V rané církvi byla eucharistická
slavnost sama o sobě prvotním prostředkem, kterým se společenství
pokřtěných smiřovalo, jak jeden s druhým, tak i všichni s
Bohem. Nedělní eucharistie se chápala jako týdenní obnova naší
křestní smlouvy s Bohem. Základní modlitbou ke smíření byla
modlitba Páně, ve které se modlíme: A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům... Všechna jiná slova
vyznání hříchů a odpuštění je třeba vidět ve světle této
modlitby jako modernější přídavky k tomuto základnímu
elementu. „Privátní" (ušní) zpověď a absoluce je
pochopitelně mnohem pozdějším „přínosem" do života církve.
V průběhu eucharistické
slavnosti se smíření koná celou řadou způsobů. Sám úkon
sdílení lámaného chleba a nalitého kalicha je zapojením se do
akce, která se koná „na odpuštění hříchů" (Mt 26, 28).
Smíření se též koná při výměně pozdravení pokoje. Toto
pozdravení není jenom znakem smíření mezi jednotlivými lidmi,
nýbrž též znamením smíření mezi jednotlivci a Bohem. Neboť
právě při objevováním Krista v jiných jsme schopni se
setkávat s Bohem. Z Prvního Janova listu se dovídáme,
že ten, kdo říká „Miluji Boha" a nenávidí svého bratra
nebo sestru, je lhář, protože když nemůžeme milovat bratra nebo
sestru, které vidíme, pak nemůžeme milovat Boha, kterého vidět
nemůžeme (srv. 1 J 4, 20).
Raná církev chápala hřích jako
něco, co se dotýkalo celého společenství. Když byl jeden úd
těla odcizen od Boha vážným hříchem, týkalo se to celého
společenství. Potom nepřekvapuje, že raná církev viděla
smíření jako úkon celého společenství, a to výměnou znamení
pokoje, společnou prosbou „odpusť nám naše viny..." a
sdílením lámaného chleba a vylitého vína celým společenstvím.
V době pozdního středověku toto chápání podstaty hříchu
jako věci celého společenství mizelo a hřích s jeho
důsledky byl rostoucí měrou privatizován s důrazem na
„individuální" hříchy a v důsledku toho dochází
k pravidelnému praktikování ušní zpovědi.
Eucharistické liturgie neobsahují
formulace vyznání hříchů přinejmenším až do osmého století.
Takové formulace (neboli apologia), které se objevují až
v této době, byly součástí „osobní" zbožnosti kněze
a byly pronášeny potichu, a to nejprve před začátkem
eucharistické slavnosti a později ještě jednou v blízkosti
kanonu (eucharistické modlitby) nebo v době samotného
příjímání.
Šestnácté století posedlé hříchem a vinou za podpory právě
vynalezeného tisku přineslo širokou propagaci eucharistické
zbožnosti, která byla mnohem více charakterizována nehodností a
vinou, než raně křesťanskou kvalitou vzdávání díků
(eucharistia) a slavení. Velmi těžké formulace pokání,
které je možno najít v mnoha protestantských liturgiích, a to
dokonce i v dnešní době, jsou produktem zmíněného
věku. V onom období přešla převládající teologie
eucharistie od slavnosti křesťanské komunity, při které jsou
proklamovány spásné Kristovy skutky, k tzv. „mystériu
sestupování Boha na oltář". Touto změnou v chápání
eucharistie došlo k dramatické změně postavení laictva
v eucharistii, a sice z aktivní participace k laické
adoraci před „zázrakem mše svaté, který je uskutečňován
knězem".
Ke konci pozdního středověku byly
zmíněné původně osobní apologie kněze zaneseny do
(privátních) modlitebních knih těch laiků, kteří uměli číst.
Tyto modlitby se potom poprvé objevily jako obřad celého
(liturgického) společenství v době protestantské reformace
šestnáctého století, když je různí reformátoři zařadili do
svých nových liturgií jako modlitby přednášené celým
společenstvím těsně před přijímáním.
Dnes, kdy církve na celém světě
obnovují své liturgie, je využívaná tato příležitost k novému
zhodnocení místa a způsobu pokání při eucharistické slavnosti.
Znovu je zdůrazňovaná společná a církevní dimenze smíření.
Kromě změn textů je dáváno tomuto úkonu při liturgii i
patřičné místo. Úkony lámání chleba a výměny znamení
pokoje jsou brány vážně jako zásadní momenty smíření, jak
tomu bylo v rané církvi, a dostávají zpět své primární
místo. Objevují se přepracované liturgické texty; modlitba Páně,
prosby za odpuštění při modlitbách lidu (přímluvách) a výměna
znamení pokoje zaujímají místo stejného významu jako formulace
vyznání hříchů a v některých částech roku formulace
pokání nahrazují. Naopak jiné texty, které v minulosti
začaly být používány ve smyslu pokání - jako např.
středověký posun významu slov „Pane, smiluj se..." do chápání
pokání jsou opět přehodnocovány a vráceny zpět do svého
původního (nepenitenčního) významu.
Místo pokání a smíření v každé
eucharistické slavnosti musí být v souladu s celým kontextem dané
liturgie a částí liturgického roku. Tzn. na Letnice, kdy se celá
církev obnovuje, a v době přípravy oslavy Pesachu má být kladen
mnohem větší důraz na akt pokání než v době Velikonoc,
kdy církev slaví své společné smíření ve vzkříšení Pána.
Když naše vlastní
společenství obnovují svůj liturgický život, pak je zapotřebí
strávit nějaký čas reflexí smíření a růzností způsobů,
které prožíváme při našich liturgických slavnostech. Je to
jeden z dalších způsobů, jak se eucharistická slavnost stává
velkou eucharistia (díkůvzdáním) za veliký boží dar
smíření pro zlomený a odcizený svět.
Naše
modlitba „Pane, nezasloužím si ..." vyslovovaná těsně před
příjímáním je příkladem tohoto druhu modliteb
Poslední komentáře