Jste zde

Jaké Getsemany chceme?

Na tuto otázku měla pomoci odpovědět anketa, vyhlášená v minulém čísle našeho časopisu. Žádná podobná anketa pochopitelně nemůže zjistit přesnou pravdu o tom, jak časopis svým čtenářům slouží: především proto, že neodpoví všichni čtenáři, ale jen ti, kteří mají čas a chuť, a dále proto, že do úzkých „škatulek" typu „méně - stejně - více" nelze vtěsnat celou šíři postojů a názorů na danou věc. Někteří čtenáři na to ostatně sami upozornili, a mají plnou pravdu. Přesto jsou názory vyslovené v anketě velice cenné: umožňují nám lépe poznat mínění lidí, kterým je časopis vlastně určen.  Do dnešního dne (7. 6. 1997) přišlo 58 odpovědí. Z těchto čtenářů bylo asi třetina (21) žen, zbytek mužů, skoro tři čtvrtiny (42) vysokoškolsky vzdělaných, čtyři pětiny (47) členů římskokatolické církve, skoro třetina (16) duchovních, více než třetina (22) vykonává jiné intelektuální povolání.  Průměrný věk respondentů byl sice 43 let, právě příslušníků „střední" generace se však neozvalo příliš mnoho: většinou psali lidé pod pětatřicet nebo nad padesát. Ze Slovenska se ozvalo 7 čtenářů, zbytek byli Češi. Jedno číslo časopisu podle údajů ankety čte v průměru 2,4 čtenářů. Dvě třetiny čtenářů se o existenci Getseman dozvěděly od přátel či příbuzných. - Všem, kteří anketu zodpověděli, srdečně děkujeme.

Jaké známky tedy čtenáři Getsemanům udělili? (Známkovalo se jako ve škole, jednička byla nejlepší.) Průměrná známka je zobrazena v následující tabulce, seřazené od nejlepších „předmětů" po ty nejproblematičtější:

Vlastnost Gesteman Průměrná známka

Cena výtisku Getseman 1,22

Jazyková úroveň Getseman 1,37

Užitečnost Getseman 1,57

Celková kvalita Getseman 1,58

Zajímavost Getseman 1,64

Teologická úroveň Getseman 1,65

Aktuálnost Getseman 1,75

Informativnost Getseman 1,87

Rozhled Getseman po světě 2,02

Výtvarná úroveň Getseman 2,29

Výsledky tedy dávají tušit, že většina čtenářů by uvítala zlepšení informativní složky a především výtvarné úrovně časopisu třeba i za cenu jistého zdražení. Pokusíme se udělat, co bude v našich silách.  Další otázky se týkaly žánrů, které byste v Getsemanech rádi viděli (nebo naopak raději viděli méně). Průměrné hodnocení je třeba číst tak, že 1 znamená „více" a 3 znamená „méně", nejnižší průměrná čísla tedy odpovídají nejoblíbenějším žánrům:

Žánr Hodnocení

Rozhovory s osobnostmi 1,36

Aktuality ze světa 1,54

Aktuality z domova 1,56

Recenze 1,58

Poučné články 1,66

Krátké glosy 1,67

Polemika 1,72

Pozvánky na akce 1,73

Výňatky z nevydaných knih 1,75

Tematické cykly 1,90

Dopisy čtenářů 1,91

Homilie 2,27

Zdá se tedy, že recenzí, aktualit a především interview není nikdy dost, zatímco homilie jsou naopak žánrem spíše neoblíbeným. Podle představ redakce mají homilie časopisu (který kvůli nim vlastně vznikl) dodávat duchovní a biblický rozměr; a anketa navíc jinde ukazuje, že přinejmenším homilie Jana Konzala své vděčné čtenáře mají. Přesto se budeme snažit, aby v budoucnosti uvolnily více místa jiným typům příspěvků.

Podobnou otázku jsme položili ohledně témat příspěvků Getseman:

Téma Hodnocení

Duchovní život a modlitba 1,44

Společnost a víra 1,49

Bible a exegeze 1,55

Pastorace 1,56

Světová náboženství 1,63

Věda a víra 1,63

Ekumenismus 1,67

Evangelizace 1,73

Mlčící církev 1,76

Morálka 1,85

Liturgie 1,93

Dějiny 1,95

Hospodářství a víra 2,04

Politika 2,09

Zajímavé je, že duchovní život a exegeze patří k tématům žádaným, zatímco homilie, které by právě tuto oblast měly pokrývat, mnoho čtenářů nepovažuje za žádoucí součást Getseman. Asi něco neděláme správně. A poněkud zarazí i distance od politiky a hospodářství: kdo ví, zda bez porozumění problémům současné společnosti můžeme porozumět potřebám současného náboženství? I toto hodnocení však může znamenat pouze to, že tato témata nepředkládáme dost kvalitně a srozumitelně.  Jiné otázky se týkaly kritik, které mohou být na naši adresu vznášeny.  Hodnocení je vyjádřeno čísly 1 (souhlasí) až 4 (nesouhlasí s kritikou). Opět uvádíme průměrné hodnocení:

Časopis Míra nesouhlasu

s kritikou

Zavání fundamentalismem 3,73

Je nezáživný a nudný 3,65

Příliš preferuje evangelíky 3,55

Zbytečně provokuje 3,55

Míchá češtinu a slovenštinu 3,51

Jde po povrchu 3,50

Je příliš ekumenický 3,39

Je amatérský 3,36

Je moc katolický 3,34

Nepřináší dost jasná stanoviska 3,25

Je příliš otevřený světu 3,18

Nevypadá vábně 3,06

Není dost přehledný 2,98

Je příliš odborný 2,89

Naštěstí nás tedy naši čtenáři nevnímají jako nudné fundamentalisty, bohužel problémy nastávají se srozumitelností, přehledností a úpravou.  Další otázka umožňovala navrhnout jména autorů, kteří by měli na našich stránkách psát častěji. Objevilo se celkem 50 jmen, většinou vždy jen na jednom nebo dvou anketních lístcích. (Tyto podněty pro nás však jsou o to cennější, že jde často o lidi méně známé; některé z nich se pokusíme pozvat ke spolupráci.) Větší počet „hlasů" obdrželi tito autoři: J. Konzal (8), T. Halík, J. Jandourek a J. Spousta (7), J. Vokoun, O. I. Štampach a F. Kunetka (5), M. C. Putna a V. Malý (4), I. Dolejšová a A. Opatrný (3).  Toto hodnocení ovšem samo o sobě není srovnáním „kvality": Samozřejmě se tu projevuje větší známost pravidelných přispěvatelů časopisu nebo lidí všeobecně populárních. - Navíc se někteří čtenáři zmiňovali, že by rádi uvítali více autorů z řad protestantských církví. I toto přání naše redakce sdílí.

Anketa umožňovala také volně se vyslovit k tomu, co se vám na Getsemanech líbí či nelíbí. Výhrady se často shodují s tím, co plyne již z předchozích otázek (grafika, srozumitelnost, příliš mnoho intelektu nebo „politiky" na úkor duchovní stránky). Často se ovšem vyskytují i jiné výhrady: příliš málo stran, malá písmenka, stálá jména autorů, černobílé vidění a démonizace hierarchie. . . K některým kritikám je ovšem nutno říci, že Getsemany se dělají doslova na koleně, ve volném čase, bez nároku na honorář, bez stálých zaměstnanců, bez technického zázemí, s minimálními finančními možnostmi.  Proto pravděpodobně nebudeme moci příliš rozšířit rozsah nebo časopis vydávat v grafické kvalitě Playboye. Přesto se budeme snažit vaše podněty zúročit.

V seznamu nejsympatičtějších vlastností Getseman jsme nalézali především slovo „otevřenost". A mnozí projevili radost, že vůbec vycházíme. Ano, rádi bychom v duchu otevřenosti, hledání a ekumenismu vycházeli i nadále.  Umožňují nám to naši čtenáři, kteří nás povzbuzují, kritizují, drží nám palce a myslí na nás i při modlitbě.