Zajímavý zdroj inspirace -
přímluvy z Břevnova
Jan Rückl: Přímluvy
http://www.brevnov.cz/CS/3primluvy.php
O existenci obsáhlé sbírky přímluv
na internetových stránkách břevnovského kláštera se naši
čtenáři mohli dozvědět z internetové diskuse na našich
stránkách.
Přímluvy jsou seřazeny do několika oddílů (nedělní, sváteční,
feriální, příležitostné). Oddíly jsou uvedeny statí „O
historii a smyslu přímluv". Autor Jan Rückl sbírku průběžně
doplňuje, takže koncem tohoto liturgického roku bude obsahovat
přímluvy pro neděle všech tří cyklů římského lekcionáře.
Břevnovské přímluvy vychází z
biblických textů daného dne. Biblické poselství prolíná nejen
jednotlivé prosby, ale i úvodní výzvu předsedajícího ke
shromáždění a závěrečnou oraci předsedajícího. Takto pojaté
přímluvy přispívají k tematizaci bohoslužby na základě
čtených perikop. Významnou měrou tak umožňují kultivovat
liturgii v naší zemi a pokračovat v procesu zdaleka neukončené
recepce liturgické obnovy posledního koncilu.
Přímluvy patří u nás k
nejzanedbanějším částem liturgie. Jsou určeny shromáždění,
které tak vyjadřuje svou kněžskou roli, danou obecným kněžstvím.
Neutěšený stav přímluv ukazuje, že lidé většinou dosud
nepřijali svou roli v církvi, která jim podle posledního koncilu
náleží. Nejčastěji užívaná sbírka přímluv je v mnoha
ohledech problematická.
Ostatně ani text Ruperta Bergera, popisující situaci v Německu
před 10 lety neukazuje, že by tam byla situace o mnoho lepší:
Modlitba věřících nechce
předepisovat Bohu, co by měl učinit, ani nechce prosebníka
dispenzovat od vlastního nasazení proti nouzi světa, je především
projevem solidarity s trpícími, projevem solidární modlitby a
solidárního volání. Bohužel se v bohoslužebné praxi obce ani v
četných „příručkách přímluv" často nedbá pravidel
výstavby modlitby věřících; často se neudávají předměty
proseb, nýbrž se pronášejí morální aspekty na prosebníky, v
povzbuzujících formulacích se rozvádějí teze kázání
(homilie), říká se lidem, co by měli dělat, místo aby se
modlili s těmi, kdo jsou potřební.
Jan Rückl se vyvarovává podobných
nešvarů. Ví, co jsou přímluvy. V poznámkách píše:
Přímluvy ... chtějí být
všeobecnou (všezahrnující) modlitbou za skutečné potřeby
dnešní církve a dnešního světa, nikoli morálním ponaučením
zamaskovaným do formy proseb. Vznikají z meditace nad
biblickými čteními a ze sledování dění v současném
světě - tedy ze života.
Myslím, že se autorovi dílo daří.
Zaměření na obecné potřeby, využití biblických zdrojů,
užívání kultivované terminologie, celistvé vnímání církve
(ne jen skrze její představitele) a jistě i další kvality vedou
k výbornému hodnocení sbírky.
Domnívám se, že by dílo zasluhovalo
i souborné knižní vydání. V tom případě by bylo vhodné
některé drobnosti precizovat. Stať „O historii a smyslu přímluv"
čerpá ze solidních zdrojů (Bouše, Emminghaus), ovšem příliš
stručných, takže se nevyhne přílišným zjednodušením. Římská
historie přímluv byla o něco bohatší.
Nejsem si zcela jist, zda autor
dostatečně rozlišuje adresáty jednotlivých částí přímluv.
Úvodní výzva předsedajícího je učena shromáždění, které
je vybídnuto k modlitbám adresovaných Otci - koneckonců jako
každá liturgická modlitba oslovuje Otce, skrze Syna v Duchu
svatém. Jednotlivé prosby jsou rovněž adresované Otci. Ovšem
aklamace Kyrie eleison (Pane, smiluj se) směřuje k Synu, coby
prostředníku s Otcem. Závěrečná orace opět oslovuje Otce.
Často používaný výraz „Pán" může znamenat jak Syna, tak
Otce. (Tato drobná formální výtka se ovšem netýká feriálních
přímluv převzatých od dr. Bradáče.)
Je věcí diskuse, jakou formu aklamace
volit. Osobně se přimlouvám volit při přímluvách v rámci
eucharistické slavnosti vždy Kyrie eleison (Pane, smiluj se), byť
může způsobit nejasnosti, kdo je vlastně tím Pánem (viz
předchozí odstavec). Je mnohem starší a původnější
(ekumeničtější), než aklamace „Prosíme tě, vyslyš nás,"
která má původ v litaniích a do eucharistické slavnosti se
dostala oklikou.
Je rovněž věcí diskuse, zda trvat
na autorově požadavku využít daný den všechny přímluvy.
Domnívám se, že sbírka by mohla být určitým zdrojem inspirace
pro ty, kteří sami přímluvy formulují. Myslím, že modlitba,
která vychází přímo z obce je cenná, byť nebude mít
(zpočátku) obsahové i formální kvality hotové předlohy.
Není možné v rámci tohoto krátkého
útvaru hodnotit sbírku detailněji. Vzhledem k tomu, že příspěvek
píšu před Letnicemi, vybral jsem si jako příklad přímluvy
letniční.
Slavnost
Seslání Ducha svatého - vigilie
(možno použít i v den slavnosti)
Lidský život je křehký a přináší
mnoho těžkostí a trápení, takže často ani nevíme, jak a za co
se máme modlit. A v této naší slabosti přichází Duch Boží a
nepopsatelným způsobem naši modlitbu podporuje. S důvěrou v jeho
pomoc prosme
za celý svět a volejme: Pane, smiluj se. (Řím 8,26-27)
Odp.:
Pane,
smiluj se.
-
Prosme za vyznavače jiných
náboženství; za ty, kdo hledají svou duchovní cestu, i za ty,
kdo žijí bez víry.
-
Prosme za svornost a vzájemnou
ohleduplnost celého lidstva. (Gn 11,1)
-
Prosme za ty, kdo rozhodují o
věcech veřejných.
Prosme za lidi, kteří v utrpení a
starostech zvlášť naléhavě potřebují pomoc Ducha Božího:
-
Za lidi, kterým chybí naděje,
chuť do života a jeho smysl. (Ez 37,1-14; Sk 2,3)
-
Za lidi bezradné a za ty, kdo
chtějí svůj život změnit. (Sk 2)
-
Za lidi, kteří si s druhými
nerozumějí a nenacházejí cestu ke shodě. (Sk 2,4-11)
-
Za lidi opovrhované a osamocené,
nemocné, staré a umírající.
-
Za lidi zotročené strachem, zlem
a sobectvím. (Sk 2,2)
-
Prosme také za sebe - za to, co
každému z nás teď nejvíce leží na srdci.
-
Prosme jedni za druhé a za celou
naši církevní obec.
Neboť tvůj Duch, Pane, je dárce
života.
On ať tuto modlitbu podpoří svou
silou,
aby došla sluchu našeho nebeského
Otce,
jenž žije a kraluje na věky věků.
Amen.
Slavnost
Seslání Ducha svatého - v
den slavnosti (možno použít i při vigilii)
Každý z nás i celý svět potřebuje
pomoc životodárného Božího Ducha. Prosme tedy Boha, aby ho znovu
a znovu sesílal a volejme: Prosíme tě, vyslyš nás.
-
Sešli, Bože, Ducha moudrosti
všem křesťanům, zvláště těm, kteří v církevních obcích
vykonávají různé služby. (1Kor 12,4-7; Iz 11,2)
Odp.:
Prosíme
tě, vyslyš nás.
-
Sešli Ducha lásky a věrnosti
všem snoubencům, manželům a rodinám. (Gal 5,22)
-
Sešli Ducha rozumnosti vědcům a
všem, kdo mohou ovlivňovat přírodu a zasahovat do lidských
životů. (Iz 11,2)
-
Sešli Ducha poznání a úcty
před tebou těm, kdo žijí bez víry. (Iz 11,2)
-
Sešli Ducha pokoje a rady lidem a
národům, kteří žijí v nepřátelství a válce a nenacházejí
cestu k porozumění a míru. (Gal 5,22; Iz 11,2)
-
Sešli Ducha rady a pravdy všem,
kteří hledají východisko ve složitých životních situacích.
(Iz 11,2; Jan 15,26)
-
Sešli Ducha útěchy a síly
lidem zarmouceným, opuštěným, slabým a všem trpícím. (Jan
14,16; Iz 11,2)
-
Sešli tomuto našemu společenství
Ducha radosti a pokoje, vlídnosti a dobroty. (Gal 5,22)
Sešli svého Ducha, Bože,
a všechno stvoření bude obnoveno.
Prosíme o to skrze Krista, našeho
Pána. Amen. (Žl 1)
zdroj:
http://www.brevnov.cz/CS/3primluvy.php
Druhý soubor považuji za mnohem
zdařilejší. Formálně je bezchybný. Obsah využívá známého
biblického schématu sedmi darů Ducha a nápaditě jej rozvíjí.
Na prvém souboru jsem si všiml
několika formálních vad: závěrečná orace oslovuje Syna (a
zřejmě i prosby) byť její trinitární obsah je akceptovatelný;
spojovat prosbu o jednotu „všech křesťanů" a „biřmovanců"
není příliš šťastné; prosba „za sebe" do přímluv
nepatří, ostatně ani to, co „leží na srdci", pokud to není
vysloveno. Úvod souboru pro vigilii využívá myšlenky listu
Římanům. To je jistě chvályhodné. Je otázkou, zda obsah této
myšlenky není posunut tak, že je zastřen. Ono „trápení,
(tak)že často ani nevíme, jak a za co se máme modlit" doslova
„lkání, sténání" se objevuje ve verši 8,22: „Víme
přece, že veškeré tvorstvo až podnes společně sténá a
pracuje k porodu." Tento verš je pravděpodobně citát, v antice
všeobecně známý, na který Pavel navazuje, když říká, že i
my „sténáme" ačkoli již Bohu patříme, dosud očekáváme
„přijetí za syny" očekáváme, že se naše spása stane
zjevná. Nevím, zda slova „lidský život je křehký a přináší
mnoho těžkostí a trápení" tuto skutečnost vystihují.
název
převzat z příspěvku:
http://www.getsemany.cz/node/1248#comment-5544
http://www.getsemany.cz/node/1248#comment-5542
viz
Bugel Walerian - Přímluvy pod drobnohledem, v: Teologické texty
7 (1996), č. 2, s. 58-60.
Berger
R., Liturgický slovník, Vyšehrad, 2008
Římský
biskup Gelasius (492-496) nechal odstranit přímluvné modlitby po
homilii (jak jsou popsány např. u Justina; podoba odpovídala
dnešním velkopátečním přímluvám: oznámení tématu jáhnem,
individuální modlitby a orace předsedajícího) a podle
východního vzoru je předsunul spolu s aklamacemi Kyrie na
začátek liturgie. Přímluvy dostaly formu litanie, a pevný
obsah. Zachovaly se v podobě tzv. Deprecatio Gelasii:
O sto let později, během pontifikátu Řehoře
Velikého, došlo k redukci Gelasiánské litanie - zůstalo pouze
3x3 Kyrie (3x Kyrie eleison, 3x Kriste eleison, 3x Kyrie
eleison), a takto bylo zhudebňováno.
Ve středověku bylo Kyrie mylně
interpretováno trinitárně, ačkoli aklamace se obrací ke Kristu.
Vynechání obsahu litanie také umožnilo vnímat Kyrie coby kající
úkon.
Přímluvy byly znovu zavedeny reformou
posledního koncilu a zařazeny na místo, které měly až do konce
5. století, před gelasiánskou reformou (po homilii, resp. po
vyznání víry, které se ovšem stalo součástí eucharistické
liturgie až o pět století později), ale ve formě zavedené
Gelasiem (litanie, při kterých jáhen, lektor či kantor přednáší
úmysly a shromáždění odpovídá Kyrie eleison).
Komentáře
Kyrios = Syn ?
"Ovšem aklamace Kyrie eleison (Pane, smiluj se) směuje k Synu, coby prostedníku s Otcem."
Skutečně?
Pokud vím (ale jsou to jen porůznu sesbírané úlomky, jejichž pravdivost není jistá), tak
1. LXX používá slovo "kyrios" jako ekvivalent hebr. tetragramu
2. "Kyrie, eleison" měl volat lid při příjezdu císaře
Z tohoto dvojího se mi zdá, že "kyrios" v kontextu liturgických přímluv může být jak Syn (s ohledem na bod 2. jako Pantokrator), tak Otec nebo Trojice.
Možná, že něco důležitého nevím: tedy pěkně prosím o objasnění.
Kyrios = Syn ?
Pokus o vyjasnění k "Kyrios". Na počátku eucharistické slavnosti je apel na Boží milosrdenství. Jsou to zvolání "Pane, smiluj se!" a "Kriste, smiluj se!". I v latinské liturgii jsou tato zvolání řecky: "Kyrie eleison!", "Christe eleison!" Pro mně z toho vyplývá, že křesťané vždy rozlišovali mezi Bohem a Kristem. Proto považuji oslovení Kyrios (česky Pán, Hospodin) za zvolání adresované Otci - nebo Duchu svatému. Syn je naproti tomu oslovován výrazem Christos (česky Kristus).
Domnívám se, že není účelné a užitečné sem zaplétat spekulace z dogmatických formulací o Trojici a o Ježíši Kristu.
Jiří G. Kohl, Praha 10-Vršovice, červenec 2009