Jste zde

Zprávy

Ve Vatikáně vznikla „Komise pro rovnoměrné rozdělení kněží". Její sekretář Msgre Piero Pennacchini řekl vatikánské informační službě VIS, že úkolem komise je kompenzovat nedostatek kněží přeložením z oblasti, kde jich je více. K tomuto účelu má být použit internet, jehož pomocí se biskupové po celém světě mohou lehce na toto téma domlouvat. Řekl, že samozřejmě nelze přeložit kněze jen tak, musí být eventuelně také odpovídajícím způsobem vyškolen co se týče řeči, kultury a tradice místa, kam má být přidělen.  V brazilské diecézi Bom Jesus da Lapa např. jeden kněz musí obsloužit 102 000 věřících, v Peru 78 500 atd. V Evropě je to mnohem příznivější. Ze západoevropských zemí je na tom nejhůř Portugalsko, kde připadá průměrně na jednoho kněze 2 100 věřících.

Vatikánský tiskový mluvčí Joaquin Navarro-Valls označil za nepravdivé obvinění, že Vatikán přijal za Druhé světové války 200 milionů švýcarských franků ve zlatě od chorvatské ustašovské vlády, kterou dosadili němečtí nacisté. V USA totiž dva výzkumníci našli na finančním ministerstvu dokument, který s odvoláním na jeden .spolehlivý italský pramen- o tom podává zprávu.

President Bill Clinton slíbil, že aféru Vatikánu se zlatem nacistů nechá beze zbytku prošetřit. Židovský kongres už dříve vyzval Vatikán, aby zpřístupnil své archivy pro šetření těchto případů, ale dosud se tak nestalo. Židovský kongres vkládá svou naději v Jana Pavla II., poněvadž on uznal stát Israel.  Předpokládá se, že zmíněné zlato se dodnes nachází ve Vatikáně.  Vatikanské bance (IOR: Institut pro náboženské dílo) dnes předsedá bankéř Angelo Caloia a jeho zástupce je bývalý president Švýcarské bankovní jednoty Phillipe de Weck. K pětičlenné bankovní radě patří i bývalý direktor německé banky Theodor Pietzcker. Kontrolní gremium tvoří pět kardinálů, statní sekretář Angelo Sodano, benátský Rosalio Castillo Lara, americký John Joseph O‚Conor, španělský Eduardo Martinez-Somalo a italský Carlo Furno.

Na 32. mezinárodním festivalu v Karlových Varech byl vyznamenán velkou cenou a cenou publika film „Zapomenuté světlo" od režiséra Vladimíra Michálka, pojednávající o boji katolického kněze s totalitou.  Vyznamenán byl i herec v hlavní roli Boleslav Polívka. 

V německém městě Halle (Saale) navzdory protestu z církevních kruhů odhlasovala městská rada instalaci desetimetrového sousoší pramenu od sochaře Bernda Goebela. Sousoší mimo jiné znázorňuje nahého kardinála Albrechta von Brandenburg, jak se objímá se svou milenkou.  Magderburgský biskup Leo Nowak protestoval, že prý to zraňuje náboženské city katolíků, a že informovat o chybách v církvi ano, ale ne je „zvěcňovat". 

Kardinál Vlk a předseda Ekumenické rady církví v ČR napsali otevřený dopis severoirským katolíkům s výzvou, aby se smířili a ukončili vzájemné ozbrojené násilí. V dopise poukazují na etapy vlastního procesu smíření mezi katolíky a evangelíky v ČR: rozhodnutí rehabilitovat Jana Husa a oboustranná prosba za odpuštění viny na rozdělení v historické minulosti.  Dopis obsahuje formulace, jako: „často se červenáme před našimi občany kvůli vám. . . vyzýváme vás ke vzájemnému smíření, aby jméno Kristovo nebylo zneuctěno a život a práce bližních nebyla pošpiněna." Dopis byl poslán katol. arcibiskupovi Seanovi B. Bradymu z Armaghu, anglikánskému arcibiskupovi Robertu Eamesovi a hlavě irské presbyteriánské církve Samovi Hutchinsonovi.

Exkomunikovaný teolog Tissa Balasuriya ze Srí Lanky řekl v německé televizi, že „žádá spravedlnost v církvi, že v církev věří a že se nenechá od nikoho z ní vyhnat". Řekl, že nepopírá učení o dědičném hříchu, jak ho Kongregace víry obviňuje. Ale zároveň je přesvědčen, že žádné dítě se nerodí jako Boží nepřítel, že Ducha Božího mají i děti nepokřtěné.

Institut ekumenických studií v Praze

Program přednášek v zimním semestru 1997/98

Přednášky se konají vždy v 18 hod. v budově „starého" Jaboku, Vyšehradská 41, Praha 2 (proti botanické zahradě). Jsou veřejně přístupné.

1.  ročník (středy)

8.10. Jan Spousta - Sekularizace a fundamentalismus

15.10. Petr Šandera - Písmo a tradice - úvod do terminologie a problematiky

22.10. Tim Noble - Methods in Contemporary Western Theologies and in Liberation Theologies

29.10. Ivana Dolejšová - Teologie jako reflexe náboženské zkušenosti

5.11. Ivana Dolejšová - Problém autentické autority a ideologické zkratky v teologii

12.11. Petr Kozlík - Náboženská psychopatologie

19.11. Pavel Zach - Zralost víry

26.11.    Jan Spousta - Náboženství v České republice

3.12.      Petr Sláma - Tóra písemná a ústní - židovské pojetí

10.12. Petr Šandera - Alexandrijská a antiochijská škola

17.12. Petr Sláma - Písmo v církvi - typy výkladů SZ

7.1. Petr Šandera - Písmo po osvícenství

14.1. Ivana Dolejšová - Teologie Pravdy u Mistra Jana Husa 21.1. Ivana Dolejšová - Setkání Tradice a moderní doby u George Tyrrella

 

2. ročník (středy)

8.10. Jiří Hanuš, Rudolf Vévoda - Úvod do církevních dějin

15.10. Odilo Štampach - Kulturní, sociálně-etický a politický rozměr

náboženství

22.10. Pavel Zach - Fenomenologie náboženství

29.10. Odilo Štampach - Hinduismus a Budhismus

5.11. Odilo Štampach - Náboženství Číny

12.11. Petr Šandera - Náboženské systémy Egypta, Mesopotanie a Kenaanu

19.11. Petr Šandera - Kultura a způsob myšlení starověkého Orientu

26.11. Petr Sláma - Literární úvod a tradice exodu

3.12.      Jiří Hanuš - Raná církev - prameny, postavy, problémy

10.12. Jiří Hanuš - Irské křesťanství v kontextu ranného středověku

17.12. Pavel Zach - Islám

7.1. Zbyněk Studenovský - Janovo evangelium

14.1. Odilo Štampach - Možnosti vzájemného soužití, spolupráce a sdílení duchovních zkušeností věřících různých tradic

21.1. Petr Sláma - Literární úvod k prorockým knihám 3. ročník (čtvrtky)

9.10. Petr Šandera - Teologie SZ - různé přístupy

16.10. Prof. Dr.H. O. Pesch - Der Petrusdienst im 21. Jahrhundert - eine ökumenische perspektive (v budově ETF UK v Černé ul.)

23.10. Tim Noble - Christological Titles

30.10. Lenka Karfíková - Stvoření a zkušenost zla

6.11. L. Karfíková, I. Dolejšová + host - Maria a společenství svatých, panelová diskuse

13.11. Jan Lachman - Duchovní směry protestantismu

20.11. Jan Lachman - Česká duchovní tradice

27.11. Pavel Zach - Křesťanská hnutí předcházející a navazující na II. vatikánský koncil.

4.12. Petr Sláma - Teologie deuteronomistického hnutí

11.12. Libor Ovečka - Zdůvodnění mravních norem

18.12. Helen Costigane - Rozvod a nové manželství

8.1. Petr Šandera - Teologie sapienciální literatury

15.1. Ivana Dolejšová - Eschatologie

22.1. Libor Ovečka - Bioetika

Program návštěvy Prof. O. H. Pesche v Brně

pořádané Centrem pro studium demokracie a kultury ve dnech 17.-18. 10.  v prostorách Právnické fakulty Masarykovy univerzity, Brno - Veveří

Pátek 17. 10.

17.00 přednáška o II. vatikánském koncilu

Sobota 18. 10.

9.30 seminář o Martinu Lutherovi

Program 5. setkání zájemců o teologii

pořádané Institutem ekumenických studií a Jabokem ve dnech 24. - 25. 10. v budově .nového- Jaboku, Salmovská 8, Praha 2.  Pátek 24. 10.

17.00 káva, čaj

17.30 přednáška Stephana Schroera, opata benediktinského kláštera v Meschede (SRN): Spravování a vedení církve a dnešní společnosti podle řehole sv. Benedikta

19.30 večeře

20.30 večerní modlitba

Sobota 25. 10.

9.00 liturgie

10.30 káva, čaj

11.00 přednáška londýnského jezuity Tima Noble: Pochopení hříchu v latinskoamerické teologii osvobození

13.00          oběd

14.00     seminární skupiny

15.30 káva, čaj

16.00 závěr a podněty pro příští seminář

Ekumenická výchova

Dostali jsme do redakce dlouhý dopis čtenářky z východních Čech (adresa je v redakci); mimo jiné píše o své evangelické přítelkyni, která se kdysi vdala za katolíka. Ten se postupem času stal „nábožensky horlivým", a tak jsou v rodinném životě problémy, zvláště při výchově dětí. Ale i obecně schází spolupráce mezi církvemi: .Došly jsme s přítelkyní k závěru, že by bylo žádoucí tyto ,ledy‚ prolomit, což by jí zároveň umožnilo vymanit se z oné nucené katolické izolace,- píše čtenářka. Představuje si společné akce mládeže z různých církví působících ve městě, setkávání nad biblí nebo v přírodě; a ráda by poznala podobné zkušenosti odjinud, o ekumenické spolupráci a zvláště o ekumenické výchově. Vždyť „jak mají děti právně vnímat a chápat své bližní z jiných církví, popřípadě nevěřící příbuzné?  Jak má moje dcera ve dvou a půl letech pochopit, že si její evangelická babička v katolickém kostele při mši nekleká?" ptá se čtenářka. „Snad jsou to banality," dodává, „ale já mám v tom ohledu jako matka pocit velké zodpovědnosti a zůstávám občas bezradná." Redakce Getseman ráda zprostředkuje kontakt a uvítá názory k dané problematice.