Jste zde

Liturgie svatého Jakuba

 (jeruzalémská liturgie)

Starobylá Liturgie svatého Jakuba získala v naší době značný ekumenický význam, zejména zásluhou F. Heilera a M. Thuriana. Je pozoruhodná zejména z těchto důvodů:

- je biblická, a to nejen proto, že je sestavena z biblických citátů či narážek, ale i proto, že shrnuje dějiny spásy - velmi zdůrazňuje působení Ducha svatého (její epikléze je součást Limské liturgie)

- citlivě postihuje napětí zákona a milosti, víry a skutků

- čtverým Amen (po slovech ustanovení a epiklézi) je realizováno všeobecné kněžství pokřtěných Liturgie je doložena v různých verzích, ovlivněných příbuznými liturgickými typy, zejména byzantským. Předkládaný text ("postsanktus") mírně oslabuje pleonastické užití adjektiv (např. všesvatý, přesvatý, svatosvatý) a pokud možno se vyhýbá vztažným větám a přechodníkům. 

Svatý jsi, Králi věků, Pane a Dárce veškeré svatosti a svatý je tvůj jednorozený Syn a náš Pán Ježíš Kristus, skrze něhož jsi všechno stvořil a svatý je i tvůj svatý Duch, zkoumající všechno, i hlubiny Boží.

Svatý jsi, vladaři všech věcí, všemohoucí, dobrý, plný slitování, vzbuzuješ bázeň, ale hlavně projevuješ soucit s dílem svých rukou, člověka jsi učinil ze země ke svému obrazu, štědře jsi mu poskytl radost ráje, a když přestoupil tvůj příkaz a proto padl, ty jsi jím nepohrdl, ani jsi jej ve své dobrotě neopustil, ale napomínal jsi jej jako milovaný otec.

Volal jsi ho zákonem a vyučoval skrze proroky. Nakonec jsi poslal na svět svého jednorozeného Syna, našeho Pána Ježíše Krista, aby nás svým příchodem obnovil a povznesl tvůj obraz v lidu.

Sestoupil z nebe a byl vtělen mocí Ducha svatého a Marie, panenské matky Boží, žil mezi lidmi a učinil všechno pro spásu našeho rodu.  A když se chystal přijmout tvou vůli a darovat život smrtí na kříži - on bez hříchu na spasení hříšníků! - v tu noc, kdy byl zrazen, či spíše vydal sám sebe, vzal do svých svatých, neposkvrněných, bezúhonných a nesmrtelných rukou chléb, pohlédl k nebi a ukázal jej tobě, svému Bohu a Pánu, vzdával díky a blahoslavil tě, lámal jej a dával svým žákům a apoštolům se slovy:

Vezměte, jezte, toto je moje tělo, které se láme a vydává na odpuštění hříchů.

Lid: Amen

Také vzal po večeři kalich, promísil víno s vodou, pohleděl k nebesům a ukázal jej tobě, svému Bohu a Otci, vzdával díky a požehnal jej a naplnil jej svým Duchem a žehnal své žáky se slovy:

Pijte z něho všichni. To je má krev nové smlouvy, která se prolévá za vás a za mnohé na odpuštění hříchů.

Lid: Amen

To čiňte na mou památku, neboť kdykoli budete jíst tento chléb a pít z tohoto kalicha, budete vyhlašovat smrt syna člověka a vyznávat jeho zmrtvýchvstání, dokud nepřijde. Tak činíme a vyznáváme.

Lid: Tvou smrt, Pane, ohlašujeme, a tvé vzkříšení vyznáváme.  A my hříšníci, když si připomínáme jeho život, jeho odevzdané utrpení, jeho zachraňující kříž, smrt a pohřeb a vzkříšení třetího dne po smrti a jeho zasednutí po tvé pravici, Bože a Otče, a jeho druhý, slavný a bázeň budící příchod, kdy má přijít. aby soudil živé i mrtvé, kdy má odměnit každého člověka podle jeho skutků, nebo spíše podle své drahé milosti - podáváme ti Pane, tuto strašnou a nekrvavou obět a úpěnlivě tě prosíme, nenakládej s námi podle našich hříchů, ani nám neodplácej podle našich nepravostí, ale podle své shovívavosti a své nevýslovné lásky k lidem. Zahlaď úpis, který svědčí proti nám. Tvá štědrá milost nechť na nás vloží tvé štědré dary - co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani člověku na mysl nepřišlo, ale co jsi, Bože, připravil těm, kdo tě milují. Nezavrhuj svůj lid kvůli mně a mým hříchům, Bože, ty který miluješ člověka.

Lid: Smiluj se nad námi, Pane Bože, Otče všemohoucí.  Smiluj se nad námi, Bože všemohoucí, smiluj se nad námi, Bože, náš Spasiteli, smiluj se nad námi, Bože, podle svého velkého slitování a sešli na nás a na tyto dary, které leží před tebou, svého svatého Ducha, Pána a dárce života, který sdílí trůn s tebou, Bože a Otče, a s tvým jednorozeným Synem, kraluje s tebou, je téže podstaty a spolu věčný, mluvil v Zákoně a prorocích, a v tvé Nové smlouvě sestoupil v podobě holubice na Pána Ježíše Krista v řece Jordánu a zůstal na něm, v podobě ohnivých jazyků sestoupil na tvé apoštoly v horním prostoru Sionu v době letnic.  Sešli, Bože, na nás a na tyto dary, které pře tebou leží, téhož tvého svatého Ducha, nechť posvětí a učiní tento chléb svatým tělem Kristovým.

Lid: Amen

A tento kalich drahocenou krví Kristovou.

Lid: Amen

Tak aby to bylo pro všechny, kteří na nich mají účast, pro odpuštění hříchů a věčný život, k posvěcení duší a těl, k plodnosti v dobrých skutcích, k ustavení tvé obecné a apoštolské církve, kterou jsi založil na skále víry a brány pekel ji nepřemohou, ty jsi ji zbavil veškerého bludu a zachoval ji až do konce časů.

Nabízíme ti, Pane, tuto hroznou, nekrvavou oběť.

Následují přímluvy, památka svatých, doxologie a Otče náš.