; 1 K 3,15; Ř 16,1 aj. V 1
K 16,15 mluví apoštol o členech Štěpánovy rodiny v Korintě jako o
těch, kteří .se dali do služby bratřím".
Přechod od všeobecného označení funkcí k označení kvaziúřední
služby je 23. přirozeně plynulý, jak
ukazuje např. 1 Te 3,2, kde je Timotej podle jedné varianty nazýván ho diakonos
tou Theou en to euangelio tou Christou - srv.
Ef 6,21 Ko 4,7. Specifikace označení diakonos na jednu z církevních
služeb je patrná už F 1,1 - srv. 1 Tm 3, 8.12. Není bez nebezpečí pro souhrné
označení oficiální služby jako diakonia. Je třeba dbát i toho, že tato služba,
která sahá od diakonia Kristovy přes apoštolovu až k předoficiálním a
oficiálním funkcím a propůjčuje jim jejich vlastní charakter, je službou v rozmanitém
a současně jednotném smyslu, totiž službou Bohu - srv. 2 K 6,4; 1 Te 3,2, službou
Kristu - srv. 2 K 11,23; Ko 1,7, službou evangeliu nebo pro evangelium -
srv. Ef 3,7; Ko 1,23; 1 Te 3,2, službou nové Boží smlouvě - srv. 2 K 3,6 a službou věřícím a
jejich spáse - srv. 1 K 3,5; v tom všem však .službou v Pánu" -
srv. Ef 6,21; Ko 4,17.
To se stane ještě konkrétnějším, vidíme-li, že i od těchto
vykonavatelů úřadu se požaduje služebná existence. Jejich život nemá překážet
jejich službě, ale doporučovat ji. 1 P 5,2n napomíná presbytery, aby pásli
.Boží stádce ne z donucení, ale dobrovolně, jak to Bůh žádá, ne z nízké
zištnosti, ale s horlivou ochotou, ne jako páni nad těmi, kdo jsou vám
svěřeni, ale (mají jim) být příkladem." Timoteovi se klade na srdce: .Ty však
se tomu jako boží člověk vyhýbej (tj. pýše, hašteřivosti, hrabivosti), usiluj o
spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost, mírnost. Bojuj dobrý boj víry,
abys dosáhl věčného života." - 1 Tm 6,11n, srv. 1,18; 4, 10.15; 2 Tm 2, 15.22.
Charakteristickým pojmem je zde strateia - 1 Tm 1,18, strateuesthai - 2 Tm 2,4,
stratiotes - 2 Tm 2,3. Myšlenka militiae Christi je tedy spojena jak s křesťanským
životem vůbec, tak zvláště s apoštolskou a poapoštolskou službou. S tím
souvisí i připomenutí distance od pragmateisi tou biou 2 Tm 2,4. Jiným
charakteristickým pojmem je typos. Život toho, jemuž je svěřena odpovědnost za evangelium
a celý sbor, má být vzorovým. .Těm, kdo věří, buď vzorem v řeči, v chování,
v lásce, ve víře, v čistotě," čteme v 1 Tm 4,12, srv. Tt 2,7. I
to bylo připraveno. Pavel se považuje za typos pro sbor - F 3,17; 2 Te 3,7nn, stejně
jako je tento sbor typos pro druhé sbory 1 Te 1,7. Církevní úřad jako služba
však od svých vykonavatelů žádá i utrpení. Apoštol má podíl na utrpení
Kristově. Kdo ho následuje v úřadě, participuje na apoštolském utrpení. To je zmíněno v pastorálních epištolách
vícekrát: 2 Tm 1,11n; 2,9nn; 4,5nn. Ohledně utrpení nástupců připomeňme jen 2 Tm 1,8:
.Nestyď se tedy vydávat svědectví o našem Pánu, ani za mne, jeho vězně, se
nestyď, nýbrž snášej spolu se mnou všechno zlé pro evangelium." - srv. 2 Tm
2,3; 3,10n; 4,5.
Avšak právě tomuto úřadu, který stejně jako apoštolský je
při vší pravomoci neslavnou a namáhavou službou, službou pouhým slovem a
znamením, a bídnou, přetíženou existencí, patří, stejně jako apoštolskému
úřadu, srv. např. 1 K 4,21; 5,3nn;
11, 17.33nn, autorita a důstojnost. Jejím základem není primárně osoba nebo
charisma, ale pověření a odpovědnost za ně.
Timoteus a Titus mají uplatnit tuto autoritu vůči sboru. .Tak mluv,
napomínej a přesvědčuj se vším důrazem, meta pases epitages, nikdo ať tebou nepohrdá."
- Tt 2,15, srv. 1 Tm 6,17. Také - a právě - proti bludařům mají uplatnit svou
autoritu: 1 Tm 1,3.5; 4,11n; 5,7; Tt 1,13; 3,8. Avšak i toto už bylo
připraveno. Pavel žádá už v 1 Te 5,12 uznání těch, .kteří mezi vámi
pracují, jsou vašimi představenými v Kristu a napomínají vás," srv. Ř 16, 1.3. Žádá zvláštní míru lásky a
ocenění, žádá však pro ně i poslušnost - 1 K 16,16; 2 K 7,15; F
2,29n. Nejinak žádá i Žd své čtenáře: .Poslouchejte ty, kteří vás vedou, a
podřizujte se jim, protože oni bdí nad vámi a budou se za vás zodpovídat. Kéž
to činí s radostí a ne s nářkem." - 13,17. Lze poznat i počátky různých privilegií.
Sbory musí přispívat představeným a učitelům na živobytí Ga 6,15; 1 Tm 5,17n,
srv. 1 K 9,6nn; 2 Te 3,9; 2 K 11,7n; F 4,10nn. Presbyteři jsou také chráněni
před lehkomyslnými stížnostmi - 1 Tm 5,19n.
I tyto služby se dějí v horizontu přicházejícího
konce. Kristovo zjevení je ještě před církví, 1 Tm 6,14; 2 Tm 4,18; Tt 2,13,
.onen den" je ještě budoucností 2 Tm 1, 12.8; 4,8. Avšak dosud skrytá boží
milost v Ježíši Kristu už se ukázala: 2 Tm 1,9n; Tt 2,11, a věčný život
byl .v určený čas" zjeven v Kristově sebevydání pro nás (1 Tm 2,6; Tt
1,2n) a zůstává přítomný ve svědectví evangelia. Nastala poslední doba. Právě
vzniklé hereze jsou jejím znamením (1 Tm 4,1n; 2 Tm 3,1nn; 4,3n, srv. 1 Tm 1,3;
Tt 1,10nn;
3,9nn aj.), svědčí o ní i lidský a společenský rozvrat,
srv. např. 2 Tm 3, 1-5. Této době a v této
době je třeba sloužit, touto odvozenou a rozvinutou apoštolskou službou v církvi
a s jejími dobrovolnými a charismatickými službami zodpovědně,
neotřesitelně a nepřerušeně uchovat apoštolskou parathéke, .plnit své poslání
až do příchodu našeho Pána Ježíše Krista" 1 Tm 6,14, srv. 1 Tm 6,20; 2 Tm 1,14.
Apoštol však říká v 2 Tm 1,12, že Bůh .má moc chránit, co mi svěřil, až do
onoho dne." Závěr: Prvky toho, co nazýváme kněžskou službou, nacházíme už v Novém
zákoně. Tyto prvky jsou v mnohém ohledu ještě nerozvinuté, nevyhraněné, nereflektované,
skryté. Avšak tolik je jasné:
1. Nový zákon zná .oficiální službu" s povoláním,
zmocněním, pověřením a posláním chápanou jako původně ustanovenou Bohem skrze
Ježíše Krista. Není zde jen charisma a
dobrovolné služby, je zde .oficiální služba" obklopená charismaty a osobními
službami a často v napětí s nimi.
2. Základ této oficiální služby je v paradoxní kněžské službě Kněze
Ježíše Krista, který přinesl jako oběť sám sebe. Jeho kněžství spočívá v oficiální
existenciální službě světu a jeho spáse.
3. Jako takové je koncem a naplněním veškeré starozákonní
kněžské služby a oběti, které byly pouze stínem a podobenstvím, tím však je
koncem a naplněním veškerého dosavadního kněžství. Od nynějška lze kněžství
chápat pouze jako kněžství Ježíše Krista.
4. Kněžská služba Ježíše Krista pokračuje v apoštolské
službě, která nemá žádný jiný úkol a smysl než ve světě účinně zpřítomňovat
sebeobětování Ježíše Krista pro nás, a sice kněžským spravováním evangelia
(včetně křtu a večeře Páně) a obětí vlastní existence.
5. Cílem kněžské apoštolské služby je kněžská služba všech
lidí, a z ní se rodí kněžství nového Božího lidu. Vyznáním a chválami,
především eucharistickými, rozmanitým zvěstováním, skutky lásky a utrpením a
mučednictvím dosvědčuje kněžskou službu Ježíše Krista.
6. V tomto kněžském lidu Božím pokračuje kněžská
služba apoštolů také tím, že se člení do různých funkcí, které mají tendenci k odstupňování.
Jejich vznik je historicky nejednotný a tápavý. Jsou však vnitřně formovány kněžskou
službou Kristovou, vyrostly z apoštolské služby a jsou na ni trvale vázány.
Tato kontinuita je výslovně vyjádřena. Ve všech těchto funkcích se zpřítomňuje
kněžská služba Ježíše Krista k budování ekklesie a tím ke spáse světa. To
se děje především bohatstvím evangelia ve slovech a účinných znameních, trvalé
interpretaci apoštolského dědictví. Děje se to však i kybernezí, zplnomocněním
ke službě starostlivého vedení a řízení. Všechny úřady a funkce mají vnitřní
strukturu diakonie, která se tak stává viditelná a účinná svědectvím kněžské
existence jako sebeobětování v následování apoštolů a Ježíše Krista.
7. Tato služba je v apoštolském řádu a ve svém výkonu
eschatologický fenomén, stejně jako Boží lid samotný. Není ani pohansky
sakrální, ani světsky profánní. Zpřítomňuje totiž eschatologickou,
.nejkrajnější" oběť Ježíše Krista a dává ji lidem poznat až do zjevení své
slávy.
(Grundelemente des priesterlichen Amtes im Neuen
Testament, Theologie und Philosophie, 44. roč. 1969, s. 161-180. Přeložil
Jaroslav Vokoun. Terminologicky přizpůsobeno ekumenickému překladu, z něhož
jsou i citace. Kráceno redakcí
Getseman.)
Poslední komentáře