Detaily někdy prozradí mnoho. Kdo si otevře Katolický
týdeník, naše nejrozšířenější periodikum náboženského obsahu, zjistí, že
obsahuje mj. televizní program na celý týden. V KT již nejde o žádnou
novinku, tato služba je rozsáhlou čtenářskou obcí pravděpodobně bez námitek
využívána, a snad tedy můžeme předpokládat, že cosi o charakteru těchto čtenářů
i jejich týdeníku vypovídá.
Pod programem je vytištěno: „KT otiskuje nezkrácené
programy kromě pozdních vysílání stanice NOVA (Pá + So) a PRIMA (Pá).
Doporučené pořady jsou výrazně označeny. Výběr ostatních je závislý na
odpovědnosti čtenářů." (Cituji podle KT 21/97.) Mohli bychom se ovšem zeptat,
proč KT dělá nenápadnou reklamu nočnímu vysílání Novy a Primy (zakázané ovoce
přece tolik láká) nebo proč by měl výběr doporučených pořadů být na
odpovědnosti čtenářů nezávislý. Ale to mohly být jen formulační nedostatky. Zajímavější je pohled na „doporučené" a tučně
zvýrazněné body programu. Samozřejmě jsou doporučeny pořady katolické,
například cykly Disco Latine nebo O poklad Anežky České, ale i křesťanské,
mystické a vůbec obecně náboženské programy. Velmi sympatické je, že KT
propaguje pořady ekologické. Těžiště doporučených pořadů však tvoří reportáže z přírody,
programy o historii středověku a tzv. klasické umění. (Kupodivu nikoli všechno „umění":
neumím třeba vysvětlit, proč KT doporučuje povídání s L. Bernsteinem, ale
ne s M. Kejmarem, proč preferuje Janáčkovu Sinfoniettu, ale nedoporučí
Prokofjevův balet Romeo a Julie, proč z klasických kýčů podpoří Lizstovo
zpracování Ave Maria, ne však stejně cukerínový Sen lásky téhož komponisty; ale
koneckonců proti gustu žádný dišputát.)
Klíčová otázka v případě většiny „výrazně označených"
pořadů ovšem zní, proč
jsou Katolickým týdeníkem doporučovány právě tyto, a jiné nikoli. Jde nepochybně většinou o pořady z kvalitnějších,
a navíc nelze popřít duchovní hodnotu krásné přírody, bádání o dávno zaniklých
společnostech nebo uměleckého díla. Potud by bylo vše v pořádku, třebaže
ona „duchovní hodnota" zde nebývá nijak specificky náboženská či dokonce
křesťanská. Nenáboženskou duchovní
hodnotu mohou navíc mít i jiné, ani náhodou nedoporučované typy pořadů: zprávy,
diskusní pořady, umělecké filmy ze současnosti, z jistého hlediska dokonce
i detektivky, večerníčky, kursy živých jazyků nebo cenzurovaná erotická show.
Proč tedy právě příroda, historie, klasika?
Snadno postřehneme, že tato tři témata cosi společného
mají: stále se jedná o víceméně mrtvé, již plně neexistující a odlehlé věci.
Absolutně panenská příroda se už nenajde ani uprostřed amazonských pralesů,
kamera vlastně vytváří jen její iluzi pomocí snímků z ještě poměrně
nenarušených míst kdesi daleko v cizině, dvacet metrů pod hladinou oceánu.
Historie je sice učitelkou života, je to však učitelka spolehlivě mrtvá, po
kouscích opatrně oživovaná k neškodnému pobavení a povznesení svých
zapomětlivých dědiců. A klasická múza je
přes svoji přetrvávající fascinující sílu v podstatě již němá,
konzervovaná, neměnná, na čemž nic nemění ani revoluční diskuse o tom, zda se
Goldbergovy variace mají interpretovat na křídle nebo raději na dobovém
cembale. „Doporučeno" je zkrátka to, co je spolehlivě fixované, ne-živé, a tedy
neškodné, neplodné,
nerušící a netvůrčí. Je pravda, že také mnozí naši „světští" spoluobčané
(a nejen oni) sledují ve svých televizních seriálech, thrillerech a erotických
trivialitách nekonečný dance macabre, mrtvolný rej, který se pouze tváří jako život, a
ze všech sil se snaží, aby nepoznali příliš mnoho pravdy o sobě a světě,
neřešili příliš mnoho životních problémů, nadměrně se neangažovali. Alespoň
však na sebe nevztahují slova o soli a kvasu.
Hovořívá se o pokušení, pohoršení, mravní zkáze, a tak se
propaguje nekrofilní a neplodný způsob trávení volného času, který nikoho
nepohorší, a ovšem ani nepolepší. Křesťane, pryč od života, pryč do kýčového
světa jakoby-existujících, kdysi-existujících a navždy-existujících hodnot! Bývalo tomu kdysi tak, že se lidé báli Boha.
Leckdo to kritizoval, třebaže bázeň boží - počátek moudrosti, a tak se od toho mnohde
žel upouští. Připadá mi, že dnes namísto
toho mnozí křesťané proto mají strach mnohem horší a ničivější: bojí se života
a světa. Bojí se odpovědnosti, třeba jen odpovědnosti za výběr televizního
programu, a tak ji rádi odsunou na kohokoli jiného, třeba na anonymního „do-poručníka"
z redakce Katolického týdeníku.
Poslední komentáře