Bugel Walerian (ed.), Obřady žehnání v různých
liturgických tradicích, Univerzita Palackého Olomouc, 2006, 100
str.
Brožura je sborníkem příspěvků
přednesených 26. září 2006 v Olomouci v rámci mezinárodního
symposia Obřady žehnání v různých liturgických tradicích.
Colloquim liturgicum 2006. Pořadatelem byla Katedra liturgické
teologie Cyrilometodějské teologické fakulty Palackého
univerzity.
Organizátorům patří dík za
uspořádání symposia. Zvláštní dík pak dr. Walerianu Bugelovi
za moderování a tlumočení konference, následně za překlad (z
několika jazyků) a editování sborníku. Téma žehnání je
důležité minimálně ze dvou důvodů:
- Po 2. vat. koncilu došlo k revizi v teologii a liturgii žehnání,
byl vydán nový Benedikcionál obsahující vedle textů liturgií i
teologický úvod.
Česká verze knihy žehnání vyšla o 10 let později.
Úroveň osvojení elementárních zásad benedikcionálu je dosud
nízká.
- Služebníci církve jsou zvání na nejrůznější slavnosti jako
např. žehnání obecního praporu, žehnání plzeňského piva,
žehnání hasičských aut v přítomnosti ministra vnitra a
mažoretek atd. Role služebníků je nelehká a s tím, co se
naučili v semináři, již nevystačí.
Základní příspěvek „Priorita
žehnání osobám před žehnáním nad věcmi" přednesl
vedoucí Katedry liturgické teologie Univerzity v Opole prof. Helmut
Sobeczko. Připomněl, že všechny stvořené věci jsou od
přirozenosti dobré. Od tohoto biblického pohledu se církev
postupně vlivem starokřesťanské góze a řecké filosofie
odchýlila. Hmotné a pozemské bylo stavěno do protikladu k tomu co
je duchovní a božské. Augustinův koncept prvotního hříchu vedl
k přesvědčení, že celý svět je podroben moci zlého ducha.
Žehnání nabývala forem exorcismů, které předměty zbavují
vlády a vlivu zlého ducha. Dodnes tak působí žehnání věcí
problémy. Požehnané hmotné věci sami o sobě nemají nějakou
zvláštní moc navíc. Pozornost je soustředěna na osoby, které
budou věci používat.
Zajímavá byla následná diskuse o
„svěcené vodě". Jeden z učitelů fakulty, církevní právník,
namítal, že svěcená voda je „ontologicky odlišná" od
normální vody a že i „ďábel to pozná". Prof. Sobeczko
trpělivě vysvětloval, že žehnání se objevuje až od 6. stol.
a voda zůstává vodou. Dobrořečili jsme však nad ní Hospodinu
za dar vody, bez které by nebylo života a prosili, aby nám
připomínala křest. Nezdálo se však, že by profesor oponenta
přesvědčil...
Prof. František Kunetka z Olomouce
přednesl „Sedm tezí ke kosmoteadrickému rozměru v obnovených
obřadech De benedictionibus". Jsou to hlavní teologické
pohledy liturgické knihy obřadů žehnání obsažené jak v
liturgicko-pastorálním úvodu této knihy, tak v úvodech k
jednotlivým žehnáním. Stručně se dají charakterizovat takto:
1. Boží žehnání lidem předchází žehnání člověka Bohu. Do
tohoto boholidského dialogu je zapojen stvořený svět jako projev
Boží dobroty a jeho požehnání.
2. Vtělení rozhodujícím způsobem určuje vztah křesťana k
tomuto světu.
3. Pozitivní hodnocení lidského života v tomto světě,
byť zatíženého hříchem
4. Žehnání vyjadřují Boží solidarizaci s nejrůznějšími
oblastmi života, ovšem respektuje ty, kteří slaví (víra
účastníků je velmi důležitá).
5. Křesťanství je cizí dělit věci na sakrální a profánní.
Žehnání není sakralizací, ale proklamací Boží vlády.
6. Církev má být v tomto světě požehnáním. Liturgie žehnání
je znamením víry církve v Boží blízkost ve všech životních
situacích člověka.
7. Podstatnými prvky liturgie žehnání jsou zvěstování Božího
slova a eulogie
Zajímavý příspěvek
„Berakha (žehnání,
dobrořečení) v židovské tradici" přednesl Dr.
Tamás Visi z katedry judaistiky FF UP v Olomouci. Modlitební forma
beraka se po zboření chrámu stala nejvyšší náboženskou
povinností a nahradila oběti. Vývoj „birkat ha-mazon"
(serie berachot - žehnání po jídle, kam jsou zpravidla
situována Ježíšova „instituční" slova nad kalichem)
probíhal v podstatě synchronně s vývojem křesťanské anafory.
Prof. David Holeton z Husitské
teologické fakulty UK se zabýval „Žehnáním neživých
předmětů 'nečlověčích' bytostí v anglikánské liturgické
tradici". V reformaci a po ní se postupně od žehnání
předmětů upouštělo, nyní se opět začíná praktikovat.
Složitý vývoj byl dokumentován na příkladu žehnání snubního
prstenu/ů (původně byl jeden) a na žehnání křestní vody.
Teologii žehnání představil prof. Holeton dle liturgické knihy
vlastní církve (Anglikánské církve Kanady). S potěšením jsem
sledoval, jak teologické náhledy rezonovaly s názory katolických
kolegů. Jsou však i odlišnosti: V poslední době se v
anglikánských církvích rozšířilo paraliturgické žehnání
zvířat. Děje se tak u příležitosti svátku sv. Františka. Lidé
k požehnání přivádějí hospodářská zvířata, ale i domácí
mazlíčky (někde dokonce i plyšáky).
Teologií žehnání se zabýval i
Pavel Kopeček z pořádající katedry v Olomouci ve svém příspěvku
„Euchologie římského rituálu De Bebedictionibus (Rozbor
vybraných žehnacích modliteb)". Všímal si žehnání dětí,
žehnání vody a žehnání příbytků.
Dva referáty přiblížily východní
pojetí žehnání. Dr. Štefan Šak z Pravoslavné bohoslovecké
fakulty v Prešově se v příspěvku „Obřady žehnání v
liturgické tradici prvoslavné církve" zabýval mj.
doprovodnými znameními žehnání, zvláště úlohy rukou. Zmínil
i zvláštní úlohu biskupa při žehnání v prvotní církvi.
Dr. Marcel Mojzeš z prešovské
Řeckokatolické fakulty přehledovým referátem „Teologie
žehnání v byzantské liturgické tradici" poukázal na
byzantské liturgické modlitby, které mají formální znaky blízké
berachot. Oba prešovští teologové se navzájem přátelsky
doplňovali a nebylo ani náznakem patrno, že jejich církve byly
v jistém napětí.
Pár dnů před psaním této anotace
jsme slavili v jednom pražském kostele křest tří dětí. Eulogie
nad vodou („žehnání vody") je jedním z důležitých prvků
této liturgie. Předsedající, poté co už pronesl anamnetickou
část eulogie, se začal zajímat o vodu - z jakési lahve ji
přelil do konvičky. Pokračoval epikletickou částí. Možná
zapomněl, možná mu nedochází, jak zmatečně zachází se
symboly. (Je to podobné, jako kdyby uprostřed anafory začal
připravovat chléb a víno.) Anamneze formou díkůčinění zřejmě
nebyla předsedajícím považována za součást eulogie. Uvědomil
jsem si jednak, jak stále aktuální jsou slova Ruperta Bergera,
která jsem citoval před měsícem: „Zvláště významné jsou na
nových dílčích rituálech pastorační úvody; ale ti, kteří je
používají, jim ještě velkou pozornost nevěnují", jednak
jak záslužné je vydání sborníku z olomoucké symposia. Ti,
kteří chtějí, mají z čeho studovat.
Rituale
Romanum, De Benedictionibus, editio typica 1984
Benedikcionál,
Česká biskupská konference, liturgická komise, Praha, 1994
Poslední komentáře