Stavba druhého farního chrámu na Královských Vinohradech byla první a
snad nejvýznamnější prvorepublikovou státní zakázkou na poli sakrální
architektury. Návrh byl v r. 1919 po jistých peripetiích svěřen mimo
soutěž (jako výraz úcty) slovinskému architektovi Josipu
Plečnikovi, který v Praze působil od roku 1911. Ve svém finálním řešení
z konce 20. let zvolil Plečnik obdélný nečleněný sál uzavřený plochým
stropem a „radikálně tak modernizoval starokřesťanské kultovní
shromaždiště." Prostor chtěl ovšem zaplnit několika volně stojícími
oltáři, čímž relativizoval základní požadavek Otto Wagnera (jehož kořeny
jsou ostatně již v liturgických nařízeních Tridentského koncilu) -
požadavek přímé viditelnosti hlavního oltáře. Proti duchu doby tak
Plečnik vytvářel skrytá zákoutí vhodná k osobním pobožnostem. Tento
záměr však nebyl pražským prostředím přijat a umístění bočních oltářů
bylo změněno na tradiční - v linii stěny. Plečnikův rigidní katolicismus
ovlivnil i některé praktické otázky stavby. Architekt se například velmi
ostře stavěl proti vytápění kostela a protestoval: „Tohle moderní
svinstvo nepatří do katolického chrámu Páně..." Reakce na Plečnikův počin
byly v době dokončení kostela (1934) rozporuplné: zatímco historik a
teolog Josef Cibulka chrám chválil, teoretik české
architektonické avantgardy Karel Teige prý utrousil jen „Plečnik je
vůl!"
Jan Klípa
Josip Plečnik: Definitivní návrh kostela na Vinohradech, 1928
Poslední komentáře