Jste zde

Zprávy z Institutu ekumenických studií

autor: 

Ocenění prací absolventů bakalářského studia Teologie křesťanských tradic na ETF UK

V prosinci 2000 převzal během zasedání vědecké rady ETF UK Mgr. Martin Vaňáč cenu děkana prof. ThDr. Pavla Filipiho za nejlepší studentskou práci fakulty „Křesťanské církve v českých zemích a jejich vzájemné vztahy od poloviny 19. století do dvacátých let 20. století“. Ukázku z práce otiskujeme v tomto čísle.

Prestižní Bolzanovu cenu udělovanou Karlovou univerzitou ve spolupráci s Českou spořitelnou a.s. za nejlepší studentské práce v humanitních oborech obdržela z rukou rektora UK prof. Ing. Ivana Wilhelma spolu s dalšími devíti vyznamenanými Ing. Darina Bártová za práci „Skutky Pavla a Thekly“. Autorčin pracovní překlad uvedeného apokryfu, ze kterého při své práci vycházela, jsme uvedli v prázdninovém čísle 7-8/2000. Práci vedl Mgr. Zbyněk Studenovský, který v současné době zpracovává doktorskou práci v oboru novozákonní biblické vědy na mnichovské univerzitě.

Druhá promoce bakalářského studia Teologie křesťanských tradic na ETF UK - děkovná řeč studentů, sestavená a přednesená M. Vaňáčem

Vaše magnificence, vážený pane prorektore, spectabilis, pane děkane, honorabilis, pane promotore, vážení členové profesorského sboru, milí rodiče, příbuzní, přátelé a hosté.

Letos uplynulo deset let od chvíle, kdy nynější evangelická teologická fakulta, společně s oběma dalšími teologickými fakultami, katolickou a husitskou, byla přijata do svazku univerzity Karlovy. Skutečnost, že naše fakulta je nedílnou součástí univerzity nás naplňuje vděčností za to, že dnes můžeme žít, studovat a pracovat ve svobodné době. Zároveň si připomeňme, že není tak vzdálený čas, kdy teologické fakulty byly trpěny jen jako druhořadé neuniverzitní ústavy. Kdy mnohým byla odpírána možnost na fakultě studovat nebo přednášet. Kdy termíny „akademická svoboda“ nebo „svoboda vyznání“ byly v oficiálních textech státní propagandy pouze prázdnými frázemi. A kdy se státní úředníci dokonce snažili občanům předepisovat, co si mají myslet a v co mohou věřit. Proto nezapomínejme, že svoboda, ve které nyní žijeme, nebyla vždy samozřejmostí. Nezapomínejme také, že dnešní slavnostní slib nás zavazuje k tomu, abychom prostor svobody nezneužívali pro naše sobecké osobní zájmy a ambice, nýbrž abychom jej naplňovali poctivou a zodpovědnou prací, hodnou absolventů univerzity.

Sešli jsme se dnes k slavnostní promoci absolventů dvou bakalářských studijních programů evangelické teologické fakulty. Jednak oboru pastorační a sociální práce, jež je realizován ve spolupráci s vyšší sociálně pedagogickou a teologickou školou Jabok, jednak oboru teologie křesťanských tradic, který navazuje na dřívější činnost institutu ekumenických studií. Společným jmenovatelem obou uvedených oborů a posláním nás, jejich absolventů, je povolání ke službě v každodenním životě.

Absolventi oboru pastorální a sociální práce by měli být teoreticky i prakticky připraveni na práci v celé škále výchovných a sociálních zařízení státních, soukromých i církevních. Svoji práci by měli umět zařadit do širších souvislostí a prosazovat v ní křesťanské hodnoty úcty ke každému jednotlivci, obětavost, toleranci a duchovní zakotvení.

Absolventi oboru teologie křesťanských tradic by měli být schopni mezicírkevního, mezináboženského i obecně společenského dialogu, jehož prostřednictvím by měli nabízet pozitivní alternativu vůči fundamentalistickým a sektářským postojům, ovlivňujícím veřejný i soukromý život.

Zatímco magisterské studijní programy teologických fakult jsou z hlediska uplatnění v církevních společenstvích přednostně určeny pro budoucí duchovní jednotlivých církví nebo pro odborné teology, námi vystudované bakalářské programy jsou zaměřeny na přípravu laiků pro jejich službu ve světě. Toto rozlišení vychází ze zkušeností, že dnešní společnost a církve potřebují vedle farářů a kazatelů i odborně vzdělané křesťany, kteří se buď v rámci svého civilního povolání, nebo spolu s ním budou věnovat praktické službě, zejména tam, kde se nacházejí bolavá místa dnešní společnosti.

Je zřejmé, že nás čeká dostatek práce.

Dovolte mi v této chvíli vyjádřit naše poděkování a vděčnost všem těm, kteří nám během našeho studia pomáhali.

V první řadě bych rád poděkoval těm, bez nichž bychom nejen že nebyli dnes zde, ale bez nichž bychom nebyli vůbec – totiž našim rodičům. Často to byli právě oni, kdo nás podporovali a pomáhali nám při našem studiu radou, skutkem nebo svým příkladem, někdy i za cenu osobních obětí.

Díky za přispění k našemu úspěchu patří také našim životním partnerům, sourozencům, ostatním příbuzným a blízkým či přátelům. Jejich byť jen drobné slovo podpory pro nás ve chvílích těžkostí leckdy znamenalo velmi mnoho.

V neposlední řadě děkuji všem profesorům a vyučujícím na fakultě za všechny vědomosti a poznatky, které nám často i nad rámec svých povinností předávali nebo pomohli získat. Věřím, že vzniklé společenství zůstane i v budoucnu dobrým zázemím pro naši práci.

Ve znaku evangelické teologické fakulty hraje důležitou roli symbolika soli. Vedle kalichu, který je symbolem české reformace, se ve znaku nachází odkaz na verš Markova evangelia: „každý bude solen ohněm“. Po tomto verši následuje v evangeliu výzva: „sůl je dobrá; ztratí-li však svou slanost, čím ji osolíte? Mějte sůl v sobě a žijte mezi sebou v pokoji.“ (Mk 9, 49-50)

Je dobré mít na paměti, že symbolika soli a ohně, jakkoliv se nám zdá složitá, vyjadřuje naši opravdovost, naši ryzost.

Buďme tedy na základě právě složeného promočního slibu a zároveň na základě našeho svědomí opravdovou solí naší země, našeho lidského společenství.