Jste zde

361 - léto 2023

Rekordní výstupy z církve v Německu

Katolický teolog a emeritní profesor systematické teologie na univerzitě v Tübingen Bernd Jochen Hilberath u příležitosti svých 75. narozenin poskytl rozhovor pro server katholisch.de. V něm uvedl, že má velkou obavu o církev. Vždy považoval za důležité, aby křesťanství bylo autentické a biblicko-ježíšovské. Trápí ho, že teologické argumenty stále nemají váhu pro ty, kteří mají v církvi moc. Desítky let se předkládá řada argumentů k aktuálním otázkám, které jsou však odsouvány s poukazem na to, že je třeba se na ně podívat znovu a brát ohled na světovou církev. Zatímco kdysi byl prof. Hilberath plný naděje, v současnosti hledá poslední zbytky naděje a instituce církve je mu stále vzdálenější. Budoucnost církve podle něj spočívá ve společenstvích, které se budou rozvíjet relativně samostatně a půjdou vlastními cestami v Ježíšově duchu.

Tento skeptický postoj k instituci církve není ojedinělý. V březnu 2021 jsme v Getsemanech publikovali rozhovor s německým církevním historikem Hubertem Wolfem, ve kterém uváděl, že lidé, dříve aktivní v různých církevních strukturách, v současnosti z církve vystupují. Tento trend je možné doložit i statistikami. Aktuálně zveřejněné církevní statistiky Německé biskupské konference obsahují nový rekord v počtu lidí, kteří vystoupili z církve. V roce 2022 tak učinilo více než půl milionu lidí, přesně: 522.821 (v roce 2021 to bylo 359.338; v roce 2020: 221.390). Takové vysoké číslo pro mnohé není překvapením. Shodují se v tom, že jednou z hlavních příčin jsou skandály spojené s případy zneužívání a nedostatečný přístup církevních představitelů při jejich řešení. Mluvčí poradní skupiny Německé biskupské konference pro případy zneužívání Johannes Norpoth uvedl, že s tím souvisí také problém vyrovnání se s minulostí. Velkým impulsem pro Německo bylo zveřejnění případů zneužívání v berlínské jezuitské Canisius-Kolleg v roce 2010, ale biskupové věděli o prvních případech vyšetřování především v USA nejpozději od konce 90. let. První opatření v této věci bylo německými biskupy vydáno v roce 2002. Není možné se divit, když lidé po 21 letech nevidí dostatečné změny a z církve odcházejí. Sám Norpoth doplnil, že je skutečně velmi těžké a únavné, když se pokouší věci v rámci církevních struktur posunout směrem k důvěryhodnější instituci.

Andrea Hoffmeister, ředitelka Akademie Thomase Mora v Bensbergu, dala aktuální čísla do souvislosti s negativní přítomností biskupů v médiích, ať už v souvislosti se zneužíváním, tak také např. kvůli blokování požadovaných reforem. Podle ní není pochyb o tom, že je nejvyšší čas důsledně řešit reformy, za které se postavila většina členů německé církve v rámci diecézní fáze světové synody. Zároveň je třeba jít k podstatné roli církve, kterou je hlásání Kristovy radostné zvěsti slovem i skutkem. Aby mohly růst nové iniciativy, které osloví lidi zvenčí, je potřeba nové chápání společenství, nové způsoby vedení, radost z experimentování, kultura důvěry a odvaha přijmout pluralitu.

Komentáře

Důvody jsou dva:
- věřící odvádí církví v Německu vysoké poplatky. A nic z toho nemá
- lidé by raději věřili ve svého boha, regionálního, původního. Nikoliv v nepůvodní, invazivní trojbožstvo z Izraele. Svatá Trojice je židovský bůh, Němci už mají dost islámu, křesťanství a všeho, co pochází z Abraháma. Chtějí se vrátit ke starogerman.bohům, k jejich bohům

No, ten druhý důvod je nejméně pravděpodobný. Ale těch důvodů bude víc:
Zametané a zatloukané zneužívání, finance - třeba jako v diecézi Limburg
nebo silný odpor ze strany Říma k reformám. Je správné ten nemocný systém nadále podporovat, když se nechce uzdravit?