Sdružení Teofórum ve spolupráci s Nadácií Antona Tunegu a
Hanns Seidel Stiftung pořádalo 27.-28. 8. 1999 ve Sielnici u Sliače už 5.
sympózium z cyklu „Evropští myslitelé". Zatímco předchozí ročníky měly za téma
jednotlivé velké postavy evropské teologie (Guardini, Rahner, Metz, Kasper),
tentokrát byly přednášky věnovány teologickému proudu označovanému jako „Nouvelle
théologie". Teologové z tohoto okruhu významně přispěli k obnově katolické
teologie a připravili cestu II. vatikánskému koncilu.
Pavol Mikluščák v úvodní přednášce celkově charakterizoval „Nouvelle
théologie" jako hledání moderní tváře křesťanství a církve. Za společné důrazy obnovného
hnutí lze označit návrat k bibli a patristice, kontakt se soudobým filozofickým
myšlením a kontakt se životem současných lidí. Překonání dominantního vlivu
neoscholastiky v teologii umožnilo přiblížit víru životu. Vztah církve ke světu
přednášející přirovnal k obousměrné ulici - církev nejen učí, ale i se učí.
O přínosu Henri de Lubaca pro současnou biblickou
hermeneutiku referoval Miroslav Varšo. Rozvedl některá důležitá témata a v
diskusi upozornil, že není pouze jedna biblická teologie, ale že existuje mnoho
různých biblických teologií, které poskytují různé obrazy jedné skutečnosti.
Peter Miščík ve své přednášce brilantně shrnul nejdůležitější
aspekty teologie Hanse Urs von Balthasara. Nejvíce mne zaujala pasáž o Bohu,
který se opuštěnému hříšníkovi zjevuje v podobě bezmocného Ukřižovaného jako ještě
opuštěnější bratr.
O Yvesu Congarovi a jeho vlivu na obnovu katolické teologie
přednášel královéhradecký biskup Dominik Duka. Vyzdvihnul Congarův přínos pro
pneumatologii, eklesiologii, ekumenismus a teologii laikátu. Připomenul
dějinnou podmíněnost teologických formulací a dogmatických výpovědí. Osobně mě
v přednášce zaskočil názor o nutnosti vytvořit zcela univerzální teologii, aby
byla pevným jednotícím základem v pluralitě teologií, která dnes mnohé naplňuje
pocitem nejistoty.
Filozof Ján Letz poskytnul ve své přednášce fundovaný exkurs
do myšlení Teilharda de Chardin. Jedním z nejdůležitějších aspektů Teilhardova
přístupu byl dialog mezi vírou a vědou, zvláště evolučním myšlením. Kromě diskuse,
ve které zazněly některé důležité výhrady k Teilhardovu myšlení, mě oslovila
pasáž o křesťanské lásce ke světu. Měli bychom milovat svět - ne sentimentálně
a pateticky, ale střízlivě, tvořivě, svobodně, důsledně až k smrti a ve víře ve
zmrtvýchvstání.
V poslední přednášce se Imrich Sklenka nechal inspirovat
Congarem k zamyšlení nad duchovní zkušeností. Poznání má kořeny ve zkušenosti,
ne v povrchní, ale v duchovní zkušenosti. Ta je podle Congara duchovní ne proto,
že je nemateriální, ale protože je oduševnělá Božím Duchem - jde o zkušenost
Ducha. Dialogický charakter poznání vyžaduje důležitý aspekt - zkušenost
svobody. Není důležitá pouze láska k pravdě, ale i láska ke svobodě. V diskusi
neztrácíme úctu k pravdě, ale právě z úcty k pravdě musíme milovat diskusi.
Moderátor sympózia Karol Moravčík v úvodu vzpomněl
čísi povzdech, že na Slovensku se nedělá teologie, ale pouze se sledují koleje,
kam vedou. Toto mínění má však pravdu jen z části. Většina příspěvků na
sympóziu prokázala, že je dobré se podívat zpátky. Ne však proto, abychom se na
minulou teologii fixovali, ale abychom se nechali inspirovat v hledání moderní
tváře křesťanství a teologie, která bude vždycky a stále nová. Mnohým
slovenským teologům se to daří. Bohužel mnoha z nich není dnes na Slovensku umožněno
působit na teologických školách. V tom je jejich osud podobný osudu velkých
postav „Nouvelle théologie".
Poslední komentáře