14. října byl zveřejněn dopis římské Kongregace pro nauku
víry (někdejší inkvizice) biskupům ohledně možnosti udílení svátostí
rozvedeným, žijícím v novém manželství. Dopis, podepsaný kardinálem
Ratzingerem, je reakcí na iniciativu hornorýnských biskupů (Oskar Saier, Walter
Kasper, Karl Lehmann), kteří před rokem vydali pastýřský list o pastoraci lidí
ze ztroskotaných manželství. V tomto listě otevřeli za určitých podmínek
možnost přijímat svátosti i lidem žijícím v druhém, církevně neplatném
manželství. Pastýřský list vychází z principu
nerozlučnosti křesťanského manželství, bere však vážně i povinnost milosrdného
přístupu k lidem v takovéto situaci.
Celá věc je, jak upozornil N. Greinacher v týdeníku Der Spiegel
43/94, pikantní tím, že tentýž Ratzinger r. 1972 napsal: .Manželství je
sacramentum, je to forma nezrušitelně rozhodnutého rozhodnutí. To však
nevylučuje, že společenství
přijímajících zahrnuje i lidi, kteří toto učení a tento princip života
uznávají, ale nacházejí se v nouzové situaci zvláštního druhu, v níž zvláště
potřebují plné společenství s tělem Páně." Fundamentalisté ovšem vidí v iniciativě
německých biskupů jen přizpůsobování se duchu doby. Není však duchem doby právě
fundamentalismus? A není zmíněná iniciativa
spíše přizpůsobováním se d/Duchu Ježíše Krista, který také v konfliktu
mezi principem a milosrdenstvím dával přednost milosrdenství?
Jak upozornil biskup H. Krätzl v .Die Furche" (27. 10.
1994), hájil Ratzinger ve sborníku .Ehe und Ehescheidung" (München 1972)
následující stanovisko: .Kde manželství již dávno a pro obě strany
nenapravitelným způsobem ztroskotalo; kde se naopak po něm uzavřené manželství
po delší dobu osvědčilo jako mravní realita a je naplněno duchem víry, zvláště
i ve výchově dětí, tam by měli být ti, kdo v takovém druhém manželství
žijí, mimoprávní cestou na svědectví faráře a členů obce připuštěni k přijímání."
-podle pramenů-
Poslední komentáře