Jste zde

Zprávy

autor: 

Jubileum Stanislava Krátkého

Osmdesáté narozeniny oslavil mikulovský probošt prof. Stanislav Krátký. Je seniorem biskupského sboru „mlčící církve“ (ES). Na biskupa byl tajně vysvěcen v roce 1968, jeho světitelem byl Felix M. Davídek. Stanislav Krátký dodnes patří k nejžádanějším kazatelům na Moravě. Vychoval řadu kněží i laických služebníků církve. Blahopřejeme!

Objeven nejstarší křesťanský kostel?

Jeruzalém (KAP) Americký vědec objevil na břehu Rudého moře v jihojordánském městě Aqaba zbytky křesťanské církevní stavby z doby okolo roku 300. Nález je senzační, ale ne zase tak, jak Američan tvrdí; např. i v Římě existuje křesťanský kostel, který byl založen okolo roku 300. V Aqabě, jak se domnívá vedoucí vykopávek Thomas Parker ze Státní university v severní Carolině v Raleighu, se jedná o nejstarší sakrální křesťanskou stavbu postavenou za tímto účelem. K tomuto přesvědčení ho vede směr stavby na východ a podobnost s pozdějšími kostely. Stavba byla zničena zemětřesením v r. 363.

Nevadí, že nebudou kněží?

Ženeva (La Croix) „V roce 2016 už možná v Ženevě nebude kněz k sloužení svatební mše. Ale natom přece nezáleží, váš kostel bude tak jako tak přeměněn na diskotéku.“ To je jen jeden z pěti reklamních plakátů, které jsou v teto době vylepeny po Ženevě. Kromě svatby církev připomíná vymizení zpovědi („ale na tom přece nezáleží, ještě pořád můžete hrát Kdo chce být milionářem…“), přijímání, kněží, církevních pohřbů („ale na tom přece nezáleží, na konci filmu hrdina také neumírá“). Stejným tónem jsou neseny dva spoty v rádiu. Prezentuje se stinná budoucnost („svět, kde vládne ruka silnějšího“, „jediný způsob komunikace bude klávesnice počítače“), poté následuje žádost o peněžní příspěvky. Prodává se snad církev tak, jako se prodávají konzervy? Katolická církev v Ženevě přiznává plně svoji volbu: „po letech marných snah vedených v umírněném duchu – s obrazy farářů, jak křtí děti – jsme se rozhodli použít agresivnější metody, abychom otřásli lidmi. Tato kampaň je výsledkem dvouleté reflexe a konsultací. Chceme vědět, proč už nás lidé finančně nepodporují,“ vysvětluje generální sekretář Pierre Regad.

Tady tlačí ženevskou katolickou církev bota. Snahou není přilákat více věřících do kostelů, ale aby ti, kdo do nich chodí, sáhli do peněženky. „Každý rok 800 až 1000 věřících přestává platit ‚církevní daň‘. Ze 120 tisíc katolíků ženevského kantonu jich platí jen 15 tisíc. Minulý rok klesly příjmy z 9 na 6 mil. Euro. A proč to všechno? Ženeva je totiž s Neuchâtelem jediným švýcarským kantonem, který napodobil velkého francouzského souseda a v r. 1907 uskutečnil odluku církve od státu. Na rozdíl od Neuchâtelu zde však církev nedostává ani subvence na údržbu budov. Všude jinde upisují švýcarští daňoví poplatníci povinné příspěvky ze svých daní církvi, ke které se přihlásili. „Polovina věřících neví, že od státu nic nedostáváme. Kampaň vedeme i s cílem informovat je o tom. Pomocný biskup Pierre Farinepovažoval některé formulace za šokující, nakonec je ale akceptoval, a dosud jsou reakce spíše pozitivní. Většina lidí nám blahopřeje. Ti, kteří jsou šokováni, se většinou řadí k lidem, kteří přispívají, a jim se zdá, že se ze svátostí dělá objekt marketingu.“ Celá kampaň stála 375 tis Euro. A aniž by přispěly k jejímu financování, ostatní církve věří v prospěch i pro sebe.

34 miliónů chudých v USA

Washington (KAP) Naléhavá opatření proti bídě a hladu v zemi požadují biskupové Spojených států amerických. Tvrdí, že 34 miliónů obyvatel USA žije v absolutní bídě. Zvláště postižené nouzí jsou děti, každé šesté žije v nedostatku. Všichni věřící byli vyzváni ke sbírce na církevní program boje proti nouzi. V minulém roce mohla být kladně uspokojena každá druhá žádost o pomoc.

Integrace nebo talibanizace?

Paříž (La Croix) Muslimský problém se ve Francii projevuje čím dál tím silnějším odmítáním integrace, a to ponejvíce u mladé generace. Neboť za ne-integrování není zodpovědný jen ten, kdo přistěhovalce přijímá, ale i ten, kdo vstupuje do cizí země. Musí si to přát. Například muslimové ze Severní Afriky si to přáli, a také toho dosáhli, ale zůstávají v menšině. A dnes ijejich mladí integraci odmítají. Pískání při fotbale na MS ve Francii v momentě zpěvu státní hymny toho bylo příkladem. Oblečení je další příklad. Před několika lety ve Francii vyvolaly silnou polemiku zahalené tváře středoškolaček. Polemika skončila, protože zahalené teď potkáte všude. Nejen na ulicích, ale i přímo ve školách, kde se polevilo natolik, ze se toleruje odmítnutí učit se o Voltairovi, protože byl nevěřící, nebo se seskupit a stranit se Evropanů, např. v jídelně.

Policisté, kteří pracují v citlivých čtvrtích, vám řeknou, že mají co dělat s mladíky, kteří pohrdají či nenávidí: 1. ženy, 2. Židy, 3. obecně Francouze. A dokonce se na předměstích objevují prvky talibanizace– mladí začínají nosit účesy i oděvy à la Afghánistán. Protože dlouhodobým zamlčováním problémů souvisejících s integrací lidí odlišných národů byly vyprovokovány rasistické sebeobranné reakce, které mnohdy přecházejí až k útokům na svobodu, stejně tak popíráním muslimského problému riskujeme podporu intolerance a rasismu.

Nový internetový přístup k vatikánské knihovně

Vatikán (KAP) Vatikánská knihovna modernizovala a rozšířila svůj internetový přístup. Nyní je k dispozici na adrese http://www.vatican.va pod rubrikou Bibliotecas detailním přehledem a katalogem. Dále jsou k nahlédnutí struktura a dějiny sbírek, jejichž počátky se datují do pátého století. Knihovna ve svém novodobém uspořádání byla založena za papeže Mikuláše V., zvoleného v roce 1447. Vedle technických a organizačních informací jsou tu k dispozici i formuláře žádostí o výpůjčku a stovky reprodukcí kulturních pokladů knihovny.

Anglikánský primas: církev musí ukončit interní spory

Londýn (KAP) Odstupující primas anglikánské církve, arcibiskup George Carey z Canterbury, naléhavě požádal o ukončení sporu uvnitř církve, který se rozvířil okolo jeho nástupce, arcibiskupa Rowana Williamse. Církve musí zůstat jednotná a nesmí se štěpit, řekl Carey. Williams je podle něho výjimečný teolog, který je pro úřad canterburského arcibiskupa obzvláště vhodný. Evangelikální kruhy avšak již měsíce usilují o jeho odstoupení. Williams sám nyní vícekrát potvrdil, že se drží tradiční nauky církve.

Carey nedávno přednesl promluvu na rozloučenou v malé farnosti v jednom z průmyslových předměstí Londýna, kde vyrostla kde jsou pohřbeni jeho rodiče. Jeho rodina byla nevšední. Jeho otec, nevyučený dělník, byl praktikující anglikánský křesťan uprostřed čistě socialistické průmyslové oblasti. Ve své promluvě shrnul primas svých jedenáct let v úřadu a politoval, že se mu nepodařilo zastavil klesající počet účastí na nedělních bohoslužbách. Zvyklosti spojené s nedělí se během let velice změnily a nyní existuje mnoho věcí, které účasti na nedělní bohoslužbě konkurují.

Careyův nástupce Williams musí být ještě formálně zvolen v prosinci katedrální kapitulou v Canterbury. Do úřadu pak bude slavnostně uveden v únoru.

Vatikán: Rozdíl mezi kněžími a laiky nelze setřít.

Vatikán (KAP) Papežská kurie odmítá další přejímání duchovní péče ve farnostech laiky. Nově zveřejněná instrukce Kongregace proklérus „Kněz, pastýř a představený farního společenství“ říká, že laici smějí být pověřeni duchovní správou jen v určených případech nouze a pouze dočasně. Nesmějí se však stírat rozdíly mezi knězem a laikem. Plnění této úlohy nedělá z laiků pastýře, říká dokument. Proto by měly být tituly jako pastor, kaplan nebo koordinátor duchovní péče vyhrazeny jen kněžím.

Prefekt Kongregace pro klérus, kardinál Dario Castrillon Hoyos, řekl, že instrukce reaguje na současnou krizi identity katolických kněží. Jako uzdravující prostředek doporučil duchovním větší uvědomění si modlitby a na svátostí, stejně tak společný život kněží. Aby se vyhnuli zbytečným konfliktům v duchovní péči, měli by se kněží plně identifikovat s církevní disciplinou a úřadem a usilovat o dodržování církevních norem v obcích.