Guardini, Romano - O podstatě uměleckého díla,
Triáda / Centrum teologie a umění, Praha 2009, 168 stran, 246 Kč.
Výbor sestavil a předmluvu napsal Walter Zahner, ediční
spolupráce Norbert Schmidt, překlad Karel Šprunk.
Nakladatelství
Triáda vydalo před několika týdny spolu s Centrem teologie a
umění při Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy výbor
z prací Romana Guardiniho věnovaných výtvarnému umění a
architektuře, který připravil a okomentoval Walter Zahner. Je
zřejmé, že konstelace zúčastněných subjektů není náhodná.
Triáda působí na českém knižním trhu coby nakladatelský dům,
který se dlouhodobě a systematicky věnuje uvádění základních
teoretických textů o umění, které ve své době reflektovaly
nejaktuálnější či přímo avantgardní myšlenkové proudy.
Vedle dalších edic literárně-vědných, historických a
filozofických však předkládá také knihy o duchovním životě
a křesťanské spiritualitě. Volba Guardiniho textů, které
stojí na pomezí esejů o umění, namnoze se syntetickými
ambicemi, a duchovních promluv či zamyšlení se tedy jeví
logická. Centrum teologie a umění usiluje, jak je již pregnantně
obsaženo v jeho názvu, o dialog mezi současnou architekturou
a výtvarným uměním a jejich teologickou a liturgickou reflexí.
V rámci této činnosti spolupracuje se zahraničními
(nejčastěji německými) odborníky v dané oblasti, jejichž
dílo v tuzemsku popularizuje a které se snaží představit
zdejším zájemcům i prostřednictvím volného přednáškového
cyklu. V tomto kontextu také oslovilo předního německého
znalce moderní a soudobé sakrální architektury a zároveň
specialistu na dílo Romana Guardiniho Waltera Zahnera, předsedu
Německé společnosti pro křesťanské umění v Mnichově,
který působí při řezenském biskupství, s prosbou o
sestavení výboru Guardiniho textů o umění, o úvodní
studií k tomuto textu a o proslovení dvou přednášek, které
by v Praze vydání knihy doprovázely. Českému čtenáři se
tak do rukou dostává svazek, který do značné míry doplňuje
obraz Guardiniho - myslitele a vědce nejen na poli teologickém,
liturgickém a spirituálním, ale také kulturním a uměleckém.
Tato faseta stála doposud stranou zájmu Guardiniho českých
překladatelů a nakladatelů, počínaje staroříšským Josefem
Florianem, snad s výjimkou vydání pronikavé syntézy Konec
novověku (Das Ende der Neuzeit, německy 1950) na počátku 90. let.
V ní Guardini znovu pojmenovává základní křesťanské
výzvy v době končící moderny a nastupující postmoderny,
kterou dokázal velmi přesně rozeznat v precizních analýzách
dobových myšlenek a literárních a uměleckých děl.
Romano Guardini
(1885-1968) patřil k nejvýraznějším postavám
křesťanského myšlení nedávno uplynulého století. Italský rod
a německé vzdělání v něm nechalo vyrůst vzdělance
s citem pro výtvarnou formu, jakož i pro literární krásu
vytříbeného jazyka, který však zůstal hluboce pokorným a ve
svých sděleních srozumitelným až prostým v tom nejlepším
slova smyslu. Jedním z hlavních těžišť jeho zájmu byla
liturgická obnova a snaha o rozšíření liturgického hnutí
z klášterů do farností, obcí a komunit. V úzké
spolupráci s meziválečným hnutím mládeže promýšlel a
znovuobjevoval nezastupitelný význam znamení a symbolu v teologii
a liturgii a svoje myšlenky uváděl do praxe při práci s formami
liturgie slavené v centru hnutí Quickborn na hradě Rothenfels
na Mohanu. Zde také ve spolupráci s architektem Rudolfem
Schwarzem na konci 20. let upravovali pro potřeby obnovené liturgie
hradní kapli a slavnostní sál. Z promýšlení tohoto úkolu
a ze spolupráce se Schwarzem pak vzešly i základní Guardiniho
texty k pojetí moderního liturgického prostoru. Již na
počátku 2. desetiletí 20. století se však zabýval jednotlivými
uměleckými díly a pokoušel se i o formulaci jakéhosi
systematického přístupu k výtvarnému umění.
V úvodní
studii knihy, jejíž titul si editor vypůjčil z názvu
prvního z vybraných textů (a včlenil ji tak do řady Guardiniho
spisů nazvaných po vzoru traktátů O duchu liturgie, O posvátných
znameních, O smyslu církve ...) se Walter Zahner soustředí na
představení Guardiniho vztahu k architektuře a výtvarnému
umění a na pozdější recepci jeho myšlenek na toto téma
v oblasti liturgiky i teorie umění. Vedle známé, již
zmíněné, spolupráce s architektem Schwarzem a jejích plodů,
se snaží z Guardiniho textů a životopisných střípků
rekonstruovat jeho vztah k soudobému umění figurativnímu.
Pozoruhodný je vstřícný postoj, který choval Guardini
k expresionistickému malířství, jmenovitě ke členu skupiny
Der Blaue Reiter Franzi Marcovi. To může překvapit u vědomí
toho, jak vysokého hodnocení se od Guardiniho dostalo symbolistnímu
akademikovi a dědici nazarénů Gebhardu Fugelovi, zakladateli
Německé společnosti pro křesťanské umění. Méně údivu však
pochopení pro Marca vzbuzuje, připomeneme-li (jak to ostatně činí
i některé texty v antologii) Guardiniho pronikavou a
sympatizující analýzu abstraktního malířství a jeho důvěru
v možnosti nezobrazivého umění v náboženských
službách.
Recepci Guardiniho
díla pojednává Zahner poměrně fragmentárně. Při množství
ohlasů, které vyvolala spolupráce Guardiniho a Schwarze (zmiňovaná
takřka obligatorně ve všech publikacích o hnutí liturgické
obnovy, případně o dějinách sakrální architektury ve 20.
století) či tváří v tvář sekundární literatuře o
Guardinim-teologovi a liturgovi se nejeví jako zcela
opodstatněné jmenovat jednoho či dva autory, pro něž je Guardini
inspirací i předmětem badatelské práce (v našem případě
Frédéric Debuyst resp. Maria A. Grippová). Pozoruhodný je naopak
pokus o zasazení Guardiniho pronikavé studie Kultbild und
Andachtsbild do kontextu zcela aktuálního diskurzu o obraze
v rámci vizuálních věd, kdy se do popředí dostávají
interpretace akcentující jiné než estetické funkce umění, a to
zejména umění před nástupem novověku.
Základem pro
výběr textů je německé vydání sborníku Guardiniho prací o
umění s totožným názvem Über das Wesen des Kunstwerks
(Kevelaer, 2005), doplněné zejména o tři kratší, leč zásadní
studie na téma sakrální architektura a o další čtyři drobnější
eseje, z nichž dva neuvádí ani doposud nejobsáhlejší
soupis Guardiniho díla a lze tedy říci, že byly při této
příležitosti Zahnerem „objeveny" pro dnešní dobu ve starých
periodikách z počátku 20. století (Jak poznávat umění a
Beuronské madony). Vlastní výbor je rozčleněn do čtyř oddílů
nazvaných „Základní studie", „Umění", „Obrazy" a
„Architektura". Již z názvů je patrné, že zařazení
jednotlivých studií do konkrétních kapitol si nemůže nárokovat
absolutní platnost a lze si například představit označení více
textů za „základní studie" nebo naopak zařazení obou
„základních studií" bez větší škody do oddílu „Umění".
První článek O
podstatě uměleckého díla je dopracovaným zápisem přednášky,
na níž Guardini představil nárys ucelené fenomenologie umění,
který zrcadlí dobu svého vzniku (1947) nejenom zřetelnou distancí
od služebného pojetí umění („umění nemá účel") a
důrazem na etický rozměr umění, ale také optimismem s nímž
se přistupuje k formulování odpovědi na nejzákladnější
otázku „co je umění?" Víra v možnost jednoznačné
odpovědi na tuto otázku totiž vzala za své v relativistickém
přístupu postmoderny (nebyl-li ostatně tím, kdo vystavil této
víře úmrtní list, již Marcel Duchamp). Z dnešního
hlediska je na Guardiniho přístupu pozoruhodné, že v rámci
definice umění přesouvá pozornost ze struktury vlastního díla
na strukturu vztahů, do níž je zasazeno: vztah autora a světa,
vztah obrazu v mysli tvůrce a obrazu v imaginaci diváka a
vztah díla k přicházející budoucnosti, který u Guardiniho
nabývá přímo eschatologického charakteru a dodává každému
opravdovému uměleckému dílu náboženský rozměr.
Studie Obraz
kultový a obraz zbožný (1937, jde vlastně o dopis nejmenovanému
historikovi umění) je jistě nejdůležitějším a nejaktuálnějším
textem celého výboru. Poněkud rušivě zde působí překlad
základních pojmů, ale vzhledem k tomu, že Guardini užívá
termín „Andachtsbild" v poněkud jiném smyslu než v jakém
jej znají současné dějiny umění (a který se pak v českých
textech překládá nejčastěji jako „devoční obraz") a řadí
pod něj například i díla mistrů italské renesance, zdá se
doslovný překlad „zbožný obraz" nakonec vhodně zvoleným
kompromisem. Guardini si zde povšimnul bytostně odlišného
charakteru raně středověkých obrazů či ikon ve srovnání
s obrazem renesančním a pozdějším. Zatímco smyslem
kultového obrazu je zpřítomnění Boha ve světě a takový obraz
potom disponuje autoritou kérygmatu a odpovědí na něj je úcta,
bázeň a klanění, zbožný obraz sice zachycuje také náboženskou
skutečnost, ale jde o skutečnost individuálně prožívanou a
autorita takového obrazu je pouze pedagogická - pomáhá člověku
pokračovat v cestě za Bohem. Zatímco kultový obraz je
„pokračováním" dogmatu a svátosti (ikona), tak zbožný obraz
je „pokračováním" osobní víry a vnitřního hledání svého
tvůrce. Nejdůležitějším postřehem je pravděpodobně
konstatování, že kultový obraz ani nevnímáme jako umělecké
dílo, nezkoumáme jeho sloh, techniku apod. a že jeho pravé místo
je ve svatyni. Jinými slovy, že kultové obrazy nejsou vlastně
uměním v dnešním slova smyslu a jejich umístění
v galeriích a muzeích je nelogické a proto nepřirozené.
Podle Guardiniho nelze vývojově odvodit zbožný obraz z obrazu
kultového, nicméně je nutno konstatovat, že jde o určitou
časovou následnost. Zlomovým momentem je pro Guardiniho vrcholný
středověk. Tento postoj, který vyžaduje zcela jiný přístup
k umění středověkému a novověkému, je zcela moderní, jak
o tom svědčí rozsáhlá monografie Hanse Beltinga Bild und Kult
(1. vydání Mnichov 1990) s podtitulem Dějiny obrazu před
věkem umění, v níž autor na neporovnatelně větší ploše
dochází k podobným závěrům. Podle Beltinga končí věk
náboženského obrazu užívaného ve veřejném kultu zhruba kolem
r. 1500 a zároveň nastupuje doba obrazů pojímaných jako umění
v dnešním slova smyslu, kdy hraje stále větší roli
vzmáhající se individualismus. Guardini ovšem nezůstává u
přesné analýzy, ale rovněž hodnotí - krize náboženského
života a krize náboženského umění podle něj souvisí
s vymizením pravého kultového obrazu, přičemž touhu po
jeho opětovné formulaci cítí například v prostředí
liturgické obnovy. V závěrečné otázce „Je pro nás ještě
kultový obraz možný?", na niž nedává jednoznačnou odpověď,
jakoby již zaznívala jiná jeho slavná otázka „Je dnešní
člověk vlastně ještě schopný liturgie?" položená bezmála o
třicet let později. Je patrné, že v Guardiniho pojetí
liturgie a umění spolu tyto dvě otázky vždy úzce souvisely.
Z druhého
oddílu si zasluhují pozornost zejména dva texty, které
pojednávají o možnosti náboženského zobrazování
respektive o možnosti zobrazovaní vůbec, a jsou tak
příspěvkem do po tisíciletí se rozvíjející diskuse, která se
periodicky vychyluje na stranu ikonoklastickou (poslední takové
tendence jsou spatřovány v přehnaném spiritualismu 19.
století). Guardini dokládá, že i ve Starém zákoně se Bůh
zjevuje a dává se poznat, definitivní možnost náboženského
obrazu je však založena Vtělením. Kristus je obrazem Boha
neviditelného a kdo patří na něj, patří na Otce. Náboženský
obraz proto nemá primárně plnit funkci výchovnou či
pedagogickou, ale má připravovat cestu epifanii, která se děje
tak, že se Bůh stal člověkem, který byl sám stvořen jako věrný
obraz Boží. Posudek vypracovaný Guardinim pro poválečnou soudní
při mezi moderním umělcem a jedním z německých států je
nazván Abstraktní umění v pohledu filosofa. Nejde zde ani
tolik o analýzu samotného abstraktního, nepředmětného umění
(i když je navržena jeho pozoruhodná definice), jako spíše
o přesný popis poměru (jakékoli) totalitní moci k pravému
umění, které je z podstaty svobodné. Takové umění je vždy
označeno za projev odlišného světonázoru (třebaže neprávem) a
dále záleží již jen na povaze režimu, zda nositele tohoto umění
pouze šikanuje a umlčuje nebo přímo likviduje. Abstraktní umění
tak bylo v době nacionálního socialismu označeno za „zvrhlé"
(v knize je termín Entartete Kunst překládán jako „úpadkové
umění", třebaže český úzus je v tomto jednoznačný) a
jeho proponenty režim perzekvoval bez ohledu na jejich skutečný
světový názor.
Zvláštní význam
má poslední oddíl knihy věnovaný Guardiniho publikovaným
názorům na podstatu sakrální architektury. Při příležitosti
vysvěcení nového Schwarzova kostela Božího těla v Cáchách
formuloval Guardini obranu moderních architektonických forem,
užitých při jeho stavbě, které vyvolávaly v tehdejších
divácích vlny nesouhlasu. V první řadě jasně formuluje, že
neexistuje jedna konkrétní, provždy daná forma kostela. Kvalitní
architektura s vždy rozvíjí v interakci se svým
konkrétním místem, ale také se svojí konkrétní dobou. Kostel
v Cáchách - prostý světlý hranol, jehož prázdné zdi
jsou členěny pouze umně komponovanými řadami oken - je zevnitř
zcela prázdný, nicméně díky volbě proporcí, velikostí,
materiálů a barev můžeme cítit, že je naplněn „svatou
přítomností". Prázdnota je spíše tichem (zde míněno spíše
vizuálním) - nejvhodnějším prostředím pro setkání
s osobním Bohem.
Posledním
zařazeným Guardiniho textem je jeho předmluva k pozoruhodné
a vlivné knize souputníka Rudolfa Schwarze O stavbě kostela
(Vom Bau der Kirche, 1938). Guardini upozorňuje na hluboké
filosoficko-teologické základy, ze kterých Schwarzovo uvažování
o sakrálním prostoru vyrůstá, a opisuje je jako „intenzivní
obraz člověka" a „pojmenování podstaty světa" doprovázené
jasným vědomím toho, co je církev - tedy putování Božího
lidu časem. Z této perspektivy pak Schwarz nahlíží
architektonické problémy a z nich také vyrůstají jednotlivé
archetypální podoby církevních staveb, které se stávají
velikými zhmotněnými symboly křesťanského bytí a jeho
liturgické realizace.
Ve svazku O
podstatě uměleckého díla se tak čtenáři do rukou dostává
reprezentativní výběr textů, který Romano Guardini věnoval
problematice výtvarného umění a architektuře a které jako
celek (ačkoli mnohé jednotlivosti již zastaraly) nepřestávají
inspirovat a podněcovat nové otázky. A to je ostatně i podstatou
každého pravého uměleckého díla.
Poslední komentáře