Když jsem pozorně pročetl novou papežskou encykliku, padla
na mé velká malomyslnost. O několik hodin později mne přepadl dlouhotrvající
záchvat nemoci a já se pln naděje těšil, že
opustím pozemskou církev a vejdu do té nebeské. Když se však obnovily normální
mozkové funkce, pocítil jsem novou důvěru, třebaže jsem nezavíral oči a srdce
před možností dalších bolestí a křečí, které budou nejspíš následovat v bezprostřední
budoucnosti. Veritatis splendor obsahuje
mnoho krásných věcí. Téměř všechen skutečný jas se však ztratí, když se ukáže,
že celý dokument je zaměřen především k jednomu cíli: vynutit naprostý
souhlas a podrobení se všem papežským názorům - a to obzvlášť v jednom
rozhodujícím bodě: že totiž užití jakýchkoli umělých prostředků regulace početí
je ze své podstaty zlé a hříšné, a to bez výjimky, dokonce i v případech,
kde by antikoncepce byla menším zlem. Papež si je jist, že je vázán povinností
hlásat své učení, aniž by se ohlížel na možné praktické důsledky pro zúčastněné
lidi a pro celou církev. Takové ohledy
by považoval za neřádné a nebezpečné, protože se v nich navzájem poměřují
hodnoty. Přes všechna rizika, přes všechno nebezpečí věří, že nelze připustit
jiný názor než jeho vlastní, a ten má být přijímán s poslušností.
Nedávný Katechismus katolické církve, schválený papežem,
ukazuje, že i on sám připouští určité výjimky u zakazujících přikázání.
Například zákaz zabíjení lze porušit v případech sebeobrany, trestu smrti,
a dokonce i ve válkách. Zlo antikoncepce je pro papeže daleko absolutnější než
přikázání Nezabiješ.
A co zákaz, který všem svým učedníkům dal sám Pán: .vůbec
nepřísahejte" (Mt 5,34)? V tomto případě papež nejen že uznává výjimky,
ale dokonce je ukládá jako směrnici pro celou skupinu členů církve. Existuje pozoruhodný rozdíl mezi současným
papežem a Janem Pavlem L, který byl před svým zvolením dlouhá léta významným
učitelem morální teologie. Jako Albino Luciani navrhl změnu nauky; když pak
Pavel VI. ve své encyklice Humanae vitae znovu potvrdil zákaz antikoncepce,
rozhodl se mlčet. Brzy po svém zvolení papežem však nenechal nikoho na
pochybách, že zamýšlí učení revidovat a že bude klást důraz na motiv jednání
(srov. Camillo Bassoto. Il mio Cuore e
Ancora a Venezia, Albino Luciani, Venice, 1990).
Ačkoli tomuto problému věnoval mnoho pozornosti, nikdy
necítil takovou důvěru ve svou vlastní kompetenci, aby pominul potřebu trpělivé
naslouchat všem zúčastněným a vést dialog s teology a biskupy. Jakožto
morální teolog sdílel Jan Pavel I. přesvědčení naprosté většiny všech morálních
teologů minulosti i přítomnosti, že je nezákonné a zřejmě i velice
nespravedlivé, jestliže se na lidi ve jménu Božím nakládají těžká břemena, aniž
je zcela jisté, že to je skutečně Boží vůle.
Mentalita Jana Pavla II. je odlišná. Jejím výchozím bodem
je vysoký smysl pro povinnost spolu s naprostou důvěrou ve vlastní
kompetenci díky zvláštní pomoci Ducha svatého. A tato naprostá důvěra ve
vlastní síly je spojena s hlubokou nedůvěrou ve všechny teology (obzvlášť
morální teology), pokud s ním zcela nesouhlasí.
Ve Veritatis splendor se Jan Pavel II. netají tím, že už
mnoho let cítil nutkání napsat encykliku, která by teology přiměla
k souhlasu s jeho učením o sexuální morálce a zvláště o antikoncepci.
Dosud věří morálním teologům typu Carla Caffarry, který uspořádal kongres, kde
se sešli další .spolehliví" moralisté a předložili neuvěřitelné tvrzení, že
církev do r. 1917 považovala antikoncepci, ať již v manželství nebo mimo
ně, za .vraždu". Caffarra se odvolal na
Corpus iuris canonici. Ten však pouze říká, že .ti, kdo vybavují muže nebo ženy
magickými prostředky nebo jedem tak, že se stanou neschopnými plodit, počít
nebo porodit dítě, a činí to z nepřátelství nebo nenávisti, měli by být
považováni za vrahy". Caffarra je dosud hlavou Institutu Jana Pavla II.
v Římě, bez ohledu na tak neuvěřitelné užívání církevních dokumentů.
Papežův přístup již byl formulován v mnoha projevech
a disciplinárních výnosech. Strukturálně byl vyjádřen takto:
1. Nový Kodex
kanonického práva odsuzuje nesouhlas (Can 1371, 1). Každý, kdo je napomenut
kvůli nějakému projevu a plně se nepodřídí, se dopouští trestného činu.
Nepřipouští se nejmenší možnost, že tak činí s dobrým, čistým svědomím.
Tento text byl papežem do kodexu přidán na poslední chvíli bez jakékoli
konzultace s mezinárodní komisí, která kodex připravovala.
2. Veškerá jmenování
všech teologů, včetně morálních, kteří učí na vyšších církevních školách, jsou
centrálně řízena. Bezpochyby se ti, kdo jmenování udělují, řídí předně tím, aby
každý teolog, má-li být schválen, zcela souhlasil s papežovými názory na
antikoncepci a podobné otázky.
3. Podobný dozor se
širokou měrou praktikuje při jmenování biskupů a dalších nositelů církevních
úřadů.
4. Protože předchozí tři
opatření nepracovala dokonale, dalším krokem bylo vyžadovat jakési nové vyznání
víry, zahrnující nyní naprostý souhlas s ne neomylnými (tj. omylnými)
papežskými naukami a zvláštní přísahu věrnosti prvnímu z biskupů. Acta
Apostolicae Sedis říkají, že opatření schválil Sanctissimus (Nejsvětější). Sám
text opatření papeže označuje Beatissimus (nejblaženější). Lze v tom vidět
nějaký zvláštní význam? Nezposvátňují tyto tituly papežovu autoritu přespříliš?
5. Je nyní dobře známo,
že papežské agentury podstupují nesmírnou námahu, aby zjistily, kdo je
.spolehlivý" a kdo ne. A kdo o tom nakonec rozhoduje? Jakou roli hraje souhlas
s papežskou sexuální etikou?
6. Nyní přichází encyklika
Veritatis splendor. Její slova silně naléhají na svědomí všech, kterých se
mohou týkat, ačkoli papež a jeho odborní poradci zjevně nemají správnou
představu o tom, jak vypadá současná morální teologie. Vyslovují se velmi vážná
obvinění. Který morální teolog s dobrou pověstí v církvi se pozná
v obraze, jejž Veritatis splendor kreslí?
Papežovým záměrem je plnit takto poslání, kterým Kristus pověřil Petra a
jeho nástupce. .Musíš být posilou svým bratřím" (L 14,29). Tato slova však
musejí být umístěna do svého bezprostředního kontextu. Petr ujišťuje svého
Mistra i druhé učedníky: .I kdyby všichni odpadli, já ne" (Mk 14,29). Pán ho před takovou sebedůvěrou varuje a
říká: .Prosil jsem za tebe, aby tvá víra neselhala. A ty, až se obrátíš, musíš
být posilou svým bratřím." Z toho je jasné, co obrácení pro Petra znamená.
A také je jasné, jak by měl posilovat své bratry.
Petrův pád způsobila jeho neschopnost uvěřit
v pokorného, trpícího a nenásilného služebníka - Mesiáše. Poté, co se
obrátil, je hlavním Petrovým úkolem - a úkolem všech, kdo se k němu
připojí - vyznávat a dosvědčovat svědectvím celého svého života, že Otec
pozdvihl k životu a vyzvedl ke slávě svého trpícího služebníka, Ježíše
Krista.
Určité není v tomto textu nic, z čeho by se
dalo odvodit, že na Petra byl vložen úkol hlásat svým bratřím naprostý zákaz
antikoncepce všeho druhu a v každém případě. Ani ležíš nepověřil Petra
hlásáním jakéhosi kompletního souboru zákazů a norem, které by měli všichni
dodržovat, včetně zákazů, jimiž budou všichni tísněni. Netíhl snad Petr
k tomu, uložit novým křesťanským konvertitům dodržování židovských zákonů?
A nepovstal snad proti němu Pavel a neukázal mu správnou cestu?
Papež si je vědom, že převážná většina vdaných a
ženatých lidí nemůže plně souhlasit s absolutním zákazem antikoncepce; že
tito lidé oponují důrazu, s jakým je zákaz vynucován, a nemohou pochopit
argumenty, které ho mají ospravedlnit. Většina morálních teologů je
pravděpodobně stejného názoru. Papežova
odpověď tomuto veřejnému mínění v církvi není nová, ale je nyní pronášena
s novým důrazem: církev není demokratická, je hierarchická. Zeptejme se svého papeže: jste si jist, že
vaše důvěra ve vaši svrchovanou lidskost a odbornou a náboženskou způsobilost
ve věcech morální teologie a zvláště sexuální etiky je skutečné oprávněná?
Pokud jde o antikoncepci, neexistuje v božském
zjevení žádný výrok na toto téma. Je to věcí toho, co nazýváme přirozeným
zákonem, napsaným hluboko do srdcí mužů a žen. Můžeme a musíme proto najít sami
přirozenou a plodnou cestu k řešení.
Protože přirozený zákon je .otevřen očím rozumu", měli
bychom čestně a trpělivě přemýšlet, uvažovat o věci .z obou stran" (Ř 2,12.16).
Hierarchické zřízení církve přinejmenším nemůže být v rozporu či
nepřipouštět tento postup ve věcech týkajících se zákona napsaného
v našich srdcích a vyžadujícího odezvu svědomí.
Pryč se vší nedůvěrou v naší církvi! Pryč se
všemi postoji, mentalitami a strukturami, které ji podporují! Měli bychom dát
papežovi najevo, že nás četné známky jeho zakořeněné nedůvěry zraňují a že
mnohotvárné struktury nedůvěry, jejichž ustavení umožnil, nám berou odvahu.
Potřebujeme, aby k nám byl mírnější. Celá církev to potřebuje. Potřebuje
to naše svědectví světu. Potřebuje to naléhavé povolání k účinnému ekumenismu. Dovolte mi pro začátek navrhnout jeden
uzdravující a odvahu dodávající čin. Ať Vatikán zničí všechny své seznamy -
jeden z nich jsem viděl - těch, kdo jsou považováni za .spolehlivé"
(affidabili) a těch, kdo nejsou: prostě v důsledku této jediné otázky
absolutní špatnosti umělé antikoncepce. Církev má větší starosti než je tato,
naléhavější potřeby: přinášet radostnou zvěst a povzbuzovat všechny na cestě
k svatosti.
A vzdejme čest milostivému Božímu odpuštění tím, že
jeden druhému odpustíme zlo, které jsme si navzájem způsobili, a hněv, který
snad přebývá v našich srdcích.
Z anglického originálu B. Häring: Encyclical‘s
one aim: assent and submission, uveřejněného v National Catholic Reporter
5. 11. 1993, přeložila Marie Spoustová.
Poslední komentáře