Článek,
který uvádíme, byl v Getsemanech již jednou otištěn - v jejich čtvrtém čísle
roku 1991. Publikum časopisu tehdy tvořilo jen několik desítek lidí s ještě
čerstvou zkušeností „katakombálního" působení skryté církve. Časopis ještě
nebyl k dostání na běžném trhu ani neměl status povoleného periodika, šlo pouze
o interní tiskovinu množenou na kopírce v nákladu asi padesáti kusů a
rozdávanou zdarma úzkému okruhu přátel. Protože většina dnešních čtenářů tak má
jen malou možnost se s prvními čísly časopisu seznámit, přetiskujeme Konzalovu
úvahu znovu, a to nikoli jen z pietních důvodů: její téma je stále aktuální.
V textu
naráží Jan Konzal na praxi slavení smíření, jak ji konala a koná jeho obec
bývalé podzemní církve v Praze. Typický průběh: Kajícníci se s knězem navečer
scházejí v soukromém bytě. Začíná se společnou kající bohoslužbou slova a
krátkou promluvou nad biblickým textem, následuje veřejné vyznání vin (s
možností případně později hovořit s knězem mezi čtyřma očima) a slavnost je
uzavřena individuálním rozhřešením a společnou večeří.
Za dvě desetiletí svého kněžství jsem vyslechl víc než tisíc kajících vyznání:
v klasických zpovědnicích, v bytech, zahradách, na ulicích, v nemocničním
ruchu, v jedoucím autě; vyznání upřímná i zcela formální, vyznání na
pokraji zoufalství i vyznání "ze zbožnosti", vyznání diktovaná strachem,
chytráctvím i touhou po smíření. A za víc než padesát let své vlastní dráhy
kajícníka jsem sám získal odpuštění a rozhřešení aspoň tisíckrát, ve zpovědnici,
v dialogu, anebo po vyznání uprostřed svých blízkých. Navíc jsem
si prožil na své vlastní kůži i hlubokou krizi této svátosti (dřívější týdenní
zpověď vystřídala léta se táhnoucí absence). Snad tedy smím doufat, že následující
řádky diktuje nejen určitá zkušenost s věcí samou, ale také zájem
o dobro církve obecné i partikulární a odpovědný zájem o kajícníka jako
takového.
Většina čtenářů Getseman zná výhody společného slavení svátosti smíření
z vlastní zkušenosti, protože k tomu má příležitost již řadu let. Potřeby
individuálního vyznání v naší obci výrazně ubylo, společné vyznání (resp.
lépe: osobní vyznání uprostřed společenství) tedy považují mnozí za lepší.
Myslím, že právem, pokusím se ukázat proč. Nicméně žádná forma - tu
naši nevyjímaje - sama nechrání před zhoubou rutiny toho, kdo o smyslu
svých náboženských úkonů nepřemýšlí, kdo znovu a znovu nepromýšlí svou
osobní účast na takovém svátostném dění.
Už v šedesátých letech rozhodl koncil o liturgické reformě. Své záměry vyjádřil
v konstituci Sacrosanctum Concilium (SC) publikované r. 1964. Konkrétní
reformu svátosti publikovala Kongregace pro svátosti a bohoslužbu
jako Ordo penitentiae r. 1973 a od r. 1979 platí jako závazný rituál i u
nás. Reforma není zdaleka jen úpravou kosmetickou. Svátost, o níž je řeč,
se nejen nově nazývá, ale přesunula i své dosavadní těžiště. Jejím cílem už
není odpuštění osobních hříchů a tzv. věčných trestů s nimi spojených, ale
smíření hříšníka s Bohem, církví i sebou samým. Přesto se na zpovědní praxi
v mnoha farnostech dodnes mnoho nezměnilo. A tak dochází k podivné
situaci: Božímu lidu se tak mlčky, via facti upírají významná práva, slavnostně
mu přiznaná jako legitimní i autentická. V prvém oddílu poukáži
aspoň na některá z nich. V druhém upozorním na některá úskalí ohrožující
plodnost této svátosti i tam, kde se tato práva plně respektují.
1.1 Právo na Boží slovo
Zmíněná konstituce učí: "Mimořádný význam při slavení liturgie má Písmo
svaté. . . Proto je třeba podněcovat srdečné a živé zalíbení ve svatém
Písmu..."
(SC 24) Že tím koncil mínil nejen liturgii eucharistickou, ale každou
veřejnou
bohopoctu, ukazují rubriky rituálu svátosti smíření. Žádají: "Je třeba,
aby svátost pokání začínala slyšením Božího slova." (čl. 24) a "Buď
kněz,
nebo kajícník sám přečte nějaký vhodný text Písma." (čl. 17). Nejen
koncil
obecně, ale i Svatý stolec konkrétně vyžadují, aby se kajícník směl
setkat s
Kristem, přítomným reálně v Božím slově. To ovšem připadá v souvislosti
s individuální zpovědí leckterému zpovědníkovi jako hloupý vtip - před
zpovědnicí čeká fronta penitentů, za půl hodiny začíná mše... Je-li tu
však
něco absurdního, pak to nebude v rubrikách, ale v nesprávné praxi. Než
by zpovědník změnil zděděné zvyky zpovědi před mší a formy předreformní
"čistírny duše", obětuje bez váhání Boží slovo. A proč vlastně v časové
tísni
nabídne kajícníkovi své povzbuzení či napomenutí, když by k obojímu
lépe
posloužil vhodně vybraný úryvek Písma? Citovaný rituál jich nabízí na
výběr asi 80, ze zákona Starého i Nového. Jenže to by je musel
zpovědník
znát natolik, aby se v nich orientoval. A také kajícník by nesměl být
jen
anonymní ovečkou. . .
1.2 Právo na společenství
Koncil učí: "Liturgické úkony nejsou soukromé, nýbrž slavnostní projevy
církve. Církev je . . . svatý lid, sjednocený pod vedením biskupů. Proto tyto
úkony přísluší celému (!) tělu církve." (SC 26) Poté, co se týž sněm znovu
vrátil k starobylému pojetí církve jakožto Božího lidu, je třeba brát i
citovaný čl. 26 vážněji než nějakou literární bižuterii. Sněm přece přiznává
tomuto lidu přímo kněžskou důstojnost. Je to jistě důstojnost jiného druhu
než důstojnost ordinovaná. A právě proto, že jde o důstojnost skutečnou,
a zároveň jinou, má se i tato důstojnost podílet přiměřeně na svátostném
dění. Koncil přece učí: "Obřady třeba upravit tak, aby vyjadřovaly to svaté,
čeho jsou znamením. . . Lid by měl mít účast plnou, aktivní a v duchu
společenství." (SC 21) Tento lid přece přijal křtem nejen pečeť vykoupení
skrze víru v Krista, nejen účast na Kristu, nejen účast na lásce Ducha
rozlévajícího své dary; přijal také, jak učí Pavel, odpovědnost za zdraví a
funkčnost tajemného těla, jehož je orgánem. Proto také koncil žádá: "Kdykoli
obřady svou povahou vyžadují, aby se konaly společně, s přítomností
a aktivní účastí věřících, je třeba zdůraznit (!), že takový způsob má přednost
. . . před tím, aby obřady konali jednotlivci jakoby soukromě. To platí
především . . . o udílení svátostí . . . Při liturgické slavnosti každý služebník
církve i každý věřící má konat jenom to, ale i právě to, co mu přísluší
z povahy věci a podle liturgických předpisů." (SC 27,28) A rituál proto
ukládá: "Na výkonu díla smíření, které Pán svěřil církvi, se různým způsobem
podílí celá (!) církev jako kněžský lid. Především tím, že volá hlásáním
Božího slova k pokání, ale i tím, že se za hříšníky modlí a kajícníkovi pomáhá
hříchy uznat a vyznat." (čl.8) A vysvětluje: "Lidé se často spojují,
aby páchali nepravost. Podobně si tedy i v pokání pomáhají, aby milostí
Kristovou byli osvobozeni od hříchu. . ." (čl.5) Jenže běžná zpovědní praxe
společenství a jeho pomoc či dokonce účast nepotřebuje. Lid je vykázán do
fronty před zpovědnici a zastupuje jej jen kněz. Proč zastupuje i v tom,
kde Boží lid může a má mít účast přímou? Kněz je svěcením habilitován a
jurisdikcí biskupa oprávněn k absoluci, k té lid oprávněn není. Jenže svátostné
dění je i svou podstatou širší a hlubší než samotná absoluce! Jistěže
smí a má i samotný kněz zastoupit celou církev, není-li lid sám schopen
nebo ochoten kajícníkovi posloužit v tom, co lidu přísluší. Ale proč je taková
nouzová situace potvrzována každodenní praxí, jako by to jinak ani
nešlo? Proč se kajícník např. nesmiřuje podle Pánova přání (Mt 5, 23-25) s
manželským partnerem, s přítelem, s protivníkem, se společenstvím přímo,
ale jen skrze zástupce? Smířit se znamená přece nejen odpustit a odpuštění
přijmout (k tomu by snad prostředník i postačil). Znamená to přijmout i
onu druhou stanu, přijmout i budoucnost. Jak v tomto může někdo někoho
plnohodnotně zastoupit? A plyne snad z povahy věci (viz SC 28), aby
smiřující se stranu zastupoval někdo, kdo jádru sporu a příčině odcizení ani
rozumět nemůže? A proč by měl povzbudit kajícníka lépe kněz, který jej
nezná, než společenství, kde kajícník nejen žil, ale bude žít i pozítří? Sdílet
s ním "tíži dne i horka"? Už list Korinťanům vysvětluje, že Duch dává obci
k dobru různá obdarování, jednomu takové, druhému onaké. Vůbec proto
není normální, že se poučení, napomenutí a povzbuzení stalo monopolem
kněze. Chrámem Ducha je lid, nicméně je zcela vyřazen ze hry. Kněz tu
nepředsedá společnému dílu společenství, ale monopolně vládne. Kajícníka
pak propustí. Jeho společenství mu nemůže nijak pomoci v novém smýšlení,
v realizaci jeho předsevzetí, vždyť nikdo neví, oč se snažit chce nebo má.
Nikdo pak kajícníkovi nepomůže, až ten své předsevzetí zapomene nebo
vůbec zradí, když se s břemenem svého obrácení či následků svého hříchu
cítí nadále bezmocný a opuštěný. Kde a jak se pak vlastně děje ono farní
společenství? Kde se děje ono "neste břemena jedni druhým"?
1.3 Právo na smíření
Zdá se mi, že v klasické individuální zpovědi smíření vlastně chybí, podobně
jako zde chybí naděje. . . Je totiž obrácena cele do minulosti. Jako kdyby
vše důležité už patřilo k minulosti, raněné hříchem (a proto i opravené odpuštěním).
Veškeré úsilí svátosti se pak točí kolem sebe: identifikace hříchu
(vyznání), jeho "izolace" od přítomnosti (lítost), soud (absoluce), zadostiučinění
(symbolická pokuta). Vrcholem takového svátostného dění je jistě
milost odpuštění vin (ne-li dokonce především odpuštění věčných trestů
za tyto viny). Pro toto dění sedí starý, poctivý a osvědčený název "svatá
zpověď". Vyrůstá ideově z Anselmova modelu ospravedlnění (tj. vinu je
třeba odpykat, anebo "smazat" výrokem velkomyslné autority, kompetentní
zastupovat uraženou Věčnou spravedlnost). Tenhle svět i jeho léčení se
osvědčily staletou praxí, funguje to spolehlivě. Jenže nová absoluční formule
v něm þruší\, a to hned dvojnásob: Odpuštění hříchů spojuje s Duchem
(nikoli se Soudcem, ale s dynamickým principem budujícím církev, působícím
jako láska šířící se na způsob ohně) a "nástroj" smiřování vidí ve smrti
a vzkříšení Ježíšově. (Nejen smrt, tedy tečka za minulostí, ale i vzkříšení,
tedy brána do věčného zítra, jehož smyslem je svědčit o Boží slávě v radosti
a pokoji všech, kteří "patří" ke Vzkříšenému.) A tak se mi zdá, že tato přepůvabně
výmluvná absoluční formule trčí v klasické zpovědi žalostně sama,
nesrozumitelná a vlastně kajícníkem nepovšimnutá, protože žádným akčním
prvkem svátosti nepřipravená. Tato formule totiž slouží smíření, nikoli
jen odpuštění. Slouží budoucnosti, nikoli jen sanaci minulosti. Rituál nabízí
sice i tuto překrásně průhlednou vstupní modlitbu: ". . .Hřích nás rozdělil a
rozptýlil, tvá láska kéž nás znovu sjednotí. Naše slabost nás ranila, tvá síla
kéž nás uzdraví a upevní. Smrt nás přemohla, tvůj Duch kéž v nás vzkřísí
nový život. . . aby náš život byl životem tvého Syna a aby všichni lidé viděli,
že uprostřed tvé církve zůstává ten, kterého jsi nám poslal. . ." Jenže kolik
katolíků ji už kdy ve svátosti slyšelo? Nepřijde ke slovu, protože v rituálu
uvádí Boží slovo - a bohoslužba slova se "z pastoračních důvodů" nekoná!
Nic kromě ostrůvku absoluce tedy kajícníkovi nepřipomene budoucnost,
smysl a cíl jeho obrácení, kontext jeho odpuštění, ani směr směřování či
smíření. Obřadem je kajícník veden, aby "již nikdy více nehřešil" (a pokud
přece jen ještě klesne, ať opět navštíví "čistírnu duše").
Svátost smíření má
naproti tomu budoucnost budovat, tj. dodat k ní důvěru, vzkřísit věrnost,
vzbudit naději, osvětlit budoucnost jako Exodus, společné dílo Boha, společenství
i kajícníka. Jedna z rekonciliačních mešních anafor popisuje událost
a proces smíření takto: ". . .Víme a hlásáme, že nepřestáváš působit v nitru
našeho rozervaného lidství a že stojíš na počátku každého úsilí o pokoj.
Tvůj Duch působí v srdcích lidí: nepřátelé konečně začnou spolu mluvit,
protivníci si podají ruce, národy stojící proti sobě v nepřátelství budou
souhlasit s tím, že kus cesty půjdou společně. . ., žízeň po pomstě ustoupí
odpuštění, láska vítězí nad nenávistí. . ." To vše je pro kajícníka veledůležité,
má-li přežít do budoucnosti. Ale neméně i pro Boží lid. Smířením se
vztahy nejen uzdravují, ale i nově ustavují. Ať byl hřích spáchán sebesoukroměji,
vždy má i sociální dosah, vždy raní i společenství. To společenství
pak má nejen potřebu smíření, ale právo na ně. Služebník církve by neměl
toto právo anulovat - a už vůbec ne z jakýchsi "pastoračních" ohledů.
Prvým krokem k realizaci takového práva je nekrátit obřad o ty prvky, které
smíření aspoň zmiňují. Lze však nakročit i mnohem účinněji, jenže k tomu
už je nezbytná přímá, nezastupovaná přítomnost společenství při osobním
vyznání i po následujícím poučení, resp. povzbuzení kajícníka.
Kdo kdy směl slyšet upřímně se vyznávat z konkrétních osobních selhání
i vin svého přítele, svého manželského partnera, svého nadřízeného nebo
svého rivala, ten snáz porozumí, co je to milost společenství. Každý je tou
chvílí pravdy vyzýván - ta pravda vskutku osvobozuje! - aby se připojil
k témuž odpouštějícímu a sjednocujícímu Kristu. I ti, kteří možná ještě
před hodinou dvěma v duchu vyžadovali pro sebe spravedlnost za utrpěné
křivdy, zatouží spíš po smíření než po spravedlnosti. Pokora a bezelstná
důvěra jedněch nakazí druhé, odzbrojí hrdost či uraženou pýchu těch, kteří
přišli jen přetřít hrob své hříšnosti novou dávkou vápna zbožných formulí.
Vyznávající se společenství je opravdu požehnáním. Opravdu se zde stává,
že pravda osvobozuje, že Kristus vzkříšený stoluje uprostřed těch hříšných,
solidarizuje se s nimi a tím se i oni sami stávají jiným My.
Ze všech uvedených důvodů má svátost slavená podle platného rituálu bez
škrtů zřetelné přednosti před zděděným modelem "individuální zpovědi".
Nejen, že je objektivně poslušnější, ale i subjektivně účinnější, více aktivizuje
kajícníka. Měla by se proto cílevědomě pěstovat v širším měřítku i
na farnostech, aspoň všude tam, kde lze zajistit několik zpovědníků naráz.
Rozhodně by měl mít každý kajícník možnost opravdu volit mezi oběma
formami podle rituálu (a nebýt odsouzen k té třetí, pro zpovědníka nejpohodlnější,
zato nejvzdálenější záměrům koncilní reformy).
Také společná forma má nejen přednosti, ale i specifická úskalí. Lze na nich
ztroskotat, lze na nich významně omezit účinnost pro jednotlivé kajícníky.
Jen ten, kdo o nich ví, cílevědomě se takovým úskalím vyhýbá, a rizika tak
minimalizuje. A proto se zmíním i o nich.
2.1 Aktivní účast kněžského lidu
Pozitivně se faktická pomoc společenství projevila už při individuálním
vyznání. Vyznání jsou věcná, střízlivá a odvážně pravdivá. Méně se daří
rozvinout funkci prorockou (radou, povzbuzením, napomenutím) a pastýřskou
(naznačení směru smíření). Zdá se, že to těsně souvisí s přípravou
jednotlivců. Jistě se všichni poctivě připravují na své vyznání, dokonce je
reflektují ve světle předem známých úryvků Písma (homilie pak jen doplní
práci s textem, začatou individuálně doma). Potíže zůstávají v přípravě
vhodného "znamení obrácení". Tím obtížněji se pak mohou orientovat nebo
dokonce vcítit do situace bližního. Přitom jde o mnoho: Správně rozpoznané
znamení pomůže, podobně jako rouno Gedeonovi, bezpečně poznat, že
Pán moje vyznání přijal, bere je vážně a moje úsilí se obrátit bere i za svou
věc. Úspěšný exodus znamenal pro Hebrejce nejen konec otroctví, ale také
nové vědomí "jsme lid, jsme lid Hospodinův".
2.2 Pravda vyznání a pravdivost obrácení
Vyznání před společenstvím sbližuje, dodává odvahu pokorných, inspiruje
váhavé. Ale také pokouší k "přizdobení" pravdy. Někdo se stylizuje do
podoby černější než skutečnost, jiný naopak. Pravdě však křivdí každá z takových
stylizací. A protože Bůh je věrný, nedá na obraz stylizovaný. Zato
může být zklamán účinkem pravdivé Boží odpovědi ten, kdo si svůj stylizovaný
autoportrét buď zamiloval, anebo jej nenávidí.
Nebezpečnější je jiná specifická iluze vyznání: Předvede je ten, kdo sice cosi
vyzná, ale jen jako literární úvod k masivní žalobě na někoho druhého nebo
na údajnou příčinu svých vlastních poklesků, ale především svého "nešťastného
osudu". Ani si nevšimne, že potřeba změnit sebe sama, své vlastní
smýšlení ustoupilo potřebě potrestat údajného viníka, a to veřejně. Jistěže
takoví stěžovatelé přicházejí i individuálně, do zpovědnic. Přítomnost
publika však pokušení jen posiluje.
2.3 Svátost a magie
Proti magické interpretaci není pojištěna žádná svátost. Zdá se
však, že
s tím rituál začíná konečně počítat. Nebojí se - za určitých vymezených
okolností - vyslovit absoluční formuli i nad nediferencovaným zástupem,
nepokládá ji za slovo kouzelníka, kterého by někdo mohl objektivně
zneužít. Rubriky (čl. 55,60,61) však nabádají minimalizovat zneužití
subjektivní.
Takové naivní pokusy o zneužití bohužel vyloučit úplně nelze. Zná je
jak
zpovědnice, tak forma veřejná. Magii zkouší ten, kdo se pokouší
svátostí
namalovat mezi minulostí a přítomností jakousi čáru: co je za čarou,
není
a nikdy nebylo. Čáru chce vykouzlit zaklínadlem absoluce ne proto, že
se
touží změnit a začít znovu, ale aby Boha odzbrojil, anebo aspoň donutil
k příměří - absoluce má Bohu svázat ruce či vymazat paměť. Duch ovšem
odpouští docela jinak, než kalkuluje taková amatérská magie slov: Zrno
oddělí od plev, plevy spálí a zrno shromáždí do stodol. Cokoli
nepravdivého
předstírat Duchu se nevyplácí, to ukazuje příběh Ananiáše a Safiry (Sk
5, 3-5). Podobně ani ten, kdo na sebe vztáhne absoluci, aniž by hledal
pravé
smíření, nedonutí Boha k ničemu. Jen tím dokáže, že není jen hříšník,
ale
navíc svévolník a falešný hráč. Hospodinu se to hnusí.
2.4 Mlčenlivost
Už dávno před reformou, umožňující společné smíření, platila zásada: Kdo
v rámci svátosti slyší vyznání cizí viny (např. ve frontě před zpovědnicí),
je vázán přísnou mlčenlivostí podobně jako zpovědník. ("Podobně" proto,
že v případě zpovědníka už jsou vymezeny přísné sankce.) Co však bývalo
dřív řídkou náhodou, je při veřejném vyznání běžné: Všichni přítomní nejen
cosi zaslechnou, ale slyší vše, nebo téměř vše. Jaké povinnosti z toho pro
každého plynou?
Nejen církevní zákon, ale věc sama vyžaduje od každého svědka svátostného
vyznání víc než jen "mlčet" (slovem, písmem, přímo či náznakově).
Žádá úctu k tajemství. Tajemstvím je už sám stav hříšníka. Stav hříšníka
vracejícího se zpět do náruče Domova je mysterium, kde společně jedná
lidské srdce a Bůh. Kristus se s tímto provinilcem þviditelně\ solidarizuje.
To vše je půda posvátná. Kdo to nechápe, bloudí podobně jako bratr Marnotratného
syna v Ježíšově podobenství. Prohřešek proti tomuto mysteriu
nejen zraňuje blíženskou lásku, ale šlape si i po svém vlastním "královském"
kněžství - kajícník je přece Boží slávou!
Patřičnou úctu projeví jen ten, kdo nového poznatku ze svátostného vyznání
pocházejícího nijak a nikdy nevyužije proti kajícníkovi. Kdyby např., byť
mlčky, změnil svůj dosavadní běžný lidský postoj ke kajícníkovi (pohoršil
by se, odcizil, ztratil k němu úctu), zneužil by tím svátosti smíření k dalším
hříchům.
Společné slavnosti smíření jsou požehnáním. Ale vyžadují od každého
mimořádnou
kázeň: Vyžadují v rámci svátosti se plně angažovat, kdežto mimo
svátost "nic netušit" - obojí pravdivě. Jen kajícník sám disponuje
klíči těchto
tajemství: Pokud sám o tom hovoří mimo svátost, je to už věc obvyklých
mezilidských vztahů.
Zdá se to příliš náročné? Což je vůbec nějaké pravé milování snazší?
Která
láska nevyžaduje mimořádnou kázeň? Právě proto, že jde o akt lásky,
netřeba na druhé straně žádné úzkostlivé pitvání, zda to či ono už je
či není "překročením zákona". Je třeba jednat odpovědně, ohleduplně,
pravdivě a
poctivě. Ne méně, ne víc.
3 Závěry
- Koncil si přeje (a platný rituál západní církve to vyžaduje), aby každý
člen Božího lidu, ať kněz, ať laik, se svátosti účastnil aktivně a konal jen
to, ale zároveň všechno to, co mu konat přísluší.
- Legitimní a autentický prostor pro plné rozvinutí svátosti smíření se bohužel
v převážné většině farností zužuje. Nejčastější formou je forma vlastně
nouzová, anebo spíš nelegální torzo. Nejčastěji chybí Boží slovo, účast společenství
a pomoc ke smíření kajícníka.
- Forma nouzová (případně i zjednodušená bez vážného důvodu) se běžně
mlčky prohlašuje za plně uspokojující, ba vlastně nejlepší. (Vždyť jiné se
v takových farnostech ani nenabízejí!) Za volbu formy, její doplňky a úpravy
podle pastorační situace odpovídá podle rituálu (čl. 40) místní farář, resp.
kněz. Je to plně v jeho kompetenci. Podle citovaného článku má při volbě
forem postupovat tak, aby "udílení bylo bohaté a plodné". Přitom větší
počet kajícníků není - podle čl. 22 - argumentem proti bohoslužbě slova,
ale naopak pro ni.
- Vedle běžné příležitosti k individuální zpovědi by mělo mít farní společenství
aspoň občas - rituál doporučuje zejména dobu postní - příležitost
k slavení ve společenství. Aby si na tuto formu farnost mohla zvyknout a
objevit její přednosti, měl by správce učit farníky častější kající pobožností
(rituál uvádí 6 vzorů!).
- Každá svátost, tedy i svátost smíření, působí ex opere operato (Christi).
Je proto povinností přisluhovatelů vyjádřit Kristovu přítomnost vhodnými
znameními. Tím spíš by neměli zanedbávat při svátosti Boží slovo. Vždyť
věří spolu s koncilem, že v Božím slově hlásaném církví je Kristus reálně přítomen.
Podobně by měli více cenit i Kristovu přítomnost skrze společenství
(srov. SC 7). Obojí lze snadno vyjádřit sdělným znamením.
- Cokoli se ve svátosti děje, mělo by se dít v pravdě. Nejen
vyslovovat, ale
i konat pravdu (srov. 1 J 1,6). Toho je třeba šetřit zvlášť při
svátostech "ze
zbožnosti": Smíření musí být smířením, ne pouze jednou z podmínek pro
zisk plnomocných odpustků, splněním zbožné povinnosti atd. - Neměl by
se svátosti zahalovat její eschatologický ani společenský rozměr.
Neměla by proto řešit především minulost (odpuštěním), ale otevírat
budoucnost (smířením). I ty nejsoukromější mody by neměly v kajícníkovi
budit nesprávný dojem, že je zpověď jen jeho soukromou věcí.
- Slavit společně je uměním. Každé umění vyžaduje pilné cvičení a kázeň.
Proto by se měl tomuto umění učit křesťan už od dětství při slavnostech
přiměřených jeho věku. Rozpaky dětí nad zpovědí jsou časté a pochopitelné,
zejména nemají-li při vyznání opravdový živý vzor. Zlozvyky získané
v mládí je pak trápí dlouho do dospělosti (někteří dospělí se dlouho vyznávají
infantilně). Společenství stejně starých je může mnohem snadněji
naučit vyznávat se přirozeně a pravdivě.
Poslední komentáře