Pavel Janák: skica interiéru. 1912
L.I. Kahn: Katedrála v Albi
Dříve než definitivně opustíme pole sakrální architektury
v meziválečné Praze, chtěl bych věnovat pozornost jednomu problému
teoretickému. Čeští architekti ve své kubistické fázi věnovali
promýšlení moderního liturgického prostoru pouze okrajovou pozornost. O
to více je ale vzrušovaly kostelní stavby minulých věků. Kritický
příspěvek k poznání tohoto jevu přinesl v nedávné době Pavel Kalina,
jehož článek (Architekt, roč. 1997) bude východiskem následujících úvah.
Pavel Janák formuloval v roce 1912 ve své programové stati „Hranol a
pyramida" hlavní úkol a smysl architektury jako působení ducha na hmotu.
(Tento postulát převzali později i někteří teoreticia např. Josef
Cibulka jím argumentoval ve svém hodnocení architektonické soutěže na
stavbu chrámu sv. Václava ve Vršovicích.) Hlavním formálním nositelem
tohoto názoru se Janákovi stal jehlan a vůbec pyramidální útvary, které
podle něj mají a priori duchovní charakter a jsou schopny
dramatizovat neživou materii. Při aplikaci tohoto paradigmatu na dějiny
architektury pak logicky dospěl k jednostrannému nadhodnocení
stavitelství (zejména sakrálního) gotického a barokního, v němž duch
zmáhá hmotu s nebývalou silou, oproti architektuře antické, renesanční
či neoslohové, která se Janákovi zdá příliš „plochá" a materiální na to,
aby se stala východiskem budoucí tvorby. V pozadí Janákových úvah zřejmě
stály myšlenky německého historika a teoretika umění Wilhelma
Worringera, podle nějž přistupoval gotický stavitel ke hmotě „s čistě
duchovní vůlí po výrazu" a se zcela nezávislými konstrukčními záměry,
pro než byl kámen pouhým „bezprávným prostředkem jejich uskutečnění".
Dnes je více než zřejmé, že tyto názory pramení v milieu rodící se
avantgardy a moderny a anachronicky přenášejí měřítka své doby na časy
dávno minulé. Upírat středověkým (i barokním) architektům schopnost
uvažovat až „chladnokrevně" konstrukčně nebo dokonalou znalost
charakteru materiálu,s nímž pracují, je zřejmým nepochopením dané
epochy.
Na problému vnímání gotické katedrály lze též ilustrovat jeden
z rozdílů tkvících mezi architekturou kubistickou a
architekturou konstruktivistickou a funkcionalistickou a dalších směrů,
které navazují po druhé světové válce. Kalina poukázal na příklad
konkrétního pochopení architektury katedrály v Albi, který nalézáme
zachycený ve skicách amerického tvůrce Luise Kahna. Kahn definoval
základní téma svých staveb jako vztah prostorů nezávislých na čase
(obsluhované) a prostorů času podléhajících (obsluhujících). Na jeho
kresbě pak vidíme opěráky katedrály schematizované dopodoby spirály,
tedy do tvaru, který ve své tvorbě Kahn propůjčoval právě prostorům
obsluhovaným. Dobral se tak, domyšleno do důsledků, pochopení
nezávislosti a nadčasovosti liturgického prostoru na formách, kterého
definují a, ačkoli vycházel ze základů funkcionalistických, otevřel
tak dveře postmodernímu pojetí architektury, které se v posledních
desetiletích (zejména na Západě) odrazilo i ve stavitelství sakrálním.
Jan Klípa
Poslední komentáře