Jste zde

Knihovnička Getseman

F. J. Moloney: Evangelium podle Jana, edice Sacra pagina

Karmelitánské nakladatelství vydalo na sklonku r. 2009 obsáhlý a poměrně podrobný komentář k evangeliu podle Jana. Komentář pracuje s Bognerovým překladem Nového zákona. V situaci, kdy se o několik týdnů později objevila na prodejních pultech Jeruzalémská bible, je to přinejmenším škoda. Překladatelé tak ještě silněji, než autor sám, dávají signál, že se jedná o komentář konfesně výrazně vyhraněný. Tento předpoklad i autoři díla potvrzují. K biblickému textu přistupují z tradiční římskokatolické pozice, jak lze doložit na některých komentovaných pasážích. Např. autorem evangelia je pro ně tedy bez diskusí Jan Zebedeův. Na druhé straně nepodporují výklad verše J 19, 26 jednoznačně mariologicky.

Komentář k textu přistupuje z pozice zvané narativní kritika, která rozlišuje mezi implicitním (ten, jemuž bylo dílo určeno autorovým záměrem) a současným čtenářem evangelia. Každá perikopa je přehledně členěna - nejprve je předložen biblický text, poté jeho ucelený výklad. V rámci tohoto výkladu bývá alespoň stručně rozebrána také struktura perikopy, pokud je z hlediska narativní kritiky důležitá. Překvapivě teprve poté následují poznámky k jednotlivým veršům a klíčovým pojmům. Konec každého oddílu je doplněn o seznam nejdůležitější literatury k tématu, případně o tématické exkurzy.  Jednou z nezanedbatelných výhod je, že komentář přináší velmi ucelený přehled prací až do současnosti (konkrétně do r. 2008) - a to včetně českých děl.

Přesto, že se jedná o komentář denominačně jasně profilovaný, má nepochybně šanci stát se důležitou studijní pomůckou v širokém spektru přístupů soudobých komentátorů, protože ačkoli je narativní kritika ve světovém měřítku již poměrně dlouho uznávaným přístupem, na našem malém českém dvorečku jde stále ještě o přístup progresivní.

Darina Bártová

Luis de la Corte Ibáñez: Logika terorismu (Academia Praha 2009)

Terorismus byl dlouho považován za fenomén, který nemá s náboženstvím mnoho společného, ba spíš naopak. Až dlouho do druhé poloviny dvacátého století převažoval terorismu politický. Zejména útoky Al Káidy, ale nejen ony, perspektivu změnily a teror si mnozí začali naopak s náboženským extremismem přímo spojovat. I když v naší zemí se těšíme malému počtu teroristických útoků a to málo je většinou nenáboženské motivace, vyplatí se tomuto jevu a jeho novým proměnám věnovat pozornost. Zejména to, jaká je motivace teroristů a jaká je náboženská stránka této motivace jsou zajímavé otázky, stejně jako problém, jak by pravé náboženství mělo proti vzniku terorismu bojovat, ve vlastních řadách i v okolní společnosti.

Ibáñezova kniha je další z řady studií na téma terorismu. Je sympatická svým širokým záběrem. Neorientuje se především jen na náboženský terorismus jako Kepelova Boží pomsta či Juergensmeyerův Teror v mysli Boží, abych jmenoval dvě knihy, které vyšly i česky. Autor je díky svému španělskému zázemí dobře obeznámen například s baskickým politickým terorismem, dokonce právě jeho zločiny mu byly prvotní motivací k výzkumu, a to mu umožňuje nesklouznout do překotných generalizací. Navíc demonstruje široký záběr i co se týče vědních disciplín, takže se vyhýbá i jednostrannosti metodologické, např. sociologické či psychologické.

Terorismus je v dnešní době téma velmi důležité, a přitom často dokonce i vzdělanými lidmi chápané velice zjednodušeně a zkresleně. Knihy jako Logika terorismu umožňují se této naivity zbavit a lépe pochopit jednoho z důležitých protivníků, kterým naše společnost i naše víra čelí.

JaS

Souvislosti 3/2009

Křesťansky orientovaná Revue pro literaturu a kulturu Souvislosti přináší jako obvykle pestrý soubor textů o literatuře a věcech s ní souvisejících. Hlavním tématem je Štěpán Zavřel, malíř především náboženských témat a ilustrátor řady dětských knih, který roku 1959 dobrodružně utekl z Československa, a působil pak na několika místech Západní Evropy.

Zajímavá pro mne byla i dvě témata rubriky Pod čarou: Medailon katolického disidenta, myslitele a později politika Václava Bendy od Martina C. Putny a recenze na překlad Bible 21 Pavla Mareše.

A samozřejmě plno dalších zajímavých textů a obrázků. V nejrůznějších, ale vždy inspirativních souvislostech.